"Ryktet om de bärbara konsolernas död var inte bara överdrivet. Det hade dödsfel"

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Använder nästan aldrig switchen, vill inte spela "konsolspel" bärbart. 3DS spelen kändes mer bärbara är switch spelen. Saknar även de bärbara versionerna som var en helt annan version. Idag får switch samma spel som PS5 och Xbox SX, fast sämre.

Ok, tyckte nog tvärtom. Tröttnade på mitt 3DS för upplevde inte att den hade "riktiga" spel...gillade iofs. aldrig Gmeboy Advance heller, aldrig varit så fäst vid utpräglat bärbar spel. Har förvisso inget PS5, men tycker Switchen står sig rätt bra mot mitt gamla PS4, och härligt att kunna ta spelen med mig

Medlem

Ja lite som att hacka på Psvr2 i veckor på grund av påståendet att försäljningen var under förväntan. När dom säljer bättre än någon tidigare Vr med sladd.....som lanserades i lågkonjunktur februari och med ett väldigt mjukt släpp(inte i alla länder och inte finns i affärer att köpa i tex USA) +40 spel. Och råkar den dyka upp i en affär någonstans så ska det självklart hackas på också. För att alla är vana med att nya konsoller det ska man banne mej inte kunna få tag på minst ett år efter release. Annars så ses det som ett misslyckande.

Medlem

Steam deck är portabel men ändå inte riktigt med dess korta batteri tid och storlek, men vill man bara spela en timme och bära med sig en väska med prylar så visst är den portabel.
Jag klassar det som en handhållen hemma maskin.
Switchen är en bättre portabel maskin tycker jag.

Testpilot
Skrivet av Myran:

Det kom några sånna tidigt, EA gjorde ett Command & Conquer t.ex., men folk ville inte betala några riktiga summor för mobilspel, så det enda som har klarat sig är gratisspel vilket har en del uppenbara nackdelar.

Command och Conquer-spelet var ett rakt hån åt franchisen och genren i helhet, känner mig nästan personligt angripen av att man hade mage att ens kalla det för C&C som ett fan sedan första installationen i serien

Enda spelet (från EA specifikt) som haft en uns av kvalitén är i min åsikt SimCity. Det känns ändå som ett nästan fullgott spel som är anpassat för mobiltelefoner och touchskärm, men i slutändan ett spel som totalt förstördes av klassisk mobil-MTX när man väl faktiskt kom en bit in i det.

I slutändan är priset inte den största avgörande faktorn, även om det inte går att sätta en lika stor siffra som på PC/konsol. Final Fantasy-portarna har mig veterligen sålt rätt bra trots att dessa kostar över hundra kronor i Play-butiken. Dessutom är det rätt vedertaget vid detta laget att det går att överleva på rena kosmetiska tillägg om spelet som erbjuds är bra nog - exempel på detta är RIOT:s Wildrift (League of Legends "Lite" för mobilen).

Är fortsatt övertygad att det helt enkelt inte tas seriöst nog. Lovar att det finns gott om spelare där ute som utan problem skulle kunna tänka sig att spela mer på sin mobiltelefon, givet att det faktiskt fanns något av värde att spela också, och inte bara ännu ett Raid Shadow Legends eller Candy Crush.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Har inte provat Steam Deck tyvärr men jag sitter på en Retroid Pocket 3+, handhållen för retrospel. Underbar liten enhet 👍🏼 Rekommenderas om man vill ha en smidig kompetent handhållen enhet för att spela retro spel.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Command och Conquer-spelet var ett rakt hån åt franchisen och genren i helhet, känner mig nästan personligt angripen av att man hade mage att ens kalla det för C&C som ett fan sedan första installationen i serien

Enda spelet (från EA specifikt) som haft en uns av kvalitén är i min åsikt SimCity. Det känns ändå som ett nästan fullgott spel som är anpassat för mobiltelefoner och touchskärm, men i slutändan ett spel som totalt förstördes av klassisk mobil-MTX när man väl faktiskt kom en bit in i det.

I slutändan är priset inte den största avgörande faktorn, även om det inte går att sätta en lika stor siffra som på PC/konsol. Final Fantasy-portarna har mig veterligen sålt rätt bra trots att dessa kostar över hundra kronor i Play-butiken. Dessutom är det rätt vedertaget vid detta laget att det går att överleva på rena kosmetiska tillägg om spelet som erbjuds är bra nog - exempel på detta är RIOT:s Wildrift (League of Legends "Lite" för mobilen).

Är fortsatt övertygad att det helt enkelt inte tas seriöst nog. Lovar att det finns gott om spelare där ute som utan problem skulle kunna tänka sig att spela mer på sin mobiltelefon, givet att det faktiskt fanns något av värde att spela också, och inte bara ännu ett Raid Shadow Legends eller Candy Crush.

Känner att det blir lite fel och bökigt att spela bärbart på mobilen.
T.ex. om man ska ut på tågresa vill man spara på batteriet för att slösurfa/chatta/ringa osv, som slukas swoosh om man ska spela ett mer komplext konsol/PC-spel på mobilen. Och ska man ändå böka med sig en kontrollsats till mobilen känns det som man lika gärna kan ta med t.ex. en Switch.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej laptop är definitivt inget som "ersätter" en steam deck.
Steam deck plockar du upp och kör en laptop kräver betydligt mer för att hoppa in och köra.

Steam deck är tuvärr för dyr och prestandan begränsad. Den kommer nog inte bli lika populär bland majoriteten som en gaming laptop. Men den kommer säkert klara sig bra med tanke på hur många som gamar, även vuxna med större plånbok.

Medlem
Skrivet av Calez:

Jag blir verkligen sugen på en Steam Deck nu när man kan köra WoW på den. Det är det enda spelet jag kör utanför konsol. Det går alltså att skita i pc i framtiden och nöja sig med Deck?

Om du vill köra spel med lite lägre prestanda absolut.
Men vill du spela ett nytt AAA spel i 4K och högre framerate blir det utmanande. Det är helt beroende vad man söker för underhållningen 😀. Gamla spel med äldre grafik kan vara bättre än nya spel i gameplay.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Steam deck är portabel men ändå inte riktigt med dess korta batteri tid och storlek, men vill man bara spela en timme och bära med sig en väska med prylar så visst är den portabel.
Jag klassar det som en handhållen hemma maskin.
Switchen är en bättre portabel maskin tycker jag.

Skrivet av Ducci:

Steam deck är portabel men ändå inte riktigt med dess korta batteri tid och storlek, men vill man bara spela en timme och bära med sig en väska med prylar så visst är den portabel.
Jag klassar det som en handhållen hemma maskin.
Switchen är en bättre portabel maskin tycker jag.

Beror på vad man kör.
Kör man "Switchkvalitet" så håller den lika länge/längre

Skrivet av PixelGamer:

Om du vill köra spel med lite lägre prestanda absolut.
Men vill du spela ett nytt AAA spel i 4K och högre framerate blir det utmanande. Det är helt beroende vad man söker för underhållningen 😀. Gamla spel med äldre grafik kan vara bättre än nya spel i gameplay.

Skrivet av PixelGamer:

Steam deck är tuvärr för dyr och prestandan begränsad. Den kommer nog inte bli lika populär bland majoriteten som en gaming laptop. Men den kommer säkert klara sig bra med tanke på hur många som gamar, även vuxna med större plånbok.

Ja men det är ingen rättvis jämförelse, vill du köra AAA spel i 4K är en vanlig stationär gaming dator bättre än en gaming laptop både vad gäller pris/prestanda

Steam deck är handhållen det är inte en laptop.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Ponny
Skrivet av Apersson:

Jag gillar de här artiklarna! Keep it up!

Sen till partyt (var ute och rände igår) säger jag (och vi) ❤️
Det kommer mera – mycket och garanterat.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Siegfried:

Kan inte se Steam deck som en bärbar konsol, det är bara en bärbar dator som spelar datorspel. 3DS används mest här i huset, fast jag har alla konsoler som släppts de senaste 15 åren.

Håller med. Därför jag hellre säger bärbara spelmaskiner. 3DS:en är fantastisk. Är riktigt nöjd att jag hann köpa en ny New 3DS XL innan priset for i taket. Min gamla gick sönder. 😕


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Kerrai:

Tänk om de gjort en PS vita 2 i närtid, med standardiserad lagring.. Vita är en av de bästa maskinerna jag ägt och alltid varit extremt nöjd med den. Man får väl hålla tummarna för den nya maskinen, men håller mig tveksam pga de tidiga rapporteringarna om vad det faktiskt är.

En fantastisk liten maskin! Älskade att spela på den. Problemet för egen del var att det inte fanns så mycket att spela.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Milos:

Passande med den här artikeln som dök upp igår angående VR som blivit dödförklarat av experterna
https://www.androidcentral.com/gaming/virtual-reality/reports...

Amen!

Skrivet av Molotov:

Håller med det som står i artikeln. Handheld har aldrig dött.
Andra saker som förutspådes att dö men som lever vidare. PC Gaming och Virtual Reality, Båda dessa har dödsförklarat otaliga gånger av önskestänkare och förståsigpåare.

Ja, men verkligen. Blir trött. Det ropas varg i tid och otid, och till sist slutar man lyssna. (Och kanske missar när det är allvar.)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Håller med. Därför jag hellre säger bärbara spelmaskiner. 3DS:en är fantastisk. Är riktigt nöjd att jag hann köpa en ny New 3DS XL innan priset for i taket. Min gamla gick sönder. 😕

Köpte min New 3ds XL snes edition för 1490kr hos Elgiganten 5 Januari 2018. Men har även köpt new 2ds xl, New 3ds, ett vanligt turkost och en vanlig vit. Så totalt 5 konsoler 😁

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

En fantastisk liten maskin! Älskade att spela på den. Problemet för egen del var att det inte fanns så mycket att spela.

Har runt 60 fysiska spel till min vita 😅, 2/3 av dom är inplastade. Vill inte öppna mitt Odin Sphere :(, Fysiska vita spel börjar bli riktigt dyra.

Inaktiv

Man ska vara försiktig med rykten. Brukar kunna börja tro på rykten när det kommer fram bevis på att ett rykte kan stämma.

Förra året så fick vi ett rykte om att Mario Kart 9 skulle komma till Nintendo Switch innan 2022 var slut.
Det som jag reagerade på var att Nintendo tidigare år har sagt att de bara släpper ett Mario Kart per konsol och eftersom Mario Kart 8 sålde så bra så kändes det ryktet mindre troligt. (Däremot fick vi veta förra året att nya banor var på väg till Mario Kart 8)

Sen kom ett rykte att Nintendo höll på att testa möjligheten att spela multiplayer via en ny Gameboy emulator till Switch och möjligheten till att använda en digital Transfer Pak i Nintendo 64 spelen på Switch.
Tog detta rykte med en nypa salt men kände ändå att det lät häftigt om det var sant. Så jag önskade ändå att det var sant och skrev därför också om det här på FZ i en tråd där man skulle gissa vilka framtida Nintendo 64 spel som man trodde skulle komma till Switch. Jag gissade på Pokémon Stadium och Pokémon Stadium 2.
Men sen kom hösten och vi fick veta att de två Stadium spelen faktiskt skulle komma till Switch.

Jag kände då ”wow! Så ryktet stämde alltså.” Så då gissade jag på att nästa avslöjande måste alltså vara Gameboy och Transfer Pak plus Pokémon spelen till Gameboy.

Sen i år så fick vi Gameboy emulatorerna som det också ryktades om men… Transfer Pak kom inte.

Så ryktet stämde alltså till stor del men eftersom Transfer Pak än så länge inte har kommit till Switch så blev istället Pokémon Stadium en stor besvikelse för mig då jag inte tycker det är lika roligt utan möjlighet att föra över Pokémon från sina Gameboy sparningar.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Bra artikel 😀! Jag tror många gamers väljer laptopen.
Idag finns så små och kraftfulla laptops så varför köpa en steam deck som inte kommer i närheten av prestandan? En liten laptop kan ju användas på tåget, i sommarstugan eller hos kompisen. Men också vara spelmaskinen man använder hemma.
Predtandan i kombination med storlek och pris är oslagbar och de flesta har ju en begränsad budget.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har själv ägt flertalet olika gaming-laptops (och “vanliga” laptops) genom åren, och visst är de trevliga. Men till skillnad från bilden du la in, där en liten unge spelar på en gaming-laptop, så får ju en vuxen person långt ifrån lika bra ergonomisk position. Ställer man den på ett bord blir skärmen för långt ner (speciellt när man är 199 cm lång..) och i knät blir snabbt obekvämt av flera anledningar (vikt, värme). Jag har personligen lagt ner tanken på gaming-laptops. Då kör jag hellre något som verkligen är bärbart (Switch, Steam Deck) och stationär dator/konsoler. Jag äger dock en schysst laptop för annat än gaming.

Sedan förstår jag förstås att en gaming-laptop kan vara klockrent för folk som reser mycket (eller barn som bor varannan vecka hos sina föräldrar) osv.

Pris kontra prestanda är ju också en faktor som för mig, numera, talar emot gaming-laptops.

Medlem

Min Steam deck gjorde så att jag upptäckte glädjen med att spela igen. När man inser potentialen i maskinen så är den helt fantastiskt, har spelat så många titlar denna vinter som jag aldrig hade tagit upp annars.

Har t.o.m. raidat i WoW!

Medlem
Skrivet av Calez:

Alltså att man kan köra på tv eller datorskärm? Detta låter ju riktigt intressant.

Ligger ute och jobbar ibland, har med mig denna setup till min deck när jag vill använda den mer som en pc.

Använder mer barebone dock, men det är trevligt när man bara vill glo på film, surfa, etc.

Medlem
Skrivet av MadMartigaN:

Har inte provat Steam Deck tyvärr men jag sitter på en Retroid Pocket 3+, handhållen för retrospel. Underbar liten enhet 👍🏼 Rekommenderas om man vill ha en smidig kompetent handhållen enhet för att spela retro spel.

Fick hem en RG35xx förra veckan. Min första handheld om man inte räknar med den Game & Watch familjen hade på 90talet. Riktigt kul att lira lite gamla spel och framförallt att lyckas ta sig förbi vissa ställen som man aldrig lyckades med som barn, och se vad som kom därefter

Medlem
Skrivet av Molotov:

Beror på vad man kör.
Kör man "Switchkvalitet" så håller den lika länge/längre

Ja men det är ingen rättvis jämförelse, vill du köra AAA spel i 4K är en vanlig stationär gaming dator bättre än en gaming laptop både vad gäller pris/prestanda

Steam deck är handhållen det är inte en laptop.

Nja, verkar inte riktigt så.
Dying light och Skyrim är ju väldigt jämförbara mellan Switch och Deck, båda 720p och Decken verkar som max klara 2-3h medan Switch 2019 och framåt kör dem över 4h. Sen om det är bättre optimering i just de titlarna eller Switchen mer energieffektiv låter jag vara osagt..

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nja, verkar inte riktigt så.
Dying light och Skyrim är ju väldigt jämförbara mellan Switch och Deck, båda 720p och Decken verkar som max klara 2-3h medan Switch 2019 och framåt kör dem över 4h. Sen om det är bättre optimering i just de titlarna eller Switchen mer energieffektiv låter jag vara osagt..

Switchen kör ju så klart switch versioner av spelen vilket är betydligt mer nerskalade än PC versionerna som Decken kör vilket inte är jämförbart.
Är nog snarare undantag än regel, steam decken har mer inställningsmöjligheter.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Switchen kör ju så klart switch versioner av spelen vilket är betydligt mer nerskalade än PC versionerna som Decken kör vilket inte är jämförbart.
Är nog snarare undantag än regel, steam decken har mer inställningsmöjligheter.

Verkar även gälla t.ex. Torchlight 2, medan simplare indiespel är de ungefär likvärdiga, så Deck är verkligen ingen maskin för god batteriprestanda bärbart. Designmiss med Decken, eller det är själva grejen att den kör PC-verror som dränerar batteritid? Oavsett orsaken, Nintendo MR

Medlem
Skrivet av Majoren:

Verkar även gälla t.ex. Torchlight 2, medan simplare indiespel är de ungefär likvärdiga, så Deck är verkligen ingen maskin för god batteriprestanda bärbart. Designmiss med Decken, eller det är själva grejen att den kör PC-verror som dränerar batteritid? Oavsett orsaken, Nintendo MR

Går säkert att plocka fram spel här och där och påstå samma fram och tillbaka, ser som ingen mening. Du har möjligheter att justera på Steam decken inställnibgar och FPS som gör att det förbrukar mer eller mindre batteri.
Steam deck är överlägset bättre enhet än Ninte do Switch, jag äger båda och från att varit en av main spelplattform så är Switchen så gott som orörd.
Ja själva grejen är ju att det är PC spel det är inte enkom "steam deck spel".
Steam decken klarar av mer och är betydligt mer acancerat än Switchen. Den spelar Switch spel många ggr bättre än vad Switch gör.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Går säkert att plocka fram spel här och där och påstå samma fram och tillbaka, ser som ingen mening. Du har möjligheter att justera på Steam decken inställnibgar och FPS som gör att det förbrukar mer eller mindre batteri.
Steam deck är överlägset bättre enhet än Ninte do Switch, jag äger båda och från att varit en av main spelplattform så är Switchen så gott som orörd.
Ja själva grejen är ju att det är PC spel det är inte enkom "steam deck spel".
Steam decken klarar av mer och är betydligt mer acancerat än Switchen. Den spelar Switch spel många ggr bättre än vad Switch gör.

Nja, faktum är ju att Switchens och Deckens gemensamma utbud av spel är ganska litet, och kollar man då på måfå lite titlar så verkar i alla fal Decken få reguljärt ut sämre batteritid jmf. med Switch, den verkar på den fronten vara mer i nivå med Switch 2017, som jag alltid tyckte hade rätt kass batteritid.

Sen har de ju båda sin för- och nackdelar. T.ex. Deck har en rätt risig LCD-skärm i nivå riktiga lågbudget surfplattor, inga sladdlösa kontroller och ingen dock. Batteritid och överlägsen skärm är ju inga direkt små favöver för en bärbar konsol, men klart är ju att man kan prioriter olika egenskaper

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nja, faktum är ju att Switchens och Deckens gemensamma utbud av spel är ganska litet, och kollar man då på måfå lite titlar så verkar i alla fal Decken få reguljärt ut sämre batteritid jmf. med Switch, den verkar på den fronten vara mer i nivå med Switch 2017, som jag alltid tyckte hade rätt kass batteritid.

Sen har de ju båda sin för- och nackdelar. T.ex. Deck har en rätt risig LCD-skärm i nivå riktiga lågbudget surfplattor, inga sladdlösa kontroller och ingen dock. Batteritid och överlägsen skärm är ju inga direkt små favöver för en bärbar konsol, men klart är ju att man kan prioriter olika egenskaper

Nej et är sant, Steam deckens spelutbud är monstruöst mycket större.
Det finns både dockningstation och stöd för kontroller till Steam Deck, flera valmöjligheter. Det är en PC.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej et är sant, Steam deckens spelutbud är monstruöst mycket större.
Det finns både dockningstation och stöd för kontroller till Steam Deck, flera valmöjligheter. Det är en PC.

Beroende om man räknar spelen som fungerar eller ej, är ju lite av ett lotteri. Finns ja, om man vill köpa till. Det är ju dock också en nackdel för Steam Deck, klumpig design. Vill man ha med kontroller så blir det ännu mer grunkor att packa ned, medan Switch är smidig med kontrollerna halade på

Medlem
Skrivet av Majoren:

Beroende om man räknar spelen som fungerar eller ej, är ju lite av ett lotteri. Finns ja, om man vill köpa till. Det är ju dock också en nackdel för Steam Deck, klumpig design. Vill man ha med kontroller så blir det ännu mer grunkor att packa ned, medan Switch är smidig med kontrollerna halade på

Steam decken känns ju nästan som en Switch med eftermarknads grip så att det är klumpigt håller jag inte med. Switchen är handbedövande för mig att använda utan grip.
Att kunna plocka lös joycon ja det är väll en fördel men ska det vara trevlig upplevelse så måste man föra in joyconsen i joycon grip också imo.
nåja man kan rada upp + och - med båda enheterna. Jag har som sagt båda jag väljer Steam Deck 9 av 10 ggr.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tror ta mig fan att jag ska skaffa ett steamdeck imorgon


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av Molotov:

Steam decken känns ju nästan som en Switch med eftermarknads grip så att det är klumpigt håller jag inte med. Switchen är handbedövande för mig att använda utan grip.
Att kunna plocka lös joycon ja det är väll en fördel men ska det vara trevlig upplevelse så måste man föra in joyconsen i joycon grip också imo.
nåja man kan rada upp + och - med båda enheterna. Jag har som sagt båda jag väljer Steam Deck 9 av 10 ggr.

Båda maskinerna är handbedövande, det är alla bärbara och speciellt Deck som väger som en medeltung hantel. Därför smidigt med kickstand och löstagbar kontroller om man ska lira längre än en halvtimma. På det hela taget känns Switchen lite mer så att säga komplett, men lite fler tredjepartsspel hade ju varit trevligt. Å andra sidan brukar Steam-utbudet vara ganska vagt vad gäller gamepadstöd osv.

123
Skriv svar