Auf Wiedersehen! Mediamarkt lämnar Sverige efter 17 år

Robot
Auf Wiedersehen! Mediamarkt lämnar Sverige efter 17 år

Power tar över butikerna.

#mediamarkt


Medlem

Med tanke på att det är lika långt för mig åka dit som till ikea så var det väldigt få gånger jag varit där ens.. inte värt besväret om dom ligger så off.

Medlem

Mediamarkt var riktigt långsamma med att få upp digital handel i Sverige så det känns ju lite som att de inte gjorde sig själv några tjänster med att hänga med i utvecklingen. Minns att Power var ett riktigt skräpföretag när Mediamarkt kom hit så man får ju hoppas att de är bättre idag. Handlar mestadels online men man har ju ändå att göra med de "gamla" butikerna genom deras hemsidor.

CFW
Medlem

Jag var där på öppningsdagen i Heron city 2006 och lyckades norpa en 37" platt-tv...mycket möjligen Samsung LCD. Då var det huggsexa om dessa, slängde mig fram och "paxade" en av de allra sista. Minnen...tydligen

It's not a lake, it's an ocean

Har alltid gillat deras butiker, men tycker att deras sajt för digital handel är rätt värdelös jämfört med Elgigantens.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Föredrar Netonnet Lagershop då det gäller fysiska affärer, då får man sköta sig själv utan att bli påhoppad av nån sliskig försäljare som bara jagar provision.
Annars blir det mest Onlinehandel.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Handlat några gånger på Powers e-handel och den är faktiskt riktig bra. Mediamarkts digitala ”satsning” var sen och helt efterbliven… skönt att de försvinner och hoppas Power får snurr på verksamheten.

Medlem

Jag minns att det var en big deal när de öppnade här i Jönköping, runt 2006. Det var krig mellan dem och elgiganten och man kunde köpa stora tv-apparater riktigt billigt. Handlade där ett fåtal gånger sedan dess dock så inget jag kommer sakna. Köper mest online ändå och då är ju inte media markt det första man tänker på direkt.

Medlem

Jag sökte jobb där 2006 när de öppnade i GBG. De snackade mycket om att de var edgy m.m.

Medlem

En fördel med MediaMarkts undermåliga E-Handel är att de inte riktigt klarat prissätta spel samt kört kampanjpriser på nya spel. Så har gjort en del fina klipp på fysiska spel där

Medlem

Om den inte godkäns då? Om det skulle finnas ett annat Elektronik företag som kanske kan ta skada av att Power blir för stora? Äter upp marknads delar?

Skämtar lite om Sony, so sue me.

Medlem

Skräpet har gjort sitt


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Känns som jag är ensam i sverige att gilla mediamarkt.. Men power i fysisk butik kan också bli kul!


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem

Det känns så dött med fysiska butiker. Jag går liksom inte in där och bestämmer mig för något beroende på vad försäljaren säger. Man romar ju forum, betyg, etc online tills man bestämt sig och sen kollar man vem som är billigast på den prylen för tillfället.

Medlem
Skrivet av memorycard:

Det känns så dött med fysiska butiker. Jag går liksom inte in där och bestämmer mig för något beroende på vad försäljaren säger. Man romar ju forum, betyg, etc online tills man bestämt sig och sen kollar man vem som är billigast på den prylen för tillfället.

Jag handlar rätt mycket i fysiska butiker. Eftersom det i princip alltid är samma pris som online är det nice att kunna svänga förbi på vägen hem efter jobbet och få saken i handen direkt, istället för att gå och vänta.

Medlem

Handlar där då jag upplever att de haft den i särklass bästa supporten om något har blivit fel med de produkterna jag handlat, inget tjaffs, fått byta på plats. Synd för mig då det var den affär jag gick till för att handla både fysiskt och online.


signatur

IDKFA

Medlem

Vet någon om det blir utförsäljning eller tar Power över all "stock" också?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av zhapp:

Jag handlar rätt mycket i fysiska butiker. Eftersom det i princip alltid är samma pris som online är det nice att kunna svänga förbi på vägen hem efter jobbet och få saken i handen direkt, istället för att gå och vänta.

Jo iochförsig. Menar mest att man fönstershoppar liksom inte längre utan bestämmer sig online. Sen om tex en fysisk butik i närheten är billigast så kan det absolut bli så att man köper där för att slippa vänta på frakten. Men oftast hittar jag något online som är billigare och frakttiden är oftast inte så farlig.

Förr var det ju spännande att gå in i fysiska butiker. Man visste liksom inte vad som fanns till fullo. Allt det där är ju borta. Ingen spänning att bara gå in och titta runt. Man har redan sett det online både utan och innan.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Om den inte godkäns då? Om det skulle finnas ett annat Elektronik företag som kanske kan ta skada av att Power blir för stora? Äter upp marknads delar?

Skämtar lite om Sony, so sue me.

Var det inte typ det som hände när MediaMarkt etablerade sig? Dödade typ alla elektronikkedjor i Sverige.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Jag har Elgiganten 10 minuters promenad från där jag bor. Köpte min TV där på en mellandagsrea, och köpte min Xbox Series X där. Så det blir lite shopping i fysiska butiker ibland. Handlar på nätet också, men gillar även att gå in och handla fysiskt.

Medlem

Nån som har koll på hur det fungerar med ev. garantiärenden som kommer leva kvar ett tag från Media Markt?

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Var det inte typ det som hände när MediaMarkt etablerade sig? Dödade typ alla elektronikkedjor i Sverige.

Japp expert och Siba gick kunder..

Medlem

Läste en kommentar på Feber, att det i princip endast finns norska hemelektronik-företag i Sverige.
Enda som inte är norska är Dustin, ELON, CDON och Inet.

Elgiganten, Power, NetOnNet, "Mediamarkt", Webhallen, Komplett är alla norska företag.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av zogez:

Japp expert och Siba gick kunder..

Och Onoff! Var en duktig slakt där i början.

Var med och etablerade många av butikerna första året när jag jobbade med elektronikprodukter (Razer, etc). De drog stories om hur butikscheferna blev miljonärerna och att de skulle gå med vinst inom ett år.


signatur
Medlem
Skrivet av oldfatbaldguy:

Nån som har koll på hur det fungerar med ev. garantiärenden som kommer leva kvar ett tag från Media Markt?

POWER kommer ta över alla garantinärenden

Medlem
Skrivet av zogez:

Japp expert och Siba gick kunder..

Näää Siba blev Netonnet. Det var ju grabben som blev kidnappad som hängde av sig röda västen och gick all in på websatsning iom Netonnet. Fabian heter han om jag minns rätt.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Inte så oväntat kanske. Jag vill minnas att de var ganska öppna när de kom med att de medvetet gick med förlust och hade ”för låga priser” för att etablera sig på marknaden. Med sitt tyska moderbolag i ryggen fanns musklerna för att göra det och sakta trycka bort de svenska bolagen.

Men man har nog varit för långsamma i utvecklingen. Deras hemsida är ju värdelös, och butikerna är inte alls lika effektiva som t ex Net on Net.

Man kommer ju sakna deras galna prissättning dock. Här i Göteborg har jag vid flera tillfällen hittat nya titlar på REA under release veckan.

(Tro fan att det är svårt att gå runt då…)


signatur

Heja Blåvitt

Skrivet av Håkan:

Läste en kommentar på Feber, att det i princip endast finns norska hemelektronik-företag i Sverige.
Enda som inte är norska är Dustin, ELON, CDON och Inet.

Elgiganten, Power, NetOnNet, "Mediamarkt", Webhallen, Komplett är alla norska företag.

Har inte koll på alla men just Elgiganten gick från norskt till brittiskt ägande redan 1999 enligt Wikipedia.

Netonnet, Webhallen och Komplett är samma norska ägare.

Medlem
Skrivet av zhapp:

Jag handlar rätt mycket i fysiska butiker. Eftersom det i princip alltid är samma pris som online är det nice att kunna svänga förbi på vägen hem efter jobbet och få saken i handen direkt, istället för att gå och vänta.

Håller med här , nu handlar jag inte ofta . Men föredrar att kunna köra inom något ställe efter jobbet och få det i handen direkt .

Handlar överallt utom Elgiganten, tycker de har blivit så jäkla omständiga på sistone .


signatur

It´s a me

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Vet någon om det blir utförsäljning eller tar Power över all "stock" också?

Det här är ju den intressantaste frågan! Om inte MediaMarkt har utförsäljning vid stängning så kanske Power har rea vid öppning?


signatur

Konsolgubbe

12
Skriv svar