Den stora tråden om Starfield

Medlem

Freestars skepp var bättre än va farsan gav mig iaf. Har också fått något fängelse skepp via quest.

Behöver inte köpa ett skvatt annat än digipicks och råmaterial i det hör liret lol.

Medlem

Måste ordna mig ett nytt skepp jag med, finns så mycket man kan göra med dem sen. Där andra bara använder dem för fast travel. Bra att man kan specca åt det håll man vill.

Skägg.
10 Chambers

Okej, är jag korkad eller är ”baser” rätt menlösa att rensa? Man drar till en planet, man ser några byggnader vid horisonten. Kutar dit på några minuter, upptäcker ”abandoned jaddijadda”. Stället är fullt av rymskurkar. De dödas. Sen då? Tycker sällan det finns någon loot att hurra över, det går vad jag vet inte att ”ta över” basen som sin egen outpost. Så i slutändan har man bara slösat ammo och medpacks.

Eller?


signatur
Medlem
Skrivet av anon_79617:

Körde en bit på Crimson Fleet men tröttnade, så tänkte "köra ikapp" lite i main storyn.

För mig helt obegripligt hur spelet kan få så bra betyg (även om betygen sakta sjunker på Steam). Att folk accepterar det här är 2023 är vansinne.
Frustrerande janky generic shit för 800 spänn. 3% utveckling sen Fallout 4.

Ville gilla det men det går inte. Känns som jag är galen eftersom "alla andra" tycker det är helt fine eller till och med "Game of the Century" och "10/10".
Ger man det 10/10 så kan man inte ha spelat mycket spel alltså. Vägrar tro att vår standard sjunkit så lågt och väljer att tro folk bara måste rättfärdiga sitt köp.

Lite rant nedan, vill älska spelet, men hittills har jag bara blivit besviken.

Började spela för någon dag sedan genom game-pass. ÄLSKAR Fallout serien och ÄLSKAR sci-fi, var så sjukt hypad för Starfield, liksom bästa av två världar, Och NASA-punk är så hett! Men.... hittills har jag inte blivit imponerad. Det som jag kan komma på som jag gillat hittills så är det skeppen, insidan av rymdskepp och rymdstationer, deras interior ser ut att vara bebodda och verkliga. Är imponerad av deras ljudkvalitet i spelet, tycker de fått till ambient riktigt bra, och deras vapen känns maffiga o tunga. Gunplay känns uppdaterat från Fallout 4.

Tyvärr så tar det slut där.
Första chocken kom redan under introt, man möter lite folk i gruvan och man märker att något på gång, lär känna karaktärerna lite. Men sen efter eldstriden så får man en paj serverat på ett silverfat rakt upp i ansiktet, ingen känsla eller energi i dialogen mellan karaktärerna, vi var precis i en eldstrid och nu vill Bengt eller vad han nu heter att jag lämnar gruvan/mitt jobb/mitt liv bara sådär, min chef borde vara hetsig och göra motstånd, hon har lagt ner tid och pengar för att träna upp mig, och trodde inte ens på min vision som jag fick. I vilket fall så lämnas jag bort bara sådär. Ärligt så glömde jag bort deras namn så fort jag drog därifrån. Och så har jag märkt att det är med alla karaktärer jag mött under resans gång. Ingen karaktär har fångat mitt intresse hittills, förutom kanske en side character nere i The Well.

New Atlantis som jag tror är den första stora staden man besöker var sån besvikelse, människan nya hem, borde vara något storslaget, Jag hade hoppas på något imponerade som när man fick uppleva The Citadel i Mass Effect, även om det bara är en spel, så blev jag imponerad av arkitekturen och arbetet som måste ha lagt ner för bygga något så galet stort. Men istället fick jag uppleva något "tomt" och livlöst med New Atlantis. NPCerna som spawnas in ser mer döda ut än dom i Cyberpunks Night City.

Questen har hittills varit skittråkiga, ta dig till A gör B, tillbaka till C. Detta kanske fungerade ganska bra i en värld som fallout och elder scrolls, för man alltid möte något intressant på vägen, men i Starfield fungerar det inte riktigt på samma sätt när du måste transportera dig mellan planeter med ditt skepp, som i egentligen bara fungerar som en hiss mellan våningar. Blev inte direkt super glad att jag behövde dra runt med Sarah ett tag heller, inte den mest trevligaste och roligaste karaktären att få med sig första gången, som bara klagar på allt som händer. Dödade en elak alien och hon gav mig en dryg kommentar. Tråkiga är att även roboten saknar en själ, tänk dig t.ex robotarna i Fallout, där har de ändå har en egen karaktär, de känns lite levande på något sätt. I Starfield så är VASCO en själlös robot som bara är en..robot. Han/Hon kan inte ge en egen kommentar på något som händer, eftersom han inte är något eget, utan bara en förprogrammerad robot.

Blev mer rant än jag tänkte mig, och då jag har inte ens tagit upp companion AIn och UI overlag.

Tänker fortsätta spela nu, och kanske möter jag nya och intressanta karaktärer.

eld
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Okej, är jag korkad eller är ”baser” rätt menlösa att rensa? Man drar till en planet, man ser några byggnader vid horisonten. Kutar dit på några minuter, upptäcker ”abandoned jaddijadda”. Stället är fullt av rymskurkar. De dödas. Sen då? Tycker sällan det finns någon loot att hurra över, det går vad jag vet inte att ”ta över” basen som sin egen outpost. Så i slutändan har man bara slösat ammo och medpacks.

Eller?

Man brukar rätt uteslutet gå på en net positive med credits och loot man får, men de brukar vara på fienderna mer än vad de är i lootlådor, sen får man ju XP.

Medlem

Fråga - är det någon mening att försöka spela Starfield på min dator med 3060 ti, i7, 32 gb ram, eller behöver man uppgradera (datorn 2 år gammal)
Fråga 2 - är spelet bättre/roligare än Outer Worlds från Obsidian som verkar snarlikt?

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Fråga - är det någon mening att försöka spela Starfield på min dator med 3060 ti, i7, 32 gb ram, eller behöver man uppgradera (datorn 2 år gammal)
Fråga 2 - är spelet bättre/roligare än Outer Worlds från Obsidian som verkar snarlikt?

Jag kör på 3060 ti, 5800X och 16 gig ram i 3440x1440. Får som minst 50 fps i dem större städerna med mycket aktivitet. I mindre aktiva områden kan jag nå upp emot 90 fps. Så det är spelbart

Ska testa 2560x1080 också, kan återkomma om det.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Jag kör på 3060 ti, 5800X och 16 gig ram i 3440x1440. Får som minst 50 fps i dem större städerna med mycket aktivitet. I mindre aktiva områden kan jag nå upp emot 90 fps. Så det är spelbart

Ska testa 2560x1080 också, kan återkomma om det.

Hej! Tack för svar!
Eftersom du har samma grafikkort vill jag passa på att fråga - brukar ditt dra igång fläktarna något väldans fastän kortet är svalt?
Jag har satt min target temp på 85 men kortet kör igång på 1900 rpm när det bara blir 55 grader. Aldrig sett det gå över 58 grader och är lite fundersam. Det är ett Tuf Gaming.
På grund av ovan brukar jag alltid ha v-sync på för att inte det ska låta så mycket i onödan.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Hej! Tack för svar!
Eftersom du har samma grafikkort vill jag passa på att fråga - brukar ditt dra igång fläktarna något väldans fastän kortet är svalt?
Jag har satt min target temp på 85 men kortet kör igång på 1900 rpm när det bara blir 55 grader. Aldrig sett det gå över 58 grader och är lite fundersam. Det är ett Tuf Gaming.
På grund av ovan brukar jag alltid ha v-sync på för att inte det ska låta så mycket i onödan.

Samma här, kör med ett Tuf OC V2 men jag har inte lagt märke till det med fläktarna.
Ska försöka komma ihåg att hålla lite koll nästa spel session

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av eld:

Man brukar rätt uteslutet gå på en net positive med credits och loot man får, men de brukar vara på fienderna mer än vad de är i lootlådor, sen får man ju XP.

Men ändå, så skumt att de inte kopplade ihop det med hela basbyggeriet. Latmask och inte orkar bygga? Ta över en redan existerande bas.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Okej, är jag korkad eller är ”baser” rätt menlösa att rensa? Man drar till en planet, man ser några byggnader vid horisonten. Kutar dit på några minuter, upptäcker ”abandoned jaddijadda”. Stället är fullt av rymskurkar. De dödas. Sen då? Tycker sällan det finns någon loot att hurra över, det går vad jag vet inte att ”ta över” basen som sin egen outpost. Så i slutändan har man bara slösat ammo och medpacks.

Eller?

Svårighetsgrader avgör chansen att lede fi tappar grejor av högre kvalitet.

Men det spelar ju ingen roll för detta är ett Bethesda lir.

Så det givna tillvägagångsättet är följande för alla platser man kommer till.

1: Börja Loota allt som sitter löst.
2: Bli avbruten av fiender du inte lade märke till för du var upptagen med punkt 1.
3: Döda alla fiender och ta all deras loot.
4: Fortsätt med punkt 1.
5: Ta dig (gravt överbelastad) saaaakta eller halvdöd pga. syrebrist tillbaka till ditt skepp och åk på en försäljningstur genom galaxen... och spara alla kortlekar, mjukisdjur, statyetter och blommor för du planerar att någon gång inreda ett framtida hus med dom.

Level 26 och miljonär, snart skall jag börja köpa något också.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av blackidus:

Samma här, kör med ett Tuf OC V2 men jag har inte lagt märke till det med fläktarna.
Ska försöka komma ihåg att hålla lite koll nästa spel session

Schysst! Undrar ibland om jag ställt in det fel eller nåt, kan vara intressant med jämförelse för motsvarande rigg.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Svårighetsgrader avgör chansen att lede fi tappar grejor av högre kvalitet.

😮

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Svårighetsgrader avgör chansen att lede fi tappar grejor av högre kvalitet.

Men det spelar ju ingen roll för detta är ett Bethesda lir.

Så det givna tillvägagångsättet är följande för alla platser man kommer till.

1: Börja Loota allt som sitter löst.
2: Bli avbruten av fiender du inte lade märke till för du var upptagen med punkt 1.
3: Döda alla fiender och ta all deras loot.
4: Fortsätt med punkt 1.
5: Ta dig (gravt överbelastad) saaaakta eller halvdöd pga. syrebrist tillbaka till ditt skepp och åk på en försäljningstur genom galaxen... och spara alla kortlekar, mjukisdjur, statyetter och blommor för du planerar att någon gång inreda ett framtida hus med dom.

Level 26 och miljonär, snart skall jag börja köpa något också.

Det är en stor nackdel med spelet har jag märkt, det saknas en money sink.

Köpte inte riktigt men strax under 10st skepp bara för att få en achievement och hade ändå några 100k till övers, pengar är verkligen inget problem i detta spel.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av SID 6.7:

Svårighetsgrader avgör chansen att lede fi tappar grejor av högre kvalitet.

Men det spelar ju ingen roll för detta är ett Bethesda lir.

Så det givna tillvägagångsättet är följande för alla platser man kommer till.

1: Börja Loota allt som sitter löst.
2: Bli avbruten av fiender du inte lade märke till för du var upptagen med punkt 1.
3: Döda alla fiender och ta all deras loot.
4: Fortsätt med punkt 1.
5: Ta dig (gravt överbelastad) saaaakta eller halvdöd pga. syrebrist tillbaka till ditt skepp och åk på en försäljningstur genom galaxen... och spara alla kortlekar, mjukisdjur, statyetter och blommor för du planerar att någon gång inreda ett framtida hus med dom.

Level 26 och miljonär, snart skall jag börja köpa något också.

Fuck me... känns så ovärt.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fuck me... känns så ovärt.

To each his own!
Men kom ihåg att varje oplundrad inredningsdetalj är en kredit rakt ned i Crimson Fleets fickor ( Jag räknar med att dom tar allt jag inte tar ).


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv
Skrivet av noyart:

ditt skepp, som i egentligen bara fungerar som en hiss mellan våningar

Så kände jag också. Och alla mina polare som spelat också.
Har en stackars polare som verkligen kämpar med att ta sig igenom spelet hahaha
Varje morgon när jag öppnar telefonen så har han skickat 5 långa arga meddelanden om saker han stör sig på i Starfield.
Alla meddelandekedjor avslutas med "...varför gör jag detta ens."

Medlem

Fick en känsla häromdagen att jag inte riktigt var sugen på att fortsätta just nu. Är dock inne på runt 120 timmar så att man blir lite osugen efter den tiden gör mig inget. Ser fram emot att vänta på moddar som om något år säkert fått ihop något bra. Kanske kommit ut någon DLC och lite fixar.

Spelet har brister men ta mig tusan hur bra det varit ändå.

Lite besviken på looten, känns som att från level 30 så har knappt fått några bra legendaries.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av MrRoan:

Bara jag som stör mig på skeppets "Boost", att det plötsligt finns luftmotstånd i rymden när boosten är slut, och man automatiskt bromsar ner till vanlig hastighet igen?
Borde väl ändå fortsätta med samma hastighet efter boosten tar slut? ^^
Men antar det är andra fysiska lagar som gäller i detta universum

Lite sent svar, men jag märkte idag när jag använde min boost och jag körde extern kamera att skeppets reverse thrusters (finns som kosmetiska moduler att montera på, åtminstone på min Stroud-Eklund-kärra) aktiveras när boosten tar slut - så spelet ursäktar sig lite där i alla fall. Sen *varför* de skulle användas när boosten tar slut är en annan femma. Men då har vi mååååånga fler brott mot Newtons lagar att diskutera. ^^ Som varför man inte accelererar konstant, och varför man inte behöver spendera ~halva resan på att bromsa. Eller varför gravitation (så väl ombord på skepp som planeter eller andra himlakroppar) är så jäkla godtyckligt.

Skrivet av LancelotSwe:

Fick en känsla häromdagen att jag inte riktigt var sugen på att fortsätta just nu. Är dock inne på runt 120 timmar så att man blir lite osugen efter den tiden gör mig inget. Ser fram emot att vänta på moddar som om något år säkert fått ihop något bra. Kanske kommit ut någon DLC och lite fixar.

Spelet har brister men ta mig tusan hur bra det varit ändå.

Lite besviken på looten, känns som att från level 30 så har knappt fått några bra legendaries.

Tänk på att spelets utrustnings-nivåer i mångt och mycket är viktigare (åtminstone vad gäller specifikt skada och skydd) än vilken kvalitet den har, om den inte har några rejält nice prefix då. Utrustning benämns ju i stigande nivå:

1. Bas (inget extra prefix/suffix)
2. "Calibrated"
3. "Refined"
4. "Advanced"
5. "Superior"

Är level 52 och har rensat bort så gott som allt Refined och under, den förhållandevis låga nivån på skada och skydd vägs inte upp av den fina orange färgen eller ens riktigt bra bonusförmågor. Sen känner jag också att spelet hade behövt mer kött på benen, och att potentialen för moddar och expansioner är så gott som obegränsad. Säga vad man vill om Bethesda, men det brukar de oftast (i sina tre stora franchises åtminstone, där online-varianter är undantaget) få till bra.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Spenderade just alldeles för mycket tid och credits på detta bygge
Känner mig inte klar heller, ska fortsätta bygga på en snyggare siluett när jag jobbat ihop lite mer pengar.

Älskar denna cockpit också, så länge man inte har fler än 2 våningar kan man ta sig runt utan att använda stegar

eld
Medlem

Nu har det börjat dyka upp moddar för att öka hastigheten på skeppet så man kan flyga mellan planeter:

https://www.nexusmods.com/starfield/mods/3541

Medlem
Skrivet av blackidus:

Spenderade just alldeles för mycket tid och credits på detta bygge
Känner mig inte klar heller, ska fortsätta bygga på en snyggare siluett när jag jobbat ihop lite mer pengar.

Älskar denna cockpit också, så länge man inte har fler än 2 våningar kan man ta sig runt utan att använda stegar

https://imageupload.io/ib/oXnoUjC0VwNYIPt_1695244175.png

https://imageupload.io/ib/FNq5CNQIJfQefG8_1695244174.png

https://imageupload.io/ib/Kpqq0K6TCKDRuG8_1695244177.png

Riktigt snyggt!

Medlem
Skrivet av blackidus:

Spenderade just alldeles för mycket tid och credits på detta bygge
Känner mig inte klar heller, ska fortsätta bygga på en snyggare siluett när jag jobbat ihop lite mer pengar.

Älskar denna cockpit också, så länge man inte har fler än 2 våningar kan man ta sig runt utan att använda stegar

https://imageupload.io/ib/oXnoUjC0VwNYIPt_1695244175.png

https://imageupload.io/ib/FNq5CNQIJfQefG8_1695244174.png

https://imageupload.io/ib/Kpqq0K6TCKDRuG8_1695244177.png

Läckert säljer du blueprinten

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Så det givna tillvägagångsättet är följande för alla platser man kommer till.

1: Börja Loota allt som sitter löst.
2: Bli avbruten av fiender du inte lade märke till för du var upptagen med punkt 1.
3: Döda alla fiender och ta all deras loot.
4: Fortsätt med punkt 1.
5: Ta dig (gravt överbelastad) saaaakta eller halvdöd pga. syrebrist tillbaka till ditt skepp och åk på en försäljningstur genom galaxen... och spara alla kortlekar, mjukisdjur, statyetter och blommor för du planerar att någon gång inreda ett framtida hus med dom.

Level 26 och miljonär, snart skall jag börja köpa något också.

Lägg till: köp utrustning, skepp och levla för att kunna bära mer loot så har du game-loopen där...

Varför gör jag ens detta?
Drogs in av den snygga NASA-estetiken men detta är inget rymdspel. Luftmotstånd, ingen tyngdlöshet, O2=stamina, skottsäkra rymddräkter, folk står under utblåset på startraketerna, inga avstånd - vill jag ha något från en butik några ljusår bort så är jag där på ett klick. Varför la de handlingen i rymden om de hatar den så mycket att de rationaliserat bort den?

Medlem
Skrivet av Einstein:

Lägg till: köp utrustning, skepp och levla för att kunna bära mer loot så har du game-loopen där...

Varför gör jag ens detta?
Drogs in av den snygga NASA-estetiken men detta är inget rymdspel. Luftmotstånd, ingen tyngdlöshet, O2=stamina, skottsäkra rymddräkter, folk står under utblåset på startraketerna, inga avstånd - vill jag ha något från en butik några ljusår bort så är jag där på ett klick. Varför la de handlingen i rymden om de hatar den så mycket att de rationaliserat bort den?

Alltså... det är klart det är ett rymdspel. Så gott som alla (för att inte säga alla) spel som förläggs i en rymdmiljö skiter i exempelvis Newtons lagar i någon utsträckning - de flesta gör det tämligen kraftigt. Star Wars som exempel är väl tämligen notoriskt för att strunta i det mesta.

"Aerodynamiska" flightmodeller har varit standard i rymdspel även i vakuum sedan länge, även om ett fåtal gör det lite mer "korrekt". Men även där brukar dock finnas begränsningar, få spel som simulerar relativitet i närheten av vår nuvarande förståelse och tillämpning av den.
Som jag nämnde tidigare bromsar skeppet aktivt när man "släpper gasen"/boosten, så där har du "förklaringen" till "luftmotståndet". Sen behöver man givetvis inte tycka det är rimligt, men det är mer än vad många andra rymdspel gör. Det där med "maxhastighet" på skepp är ju liksom rätt tillämpat i de flesta rymdspel, och hur realistiskt är det egentligen, när hastighet är något relativt? Det absoluta rummet har vi ju inte riktigt tillämpat de senaste hundra åren, sedan Einstein kläckte ur sig saker som gjorde att det inte var särskilt logiskt längre.

Skottsäkra rymddräkter - har du spelat Mass Effect någon gång? Även det ett rymdspel, även det med rymddräkter som tål en helsikes massa skott mot sig.

Vi kan prata tusentals andra aspekter (ljud/vibrationer i vakuum? överföring av termisk energi i vakuum?) som så gott som alla spel gör extremt godtyckligt, det betyder inte att de inte utspelar sig i miljön.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Spenderade just alldeles för mycket tid och credits på detta bygge
Känner mig inte klar heller, ska fortsätta bygga på en snyggare siluett när jag jobbat ihop lite mer pengar.

Älskar denna cockpit också, så länge man inte har fler än 2 våningar kan man ta sig runt utan att använda stegar

https://imageupload.io/ib/oXnoUjC0VwNYIPt_1695244175.png

https://imageupload.io/ib/FNq5CNQIJfQefG8_1695244174.png

https://imageupload.io/ib/Kpqq0K6TCKDRuG8_1695244177.png

Snyggt! Känns lite Battlestar Galactica över det.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Alltså... det är klart det är ett rymdspel. Så gott som alla (för att inte säga alla) spel som förläggs i en rymdmiljö skiter i exempelvis Newtons lagar i någon utsträckning - de flesta gör det tämligen kraftigt. Star Wars som exempel är väl tämligen notoriskt för att strunta i det mesta.

"Aerodynamiska" flightmodeller har varit standard i rymdspel även i vakuum sedan länge, även om ett fåtal gör det lite mer "korrekt". Men även där brukar dock finnas begränsningar, få spel som simulerar relativitet i närheten av vår nuvarande förståelse och tillämpning av den.
Som jag nämnde tidigare bromsar skeppet aktivt när man "släpper gasen"/boosten, så där har du "förklaringen" till "luftmotståndet". Sen behöver man givetvis inte tycka det är rimligt, men det är mer än vad många andra rymdspel gör. Det där med "maxhastighet" på skepp är ju liksom rätt tillämpat i de flesta rymdspel, och hur realistiskt är det egentligen, när hastighet är något relativt? Det absoluta rummet har vi ju inte riktigt tillämpat de senaste hundra åren, sedan Einstein kläckte ur sig saker som gjorde att det inte var särskilt logiskt längre.

Skottsäkra rymddräkter - har du spelat Mass Effect någon gång? Även det ett rymdspel, även det med rymddräkter som tål en helsikes massa skott mot sig.

Vi kan prata tusentals andra aspekter (ljud/vibrationer i vakuum? överföring av termisk energi i vakuum?) som så gott som alla spel gör extremt godtyckligt, det betyder inte att de inte utspelar sig i miljön.

Visst är det likadant i Mass Effect men det spelade jag för en tight story, precis som de flesta Star Wars-spel.

Starfield trodde jag skulle vara det stora äventyret i rymden och tänkte kanske att miljön skulle göra sig lite påmind, inte bara vara ett skin. Men det var mitt missförstånd.

Medlem
Skrivet av Einstein:

Visst är det likadant i Mass Effect men det spelade jag för en tight story, precis som de flesta Star Wars-spel.

Starfield trodde jag skulle vara det stora äventyret i rymden och tänkte kanske att miljön skulle göra sig lite påmind, inte bara vara ett skin. Men det var mitt missförstånd.

Jag måste säga att jag ändå gillar ironin i ditt nick i sammanhanget.

Sen kan jag köpa att man som individuell spelare inte finner inlevelsen i spelet - men att lägga skulden helt på spelmiljön och/eller hur spelet illustrerar den känns inte riktigt ärligt heller. Våra smaker och krav på spel är olika. Det finns en jäkla massa som skaver för mig personligen vad gäller inlevelse i spelet också, det ska jag inte förneka.
(Som det där med att man kan gå från en gravitation som är något annat än 1G/~9.8m/s2 på en planets yta, för att sedan gå till 1G när man går in i en underjordisk byggnad.)

Som jag nämnde som exempel... hur kul hade det varit med ett rymdspel utan några ljud i vakuum-miljöer? Även om det egentligen hade varit mer realistiskt?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jag måste säga att jag ändå gillar ironin i ditt nick i sammanhanget.

Sen kan jag köpa att man som individuell spelare inte finner inlevelsen i spelet - men att lägga skulden helt på spelmiljön och/eller hur spelet illustrerar den känns inte riktigt ärligt heller. Våra smaker och krav på spel är olika. Det finns en jäkla massa som skaver för mig personligen vad gäller inlevelse i spelet också, det ska jag inte förneka.
(Som det där med att man kan gå från en gravitation som är något annat än 1G/~9.8m/s2 på en planets yta, för att sedan gå till 1G när man går in i en underjordisk byggnad.)

Som jag nämnde som exempel... hur kul hade det varit med ett rymdspel utan några ljud i vakuum-miljöer? Även om det egentligen hade varit mer realistiskt?

Nej för realistiskt hade blivit torrt, nicket till trots. Relativitetsteori och fetch quests kors och tvärs i galaxen är ingen bra kombination

Jag tycker spelet är snyggt och det är synd att det finns så lite anledning att njuta av resan, till den grad att man snarast hoppar förbi allt via kartan. Skeppet blir bara en ryggsäck.

Det finns spel som kombinerar fetch quests med en intressant resa (Death Stranding), klarar rymdresor utan relativitetsteori (No Man's Sky), har resurssamlande och craftande för att utforska en ogästvänlig miljö (Subnautica), utan att bli tråkigt realistiska och det hade varit kul om Bethesda tagit lite inspiration och skapat något nytt.

Det behöver inte vara alltför realistiskt för att skapa en illusion av att man är i en annan miljö där det krävs lite mer för att ta sig fram och som blir en anledning till att levla skills och crafta gear.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Okej, är jag korkad eller är ”baser” rätt menlösa att rensa? Man drar till en planet, man ser några byggnader vid horisonten. Kutar dit på några minuter, upptäcker ”abandoned jaddijadda”. Stället är fullt av rymskurkar. De dödas. Sen då? Tycker sällan det finns någon loot att hurra över, det går vad jag vet inte att ”ta över” basen som sin egen outpost. Så i slutändan har man bara slösat ammo och medpacks.

Eller?

Jag rensade en övergiven utpost och bröt upp en stor fin låda, för 31 cr…trodde man kunde ta över den och nåt coolt skulle ske.
Jag måste spela detta spelet fel för jag tycker det är bara transportsträckor och frustration, ger mig ingenting tillbaka. Drar mig för att starta det längre.

Skriv svar