Baldur's Gate 3 har nu haft över 800 000 samtidiga spelare

Robot
Baldur's Gate 3 har nu haft över 800 000 samtidiga spelare

Och kniper därmed plats nummer 9 på Steams topplista.

#Baldurs-gate-3, #Larian


Releasehästryttare

Välförtjänt, spelet är ju så ruskigt kul!

Skribent
Skrivet av Devan:

Välförtjänt, spelet är ju så ruskigt kul!

Ja, jävlar. Har spelat runt tio timmar, men det känns som att man fått fatta en jäkla massa beslut redan. Ser redan fram emot den andra vändan, så att jag får välja lite andra vägar.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Ja, jävlar. Har spelat runt tio timmar, men det känns som att man fått fatta en jäkla massa beslut redan. Ser redan fram emot den andra vändan, så att jag får välja lite andra vägar.

Jag har kört ca 20h och känns ändå bara som jag skrapat på ytan emellanåt.

Larian förtjänar allt beröm som kommer deras väg. Spelet är unikt.

Tillägg: körde aldrig ea då jag inväntade full release.

Releasehästryttare
Skrivet av Jonny Myrén:

Ja, jävlar. Har spelat runt tio timmar, men det känns som att man fått fatta en jäkla massa beslut redan. Ser redan fram emot den andra vändan, så att jag får välja lite andra vägar.

8 timmar här. Och ja, samma att man funderar på hur allt hade spelats sut om man väljer andra vägar

Redaktör
Ponny

Spelen i min backlogg börjar bli så löjligt fina. Kan bara tackla ett mastigt storspel i taget (lärt mig den hårda vägen), då de verkligen förtjänar all ens uppmärksamhet. DETTA blir ett sådant.

Velar lite mellan PS5 och Steam Deck. Hmm!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Spelen i min backlogg börjar bli så löjligt fina. Kan bara tackla ett mastigt storspel i taget (lärt mig den hårda vägen), då de verkligen förtjänar all ens uppmärksamhet. DETTA blir ett sådant.

Velar lite mellan PS5 och Steam Deck. Hmm!

Jag har spelat endel på decket och tycker det är lite för dåligt flyt och för mycket man får dra ned på. Att streama det till decket funkar dock utmärkt.

Medlem

Är väldigt nöjd med hur de implementerat D&D och hur olika egna val och ibland slump kan påverka spelet. Spelet är också väldigt cinematiskt, lätt att leva sig in i storyn. Mycket bra röstskådespelare. Grafiken är riktigt snygg. Försöker köra utan att ladda om saves, även om något dåligt händer (minus wipes förstås). Har inte spelat early access.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Kasse:

Jag har spelat endel på decket och tycker det är lite för dåligt flyt och för mycket man får dra ned på. Att streama det till decket funkar dock utmärkt.

Ah! Tack för tipset. Det är ju inte verifierat ännu heller, så kanske det blir bättre.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Ah! Tack för tipset. Det är ju inte verifierat ännu heller, så kanske det blir bättre.

Det är verifierad på Steam deck enligt deras egna twitter: https://twitter.com/baldursgate3/status/1687580044418498564?s...

Medlem
Skrivet av Kasse:

Jag har spelat endel på decket och tycker det är lite för dåligt flyt och för mycket man får dra ned på. Att streama det till decket funkar dock utmärkt.

Vilken kontrollinställning kör du då ? Jag lyckas inte ändra till controller när jag streamar till Steam deck.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Vilken kontrollinställning kör du då ? Jag lyckas inte ändra till controller när jag streamar till Steam deck.

Streamar via steam och kör standard layouten. Den byter automatiskt för mig till controller så för min del funkar det precis som om jag hade kört med controller direkt mot min dator.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ismo:

Det är verifierad på Steam deck enligt deras egna twitter: https://twitter.com/baldursgate3/status/1687580044418498564?s...

Nämen! Nå, hoppas dom fortsätter tweaka, om det nu inte fungerar klockrent.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Men det är väl bara på Steam, jag köpte på GOG så jag antar att vi inte är inräknade?

Medlem

Jag och polaren börjar ikväll, till min systersons förtret då han vill spela valheim varje kväll är riktigt taggad.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Men det är väl bara på Steam, jag köpte på GOG så jag antar att vi inte är inräknade?

Precis, sajterna som sammanställer detta läser av Steams publika siffra om spelare inne i spelet. Det finns inte hos andra spelaffärer.
https://steamcommunity.com/app/1086940

Spelet finns inte på Epic Store, lär väl dyka upp där senare precis som för konsolversionerna.

Medlem

Får ta och "ordna hem" spelet och testa efter jobbet. Turn-based är inte alls min grej, men på andra sidan var det ett tag sedan man testade. Får se om detta kan vara något!

Moderator | Testpilot

Otroligt välförtjänt. Larian är kingar!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av marsson90:

Jag och polaren börjar ikväll, till min systersons förtret då han vill spela valheim varje kväll är riktigt taggad.

Jag kan förstå din systerson, Valheim är ett otroligt mästerverk. Spelar ni Valheim ihop (du, din polare, din syrra och hennes son)?


signatur

Memento Mori

Medlem

Alltså ännu ett spel jag nu är aspepp på...
Det har blivit så stort bibliotek jag vill spela...
Önskar jag fick 5h till på varje dygn!

Medlem
Skrivet av beltet:

Alltså ännu ett spel jag nu är aspepp på...
Det har blivit så stort bibliotek jag vill spela...
Önskar jag fick 5h till på varje dygn!

Men har du ens köpt det?

Samma här, jag försöker skala bort mindre viktiga spel från mitt bibliotek hela tiden men det är ändå helt omöjligt att hinna spela allt som är kvar.


signatur

Memento Mori

Medlem

Avinstallerade alla andra spel och släppte serier ett tag, har nu lirat 42 timmar och jävlar vad bra det är.... svårt att finna ord. Magiskt! Har bett frugan och ungen om lov att spela lite extra


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Spelat runt fyra timmar och ville knappt stänga av för att äta mat. Blir att svälja köttbullarna hela med ett glas vatten och sen rusa tillbaka haha!


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Min skepsis inför BG3 var grejen med turn based stridssystem, hur upplever ni det? Verkar ju onekligen vara en succé hittills oavsett.

Avstängd

Glöm inte att spela med hdr, gör stor skillnad.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Riktigt kul för Larian, de ska ha ros för ett ge ut spelet DRM-fritt på gog och UTAN in-game store, kosmetiskt och sånt skit. Från att ha spelat RPG som dragon age, Baldurs gate 1-2, Icewind dale, Pillars of eternity 1-2 och flertalet andra är detta något helt annat. Jag förstår inte varför det heter "baldurs gate 3", skulle snarare kalla det för ett original sin 3 med ett Baldurs gate-tema. Det är så många system och komplext att gränsen mellan att ha kul och frustration är galet hårfin. Bra spel för var det är men är alldeles för frustrerande för att vara kul i längden tyvärr :/

Jag kommer prova ånyo för att se om det är min build som är felkonstruerad eller om detta verkligen är ett spel för mig.. Kul som sagt att Larian sätter ribban så högt och levererat. Och ja, det märks att Larian är nördar som älskar det de gör och detta ger jag ett STORT plus för, jag menar, du ser inte Diablo-teamet sitta ner i arbetsgruppen och nörda in sig i Diablo 4 direkt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Testpilot
Skrivet av magma:

Riktigt kul för Larian, de ska ha ros för ett ge ut spelet DRM-fritt på gog och UTAN in-game store, kosmetiskt och sånt skit. Från att ha spelat RPG som dragon age, Baldurs gate 1-2, Icewind dale, Pillars of eternity 1-2 och flertalet andra är detta något helt annat. Jag förstår inte varför det heter "baldurs gate 3", skulle snarare kalla det för ett original sin 3 med ett Baldurs gate-tema. Det är så många system och komplext att gränsen mellan att ha kul och frustration är galet hårfin. Bra spel för var det är men är alldeles för frustrerande för att vara kul i längden tyvärr :/

Jag kommer prova ånyo för att se om det är min build som är felkonstruerad eller om detta verkligen är ett spel för mig.. Kul som sagt att Larian sätter ribban så högt och levererat.

Jag har spelat alla spel du räknar upp och har galet roligt som Paladin. Men tycker man det är för mycket så kan man ju alltid slå ner svårighetsgraden och även titta på vilken klass man själv kör och vilket gäng man tar med sig i striderna.

Klasser som Fighter , Barbarian, Rogue och Ranger har ju ett lite lättare insteg än hybridklasser och rena magiklasser men har hört att Warlock också är lite enklare att spela om man vill svinga magi.

Bara det att lära sig att max utnyttja sin action , bonusaction & reactions samt röra sig och flytta gubbar in och ut ur synfält av fiender eller att gömma sig kan hjälpa massor har jag själv märkt efter många timmars spelande.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Min skepsis inför BG3 var grejen med turn based stridssystem, hur upplever ni det? Verkar ju onekligen vara en succé hittills oavsett.

Det är turnbased och större strider tar lång tid. Har du svårt för det, kolla några lets play på youtube med lite strider så får du en känsla av hur det är. Annars vänta till sale.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är turnbased och större strider tar lång tid. Har du svårt för det, kolla några lets play på youtube med lite strider så får du en känsla av hur det är. Annars vänta till sale.

Ska sätta mig och glutta lite framåt kvällen. Tack för svar.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag kan förstå din systerson, Valheim är ett otroligt mästerverk. Spelar ni Valheim ihop (du, din polare, din syrra och hennes son)?

Jo det är riktigt mysigt. Nej det är bara jag och grabben som har vår egna lilla värld


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

12
Skriv svar