Den stora tråden om Starfield

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Nu är det här kanske lite väl yxiga generaliseringar, men jag vill ändå invända här. Jag tillhör nog din fetade skara där, de som köpte dag 1, gillar Bethesdaspel och nu är missnöjda. För egen del beror mitt missnöje på flera saker, men den absolut främsta anledningen till det är just att det inte är ett klassiskt Bethesdaspel.

jag har kunnat leva gott med Bethesdatitlar trots alla tekniska tillkortakommanden och buggar, genvägar och brister, föråldrad spelmekanik och så vidare, eftersom de alla i grunden tagit tillvara på värdet av inlevelsefull utforskning och styrkan i levande spelvärldar med unikt innehåll. Det är det som Bethesda har varit bäst på, varför deras titlar moddas och lever vidare över 20 år efter release. Starfield gör många saker rätt, men ingenting av det spelar någon roll överhuvudtaget när man har misslyckats med det som man är bäst på: att kittla spelarens nyfikenhet. Det finns ingenting i Starfield som lockar till utforskning eftersom det inte finns något löfte om unikt innehåll. Stenhögar, autogenererade grottor och övergivna rymdbaser är inte innehåll för mig. Det blir inte heller mer innehåll när det finns 1000 olika ställen miljöer att stötta på dem i.

Datorspel ska inte fördriva tid utan förgylla den, tycker jag. Starfield är oöverblickbart stort och tar min tid i anspråk utan att ge särskilt mycket alls tillbaka. Jag känner ingen lust att utforska i Starfield för jag får inte ut någonting som är för mig värdefullt. Det är ett så monumentalt misslyckande av en studio som trots alla sina fadäser åtminstone vetat sin allra största styrka - vilken man nu misstagit för utbytbar. Det är det där gamla med att kvalitet är inte kvanitet och tvärtom.

Ja jag kanske förklarade fel, jag har inte spelat spelet så kan inte säga hur mycket det skiljer när man faktiskt spelar från tidiare Bethesda spel.
Men samtidigt låter det lite som jag tänkte för mig själv men kanske inte lyckades förmedla. Man ville ha Bethesda RPG men inslag av att utforska rymden och flyga omkring.
Jag vart förvånad när det visade sig att man inte kan flyga tex på planeterna eller landa/lämna planeten själv med sitt rymdskepp. Det var iaf vad jag fick intrycket att det skulle vara ett sånt spel, typ lite no mans sky gameplay med en bethesda uppbyggd värld serverad att utforska.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Det jag menade var att från skillnad från Bethesda så försöker de faktiskt förbättra spelen så snabbt som möjligt samt hinner fixa så mycket på så kort tid, och dessutom inte förlitar sig på att moddar ska fixa saker åt dem.

Jag vill se förbättringar i Starfield, så som bättre A.I och inte hjärndöda, inte ha npc som ser förskräckliga ut, eller ha personer som står med ryggen vänd mot dig när du talar med dem etc, skjuta bland npc utan att de reagerar, npc som argumenterar med varandra, men båda stirrar på dig istället, svävande npc etc. Om det är möjligt, inte ha massa copy-pastade platser, allt från fiender till objekt. Finns de som har rapporterat att de inte kan gå vidare i uppdrag för att vissa karaktärer fastnat i golvet/väggar, t.o.m grundläggande inställningar saknades/saknas fortfarande. Ingen ordentlig karta. Det finns ju hur mycket mer som helst på youtube och på sociala medier som visar på felen (se angry joes recension som jag delade här). Flera på Starfields reddit sub är irriterade pga bristen av uppdateringar, vissa har t.o.m slutat spela.

Anser ni som gång på gång försvarar spelet att det inte finns några problem alls, tycker ni att det är felfritt? Eller ignorerar ni problemen bara för att Bethesda tillhör MS nu och undrar om ni hade försvarat spelet lika mycket om Bethesda inte tillhörde dem? Jag tycker bara det är märkligt att samma två personer här, känner behovet av att direkt försvara spelet varje gång någon visar minsta lilla kritik? Har ni så låga krav/förväntningar på ett stort företag som Bethesda, att ni inte ens kan förvänta er förbättringar, något som är normalt? Ni avfärdar ju all kritik som ingenting och i princip skrattar bort det...som om alla andra inbillar sig dem.

Edit: Nu skrev användaren FarbrorBarbr0 ett kritiskt inlägg mot spelet. Ska ni två försvara spelet igen gentemot honom? Jisses, hade inte förvånat mig så som ni håller på 😂.

Nej, jag kommer absolut inte spela Starfield tills det har förbättrats ordentligt. Dessa problem som jag har nämnt är saker som förstör inlevelsen, och inlevelse är viktigt för mig. Jag kommer bara irritera mig på dem i längden.

Det låter inte som du väntar på en patch utan som att du vill ha ett annat spel 🙂

Edit: vet inte om du syftade på mig i dina negativa nedre delar där ("ni som...", "ska ni..." osv) , men känner inte igen mig i det du skriver. Jag anser spelet har många brister och känns rätt föråldrat i många av systemen (kanske därför jag älskar det...), men jag har haft riktigt kul ändå. Och jag anser inte att jag "försvarar spelet", skit ska skit ha osv, och klart folk får andra åsikter och värderingar. Däremot tycker jag ofta det lyfts små skitgrejer som att de vore katastrofer och jag erbjuder ofta min synvinkel (som man väl bör göra i ett forum) om den skiljer sig.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det låter inte som du väntar på en patch utan som att du vill ha ett annat spel 🙂

Klart att jag vill spela Starfield och det finns många som tänker som mig, som väntar på den stora patchen. En utav dem största anledningarna till varför jag ens köpte en Xbox från allra första början var just pga Bethesda. 🙂

Kritiken som jag och andra har gett (syftar inte på dem som trollar och kallar spelet för skit), är befogad, och man kan inte bara avfärda det som "skitsaker" om det förstör upplevelsen. Problemen jag har nämnt är sådant som kan förbättras (ta senaste Mass effect som exempel), och betyder definitivt inte att jag vill spela ett annat spel.

Jag kan tycka ett spel är 5/5, men betyder inte att jag kommer bry mig tillräckligt mycket för att en person tycker något annat, eller kritiserar buggar, så att jag måste kommentera det varje gång. Det var lite det min kritik var mot er som gör det (och känner sig träffade). Så fort kritik framfördes så skulle någon utav er kommentera det, och det var det första jag tänkte på innan jag skrev mitt första inlägg, så var inte direkt förvånad efter haha.

Jag stör mig mest på Bethesda som tar så himla lång tid på sig att adressera problemen (kanske det dem menade med att hålla spelet i liv under flera år 😉), som om dem inte ens existerar, samtidigt som mindre företag, med mindre manskap, patchar sina spel till bättre versioner på kort tid. Denna patch som kommer ut nu är dessutom en beta patch, så det kommer ta ett antal veckor till...Jag förstår inte varför man försvarar det bara.

Medlem

Är så grymt sugen att lira men känner samtidigt att jag kirrar inte att det kraschar som det gör så jag får avstå. "Superkul" också att få noll respons på Bethesdas Discord..


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag kanske förklarade fel, jag har inte spelat spelet så kan inte säga hur mycket det skiljer när man faktiskt spelar från tidiare Bethesda spel.
Men samtidigt låter det lite som jag tänkte för mig själv men kanske inte lyckades förmedla. Man ville ha Bethesda RPG men inslag av att utforska rymden och flyga omkring.
Jag vart förvånad när det visade sig att man inte kan flyga tex på planeterna eller landa/lämna planeten själv med sitt rymdskepp. Det var iaf vad jag fick intrycket att det skulle vara ett sånt spel, typ lite no mans sky gameplay med en bethesda uppbyggd värld serverad att utforska.

Äh, fel vet jag inte om du har. Starfield är ju de facto en Bethesdatitel, så du har väl rätt i sak, men jag ville mest invända och hävda motsatsen för egen del. Spelet är väl i någon mån en kommersiell framgång också, så Bethsda har bevisligen lyckats. Många spelare känner säkerligen att de spelar ett klassiskt Bethesdaspel, dessutom. Jag gör det inte, tyvärr. Sen hade jag också hoppats på det där med att landa på planeter själv och utforska en sömlös värld, men det hade jag kunnat göra avkall på också, så länge det jag uppskattar trots allt fanns där. Nu blir det mesta bara ytterligare solk i en bägare som redan runnit över.

Medlem

Nu är det gjort

Nu är det bara att plocka fram konsol kommandon och moddar, några bra tips på måste-ha moddar?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Nu är det gjort

https://imageupload.io/ib/GElBpXUxzq0rkxm_1699279022.png

Nu är det bara att plocka fram konsol kommandon och moddar, några bra tips på måste-ha moddar?

Oj, hur länge tog det? Jag kommer också att försöka maxa det innan jag börjar med moddar. Men sen kommer ju även expansioner/dlc som jag ser fram emot.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Oj, hur länge tog det? Jag kommer också att försöka maxa det innan jag börjar med moddar. Men sen kommer ju även expansioner/dlc som jag ser fram emot.

Tror jag ligger på runt 250 timmar på min "main" karaktär som jag nådde level 100 på.
Men det är görbart på mycket mindre tid, jag har bara spenderat alldeles för mycket tid i skeppsbyggaren

Ja jag längtar också efter lite DLC så därför kommer jag nu inte röra min "main" karaktär medan jag använder moddar

Medlem
Skrivet av blackidus:

Tror jag ligger på runt 250 timmar på min "main" karaktär som jag nådde level 100 på.
Men det är görbart på mycket mindre tid, jag har bara spenderat alldeles för mycket tid i skeppsbyggaren

Ja jag längtar också efter lite DLC så därför kommer jag nu inte röra min "main" karaktär medan jag använder moddar

Själv har jag lagt mycket tid på att göra trevliga outposts på olika planeter. Antar att det är sånt som kommer att få mycket tillägg i expansioner. Utöver kampanjer. Ser framemot många referenser till sci-fi filmer och liknande.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Själv har jag lagt mycket tid på att göra trevliga outposts på olika planeter. Antar att det är sånt som kommer att få mycket tillägg i expansioner. Utöver kampanjer. Ser framemot många referenser till sci-fi filmer och liknande.

Mmm samma här, såg någon mod som öppnar upp för byggande av rymdstationer då det redan finns filer och moduler för det redan i spelet, så det känns ju som ett troligt tillägg i ett dlc 🙂

Medlem
Skrivet av blackidus:

Nu är det gjort

https://imageupload.io/ib/GElBpXUxzq0rkxm_1699279022.png

Nu är det bara att plocka fram konsol kommandon och moddar, några bra tips på måste-ha moddar?

Finns många bra, bara browsa runt på Nexus. Functional Brigs och Functional Infirmaries för skeppet är två som lägger till små men bra gameplay funktioner för två moduler till skepp. Vet inte om de fungerar för Gamepass spelare, en del mods skriver att de fungerar med både Steam/Gamepass men såg inget på dessa.

https://www.nexusmods.com/starfield/mods/6330

https://www.nexusmods.com/starfield/mods/6386

Medlem

Herre jösses vad det här spelet kan krascha, det börjar bli olidligt. Finns det något man kan göra för att minska risken? Funderade om man skulle ändra så den inte autosavar lika ofta men det känns riskabelt. Redan trött på att behöva spela om segment. Spelar på Series S för övrigt.

Sorry om det snackats om det i tråden tidigare, orkar inte läsa igenom allting.

Medlem

när kommer mod support till xbox? någon som har en aning?

Medlem

Betan av nästa patch är släppt på Steam. För att köra betan på Steam, högerklicka på spelet och välj Properties/Egenskaper och sen Beta-fliken och välj in betakanalen.

Starfield Beta Update 1.8.83 Notes - November 8, 2023
https://bethesda.net/en/article/6BV2LYrp98qW4F15zfejEA/starfi...

Medlem
Skrivet av Zero303:

när kommer mod support till xbox? någon som har en aning?

Det som kommit till PC är lite av hacks för att komma igång snabbt. Jag misstänker att man får vänta till officiella Creation Kit releasen från Bethesda i början av 2024 för Xbox. Eftersom det leder till att det går att göra betydligt mer med moddarna är det efterlängtat även för oss på PC.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Intressant hur lite den här tråden handlar om spelet eller folk som berättar om sina äventyr (förutom npgra undantag) och mest om spelet är en flopp eller succe.
Som med Bethesda spel ligger nog sanningen nånstans därimellan.

Spelet visade sig vara ett klassiskt bethesda spel. Dom som tycker att det är mästerverk är dom som gör det för att det idag är XBOX och så skaran som gillar allt Bethesda gör.
Dom som är missnöjda är väll dom som köpte dag 1 och gillar väll bethesda spel men såg framför sig ett rpg blandat med rymden och resor. Det var väll lite det som man fick intrycket av att det skulle vara också.
Slutresultatet blev att på rymd temat blev det väldigt "shallow" men levererar som förväntat på det övriga.

Jag kommer att spela men väntar nog 6månader till. Bethesdas spel brukar som bara bli bättre med tiden när communityt bidragit.

Precis detta. Jag känner mig grundlurad på hur de såg till att inte visa hur spelet egentligen är. Detta blir nog ett av de sista, om inte det sista, Bethesda spel jag köper.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Precis detta. Jag känner mig grundlurad på hur de såg till att inte visa hur spelet egentligen är. Detta blir nog ett av de sista, om inte det sista, Bethesda spel jag köper.

Vad trodde du att det skulle vara då? Detta är ett Bethesda-spel och väldigt likt deras tidigare spel. Om man trodde det skulle vara något annat så kanske problemet ligger där. De hade en jättelång presentation av spelet och det de visade finns i spelet. Sen kanske de undvek att tala/visa begränsningar, men det gör alla spelutgivare. Det handlar snarare om att inte bli överhypad och gå på säljsnacket, men det gäller inte bara Bethesda.

Medlem

Har haft ett längre uppehåll nu då livet likväl som andra spel har upptagit min tid, men ikväll ska jag nog spela lite. Ska man plöja på mot NG+ eller köra allt annat som man kan/vill?


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Mirage:

Precis detta. Jag känner mig grundlurad på hur de såg till att inte visa hur spelet egentligen är. Detta blir nog ett av de sista, om inte det sista, Bethesda spel jag köper.

Tyckte dem var ganska tydliga i presentationen, även om dem inte sade det rakt ut så visades ju tydligt land och start animationer, att längre resor gjordes med gravdrive/fast travel. Själva loadingscreensen var ju bortklippta men det klipps bort ur alla presentationer. Själva rymd delen och rymdstriderna var en väldigt liten del av presentationen kände jag och drog därmed ner mina förväntningar på dem med tanken att se det som en sido grej.

Jag tror att allt det andra som folk känner sig besvikna av är saker och förväntningar som dem själva målat upp eller hittat på för att fylla igen det som inte sas i presentationen. Tittar man tillbaka på presentationen så ljuger dem tekniskt sett inte om något.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Har haft ett längre uppehåll nu då livet likväl som andra spel har upptagit min tid, men ikväll ska jag nog spela lite. Ska man plöja på mot NG+ eller köra allt annat som man kan/vill?

Det känns så ovisst detta, även om jag blivit spoilad lite. Jag kommer nog att köra alla kompanjoners questlines och några till sen kötta mot slutet.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Det känns så ovisst detta, även om jag blivit spoilad lite. Jag kommer nog att köra alla kompanjoners questlines och några till sen kötta mot slutet.

Har som mål att köra Freestar och även UC klara och sen kanske det får bli en marsch mot slutet. Har bara kört ett companion-quest (Barret) och den var inte så rolig. Men får testa någon annan kanske...


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Fick två timmar speltid igår åtminstone och körde 2-3 st Freestar Rangers uppdrag. Gillar dom hittills då min build ändå är centrerad runt pistoler. Känns passande på något sätt.

Fick även en av mina första "Wow..."- känslor när jag var på en planet med en djup ravin där man skulle jaga banditer. Vyerna, musiken och bara känslan drämde till mig som en handflata i ansiktet.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av blackidus:

Jag tror att allt det andra som folk känner sig besvikna av är saker och förväntningar som dem själva målat upp eller hittat på för att fylla igen det som inte sas i presentationen. Tittar man tillbaka på presentationen så ljuger dem tekniskt sett inte om något.

Det är klart att man får känna sig besviken även om de tekniskt sett inte ljög. Det är ingen rättegång. Man väljer själv om det finns något förtroende kvar.

Medlem
Skrivet av Einstein:

Det är klart att man får känna sig besviken även om de tekniskt sett inte ljög. Det är ingen rättegång. Man väljer själv om det finns något förtroende kvar.

Självklart, men nu skrev han ju att han kände sig grundlurad vilket får det att låta som att han tycker att dem ljög för honom.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Självklart, men nu skrev han ju att han kände sig grundlurad vilket får det att låta som att han tycker att dem ljög för honom.

Man kan luras utan att ljuga.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Fick två timmar speltid igår åtminstone och körde 2-3 st Freestar Rangers uppdrag. Gillar dom hittills då min build ändå är centrerad runt pistoler. Känns passande på något sätt.

Fick även en av mina första "Wow..."- känslor när jag var på en planet med en djup ravin där man skulle jaga banditer. Vyerna, musiken och bara känslan drämde till mig som en handflata i ansiktet.

Jag tyckte att Freestar Rangers var riktigt kul med bra belöningar också.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag tyckte att Freestar Rangers var riktigt kul med bra belöningar också.

Skulle egentligen fortsätta igår, men råkade halka in på UC istället då man kunde få lite gratis-levels i att förstöra skepp i deras simulator. Så tog tillfället i akt att få tillgång till C-klass skepp och även skaffa Kepler R skeppet.

Men ska fortsätta med Freestar snart. Kanske bara ska köra några sidequests först. Eller två... Men först måste jag uppgradera mitt skepp!

Så mycket att göra och så lite tid att göra det på... :')


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Skulle egentligen fortsätta igår, men råkade halka in på UC istället då man kunde få lite gratis-levels i att förstöra skepp i deras simulator. Så tog tillfället i akt att få tillgång till C-klass skepp och även skaffa Kepler R skeppet.

Men ska fortsätta med Freestar snart. Kanske bara ska köra några sidequests först. Eller två... Men först måste jag uppgradera mitt skepp!

Så mycket att göra och så lite tid att göra det på... :')

Jo, riktigt bra UC med. Jag har en liten paus nu då jag nöter Diablo IV. Osäker vilken questline jag ska dyka in i nästa sväng.

Medlem

Starfield patchas upp! Verkar bli riktigt bra optimerat och förbättrat!

Medlem

Angående moddar har CharGenMenu släppts idag till Starfield. Från expired6978 som gjort liknade moddar till andra Bethesda-spel (typ RaceMenu till Skyrim). Med den kan göra om hela karaktären, det finns fler inställningar och man ser värden etc. Det går att ladda och spara presets i json filer (kräver SFSE).
https://www.nexusmods.com/starfield/mods/6850

Skriv svar