God of War-kodare: 30 fps i Starfield ej tecken på ofärdigt spel
"60 fps på den här skalan skulle slå hårt mot den visuella kvalitén."
Ja, de får gärna ha bättre grafik och hålla det på 30fps på konsol.
Det betyder att vi på PC kan få bättre grafik men ändå högre FPS.
Men man tycker ju ändå att de borde kunna ha ett 60fps läge där de skalar ned saker.
Något de verkligen skulle behöva fixa dock är ansikte animationerna, de är horribla.
Jag köper faktiskt inte riktigt argumentet med tanke på att det har släppts andra väldigt grafiskt tunga open world-spel till dessa konsolerna som ändå har klarat 60+ FPS.
Exempel är Cyberpunk 2077, Death Stranding och Elden Ring som alla ser bättre ut än Starfield enligt mig.
Tack och lov tänkte jag lira det på PC (så får vi se hur det faktiskt vill flyta där).
Captain Obvious
Samtidigt säger många att det är bullshit, rent struntprat. Trots att det är så uppenbart. Man hade kunnat ha det i 60 såklart men det är uppoffringar de inte ville göra för att nå det.
Exempel är Red Dead Redemption 2, Cyberpunk 2077, Death Stranding och Elden Ring som alla ser bättre ut än Starfield enligt mig.
Tack och lov tänkte jag lira det på PC (så får vi se hur det faktiskt vill flyta där).
RDR2 går varken i 60fps eller är 4K så vitt jag vet?
RDR2 går varken i 60fps eller är 4K så vitt jag vet?
Stämmer,
PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB
RDR2 går varken i 60fps eller är 4K så vitt jag vet?
RDR2 har 4k på Xbox Series X. Det går däremot, som du säger, bara i 30 fps. Det är dock ett rätt långsamt spel så det gör inte så mycket. Det finns ingen next-gen patch av spelet än så länge.
Argument from authority. Visst tror jag killen är bra på sitt jobb, men jag gillar inte sådana slentrianmässiga påståenden.
Det ena utesluter nämligen inte det andra. 30 fps kan vara ett designval, och att sikta på 30 fps behöver inte betyda att spelet är ofärdigt... men. 30 fps kan också vara ett medvetet val för att utvecklarna har insett att de inte hinner göra klart spelet innan deadline. Dvs att det inte finns tid att optimera spelet ordentligt, eller att försöka hitta andra lösningar för att skapa samma upplevelse med mindre prestandakrav.
Själv tycker jag att 30 fps är, idag, ändå en oacceptabelt låg uppdateringsfrekvens för något spel, när standarden för TV och vanliga bildskärmar är 60 Hz.
RDR2 går varken i 60fps eller är 4K så vitt jag vet?
Stämmer att det inte flyter i 60, jag har redigerat mitt inlägg.
Låter ju som att dom inte vill offra upplevelsen, antar att 60fps skulle innebära sämre ljus och mer pop-in osv.
Enligt många (inklusive mig själv) så ÄR 30 FPS att offra upplevelsen.
Jag köper faktiskt inte riktigt argumentet med tanke på att det har släppts andra väldigt grafiskt tunga open world-spel till dessa konsolerna som ändå har klarat 60+ FPS.
Exempel är Cyberpunk 2077, Death Stranding och Elden Ring som alla ser bättre ut än Starfield enligt mig.
Tack och lov tänkte jag lira det på PC (så får vi se hur det faktiskt vill flyta där).
Men grafiskt tungt behöver inte vara likställt med hur komplext spelet är. Och säg vad man vill om Bethesda men deras spel är verkligen komplexa.
Nu jobbar inte jag med programmering men jobbar med extremt komplexa tekniska system och kan absolut relatera till detta.
Sen är det tyvärr bara att gilla läget. Antingen spelar man det på konsol i 30Hz eller på PC annars får man skita i det. Det kommer garanterat inte komma någon 60Hz uppdatering till denna generationen.
Oväntat att han inte sågar sitt eget spel då GoW 2018 också var 30FPS, men var betydligt bättre med PS5 patch som erbjöd 60.
GoW kompenserar med slöa animationer och anpassad spelhastighet så att 30FPS inte påverkar lika mycket, men 60FPS är alltid betydligt bättre.
Bättre vi lägger oss på 60 som standard nu och låter hårdvaran och grafiken utvecklas med det som grund istället. Annars så kan vi lika gärna gå ner till 25FPS då det bör ge till och med ge ännu snyggare spel. Från 25FPS 25% lägger vilket bör ge betydligt mer utrymme för upplösning och ögongodis.
Spela CS i 30FPS så får vi se hur bra det går......
Men grafiskt tungt behöver inte vara likställt med hur komplext spelet är. Och säg vad man vill om Bethesda men deras spel är verkligen komplexa.
Är själv utbildad spelprogrammerare och jag köper ändå inte att de inte lyckas kräma ut mer ur en XSX eller PS5. SÅ komplext tror jag helt ärligt inte att det kommer att vara.
Är själv utbildad spelprogrammerare och jag köper ändå inte att de inte lyckas kräma ut mer ur en XSX eller PS5. SÅ komplext tror jag helt ärligt inte att det kommer att vara.
Du som har mer insikt än undertecknad, kan det vara deras egna motor som är en del av problemet?
Din vänliga kvartersrecensent.
Kan spelmotorn spela in i det här beslutet? Den här motorn (eller tidigare versioner av den) har ju beskyllts för massor av problem, t.ex. omodern, buggig och funkar illa med vissa framerates.
Sen är det intressant att de kör 4K eller 1440p rakt av. Dynamisk skalning av upplösningen är väl rätt vanligt numera. Är det ett designval eller något de tvingats göra?
Varför tvinga mig på 4K 30fps.
Ge mig kontroll att sätta upplösning, 1080p@60fps eller 1440@60fps om konsollen skulle klarar av det ist.
| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |
Varför tvinga mig på 4K 30fps.
Ge mig kontroll att sätta upplösning, 1080p@60fps eller 1440@60fps om konsollen skulle klarar av det ist.
Kanske är CPU-bottleneck om det är stora världar med många objekt o.s.v. så att du ändå inte kommer upp i 60 fps om du sänker upplösningen.
Då kanske de väljer att fokusera på att kräma på rejält i 30 fps istället för att behöva simplifiera saker för att kunna köra det i stabila 60 fps.
99% säker på att det bara är en kostnads- och tidsfråga. Det är klart man kan skapa olika lägen med olika settings, men jobbet att tweaka och testa alla lägen så att man klämmer ut den snyggast möjliga upplevelsen utan att droppa frames är väldigt kostsamt och tar massor av tid. Det är också en rörlig måltavla, så man kan inte börja för tidigt. Kontroversen kring 30FPS på current gen är relativt ny, och jag gissar att de inte räknat med all backlash kring det...