Diskutera – Vilken spelstad är den bästa?

Medlem

Jag älskar städerna i Bioshock. Men måste ge sleeping dogs världen en liten hyllning. Bara köra runt där var underbart på natten

Medlem

Stor stad: Sigil, från Planescape Torment
Fantastiskt fantasifullt, och staden känns som sin egen varelse.

Liten stad: Majula från DS2.
Jag kan verkligen höra den fantastiska musiken i mitt inre medan jag skriver detta. Sen finns den tragiska bossen långt ner i brunnen.

Men finns många värdiga kandidater.

Funderar och funderar .några är bra men vad fick mig tappa hakan tro .skulle nog säga när man som liten dvärg sprang upp för den snöiga vägen upp till iron forge. Så vackert blir inget någonsin igen

En två
Slottet man äger suikoden 2 .så mycket vackert


signatur

New life, New hope

Medlem

Skulle jag vara tvungen att svara en stad bara hade det varit omöjligt svårt. Men städer som spontant har gjort att jag velat stänga av HUD är Night City, i princip alla städer i rdr2. Annars tyckte jag Baldurs Gate i BG3 var väldigt mäktigt, så oerhört mycket detaljer som gör staden levande.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Skulle jag vara tvungen att svara en stad bara hade det varit omöjligt svårt. Men städer som spontant har gjort att jag velat stänga av HUD är Night City, i princip alla städer i rdr2. Annars tyckte jag Baldurs Gate i BG3 var väldigt mäktigt, så oerhört mycket detaljer som gör staden levande.

Jag är tvärtom, jag föredrar städer som känns öde, folktomma och lite konstiga. Silent Hill var mysig att strosa omkring i, lugn och ro (ibland) och ingen trängsel. Anekbah i The Nomad Soul, lagom mycket folk och riktigt skum atmosfär. De små samhällena i Shenmue innan man går ner till Dobuita, men även där. De små städerna ute på vischan i San Andreas. Men jag gillar verkligen New York i GTA 4.

Medlem

Jag vill slå ett slag för Night City. Det är väldigt stämningsfullt att vandra runt på alla bakgator och gränder, till de stora shoppingkvarteren och Jig Jig Street.

Medlem
Medlem

Städer och stämning i spel är bland det absolut viktigaste för mig när det kommer till spel, eskapismen som en riktigt bra stad kan ge där är ärligt talat som inget annat.

Skulle kunna göra en väldigt lång lista över massor av städer, men tänker att jag ska försöka hålla det till en topp 5.

Orgrimmar - Trummorna som slog som en vägg mot en när man vandrade in i den där staden för första gången kommer jag aldrig glömma, det var något helt nytt där och då och såhär i backspegeln är känns tanken svindlande när man tänker tillbaka till hur sanslöst mycket tid man har spenderat i den där staden. Den läskiga känslan i "Cleft of Shadow" och det episka i att vandra upp för backen i "Valley of Honor" och se Thrall för första gången. Sjukt hur väl de lyckades med den där staden, tyvärr blev det aldrig riktigt samma sak igen efter Cataclysm.

Florens i AC2 - Älskade att upptäcka den här staden och det faktum att man kände igen flera platser från verkligheten gjorde upplevelsen än starkare, visst det är kanske inte världens vackraste spel idag, men atmosfären och känslan när man springer över taktopparna är oslagbar än idag.

Midgar - När jag drog igång FF7 Remake för första gången gick jag i det närmsta in helt blind, jag hade aldrig tidigare spelat originalet och hade på så sätt inga "nostalgiglasögon" men herregud! Staden och dess atmosfär slog mig stenhårt i ansiktet och jag gillade verkligen hur vitt skilda de olika stadsdelarna är ifrån varandra. Man kan gå runt i timmar och bara ta kort för att det är så välgjort.

Crossbell - Det må inte se så mycket ut för världen, men Crossbell i Trails From Zero är bland de mest välgjorda städer som finns i spel vill jag hävda. Varenda kotte som bor där har sina egna liv och ju längre in i spelen du kommer desto mer märker du hur de här människorna faktiskt alla har sina egna liv, tankar och funderingar. Det känns lite som att man verkligen lär känna personerna och det djupet tror jag nästan aldrig jag har sett tidigare i ett spel, inte på den här nivån i alla fall.

Paris i AC Unity - Det märks att Ubisoft verkligen la ner oerhört mycket tid på att få den här staden att kännas levande, folkmyllret, slummen och hela vägen upp till överklassens överdådiga villor. Eller de små restaurangerna där folk samlas och sjunger marseljäsen. Fantastiskt spel och fantastisk värld! Tips är också att spela på franska för en ännu bättre upplevelse.

Medlem

- Cotswold
- Camelot City

Dark Age of Camelot

Jh
Medlem

Night City!


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem
Medlem
Skrivet av stephan900:

Jag säger Athkatla i BG2.

Jag säger att du har helt rätt.

Medlem

Inte en stad men Blood Island i Curse of Monkey Island och när vi ändå är inne på Peka-klicka så tar vi ett hedersomnämnande till Ankh-Morpork i Discworld-spelen!

Medlem
THB
Medlem

Lost Heaven i Mafia I Remake.

Medlem

Många bra spel som återkommer här men det är sällan själva städerna som gjort starkast intryck på mig. Paris i AC Unity är den enda stad värdig att driva runt helt planlöst i. Fantastiskt vackert och möjligheten att skutta runt fritt på ac-manér gör det bara bättre. Roligt att det verkar hålla för tidens tand.

Skribent

Lägger till min vanliga kommentar: "Mirror's Edge är så unikt och-"

I mitt tycke var även Liberty City (GTA IV) fantastiskt när det begav sig. Att köra omkring i en av de där ordentliga åskstormarna, wow. Och New York (var det väl?) som The Wolf Among Us utspelar sig i var otroligt, men vet inte helt om det räknas här.

Medlem
Skrivet av Joel OS:

Och New York (var det väl?) som The Wolf Among Us utspelar sig i var otroligt, men vet inte helt om det räknas här.

Ja, Manhattan i i det spelet borde helt klart räknas. Den var nära min topp 10:

10. Berlin (Shadowrun: Dragonfall)
9. Dunwall (Dishonored)
8. Tarant (Arcanum)
7. Revachol (Disco Elysium)
6. Rubacava (Grim Fandando)
5. Fallen London (Fallen London & Sunless Sea)
4. Athkatla (BG2)
3. Rattay (Kingdom Come: Deliverance)
2. Sigil (Planescape: Torment)
1. Los Angeles (VtM: Bloodlines)

Medlem

Gillade Gran Soren i Dragons Dogma.

Testpilot

Midgar Final Fantasy VII

Hong Kong i Deus Ex

Medlem
Skriv svar