Diskutera – Hur bestämmer du vilka spel du ska köpa?

Robot
Diskutera – Hur bestämmer du vilka spel du ska köpa?

Berätta hur du kommer fram till vilka spel som är värda dina pengar.

#diskutera, #redfall, #spelköp, #star-wars-jedi-survivor, #the-last-of-us


Medlem

Läser FZ kollar gameplay på youtube. Kollar om det finns demo..
Spel med öppna världar / städer
Snygg grafik
Bra spelvärde och inte för kort
Sen ska man kunna spela igenom det fler gånger.

Medlem

Ja du , köper de som ser intressanta ut och lockar mig .

Senaste spelet jag köpte var Total War Warhammer 3.

Innan dess var det kanske Hunt Showdown 2021.

Så brukar inte direkt köpa spel . Kanske världens sämsta svar .


signatur

It´s a me

Medlem

Jag har oftare på senare år börjat bry mig för spelstudion som släpper spelet.
Är de engagerade och stolta över det dom gör? Verkar dom vara en sjysst arbetsgivare? Finns det passion bakom spelet?

Den måttstocken har funkat bra och brukar leda till att jag köper bättre spel och känner att mina pengar går till några som förtjänar det.

Medlem

- Vad kostar spelet? Är det för dyrt spelar det ingen roll hur bra det är.
- Ser det roligt ut på Twitch? Streamers får ofta betalt för att låtsas ha roligt i sponsrade speltimmar, det är dock ganska tydligt om spelet faktiskt är roligt eller inte när man ser rent gameplay.
- Vad säger de negativa användarrecensionerna på Steam? Går ganska lätt att sortera ut faktisk kritik med folk som ger tumme ned efter fem minuter för att de inte kunde starta spelet på sin specifika rigg.

Tycker recensioner har blivit irrelevanta i takt med att köpta recensenter bedömer spel under en blandning av att ignorera tekniska problem, ljuga om spelets kvalitet på politiska grunder eller dra nytta av incitament för att vara "först" som att strunta i att nämna en tekniskt trasig del av spelet i utbyte mot att få släppa recensionen tidigt (*host*Journet to the Savage Planet*host*).

Medlem

Verkar det roligt till den grad att det är värt fullpris så köper jag det till fullpris.

Annars väntar jag bara.

Medlem

Inga spel är värda mina pengar längre.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag föredrar som oftast indiespel, det känns mindre styrda och friare i den konstform det faktiskt är. Dessa spel är också billigare då gör det inte så mycket om jag inte fastnar. Jag läser också recensioner ibland när jag är tveksam.
Betala 749kr för ett spel från ett storföretag är inte min grej, dock kan jag spela AAA när det finns på GamePass/PS+ OM det varit ute ett tag så barnsjukdomarna är patchade. Aldrig day one längre.


signatur

|.|

Medlem

Det är väl en lång samling av faktorer så ofta går ihop med varandra för ett beslut skulle jag säga, snarare än några enskilda punkter. Prio är väl något is stil med:
1. Genre.
2. Videos/info från nyhetskällor som FZ.
3. Stil.
4. Ifall det är nåt jävla cash grab med smutsiga in game-köp.
5. Utgivare och dess tidigare titlar

Priset är inte så viktigt så länge man får valuta för pengarna, vilket börjar bli sällsynt idag.

Medlem

●Pris
●Huruvida spelet är p2w eller ej
●Recensioner och intryck från spelare
●Kulhetsfaktor

Är det stabilt och färdigt så kan genre nästan inte spela så stor roll.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

När det gäller AAA-spel så köper jag sällan dåliga spel. Dels så vet jag efter 34 år på denna jord vad jag gillar och dels så har man ganska bra koll på om det blir ett bra spel eller inte om man researchar lite innan. Plus att jag oftast köper på releasedagen och då har recensioner redan hunnit ut!

När det gäller MMO så har inte p2w så stor betydelse för mig så länge det är kul att levla till endgame och är gratis.

Medlem

Beta. Ifall beta finns så tar jag nästan alltid chansen att prova på redan där och göra mig en uppfattning.
Detta har räddat mig från miss så som BF2042 och Forspoken.

Annars är det en blandning mellan magkänsla och recensioner, FZ kollar jag först.
Jag vet ju vilka typ av spel jag gillar så fokuset ligger på just dessa genrer.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Testpilot

Jag köper sällan till fullpris och tycker mig ha så bra erfarenhet av spel att jag vet vad som passar mig och inte. Tåg-krascher till spel är enkla att förutse och undvika i de flesta fallen. Den förhandsinformation jag tar till mig är nog recensioner främst. Inga trailers eller streams.

Informationen vi har om spel i dag är bra mycket mer omfattande än för tjugo år sedan när jag i princip hittade nytt på spelbutikshyllan och undrade vad de kunde vara för något.

Medlem

Läser alla recensioner på FZ och många på Gamespot.
Kollar upp specifika spel om jag är sugen på på Metacritic. I första hand för snittet av journaliters recensioner, och läser även ofta synopsisen för de som gett lägst betyg. För att se om det finns några dealbreakers.
Om spelet inte har en infekterad debatt kan jag även kika på user-ratings, men tycker det oftast bara är typ "10/10 bästa spelet någonsin" ELLER "0/10, jag gillade inte huvudkaraktären" .
På GOG (där jag helst köper spel) kan jag ibland läsa user reviews med.

Sen väntar jag oftast på en rejäl rea, eller om det är konsoll så kan även begagnat fungera. Då hinner spelen patchas också.
Köper bara nytt/vid release typ en gång per år eller så.

Medlem

Om det är ett spel jag sett fram emot väldigt länge, så följer jag utvecklingen och tar beslutet om att köpa rätt tätt inpå release. Men annars köper jag mest spontant för att jag får ett infall eller att någon polare vill testa något nytt tillsammans.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

enkelt, har inte speciellt mkt pengar så kan bara köpa det bästa


signatur

//monster

Medlem

Jag har så stor backlog att jag nästan skäms så det finns inget större driv att köpa på releasedagen, men håller gärna koll på reor och hugger då för att placera i den ständigt växande backlogen. Jag köper definitivt mer spel än jag hinner spela. Då jag köper fullprisspel är ofta vid konsolrelease då man vill ha någonting att köra.

Medlem

Nya spel till fullpris köper jag i stort sett bara om det är FromSoftware eller Bethesda som står bakom.

Medlem

Låter vissa dumnötter köpa det före mig så att jag kan läsa deras misstag.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

I princip går det ut på att enbart köpa spel på stora reor med undantag av Nintendoutvecklade spel eller Fromsoftware som alltid är bra och ändå inte sänker sina priser förrän långt senare.

Men utöver det går jag på väldigt positiva reaktioner från steamreviews och tips från kompisar som gillar liknande spel som mig. Och undviker typ allt som är AAA såklart förrän det det har gått typ 5 år minst. The witcher 3 är tex ganska bra att spela nu!

EDIT: Försöker att följa alla gratisspel från EPIC också. Sen är Dota 2/Samt Path of exile gratis och utvecklas ständigt så det är något av en ryggmärg i spelportföljen.

Geeks Gaming

95% genom Steam reviews och Steam score. Allt över very positive typ. Om det inte framgår varför i nån review.

Medlem

Köper nästan aldrig spel längre. Det räcker med Game Pass.

Medlem

30% research, 70% magkänsla. Brukar bli bra.

Inaktiv

Läser åsikter på typ reddit, väntar på steam reviews, kollar på ACGs review (han brukar ha samma tycke som jag). Sen väger jag detta mot priset.

Medlem

Spelar bara på Playstation/ps5/Psvr2 och Nintendo/Switch just nu och har växt upp med spel. Så jag har rätt bra koll på hur spelet kommer att vara när jag köper dom. Köper väldigt många spel och gillar många olika typer av spel. Jag är ibland orolig över att jag en dag ska tröttna på spel och växa ifrån det intresset det är nog min största mardröm(och att metallen i chip tex tar slut eller liknande). Använder oftast Youtube om jag ska kolla upp om ett spel passar mig eller inte. Men ibland så tycker jag att det är jätte trevligt att gå in helt "blind" i ett spel också. Jag brukar oftast vara väldigt bra på var min gräns ligger för spoilers av ett spel. Och det händer i princip aldrig att jag ser något som förstör spelen för mig. Jag skulle vilja säga att kunskap om spel är rätt viktig. Och jag lyssnar ofta på olika grupper som pratar spel på Youtube. På det sättet så får man information om olika spel och spel som är på g. Vet jag att ett spel jag vet att jag vill ha är på g så lägger jag inte ner någon större energi på det. Utan låter den kunskapen ligga i dvala tills någon månad eller så innan spelet ska komma ut. För man måste alltid räkna med att vissa spel försvinner eller skjuts upp. Little devil inside är ett sånt spel som jag trodde skulle komma för något år sedan. Men som sen mer eller mindre har försvunnit(rykte om att det kommer i sommar och skulle inte bli förvånad om det släpps som Stray/ps+ premium direkt). Eftersom jag lever med spelandet så är mycket en självklarhet och man tänker inte jätte mycket på hur man ska hitta dom bästa spelen. Mitt största problem är igentligen att spela effektivt och metodiskt så att man kan maxa och klara spel innan man glömmer bort att man har dom. Jag kommer aldrig ha en speltorka igen i hela mitt liv även om inte fler spel kommer ut. 2023 kommer att bli ett fantastiskt spel år med Silksong,Tlou multiplayer och Nya Zelda tex och säkert många fler bra spel.

Medlem

Har pengar men inte timmar, så timmarna är helt avgörande. Har inte tid med grinding, för långa spel eller spel utan sparfunktioner som måste nötas etc. Bra engagerande spel som är lagom korta (mindre än 30 timmar), och kan spelas i munsbitar är perfekt.

Medlem

Har man tråkigt och hittar ett spel som ser någorlunda kul ut så kollar man en gameplay för att få en uppfattning om hur spelet flyter på, annars i stort så håller jag borta ifrån allt som har med recensioner att göra.. recensioner är ju trots allt bara rescesentens åsikter om spelet och efter att ha gamat så länge som en annan har så inser man ganska snabbt att det är bättre att testa spel själv och bilda en egen uppfattning snarare än gå på andras åsikter.

Medlem
Skrivet av Managor:

●Huruvida spelet är p2w eller ej

Håller med. Köper oftast spel om jag kan se till att jag vinner.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Om spelet är i en genre eller serie som jag har spelat tidigare eller från en utvecklare jag har goda erfarenheter av, ökar sannolikheten att spelet kommer upp på radarn.

När spelet är släppt är de generella intrycken viktiga. Höll spelet vad det lovade? Här kan även spel segla upp som är mycket bättre än vad de verkade vara, eller från en oväntad genre. Och hur är det med prestandan och buggarna? Godkänt eller underkänt?

Om allt verkar stämma, är priset rätt? Kan jag spela spelet med maxade inställningar på min pc? Oftast är det bäst att vänta tills en rea när spelet fått alla uppdateringar och fixar, det t ex kanske har kommit en GOTY-version med alla tillägg, samt att man själv uppgraderat sin hårdvara till att klara spelet utan problem.

Om det finns en demo kan den påverka. T ex övertygade demon för Doom (2016) mig att det var ett spel jag var villig att kasta mer pengar på än vad jag hade gjort annars, och dessutom tidigare.

Medlem

Jag vetikattsingen. Känslan skulle jag nog säga får styra ganska mycket. Sen spelar ju även tidigare spel från studion in samt priset.
Det är ju dock härligt att dras med i hypetåget till storspelen men jag brukar ändå försöka köpa när jag verkligen känner mig sugen och inte bara för att det precis har släppts.

12
Skriv svar