God of War-kodare: 30 fps i Starfield ej tecken på ofärdigt spel

Medlem

Om inte mitt RTX 3080 kort fixar minst 60 fps så blir jag lessen.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Hoppar nog över det här, även om jag kan spela det gratis på gamepass. Om det kommer en 60fps uppdatering och spelet får väldigt väldigt bra betyg så kanske jag testar det i framtiden.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Varför försvaras Bethesda när det gäller den tekniska biten av deras spel? Detta är inte svårare än att de sänker grafiken på konsol och erbjuder ett 60 fps läge. Färdigt.

Beror på. Är det ex CPU som begränsar är det oftast lite svårare att öka bildfrekvens.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Beror på. Är det ex CPU som begränsar är det oftast lite svårare att öka bildfrekvens.

Tror det är mackornas fel.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Beror på. Är det ex CPU som begränsar är det oftast lite svårare att öka bildfrekvens.

Du menar att det är omöjligt att få 60 fps med en sänkning från 2160p till 1080p samt tweaka olika grafik inställningar? Lol.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Spelet är ju inte ens speciellt snyggt, så varför låsa det till 30fps. makes no sense.

För att det är mer än hur "snyggt" ett spel är som påverkar hur pass väl det flyter. Finns massor av faktorer som kan påverka men som man kanske inte ser med ögat.

Medlem

Det går helt ärligt inte att få en _bra_ upplevelse med 30fps i ett spel som starfield. Man är förnekare om man tycker det.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Du som har mer insikt än undertecknad, kan det vara deras egna motor som är en del av problemet?

Det kan finnas många faktorer men ja, den motorn är ju inte speciellt känd för att vara stabil om man säger så.

Avstängd
Skrivet av Sillgam:

Du menar att det är omöjligt att få 60 fps med en sänkning från 2160p till 1080p samt tweaka olika grafik inställningar? Lol.

Ja, så kan det vara.

Exempelvis är processorn i min dator (i5 4670k, 10 år gammal) för långsam för moderna spel med stora omgivningar som Elden Ring. Gör inte någon större skillnad om jag kör i 4k, 1440p, 1080p eller 640x480 och inställningarna på low eller high, det kommer ändå hovra kring 40-45 FPS i Open World-sektionerna trots att det blåser på i 60 fps i de mindre områdena. För mycket att beräkna helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Arzei:

En av de absolut bästa sakerna med den här konsolgenerationen är att nästan allt går att köra i 60+ FPS. Är inte det ett alternativ blir det definitivt inget köp för min del.

Din och såna som digs logik är helt bakvänd. Visst det går absolut att köra 60fps på One/PS4 spel. Men hur mkt du säger att alla spel är möjliga med 60 fps next-gen så förändrar det inte faktumet att alla spel som kan köras i 60fps (starfield included) kan köras med ännu bättre grafik i 30fps. Så ni får välja vill ni ha next-gen looking spel eller old-gen looking spel. Finns inget "bästa av 2 världar". Eller jo det är väl PC.

Medlem
Skrivet av Kexchexx:

Din och såna som digs logik är helt bakvänd. Visst det går absolut att köra 60fps på One/PS4 spel. Men hur mkt du säger att alla spel är möjliga med 60 fps next-gen så förändrar det inte faktumet att alla spel som kan köras i 60fps (starfield included) kan köras med ännu bättre grafik i 30fps. Så ni får välja vill ni ha next-gen looking spel eller old-gen looking spel. Finns inget "bästa av 2 världar". Eller jo det är väl PC.

det är ju just de som är problemet. vi får inte alls välja. dom väljer åt alla

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Du menar att det är omöjligt att få 60 fps med en sänkning från 2160p till 1080p samt tweaka olika grafik inställningar? Lol.

Det kan det vara beroende på vad som sätter begränsningen. En CPU flaskhals löser man sällan genom att sänka upplösning.
Tänk på att det är en amd ryzen 3000 serie CPU med låg frekvens som sitter i Xbox series och ps5.
Antar att du aldrig försökt få spel att flyta bättre på en dator med klen CPU?

Medlem

Jag är beredd att offra 30 FPS för mer detaljrikedom och action på skärmen samtidigt, tveklöst. Stabil 30 FPS är fullt funktionsdugligt, även om 60 FPS är att föredra. Huvudsaken är att själva spelvärlden känns levande och full av detaljer.


signatur

"Vilken jävla smäll!"

-Dynamit-Harry, ökänd psykopat

Medlem

Men ska det inte vara rättvist då, har konsollspelare dålig grafik och fps så ska ju pc-spelare ha det också oavsett hårdvara!

Medlem

30 fps i first person gör en lite illamående rent av.

Medlem
Skrivet av Keima:

Förklarar inte varför dom har visat 5 fps hittils.

Såg Starfield Direct, och jag såg inte skymten av några frame drops.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag köper faktiskt inte riktigt argumentet med tanke på att det har släppts andra väldigt grafiskt tunga open world-spel till dessa konsolerna som ändå har klarat 60+ FPS.

Exempel är Cyberpunk 2077, Death Stranding och Elden Ring som alla ser bättre ut än Starfield enligt mig.

Tack och lov tänkte jag lira det på PC (så får vi se hur det faktiskt vill flyta där).

Det finns precis 0% chans att Cyberpunk 2077 körs i 60 FPS i native 4K på en konsol.

eld
Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag köper faktiskt inte riktigt argumentet med tanke på att det har släppts andra väldigt grafiskt tunga open world-spel till dessa konsolerna som ändå har klarat 60+ FPS.

Exempel är Cyberpunk 2077, Death Stranding och Elden Ring som alla ser bättre ut än Starfield enligt mig.

Tack och lov tänkte jag lira det på PC (så får vi se hur det faktiskt vill flyta där).

Ingen av dessa spel implementerar samma dynamiska content som Bethesdas spel gör, det är en av sakerna som påverkar.

Bygga byggnader på en random planet, slänga en macka på marken på mars och komma tillbaka till den en månad senare, saker som inte kan bakas ner och effektiviseras på samma sätt.

Det har alltid varit bethesdas Akilleshäl.

Medlem

Jag som trodde 20-30 fps var helt ok då det var den "filmiska känslan"

Kan nog vara som många säger cpu-begränsat. Finns inga spel som motsvarar Bethesda-spel så svårt att jämföra. Starfield ser ju inte ut som något annat som gjorts.

Personligen tycker jag det är bra att man drar ner på fps i konsollerna om det annars hade varit på bekostnad av komplexitet.

Om det är så enkelt som att bara dra ner upplösningen hade de gjort det för att undvika den här skitstormen.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Avstängd

Digital Foundry la nyss upp en video om det:

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det kan det vara beroende på vad som sätter begränsningen. En CPU flaskhals löser man sällan genom att sänka upplösning.
Tänk på att det är en amd ryzen 3000 serie CPU med låg frekvens som sitter i Xbox series och ps5.
Antar att du aldrig försökt få spel att flyta bättre på en dator med klen CPU?

Jag återkommer med bevis när spelet är släppt att jag enkelt kommer få spelet snurra i 60 fps med min 6-7 år gamla pc. Alltså sämre hårdvara än det som sitter i en xbox series x.

Medlem

Det låter vettigt. Armchair developers slår aldrig real developers.

Medlem

Ser inte direkt supersnyggt ut heller, karaktärerna ser ut som nånting ur Oblivion/Skyrim.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Lär knappast finnas mycket tekniskt godis att hämta i deras 11 år gamla modifikation av en 26 år gammal spelmotor.

eld
Medlem
Skrivet av kebbe:

Lär knappast finnas mycket tekniskt godis att hämta i deras 11 år gamla modifikation av en 26 år gammal spelmotor.

Synd att ingen länkade en digital foundry video i kommentarerna som kunde peka ut hur gammalt och dåligt allt är.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Jag återkommer med bevis när spelet är släppt att jag enkelt kommer få spelet snurra i 60 fps med min 6-7 år gamla pc. Alltså sämre hårdvara än det som sitter i en xbox series x.

Handlar ju om vad som behöver offras inte om det går, är det så enkelt som att sänka upplösningen hade de troligtvis funnits ett 60fps läge. Jag skrev aldrig att det var omöjligt.

Skriv du gärna vilka inställningar du kör och på vilken hårdvara så hjälper det säkert någon.
Själv är jag inte intresserad av att spela spelet så bryr mig inte. Utan förklarade bara att det kan vara mer komplicerat än att ändra upplösning och någon grafik inställning beroende på var begränsningen är.

Medlem

Fattar inte hur man inte tycker starfield, eller Skyrim för den delen ser bra ut.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Halvera gärna upplösningen men ge mig 60fps!
Dessutom har de ju lovat att det kommer. Konstigt då att hävda att det skulle påverka kvaliten för mycket....

Medlem
Skrivet av Nimin:

Halvera gärna upplösningen men ge mig 60fps!
Dessutom har de ju lovat att det kommer. Konstigt då att hävda att det skulle påverka kvaliten för mycket....

De har väl inte lovat något sådant? Du blandar inte ihop det med Redfall?

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag köper faktiskt inte riktigt argumentet med tanke på att det har släppts andra väldigt grafiskt tunga open world-spel till dessa konsolerna som ändå har klarat 60+ FPS.

Exempel är Cyberpunk 2077, Death Stranding och Elden Ring som alla ser bättre ut än Starfield enligt mig.

Tack och lov tänkte jag lira det på PC (så får vi se hur det faktiskt vill flyta där).

Forbidden West ser också jävligt bra ut.

Skriv svar