Ubisoft-anställda uppmanar till strejk, efter "katastrofal" vd-kommentarer

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Tror ni 4 dagars veckor skulle funka igen Sverige? För många blir det nog bara en dag till att dricka alkohol på.

Jag jobbar högst 4 pass på en vecka men oftast 3 samt ledig en vecka då och då.
Dricker alkohol högst 1 gång per månad.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Ung/ny i branschen och/eller har inte en familj som för tredje lördagen i rad önskar att pappa var hemma och såg på film? Bara frågar, för det var exakt så jag var när jag var ny. Crunch var spännande, och man fick ju "gratis" mat, så mycket läskeblask man kunde pressa i sig, och man hade ju inte så mycket annat för sig som ung och singel. Det blev tröttsamt väldigt fort.

Precis min tanke, hade inte heller några problem första gångerna, kanske en månad här och där. Sen får man en flickvän som börjar klaga på att man aldrig är hemma och när man väl är så är man för trött för att göra något.
Plötsligt är crunch den nya normen.

Kommer ihåg samtalet jag hade med en kvinna på min högskola som satt och grät öppet utanför klassrummet. Efter 1 1/2 år av 90h veckor var hon så knäckt och utbränd att hon inte ville mer. Kunde inte sova, kunde inte tänka, mådde skit.

Jag klarade mig bättre men jag var äldre och är lite av en arbetsnarkoman, 20 av 160 gick ut, resten hoppade av eller tog ett 4e år.

Man måste vara hyfsat ung och naiv om man tror att ett sånt tempo inte påverkar en negativt i längden. Handlar bara om tid och ens persoliga gräns.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Tror ni 4 dagars veckor skulle funka igen Sverige? För många blir det nog bara en dag till att dricka alkohol på.

Beror helt på vilken bransch man jobbar inom skulle jag säga.

Inom vissa branscher är det säkert inga problem så länge man når utsatt mål inom utsatt tid, ifall man är effektivare under 4 dagar än 5 dagars arbetsvecka.
Men en branch som sjukvård/polis/brandkår känns som det inte riktigt skulle fungera lika bra eftersom man då skulle behöva öka personalstyrkan något enormt för att täcka 24/7-365 och det är redan personalbrist.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Tror ni 4 dagars veckor skulle funka igen Sverige? För många blir det nog bara en dag till att dricka alkohol på.

och för många en dag extra att umgås med sina barn.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Nej, sättet som vi arbetar på i dagens samhälle är inte nyttigt.

Jag tror inte att det är antalet dagar som vi jobbar som är problemet utan mer intensiteten på vissa arbetsplatser.
Att sitta på en kontor på en kommun som jag arbetar med nu (och ha tid att sitta på FZ en liten stund) jämfört med när jag arbetade på lager och varje inaktiv minut var en minut närmre mitt avsked ger två väldigt olika känslor i kroppen.

Skrivet av Allexz:

Det är nog 10 år sedan nu Frankrike i stort gick över till 4-dagars veckor.
Tänk om andra länder gjorde något lika fantastiskt.

Många företag har fått ökad vinst trots lägre arbetstid. Arbetare är gladare och har mer fritid och producerar mer.

Förstår inte riktigt hur det går ihop sig? När jag arbetade inom tillverkningsindustrin stod jag bland annat vid en svetsrobot som jag tror var inställd på optimal hastighet för att kunna producera så mycket som möjligt under ett dygn. Om jag skulle producera lika mycket på fyra dagar istället skulle dom ju behöva skruva upphastigheten på roboten vilket hade ökat min arbetsbörda.

Däremot om man jobbar på ett kontor eller liknande så förstår jag att man skulle kunna gå ner till fyradagars veckor utan att påverka resultatet så mycket. Tror jag skulle hinna med mina nuvarande arbetsuppgifter på kontoret på tre dagar i veckan

Skrivet av TwiZtah:

Aldrig någonsin har vi producerat så mycket som vi gör idag för ägarklassen, och så kommer ni workaholics utan liv och ska försöka förstöra för alla andra.

Men det är ju ägarklassen som skapar jobben också. Det går ju givetvis att starta eget också och bli självständig men jag är en av dom där idélösa människorna som är beroende av ägarklassen.

Och inom till exempel tillverkningsindustrin är det inte alltid så stora marginaler, delvis tack vare konkurrens från låglöne länder som Kina, så där kan det vara förödande om man helt plötsligt behöver anställa ett gäng till för att täcka upp i produktionen.
Jag försöker inte försvara giriga företagsägare som driver sina anställda in i väggen för att tjäna så mycket som möjligt. Men det finns ju mindre företag också som faktiskt behandlar sina anställda på ett bra sätt och det skulle ju slå hårt mot dom också.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag jobbar högst 4 pass på en vecka men oftast 3 samt ledig en vecka då och då.
Dricker alkohol högst 1 gång per månad.

Bra arbetsschema. Vad jobbar du med? Är det inom vård och omsorg eller typ skiftarbete på något bruk eller liknande?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Ung/ny i branschen och/eller har inte en familj som för tredje lördagen i rad önskar att pappa var hemma och såg på film? Bara frågar, för det var exakt så jag var när jag var ny. Crunch var spännande, och man fick ju "gratis" mat, så mycket läskeblask man kunde pressa i sig, och man hade ju inte så mycket annat för sig som ung och singel. Det blev tröttsamt väldigt fort.

ca 40 år och 15 år i branchen, men ingen familj.
men som jag skrev, kan tänka mig att han var ganska ensam om att tycka att crunch är en del av charmen


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Men det är ju ägarklassen som skapar jobben också. Det går ju givetvis att starta eget också och bli självständig men jag är en av dom där idélösa människorna som är beroende av ägarklassen.

Och inom till exempel tillverkningsindustrin är det inte alltid så stora marginaler, delvis tack vare konkurrens från låglöne länder som Kina, så där kan det vara förödande om man helt plötsligt behöver anställa ett gäng till för att täcka upp i produktionen.
Jag försöker inte försvara giriga företagsägare som driver sina anställda in i väggen för att tjäna så mycket som möjligt. Men det finns ju mindre företag också som faktiskt behandlar sina anställda på ett bra sätt och det skulle ju slå hårt mot dom också.

Mindre företag är en sak, men större bolags ägare och VD stab gråter sig till sömns om de inte har fått ut vatten ur en sten. Faktum är ju att i alla länder, inte minst i Sverige som är EXTREMT tudelat i vem som äger pengarna, så äger en väldigt liten mängd personer en stor majoritet av alla pengar.

Medlem
Skrivet av Ballando:

Snarare ni latmaskar och snöflingor som ständigt klagar om "crunch" som förstör för alla oss andra som vill skapa bra produkter.

Det är väl bara din chef som hindrar dig från att skapa en bra produkt. Annars går det ju alltid att starta eget ifall man tycker att andra drar ner ens "tempo".

Mest får ditt inlägg mig att tänka på uttrycket: "Visa sig på styva linan", och Joe Labero.

Medlem

Jag vet inte jag, går vi inte lite för långt med vårat cancellande, om vi försöker cancella en chef för att han mer eller mindre mest bara säger "försök hålla utgifterna nere."?

Det är väl ändå lite en del av en chefs jobbbeskrivning att sätta en viss press på dom anställda, samt uppmuntra att man håller kostnader nere osv? Är det rimligt att bli såpass "kränkt" av det att man känner att man måste blåsa i visselpipan?

Nästa steg efter detta skulle ju i princip vara att utlysa strejk för att en chef ber en anställd att utföra en uppgift.

Ubisoft är en stor spelare som gjort mycket bra, och spelbranchen är större än någonsin och växer fortfarande, och det är brist på spelutvecklare.
Kan du få ett jobb på Ubisoft som spelutvecklare så kan du få ett bra och välavlönat jobb på väldigt många ställen, skulle dom bedriva slavdriveri så har du inget incitament att inte byta arbetsplats.
Det här är alltså om det skulle vara så att det var en genomrutten arbetsplats - men jag tycker inte att om en chef skickar ett mail där han basically säger att "vi måste kämpa på nu, och hålla nere utgifterna" är något som man inte skulle kunna göra på helt sunda arbetsplatser.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jag vet inte jag, går vi inte lite för långt med vårat cancellande, om vi försöker cancella en chef för att han mer eller mindre mest bara säger "försök hålla utgifterna nere."?

Det är väl ändå lite en del av en chefs jobbbeskrivning att sätta en viss press på dom anställda, samt uppmuntra att man håller kostnader nere osv? Är det rimligt att bli såpass "kränkt" av det att man känner att man måste blåsa i visselpipan?

Nästa steg efter detta skulle ju i princip vara att utlysa strejk för att en chef ber en anställd att utföra en uppgift.

Ubisoft är en stor spelare som gjort mycket bra, och spelbranchen är större än någonsin och växer fortfarande, och det är brist på spelutvecklare.
Kan du få ett jobb på Ubisoft som spelutvecklare så kan du få ett bra och välavlönat jobb på väldigt många ställen, skulle dom bedriva slavdriveri så har du inget incitament att inte byta arbetsplats.
Det här är alltså om det skulle vara så att det var en genomrutten arbetsplats - men jag tycker inte att om en chef skickar ett mail där han basically säger att "vi måste kämpa på nu, och hålla nere utgifterna" är något som man inte skulle kunna göra på helt sunda arbetsplatser.

Det är inte dem anställda som man ska skylla på när det gäller Ubisofts katastrofala år. Det är ledningen som konstant vill göra större och större spel med mer och mer orimliga krav. Ledningen är oftast inte utvecklare själva längre, dem för bara vidare info från aktieägarna som vill öka sina vinster.

Spelare vill inte ha fler 100+ timmar Open world spel med 1000 sidequests. Spelare vill inte ha 10 till Battle Royale spel (ubisoft ska ha haft minst 4 stycken under utveckling enligt nyhetsartiklar). Det är inte utvecklarnas som vill göra allt detta, det är ledningen som vill ha fler pengakossor.

Medlem
Skrivet av Partyprime:

Det är inte dem anställda som man ska skylla på när det gäller Ubisofts katastrofala år. Det är ledningen som konstant vill göra större och större spel med mer och mer orimliga krav. Ledningen är oftast inte utvecklare själva längre, dem för bara vidare info från aktieägarna som vill öka sina vinster.

Spelare vill inte ha fler 100+ timmar Open world spel med 1000 sidequests. Spelare vill inte ha 10 till Battle Royale spel (ubisoft ska ha haft minst 4 stycken under utveckling enligt nyhetsartiklar). Det är inte utvecklarnas som vill göra allt detta, det är ledningen som vill ha fler pengakossor.

Nej, visst.
Hur relaterar detta till att han skrev att dom måste hålla nere på kostnaderna, och att det är viktigt att leverera nu?
Jag håller med om att det nästan alltid är ledningen som är problemet när kvalitén brister och försäljningen minskar, det stämmer säkert i fallet Ubisoft, också.

Men det jag skrev handlade ju om själva artikeln och innehållet där
Hade artikeln handlat om eller pekat på att utvecklare säger att ledningen insisterar på generisk design överlag motiverad av att "det säljer", men att dom sen säger att minskad försäljning är typ på grund av att utvecklarna inte jobbar massa övertid - då hade jag varit helt med.

Tyckte inte det fanns direkt något sånt däri.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Nej, visst.
Hur relaterar detta till att han skrev att dom måste hålla nere på kostnaderna, och att det är viktigt att leverera nu?
Jag håller med om att det nästan alltid är ledningen som är problemet när kvalitén brister och försäljningen minskar, det stämmer säkert i fallet Ubisoft, också.

Men det jag skrev handlade ju om själva artikeln och innehållet där
Hade artikeln handlat om eller pekat på att utvecklare säger att ledningen insisterar på generisk design överlag motiverad av att "det säljer", men att dom sen säger att minskad försäljning är typ på grund av att utvecklarna inte jobbar massa övertid - då hade jag varit helt med.

Tyckte inte det fanns direkt något sånt däri.

Svårt att inte tyda Yves kommentar som något annat än riktat mot dem anställda.
https://www.eurogamer.net/ubisoft-paris-staff-called-to-strik...

""Today more than ever, I need your full energy and commitment to ensure we get back on the path to success," Guillemot wrote in an email to staff last week. "I am also asking that each of you be especially careful and strategic with your spending and initiatives, to ensure we're being as efficient and lean as possible. The ball is in your court to deliver this line-up on time and at the expected level of quality, and show everyone what we are capable of achieving."

Medlem
Skrivet av Partyprime:

The ball is in your court to deliver this line-up on time and at the expected level of quality, and show everyone what we are capable of achieving."

Well.. That changes things...
Kanske skulle varit med i artikeln.

Hade varit en sak om han sa typ:
"We've heard all of your concerns and you are go to implement suggested changes effective immediately - don't worry about how much you're spending.
Now the ball is in your court to deliver this line-up on time and at the expected level of quality, and show everyone what we are capable of achieving."

Det hade jag köpt.
Detta var lite svårare


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Well.. That changes things...
Kanske skulle varit med i artikeln.

Ja jag hade redan läst artikeln igår så jag förutsatte att det fanns i FZ & Kotakus artikel, men icke.

Edit: En minut efter ditt inlägg la FZ upp en separat artikel med citatet, bra timing.

Medlem

Crunch känns ganska livsfarligt för produktkvalitet, om inte crunchen enbart är för att optimera och buggfixa en i grunden bra produkt. Om crunch används som verktyg på rutin så är det maktmissbruk och ett kvitto på dåligt ledarskap.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Bra arbetsschema. Vad jobbar du med? Är det inom vård och omsorg eller typ skiftarbete på något bruk eller liknande?

Ja jag jobbar natt i vården 82%.

Skulle jag ha jobbat dagtid så fördelar de arbetspassen över hela veckan och bara kortar ner turerna ju lägre procent man har.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja jag jobbar natt i vården 82%.

Skulle jag ha jobbat dagtid så fördelar de arbetspassen över hela veckan och bara kortar ner turerna ju lägre procent man har.

Ok. Det låter som sagt som ett skönt schema. Min syster jobbar inom vården som sjuksköterska på dagtid och det verkar jobbigt. Man kan exempelvis ha ett kvällsskift och sen arbeta direkt på morgonen igen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Var det bara det som fick dem att strejka? Nu vet jag ju inte hur mannen är som chef i övrigt men jag läser inget konstigt i det.

eld
Medlem
Skrivet av GustavA:

Var det bara det som fick dem att strejka? Nu vet jag ju inte hur mannen är som chef i övrigt men jag läser inget konstigt i det.

När du ser mailet "omstrukturering" på ditt jobb, tänker du: "inget konstigt, de ska bara flytta runt lite saker!" ?

Medlem
Skrivet av eld:

När du ser mailet "omstrukturering" på ditt jobb, tänker du: "inget konstigt, de ska bara flytta runt lite saker!" ?

Har inte läst hela mailet så jag trodde problemet endast var de citerade orden:

Today more than ever, I need your full energy and commitment to ensure we get back on the path to success. I am also asking that each of you be especially careful and strategic with your spending and initiatives, to ensure we're being as efficient and lean as possible.

Låter som ett vanligt veckobrev när tiderna är dåliga. Nu kan han ju vara ett svin ändå men inte pga de orden.

eld
Medlem
Skrivet av GustavA:

Har inte läst hela mailet så jag trodde problemet endast var de citerade orden:

Today more than ever, I need your full energy and commitment to ensure we get back on the path to success. I am also asking that each of you be especially careful and strategic with your spending and initiatives, to ensure we're being as efficient and lean as possible.

Låter som ett vanligt veckobrev när tiderna är dåliga. Nu kan han ju vara ett svin ändå men inte pga de orden.

Som det redan skrevs i denna artikel:

Citat:

Solidaires Informatique menar att Guillemots ord i själva verket kan översättas till mindre arbetsstyrkor, "diskreta" studiostängningar, lönesänkningar, "förtäckta" uppsägningar, etcetera.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Har inte läst hela mailet så jag trodde problemet endast var de citerade orden:

Today more than ever, I need your full energy and commitment to ensure we get back on the path to success. I am also asking that each of you be especially careful and strategic with your spending and initiatives, to ensure we're being as efficient and lean as possible.

Låter som ett vanligt veckobrev när tiderna är dåliga. Nu kan han ju vara ett svin ändå men inte pga de orden.

Artikeln ovan tar inte hela citatet.

""Today more than ever, I need your full energy and commitment to ensure we get back on the path to success," Guillemot wrote in an email to staff last week. "I am also asking that each of you be especially careful and strategic with your spending and initiatives, to ensure we're being as efficient and lean as possible. The ball is in your court to deliver this line-up on time and at the expected level of quality, and show everyone what we are capable of achieving.

12
Skriv svar