Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem

Tror jag kommer sälja min Steam Deck 256 gb. Vad tror ni är ett vettigt pris att ta för den och var säljer man den lättast?

Medlem
Skrivet av gamleaggan:

Tror jag kommer sälja min Steam Deck 256 gb. Vad tror ni är ett vettigt pris att ta för den och var säljer man den lättast?

Lägg ut det för 4000:- på tradera och se priset stiga.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Såg att det ska komma en eftermarknadsskärm med 1200P upplösning.

https://www.deckhd.com

Hur tänkte dom där egentligen.
Deckens APU är inte tillräckligt stark för att köra dom flesta spel i den upplösningen med hyfsad FPS.
En 800P OLED hade varit ett betydligt bättre val men kanske svårare att marknadsföra då det inte ser lika häftigt ut i rena siffror som 800P -> 1200P.

Bortser man från det är det mycket svårt att byta ut skärmen, man måste i princip demontera Decken i beståndsdelar.
Batteriet är t.ex. limmat så där måste man smälta limmet och bända loss det.

Jag kommer iaf inte byta min

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Såg att det ska komma en eftermarknadsskärm med 1200P upplösning.

https://www.deckhd.com

Hur tänkte dom där egentligen.
Deckens APU är inte tillräckligt stark för att köra dom flesta spel i den upplösningen med hyfsad FPS.
En 800P OLED hade varit ett betydligt bättre val men kanske svårare att marknadsföra då det inte ser lika häftigt ut i rena siffror som 800P -> 1200P.

Bortser man från det är det mycket svårt att byta ut skärmen, man måste i princip demontera Decken i beståndsdelar.
Batteriet är t.ex. limmat så där måste man smälta limmet och bända loss det.

Jag kommer iaf inte byta min

1200p kan bli tungdrivet ja... Med tanke på att den knappt klarar 800p i många spel. Känns helt onödigt att byta. Hade hellre sett en 720p med högre refreshrate och bättre färger (detta kommer dock i en uppdatering snart) . På en så liten skärm spelar inte upplösningen så stor roll då de flesta spel ser bra ut i det mindre formatet. Dock så hade en med lägre upplösning fått spelen att flyta bättre.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Satte tänderna i borderlands 3, flyter väldigt bra! Försökt mig på cyberpunk ett par gånger men tycker fortfarande att det dippar väldigt mkt under 30 fps

Medlem

Slog till på 256, så nu behöver jag bara läsa igenom 29 sidor här för att vara up to date

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Såg att det ska komma en eftermarknadsskärm med 1200P upplösning.

https://www.deckhd.com

Hur tänkte dom där egentligen.
Deckens APU är inte tillräckligt stark för att köra dom flesta spel i den upplösningen med hyfsad FPS.

Finns nog väldigt många spel som skulle klara av den upplösningen, men inte nya AAA spel.

Kommer det en Steam deck 2 så hoppas jag att de har kvar samma upplösning på skärmen men med Oled och möjlighet till HDR, gärna 120hz. Sen bara mer kräm och bättre batteri.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

eld
Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Såg att det ska komma en eftermarknadsskärm med 1200P upplösning.

https://www.deckhd.com

Hur tänkte dom där egentligen.
Deckens APU är inte tillräckligt stark för att köra dom flesta spel i den upplösningen med hyfsad FPS.
En 800P OLED hade varit ett betydligt bättre val men kanske svårare att marknadsföra då det inte ser lika häftigt ut i rena siffror som 800P -> 1200P.

Bortser man från det är det mycket svårt att byta ut skärmen, man måste i princip demontera Decken i beståndsdelar.
Batteriet är t.ex. limmat så där måste man smälta limmet och bända loss det.

Jag kommer iaf inte byta min

Jag kör rätt många spel i 1080p när jag kopplar till tv, så det finns absolut en stor del spel som det kan vara bra för.

Batteriet behöver man inte plocka bort för att byta display, skärmen är ju däremot limmad så det måste man värma upp innan man plockar bort den, resten är skruvar, tabs och kopplingar.

Medlem
Skrivet av eld:

Jag kör rätt många spel i 1080p när jag kopplar till tv, så det finns absolut en stor del spel som det kan vara bra för.

Batteriet behöver man inte plocka bort för att byta display, skärmen är ju däremot limmad så det måste man värma upp innan man plockar bort den, resten är skruvar, tabs och kopplingar.

Okej hade missförstått med batteriet, problemet blir väl dock att kör man ett mer krävande spel i lägre upplösning än native kommer det nog inte se lika skarpt ut. Skulle vara spännande läsa intryck från någon som gör modden sen.

eld
Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Okej hade missförstått med batteriet, problemet blir väl dock att kör man ett mer krävande spel i lägre upplösning än native kommer det nog inte se lika skarpt ut. Skulle vara spännande läsa intryck från någon som gör modden sen.

Det är bra argument! Är såklart fördelar och nackdelar.

Medlem
Skrivet av Oscar Tegni:

Slog till på 256, så nu behöver jag bara läsa igenom 29 sidor här för att vara up to date

Så vad blev första projektet/spelet?

Medlem

Jag har lirat Darksouls 3 på min Steam Deck vid pauser på jobbet så jag tänkte lira lite hemma på PC:n men upptäckte att just Dark souls 3 inte har cloud save över Steam om man inte flyttar över save filerna.

Hur som helst, så jag kopplade in Steam decken i dockan till min tv i stället.

Har fifflat med inställningarna och upplever att max grafik på Dark souls 3 inte påverkar frame raten något då den ändå kör i låg upplösning. Bilden på tvn gick jag in i inställningarna på Steam deck och krymte bilden på tvn så att det blir extra skarp bild på min 42 tums Oled.
Känner mig imponerad. Jag upplever grafikmässigt att det ser snyggare ut än vad jag kommer ihåg att Bloodborne var på Playstation 4. Det är väl ändå samma motor.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har lirat Darksouls 3 på min Steam Deck vid pauser på jobbet så jag tänkte lira lite hemma på PC:n men upptäckte att just Dark souls 3 inte har cloud save över Steam om man inte flyttar över save filerna.

Hur som helst, så jag kopplade in Steam decken i dockan till min tv i stället.

Har fifflat med inställningarna och upplever att max grafik på Dark souls 3 inte påverkar frame raten något då den ändå kör i låg upplösning. Bilden på tvn gick jag in i inställningarna på Steam deck och krymte bilden på tvn så att det blir extra skarp bild på min 42 tums Oled.
Känner mig imponerad. Jag upplever grafikmässigt att det ser snyggare ut än vad jag kommer ihåg att Bloodborne var på Playstation 4. Det är väl ändå samma motor. <Uppladdad bildlänk>

Trodde clud saves var nått som steam stog för. men bra att det löste sig endå


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Trodde clud saves var nått som steam stog för. men bra att det löste sig endå

Det måste man som utvecklare implementera sjölv i sitt spel. Inget som steam sköter automagiskt. Men dom som byggt apin för att kunna göra det och hanterar lagringen


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Hej alla

Köpte precis en steam deck. Kommer om någon vecka. Vore nice med lite tips.

1. Är det något jag borde fixa när jag får den? Inställningar o.s.v.?
2. Bra guider? Jag har spanat lite på protondb.com
3. Vilka spel rekommenderar ni?
4. Vilka spel rekommenderar ni inte?
5. Har någon nå bra tips på extrabatteri för resande?

Edit: 6. Rekommenderar ni att köra gamla versioner av spel eller fungerar remasters bra? Typ Alan Wake, Dead Space, Mass Effect.

Medlem

Som batteribank kan jag rekommendera denna då det är netonnet egna så kommet den ner i pris titt som tätt så kanske inte till fullpris, den orkar ladda samtidigt man spelar så att man inte behöver ta en onödigt paus.

Kör mest metroidvania spel på min som är snabba att ta upp och spela på lunchen eller på hotellet några lång körare har jag inte irkat mig på än. Spelade nyss igenom steamworld dig 2 igen passade riktigt bra på steamdeck.

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Hej alla

Köpte precis en steam deck. Kommer om någon vecka. Vore nice med lite tips.

1. Är det något jag borde fixa när jag får den? Inställningar o.s.v.?
2. Bra guider? Jag har spanat lite på protondb.com
3. Vilka spel rekommenderar ni?
4. Vilka spel rekommenderar ni inte?
5. Har någon nå bra tips på extrabatteri för resande?

Edit: 6. Rekommenderar ni att köra gamla versioner av spel eller fungerar remasters bra? Typ Alan Wake, Dead Space, Mass Effect.

Mitt tips är att söka på nätet eller youtube "spel du vill köra" steam deck.
Man får ofta tips om optimeringar mm.
Steam spel är enklast men spel på andra butiker funkar också.
Men planerar du att köpa ett spel för att spela på steam deck välj steam versionen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Hej alla

Köpte precis en steam deck. Kommer om någon vecka. Vore nice med lite tips.

1. Är det något jag borde fixa när jag får den? Inställningar o.s.v.?
2. Bra guider? Jag har spanat lite på protondb.com
3. Vilka spel rekommenderar ni?
4. Vilka spel rekommenderar ni inte?
5. Har någon nå bra tips på extrabatteri för resande?

Edit: 6. Rekommenderar ni att köra gamla versioner av spel eller fungerar remasters bra? Typ Alan Wake, Dead Space, Mass Effect.

1. Inställningar kan kraftigt påverka batteritiden (negativt/positivt beroende på inställningar, t.ex. wattförbrukning, ljusstyrka osv, läs in dig lite på det). Det finns flera tillägg till decken, men jag tycker att VibrantDeck (tror jag det heter...) är magiskt sett till att det verkligen trycker på med färg så att spelen blir mer levande.
3. Jag spelar mycket metroidvania/roguelite-spel som man kan plocka upp/plocka ner snabbt. Det är utmärkt tycker jag.
4. Spel som gör sig bäst med mus bör du undvika.

Har ni tips på spel under semesterperioden? Gärna spel man kan spela stötvis.

Köpte precis Roadwarden som är mysigt, men det är väldigt långsamt och mer av en novell.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Hej alla

Köpte precis en steam deck. Kommer om någon vecka. Vore nice med lite tips.

1. Är det något jag borde fixa när jag får den? Inställningar o.s.v.?
2. Bra guider? Jag har spanat lite på protondb.com
3. Vilka spel rekommenderar ni?
4. Vilka spel rekommenderar ni inte?
5. Har någon nå bra tips på extrabatteri för resande?

Edit: 6. Rekommenderar ni att köra gamla versioner av spel eller fungerar remasters bra? Typ Alan Wake, Dead Space, Mass Effect.

Jag tänker typ spel runt ps4 generationen funkar oftast bra, samt indiespel. Ja en del nya spel funkar också exempel Resident evil 4 remake. Som andra sagt, kolla gärna spel på youtube innan du tankar hem det, finns väldigt många videos.

Gillar du att emulera spel så funkar många emulatorer.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Vill ge tips på 3e parts lösning när det gäller cloud saves.
Speciellt om man tex som jag spelar spel på emulator.

Open Cloud Saves fixar molnsparning efter valfri lösning som google drive, dropbox eller egen server.
Här finns en instruktionsfilm. Men notera att det blivigt ännu enklare att installera det på Steam Deck. Bara söka upp programmet i Discover store och installera direkt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vill ge tips på 3e parts lösning när det gäller cloud saves.
Speciellt om man tex som jag spelar spel på emulator.

Open Cloud Saves fixar molnsparning efter valfri lösning som google drive, dropbox eller egen server.
Här finns en instruktionsfilm. Men notera att det blivigt ännu enklare att installera det på Steam Deck. Bara söka upp programmet i Discover store och installera direkt

https://youtu.be/8ZKacXxvk3g

Hmm, är detta något som kan hjälpa mig med Roadwarden? Steams cloud save är på, men av någon anledning så kan jag inte spela min savefil från min deck när jag flyttar mig till datorn. Förstår inte riktigt om det är fel på Cloud-funktionen, spelet, eller handhavande från min sida


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av pastapapa:

Hmm, är detta något som kan hjälpa mig med Roadwarden? Steams cloud save är på, men av någon anledning så kan jag inte spela min savefil från min deck när jag flyttar mig till datorn. Förstår inte riktigt om det är fel på Cloud-funktionen, spelet, eller handhavande från min sida

Värt att testa.
Använder det själv just nu när jag kör Zelda tears of the kingdom och växlar mellan pc och steam deck


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Värt att testa.
Använder det själv just nu när jag kör Zelda tears of the kingdom och växlar mellan pc och steam deck

Vad får du för fps på decken? Hörde att Yuzupatcharna gjort enorma framsteg.

Medlem
Skrivet av thotim:

Vad får du för fps på decken? Hörde att Yuzupatcharna gjort enorma framsteg.

Det hoppar kanske mellan 20-30 men obland djupdyker det. Gissar nör det ska läsa in nya saker men sen "flyter" det fint.
Jag gick efter en guide med inställningar och moddar gjorde väll lite bättre skillnad än original.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det hoppar kanske mellan 20-30 men obland djupdyker det. Gissar nör det ska läsa in nya saker men sen "flyter" det fint.
Jag gick efter en guide med inställningar och moddar gjorde väll lite bättre skillnad än original.

Stämmer bra med min upplevelse, jag avvaktar lite till och hoppas dom kan förbättra prestandan lite till iallafall så man kan få stabila 30 längre fram

Medlem

Nu kanske jag sovit under en sten, men alltså... Senaste uppdateringen med Steam Deck - tog den bort Decky Loader-tilläggen, l.ex. VibrantDeck?

Har inte spelat på min deck på säg två veckor, och märkte av att tilläggen saknades efter uppdatering.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av pastapapa:

Nu kanske jag sovit under en sten, men alltså... Senaste uppdateringen med Steam Deck - tog den bort Decky Loader-tilläggen, l.ex. VibrantDeck?

Har inte spelat på min deck på säg två veckor, och märkte av att tilläggen saknades efter uppdatering.

Kör du Stable branch? Prova annars att byta till stable, om vibrant deck dyker upp igen uppdatera den och sen prova annan branch igen om det är vad du körde. Kan vara så att vibrant deck inte var uppdaterad för att klara ny Steam versionen.

Medlem

Är det nån annan som spelar Zelda Totk på Steam deck?
För någrra dagar sen så uppdaterades Yuzu (som det gör då och då) och efter det har jag inte kunnat spela Zelda alls.
Spelet startar och så men håller bara en stund sen låser sig spelet/emulatorn och steam decken startar om.
Även fast Yuzu fått 1 eller 2 uppdateringar efter så verkar inte zelda fungera särskillt bra.
Provade att rensa shader cache via Decky men det hjälpte inger, gjorde bara att det tog 10min att starta spelet 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Någon som har något bra tips från steamrean till decken?

Sugen på the last campfire.. och hur bra fungerar fallout 4 på decken?

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Någon som har något bra tips från steamrean till decken?

Sugen på the last campfire.. och hur bra fungerar fallout 4 på decken?

Fallout 4 funkar perfekt.

Skriv svar