Rapport: Playstation Portal släpps 1 december i Sverige, kostar 3 000 kronor

Medlem
Skrivet av lonian:

Av någon anledning misstänker jag att den kommer att sälja bättre än ps-vita tv som gavs bort för 500:- i slutändan, men vi får väl se.

Ja, det är bara ren spekulation och det värde jag tycker produkten tillför.

Det verkar ändå finnas ett visst intresse hos FZ-läsare, alltid trevligt med nya produkter. Bara det att den upplevs halv-bakad och med tanke på prisbilden kunde de lika gärna löpt linan ut. Att möjliggöra andra användningsområden genom beräkningskraft eller möjlighet att agera fristående skärm (fast då hade de behövt modularisera den påhängda DS5:an, vilket vore trevligt för flexibilitet sett till packningsbarhet hos Portal). Den sätter väldigt specifika krav på förvaring vid transport för att skydda den ordentligt.

Vi får se hur det faller ut helt enkelt!

Medlem

Synd att svenska kronan har sjunkit som en sten, hade kronan haft samma värde som 2014 så hade man fått en Playstation Portal för 2000kr.

Många gnäller över att nya grafikkort eller en MacBook är så dyra, men det är ju kronan som har tappat 30% tyvärr.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Synd att svenska kronan har sjunkit som en sten, hade kronan haft samma värde som 2014 så hade man fått en Playstation Portal för 2000kr.

Många gnäller över att nya grafikkort eller en MacBook är så dyra, men det är ju kronan som har tappat 30% tyvärr.

Nja, det är ju en sanning med modifikation.

Grafikkort har blivit ohyggligt dyra även på den globala marknaden. Ett RTX 4080 kostar drygt 1100 dollar just nu, nästan dubbelt så mycket som ett grafikkort i samma prestandasegment kostade för 5-10 år sedan. Visst, nya grafikkort är mer kraftfulla, men ändå har priset i den prestandaklassen varit någlunda stabil fram tills innan pandemin. Efter RTX 3080 släppet och alla scalper bottarna + miners, så har det varit rena ockerpriser som gällt.

2004 Kunde man köpa en Geforce 6800 GTX för 499 dollar.
2010 Kunde man köpa en GeForce GTX 480 för 499 dollar.
2016 Kunde man köpa en Geforce GTX 1080 för 599 dollar.
2020 Kunde man köpa en GeForce RTX 3080 för 699 dollar... om man hade tur eller hade en bot.
2022 Kunde man köpa en GeForce RTX 4080 för 1199 dollar...

Medlem
Skrivet av Sommarregn9:

Billigare att köpa den här än att köpa ett större hus med ett extra spelrum. Så när barnen har TV:n i vardagsrummet kan man ändå fortsätta spela PS5-spel fast i sovrummet, det är väl typ det som den här grejen är till för antar jag?

Skrivet av Kimpaa23:

Exakt.

Eller när barnen sover och frugan har tagit över Tv:n för att mangla cheesy B-julfilmer på Netflix

För min del blir det att läsa igenom lite reviews samt kolla lite tester innan man överväger ett köp.

Folk som inte har barn förstår nog inte riktigt grejen med detta. Den är lite dyr men tror fan den lätt är värt pengarna då man hade fått mer speltid. Tänk när frugan ska se Robinson, ena ungen spela Minecraft och den andra ska kolla på Bluey. Då kan de va rätt gött att kunna spela PS5 portabelt utan tjaffs om TVn och blodsplatter.

Och nej, man orkar inte flytta på PS5an. Den ska stå i vardagsrummet där den skönaste soffan är och den bästa TVn. För det är där man vill spela när man väl är själv.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Folk som inte har barn förstår nog inte riktigt grejen med detta. Den är lite dyr men tror fan den lätt är värt pengarna då man hade fått mer speltid. Tänk när frugan ska se Robinson, ena ungen spela Minecraft och den andra ska kolla på Bluey. Då kan de va rätt gött att kunna spela PS5 portabelt utan tjaffs om TVn och blodsplatter.

Och nej, man orkar inte flytta på PS5an. Den ska stå i vardagsrummet där den skönaste soffan är och den bästa TVn. För det är där man vill spela när man väl är själv.

Om jag haft barn och velat spela via en handhållen enhet så hade jag nog inte valt en PS portal ändå än om den "bara" kostar 3000kr. Då faller valet på något mer påkostad spelkonsol som en Switch eller Steam Deck, men är pengar en issue ja då skulle jag ändå inte valt en Ps Portal utan gå på något man kopplar till mobiltelefonen.
Såg ett test där de gjorde en uppkoppling mellan PS Portal, en Steam Deck och en Iphone.
Gissa vilken som vann i bildöverföringshastighet... Iphonen var snabbare än PS portal!
Nu kan säkert detta variera beroende på router osv men Ps Portal är inte revolutionerande här.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om jag haft barn och velat spela via en handhållen enhet så hade jag nog inte valt en PS portal ändå än om den "bara" kostar 3000kr. Då faller valet på något mer påkostad spelkonsol som en Switch eller Steam Deck, men är pengar en issue ja då skulle jag ändå inte valt en Ps Portal utan gå på något man kopplar till mobiltelefonen.
Såg ett test där de gjorde en uppkoppling mellan PS Portal, en Steam Deck och en Iphone.
Gissa vilken som vann i bildöverföringshastighet... Iphonen var snabbare än PS portal!
Nu kan säkert detta variera beroende på router osv men Ps Portal är inte revolutionerande här.

Switch har jag redan men jag kan ju inte spela mina PS5-spel på den🤷🏼‍♂️ Har kört en del på mobilen men gillar det inte då du drainar batteriet och vips ska du iväg så har du dåligt med batteri och måste ladda. Skulle va Steamdeck isåfall, dålig koll på hur smidigt de är med PS remote på Steamdeck faktiskt. Men då får du inte PS handkontrollen och så får du sämre skärm.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Switch har jag redan men jag kan ju inte spela mina PS5-spel på den🤷🏼‍♂️ Har kört en del på mobilen men gillar det inte då du drainar batteriet och vips ska du iväg så har du dåligt med batteri och måste ladda. Skulle va Steamdeck isåfall, dålig koll på hur smidigt de är med PS remote på Steamdeck faktiskt. Men då får du inte PS handkontrollen och så får du sämre skärm.

Pratar vi om steam deck oled nu? Vet inte om den skärmen är sämre men mindre.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Pratar vi om steam deck oled nu? Vet inte om den skärmen är sämre men mindre.

Nja tänkte på gamla. Oled är ju alldeles för dyr för att vara ett bättre alternativ om man bara vill spela sina PS5-spel

123
Skriv svar