Den stora tråden om Diablo IV

Medlem
Skrivet av Natrium:

ja min reservation är stor när det gäller att hypa över spelet för vi har inte sätt vad för mikrotransaktioner det finns än.

Ska vi slå vad om att vi inte lär få se några smakprov på det i betan heller?

Medlem

Ska bli kul, skaffar det nog till Xboxen, förra fungerade utmärkt att spela där!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Varför finns det ingen karaktär som kör med båge/armborst? Kan Rogue göra det? Hade velat haft en dedikerad klass dock 🤨

Ja. https://diablo.fandom.com/wiki/Rogue_(Diablo_IV)

Medlem

Behövs ett bättre end game.... kan inte vara som Diablo 3 att man ska spela om kampanjen 100 gånger. Det fungerar inte.

Inaktiv

Sorceress är givet. Älskar att köra wizard i D3 så. Kommer spela på PS5 men iom att alla kan spela tillsammans ändå så spelar ju plattform ingen roll.

Medlem

Kungligt, kommer nötas!

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Japp! Big 4.0 om tre månader.

Jaså dags för uppgradering.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Behövs ett bättre end game.... kan inte vara som Diablo 3 att man ska spela om kampanjen 100 gånger. Det fungerar inte.

Va? Diablo 3 spelar man inte om kampanjen sedan typ 2013

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ender:

Ingenting som pekar på att det blir lika genomuselt som deras senaste två släpp? Ok. Men visst, de har ju "sagt" att man inte ska kunna köpa sig fördelar...precis som inför releasen av Immortal. Ah, mitt minne är så svagt, jag glömde ju att de gick ut offentligt och bad om ursäkt för hånet mot sina konsumenter som de släppte sist.

Blizzard apologize to their customers and community for the release of Diablo: Immortal

Med det sagt så kommer jag självfallet att spela betan...spelet i sig kommer antagligen att vara grymt. Det jag undrar över är ifall de kommer hålla på att fladdra med massa coola saker i BP hela tiden tills man tröttnar på att spela spelet.

Tror inte vi har så mycket att oroa oss för. Att folk ens trodde Immortal skulle bli bra då det var känt att bli ett mobilspel under långtid är ju lustigt bara det.

För egen del tror jag att de verkligen lärt sig ett och annat och gör rätt denna gången. Allt jag fått se av Diablo IV ser riktigt bra ut. Älskar hur de har blivit inspirerade av spel som Lost Ark och att de går tillbaka till den mörka atmosfären som var helt borta i Diablo III.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Behövs ett bättre end game.... kan inte vara som Diablo 3 att man ska spela om kampanjen 100 gånger. Det fungerar inte.

Blir lite jobbigt om det är typ liveservice med "daily" saker man bryr sig tillräckligt om för att känna sig tvingad att logga in o köra dem även fast man vill ta "paus" o göra annat.

Medlem
Skrivet av whoo:

Jag är sugen på betan men lite kluven. Gillar inte preorder överlag, men å andra sidan vill jag nog spela diablo 4 på release hur som.

Jag funderar som så att det kanske är bra att få tillgång till den tidiga beta-helgen, då det lär vara en överhängande risk för så mycket serverstrul under den öppna helgen att man knappt lyckas spela? (Vem minns inte diablo 3 release?).

Det är faktiskt skitdumt att preorder.
... Jag ska göra det för att spela betan...

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tror inte vi har så mycket att oroa oss för. Att folk ens trodde Immortal skulle bli bra då det var känt att bli ett mobilspel under långtid är ju lustigt bara det.

För egen del tror jag att de verkligen lärt sig ett och annat och gör rätt denna gången. Allt jag fått se av Diablo IV ser riktigt bra ut. Älskar hur de har blivit inspirerade av spel som Lost Ark och att de går tillbaka till den mörka atmosfären som var helt borta i Diablo III.

Håller med Uber, Activision-Blizzard har inte råd att göra något som kan uppröra majoriteten av spelare.
Auktionshuset i D3 var en katastrof samt att det var väl något problem med inloggningen vid lansering? (Jag personligen var inte imponerad av stilen i spelet, det kändes inte tillräckligt "mörkt")
Turer och citaten kring Diablo Immortal känner vi nog alla väl till. (Har spelat någon timme eller två, för att vara ett mobilspel så är det över medel ändå)
D2R gav mig åter förtroendet (om än litet), att få uppleva musiken och spelet i sig på konsol var otroligt kul!

Diablo-IP:et har ett väldigt skört renommé just nu som inte tål några större fadäser. Detta måste Activision-Blizzard vara medvetna om, nu gäller det att vinna eller försvinna.

Det jag har sett av D4 är riktigt imponerande och jag kommer att få det jag vill ha nämligen: blod, plundring, helvetisk misär och mörker!


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Snart börjar betan! Är löjligt taggad

Lite info om betan:

  • Playable classes during Early Access Weekend will be Barbarian, Rogue, and Sorceress.

  • During Open Beta Weekend, all classes of Diablo IV will be available for testing - Barbarian, Rogue, Sorceress, Druid, and Necromancer.

  • Open Beta will be available on Windows PC, Xbox Series X|S, Xbox One, PlayStation 5, and PlayStation 4.

  • Consoles will have couch co-op available! Both players will need a Battle.net account.

  • Progress from the first Early Access weekend will carry over to the second Open Beta weekend.

  • Open Beta progress will not carry over to Diablo IV's launch version.

  • Preload for Diablo IV's Open Beta will be available one week before the start of the Open Beta.

  • The Open Beta will feature the world boss Ashava, ready to be defeated by up to 12 players!

  • Ashava will spawn at four different times during both Saturdays of the two beta weekends.

Open Beta rewards for the launch version:

  • Initial Casualty Title: earned by reaching Kyovashad with one character.

  • Early Voyager Title: earned by reaching Level 20 on one character

  • Beta Wolf Pack Cosmetic Item: earned by reaching Level 20 on one character


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem
Skrivet av showerguy:

Behövs ett bättre end game.... kan inte vara som Diablo 3 att man ska spela om kampanjen 100 gånger. Det fungerar inte.

Alltså, det är det diablo / poe m.m. är.. farm farm farm.
Men man spelar aldrig om kampanjen, eller jo ett par gånger sen är man ju på max svårighetsgrad å grindar random generated dungeons osv..

Medlem

Kommer att köra Necro.

Kul att det är så jämnt mellan klasserna, förutom stackars druid.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Releasehästryttare
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Vilken klass väljer du när din Diablo IV-resa börjar?

Får se om folk rösta samma som i min gamla tråd!

https://www.fz.se/forum/trad/452024-vilken-klass-i-diablo-4

Medlem
Skrivet av Levi:

Oj vad ni kommer bli besvikna när blizzard visar att detta är Immortal 2.0 pay 2 win..

D4 är ganska olikt DI, spelar själv DI och har testat D4, det var två helt olika spel. Kommer överge DI direkt när mitt D4 kommer.

Medlem

När det gäller betan, kommer en vanlig gubbe som jag kunna spela det på Series X eller måste man vara medlem o uppskriven på någon "lista"?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Ender:

Ska vi slå vad om att vi inte lär få se några smakprov på det i betan heller?

ja nä det skulle jag inte våga, kan lova vi får inte se allt för ens release när folk redan har pungat ut sina pengar

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

När det gäller betan, kommer en vanlig gubbe som jag kunna spela det på Series X eller måste man vara medlem o uppskriven på någon "lista"?

Som jag har förstått det är det öppet för alla som har ett Battle.net-konto 24-26/3. Vill du däremot testa betan ännu lite tidigare måste du tillhöra den exklusiva skara av folk som har.. pyntat för det!

Medlem
Skrivet av DieZe:

Mycket hypad för D4! För första gången någonsin ska jag lira på konsol (ps5) då jag sitter vid en dator i jobbet fem dagar i veckan så är det nu för tiden skönt att greppa en handkontroll istället för en datormus på kvällarna. Får väl se hur det går, kanske inte klarar av bryta vanan av att spela Diablo på PC hehe. När det kommer till val av klass så är det enkelt, barbar hela vägen. Allt annat är för de som gillar att mesa runt på avstånd

Du har väl en kontroll till PC, tänker jag. Det har väl alla! Iofs så kanske inte PC-version tillåter att man kör med kontroll? Vet inte hur det blev med Diablo 3; om det var exklusivt till Xbox. Borde ju vara så att det går att välja på PC; jag föredrar alla spel med kontroll om det inte är FPS då det är skönare att luta sig tillbaka i stolen med en handkontroll!

Medlem
Skrivet av Ender:

Ska vi slå vad om att vi inte lär få se några smakprov på det i betan heller?

Finns en bloggpost om vad som beskriver vad som kommer finnas och inte finnas i shoppen och vi har fått se den.

Edit:
https://news.blizzard.com/en-us/diablo4/23816415/diablo-iv-qu...

Där finns info om hur de ämnar göra. De är också nästan fånigt övertydliga med att det inte går att köpa power.

Medlem
Skrivet av Raider:

Har en speltorka just nu, så är lite extra sugen på att få testa. Blir dock retsamt om betan bra om man har så lång väntan till release med.

Sen är det frågan om klass. Allt verkar lite mer invecklat nu? Känns som det blir mycket att hålla reda på. Men det lutar åt Rouge. Alltid valt bow före närstrid i liknande spel. Men sen verkar ju alltid Necro rätt nice. Vi får se.

Haha ja tufft när man fått blodad tand.

Jag upplevde inte att spelet var mer invecklat nu. Gameplay-mässigt är det inte svårare att spela än typ d3. Du har en dash-knapp nu och måste tänka lite mer på din positionering mot vissa gubbar. Dvs mkt dashande för att dodgea saker (dock inga invunerable frames). Gällande skills, träd, loot, paragorn etc. Det är också förvånansvärt enkelt att komma in. Skillträdet är indelat i noder och du kommer ha ett begränsat val under lvling men en del att leka med när du är max lvl. Dock upplever vissa att det kunde varit mer/större skillträd. Personligen var det en bra nivå för mig att kunna experimentera fram egna builds utan att känna att jag behöver en guide. När du väl når max lvl kommer paragorn board in och den ser kanske lite överväldigande ut vid första anblick men du börjar på en starter board och har bara 2 "vägar" att gå de första kanske 10-15 poängen. Sen efter det får man börja välja egna boards att addera när man når kanten. Dom presenteras med en sammanfattning och preview och här börjar det bli lite mer analys etc. Vid det laget är du nog redan hooked enough att vilja läsa och fundera på vilka vägar du vill specca i paragorn eller så har du slutat spela.

Rogue är ösig som tusan och ett bra val för det är en väldig rolig klass med coola möjligheter och alternativ. Necro är också väldigt intressant då den kan vara en av de tankigaste klasserna även utan pets. Den har lite dark knight vibbar. Du kan köra med eller utan pets typ från start. Bara några lvls in så kan du ha 6-7 pets. Dock upplevde jag det är svårt att förstå necro och petsen gällande vilka stats som bara gäller för dig och vad som även gäller för dina pets.

Medlem

Har Lilith ätit hormoner eller är det hennes fule son på bild?

Medlem

Jag kommer ju dock vänta med att skaffa spelet tills några veckor efter release. Vill inte sitta och titta på en massa serverfel eller andra buggar det första jag gör.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Blir lite jobbigt om det är typ liveservice med "daily" saker man bryr sig tillräckligt om för att känna sig tvingad att logga in o köra dem även fast man vill ta "paus" o göra annat.

Nja tycker att tex Path of exile fungerar skitbra som live service.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Mitt 15-åriga jag skulle sagt: warrior (eller ja, barbarian översatt till Diablo IV?). 39-åriga jag drar åt rogue. Pilbåge är my thang.

Pilbåge och thong, är min grej. Men seriöst så drar jag alltid åt rogue/hunter/warrior-klasser i spel. Med aningen mer dragning åt rogue-hållet. Så den klassen verkar lovande i D4!


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem

Jag är riktigt intresserad av att testa Barbarians arsenal-system som verkar vara riktigt varierande i hur man spelar kring det. Dels hur man kan ändra sig från mer fast-paced till mer hard-hitting mitt i en strid, men även variationen på vapen man kan ha. Detta spel tillsammans med Baldurs Gate 3 är de enda jag är intresserade av till min PS5a. Så jag är riktigt peppad inför betan som kommer avgöra om det blir köp dag ett, senare till hösten eller inget köp alls.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Behövs ett bättre end game.... kan inte vara som Diablo 3 att man ska spela om kampanjen 100 gånger. Det fungerar inte.

Du kan spela det utan kampanj. Då är det full open world och du reser vart du vill och gör quests eller aktiviteter som märks ut på kartan.

Edit: eller bara dödar random mobs och gör dungeons så klart.

Skrivet av Gaara:

Blir lite jobbigt om det är typ liveservice med "daily" saker man bryr sig tillräckligt om för att känna sig tvingad att logga in o köra dem även fast man vill ta "paus" o göra annat.

Finns inga spår av dailies etc ännu. Det närmaste du kommer är slumpmässiga aktiviteter som märks ut på kartan där du gör x antal och sedan checkar in det hos ett träd så får du lite bonus loot. Dom aktiviteterna refreshas på en timer men inget man missar eller måste göra för att vara effektiv. Dvs du behöver inte tänka ”nya quests om 30 min” om det inte är för att du är sugen på det. Du kan lika gärna springa igenom några dungeons istället om du är sugen på det.

Dock finns det även vissa event på kartan som pågår i kanske 60 min där man, som det var innan och troligtvis fortfarande är, får ett speciellt för item upgrades etc. Dock finns det nästan alltid ett sådant event uppe. Personligen tycker jag dock inte om att behöva göra vissa typer av aktiviteter för vissa typer av material dock.

Medlem
Skrivet av Govein:

Haha ja tufft när man fått blodad tand.

Jag upplevde inte att spelet var mer invecklat nu. Gameplay-mässigt är det inte svårare att spela än typ d3. Du har en dash-knapp nu och måste tänka lite mer på din positionering mot vissa gubbar. Dvs mkt dashande för att dodgea saker (dock inga invunerable frames). Gällande skills, träd, loot, paragorn etc. Det är också förvånansvärt enkelt att komma in. Skillträdet är indelat i noder och du kommer ha ett begränsat val under lvling men en del att leka med när du är max lvl. Dock upplever vissa att det kunde varit mer/större skillträd. Personligen var det en bra nivå för mig att kunna experimentera fram egna builds utan att känna att jag behöver en guide. När du väl når max lvl kommer paragorn board in och den ser kanske lite överväldigande ut vid första anblick men du börjar på en starter board och har bara 2 "vägar" att gå de första kanske 10-15 poängen. Sen efter det får man börja välja egna boards att addera när man når kanten. Dom presenteras med en sammanfattning och preview och här börjar det bli lite mer analys etc. Vid det laget är du nog redan hooked enough att vilja läsa och fundera på vilka vägar du vill specca i paragorn eller så har du slutat spela.

Rogue är ösig som tusan och ett bra val för det är en väldig rolig klass med coola möjligheter och alternativ. Necro är också väldigt intressant då den kan vara en av de tankigaste klasserna även utan pets. Den har lite dark knight vibbar. Du kan köra med eller utan pets typ från start. Bara några lvls in så kan du ha 6-7 pets. Dock upplevde jag det är svårt att förstå necro och petsen gällande vilka stats som bara gäller för dig och vad som även gäller för dina pets.

Tacksam för det utförliga svaret. Då behåller jag min lott på Rouge. Hur verkar Druid?

Skriv svar