God of War-kodare: 30 fps i Starfield ej tecken på ofärdigt spel

Robot
God of War-kodare: 30 fps i Starfield ej tecken på ofärdigt spel

"60 fps på den här skalan skulle slå hårt mot den visuella kvalitén."

#starfield


Medlem

Får se om första genomspelningen blir på PC eller Xbox series X. Har inget emot att det blir låst 30fps på konsol, får hoppas att det håller sig stabilt 30 äventyret igenom


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Captain Obvious

Medlem

Ja, de får gärna ha bättre grafik och hålla det på 30fps på konsol.
Det betyder att vi på PC kan få bättre grafik men ändå högre FPS.

Men man tycker ju ändå att de borde kunna ha ett 60fps läge där de skalar ned saker.

Något de verkligen skulle behöva fixa dock är ansikte animationerna, de är horribla.

Medlem

Det var bland annat på grund av sånt här man slutade med konsol helt.

Medlem

Låter ju som att dom inte vill offra upplevelsen, antar att 60fps skulle innebära sämre ljus och mer pop-in osv.

Man undrar ju lite ifall det kom någon press ifrån MS att lägga till något 60fps läge ändå, då det speglar dåligt på xbox till viss del.

Medlem

En av de absolut bästa sakerna med den här konsolgenerationen är att nästan allt går att köra i 60+ FPS. Är inte det ett alternativ blir det definitivt inget köp för min del.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag köper faktiskt inte riktigt argumentet med tanke på att det har släppts andra väldigt grafiskt tunga open world-spel till dessa konsolerna som ändå har klarat 60+ FPS.

Exempel är Cyberpunk 2077, Death Stranding och Elden Ring som alla ser bättre ut än Starfield enligt mig.

Tack och lov tänkte jag lira det på PC (så får vi se hur det faktiskt vill flyta där).

Medlem
Skrivet av heady89:

Captain Obvious

Samtidigt säger många att det är bullshit, rent struntprat. Trots att det är så uppenbart. Man hade kunnat ha det i 60 såklart men det är uppoffringar de inte ville göra för att nå det.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Exempel är Red Dead Redemption 2, Cyberpunk 2077, Death Stranding och Elden Ring som alla ser bättre ut än Starfield enligt mig.

Tack och lov tänkte jag lira det på PC (så får vi se hur det faktiskt vill flyta där).

RDR2 går varken i 60fps eller är 4K så vitt jag vet?

Medlem

Förklarar inte varför dom har visat 5 fps hittils.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

RDR2 går varken i 60fps eller är 4K så vitt jag vet?

Stämmer,


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Varför försvaras Bethesda när det gäller den tekniska biten av deras spel? Detta är inte svårare än att de sänker grafiken på konsol och erbjuder ett 60 fps läge. Färdigt.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

RDR2 går varken i 60fps eller är 4K så vitt jag vet?

RDR2 har 4k på Xbox Series X. Det går däremot, som du säger, bara i 30 fps. Det är dock ett rätt långsamt spel så det gör inte så mycket. Det finns ingen next-gen patch av spelet än så länge.

Medlem

Hade säkert haft 60fps ifall inte bromsklossen till series s existerade.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Argument from authority. Visst tror jag killen är bra på sitt jobb, men jag gillar inte sådana slentrianmässiga påståenden.

Det ena utesluter nämligen inte det andra. 30 fps kan vara ett designval, och att sikta på 30 fps behöver inte betyda att spelet är ofärdigt... men. 30 fps kan också vara ett medvetet val för att utvecklarna har insett att de inte hinner göra klart spelet innan deadline. Dvs att det inte finns tid att optimera spelet ordentligt, eller att försöka hitta andra lösningar för att skapa samma upplevelse med mindre prestandakrav.

Själv tycker jag att 30 fps är, idag, ändå en oacceptabelt låg uppdateringsfrekvens för något spel, när standarden för TV och vanliga bildskärmar är 60 Hz.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

RDR2 går varken i 60fps eller är 4K så vitt jag vet?

Stämmer att det inte flyter i 60, jag har redigerat mitt inlägg.

Skrivet av Piigge:

Låter ju som att dom inte vill offra upplevelsen, antar att 60fps skulle innebära sämre ljus och mer pop-in osv.

Enligt många (inklusive mig själv) så ÄR 30 FPS att offra upplevelsen.

Avstängd

Det är tur att jag uppgraderade min dator alldeles nyligen för 30fps klarar jag inte av att spela på längre. 75 FPS är the sweet spot.

Medlem

Jag tar hellre 60fps och sämre grafik. Grafik är kul i början, Men sedan glömmer man bort det så ser hellre att upplösningen är lägre eller att texturerna har lägre upplösning och att man får 60fps.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Spelet är ju inte ens speciellt snyggt, så varför låsa det till 30fps. makes no sense.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag köper faktiskt inte riktigt argumentet med tanke på att det har släppts andra väldigt grafiskt tunga open world-spel till dessa konsolerna som ändå har klarat 60+ FPS.

Exempel är Cyberpunk 2077, Death Stranding och Elden Ring som alla ser bättre ut än Starfield enligt mig.

Tack och lov tänkte jag lira det på PC (så får vi se hur det faktiskt vill flyta där).

Men grafiskt tungt behöver inte vara likställt med hur komplext spelet är. Och säg vad man vill om Bethesda men deras spel är verkligen komplexa.

Nu jobbar inte jag med programmering men jobbar med extremt komplexa tekniska system och kan absolut relatera till detta.

Sen är det tyvärr bara att gilla läget. Antingen spelar man det på konsol i 30Hz eller på PC annars får man skita i det. Det kommer garanterat inte komma någon 60Hz uppdatering till denna generationen.

Medlem

Oväntat att han inte sågar sitt eget spel då GoW 2018 också var 30FPS, men var betydligt bättre med PS5 patch som erbjöd 60.

GoW kompenserar med slöa animationer och anpassad spelhastighet så att 30FPS inte påverkar lika mycket, men 60FPS är alltid betydligt bättre.

Bättre vi lägger oss på 60 som standard nu och låter hårdvaran och grafiken utvecklas med det som grund istället. Annars så kan vi lika gärna gå ner till 25FPS då det bör ge till och med ge ännu snyggare spel. Från 25FPS 25% lägger vilket bör ge betydligt mer utrymme för upplösning och ögongodis.

Spela CS i 30FPS så får vi se hur bra det går......

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Men grafiskt tungt behöver inte vara likställt med hur komplext spelet är. Och säg vad man vill om Bethesda men deras spel är verkligen komplexa.

Är själv utbildad spelprogrammerare och jag köper ändå inte att de inte lyckas kräma ut mer ur en XSX eller PS5. SÅ komplext tror jag helt ärligt inte att det kommer att vara.

Skribent
Skrivet av Dudinkalv:

Är själv utbildad spelprogrammerare och jag köper ändå inte att de inte lyckas kräma ut mer ur en XSX eller PS5. SÅ komplext tror jag helt ärligt inte att det kommer att vara.

Du som har mer insikt än undertecknad, kan det vara deras egna motor som är en del av problemet?


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Redaktör

Kan spelmotorn spela in i det här beslutet? Den här motorn (eller tidigare versioner av den) har ju beskyllts för massor av problem, t.ex. omodern, buggig och funkar illa med vissa framerates.

Sen är det intressant att de kör 4K eller 1440p rakt av. Dynamisk skalning av upplösningen är väl rätt vanligt numera. Är det ett designval eller något de tvingats göra?


signatur
Medlem

Varför tvinga mig på 4K 30fps.
Ge mig kontroll att sätta upplösning, 1080p@60fps eller 1440@60fps om konsollen skulle klarar av det ist.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Avstängd
Skrivet av Mithos-SWE:

Varför tvinga mig på 4K 30fps.
Ge mig kontroll att sätta upplösning, 1080p@60fps eller 1440@60fps om konsollen skulle klarar av det ist.

Kanske är CPU-bottleneck om det är stora världar med många objekt o.s.v. så att du ändå inte kommer upp i 60 fps om du sänker upplösningen.

Då kanske de väljer att fokusera på att kräma på rejält i 30 fps istället för att behöva simplifiera saker för att kunna köra det i stabila 60 fps.

Avstängd

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

30 fps är i princip alltid en uppoffring för klen hårdvara eller kass motor. Consoles gonna be consoles anyway.
Inte de minsta förvånad.

Same old.

Man kan helt enkelt inte klämma in en 30 tusen kronors dator i 6-7 tusen, i något led kommer bottleneck.

Medlem

99% säker på att det bara är en kostnads- och tidsfråga. Det är klart man kan skapa olika lägen med olika settings, men jobbet att tweaka och testa alla lägen så att man klämmer ut den snyggast möjliga upplevelsen utan att droppa frames är väldigt kostsamt och tar massor av tid. Det är också en rörlig måltavla, så man kan inte börja för tidigt. Kontroversen kring 30FPS på current gen är relativt ny, och jag gissar att de inte räknat med all backlash kring det...

Skriv svar