Days Gone sålde bara 2,3 miljoner ex färre än The Last of Us 2
Enligt läckta säljsiffror för Sonys egna Playstation-spel.
#god-of-war, #horizon, #playstation, #spider-man, #the-last-of-us
Spelar lustigt nog Days gone just nu, och jäklar vad bra det är gameplaymässigt asså. Verkligen underskattat på den punkten! Sen är karaktärerna helt avskyvärda. Hatar typ alla vilket var länge sen asså. Tur nog inte tillräckligt för att jag skulle lägga ner det för det är så roligt att romea runt!
Videomupp
Spelet var ju inte så väl mött av recensenter.
Ni gav Days Gone 2/5 i betyg i er recension.
Kanske hjälpte det Sonys beslut också.
Både höga och låga betyg, vilket väl är spelets arv. Lite samma sak med köparna: vissa älskar, andra säger "meh". Men ändå konstigt att ingen uppföljare är på gång, för över 7 miljoner för ett helt nytt varumärke är verkligen inte fy skam.
Nu är det ju inte pågrund av Sony det inte kommer Days Gone 2 utan det är Bend Studios själva som inte vill göra en uppföljare.
Så Sony fick inte ens en pitch ifrån Bend om Days Gone 2 utan allt skedde internt hos Bend.
Vissa ville göra en uppföljare medans andra inte.
Skulle gärna se en uppföljare och vem vet kanske kommer nångång.
Förvånansvärt bra siffror men det var en ganska kaosartad release och något som många glömmer är att spelet var ovanligt buggigt för att komma från en av Playstations förstapartsutvecklare. Gick heller inte direkt hem hos kritikerna.
Vore intressant att veta vad det kostade att utveckla, alltså hur mycket vinst det drog in.
Jag älskade spelet och tror att det kommer att få lite kultstatus i framtiden. Det hade sina brister men var absolut inte dåligt. Helt sjukt att det snart är fem år sedan det släpptes och att vi fortfarande inte vet någonting om vad Bend sysslar med.
Spännande introtext på deras hemsida.
With 30 years of experience, Bend Studio is a Sony PlayStation first-party AAA game developer, located at the base of Oregon’s beautiful Cascade Mountains.
Dom verkar dessutom anställa just nu, en generalist och en designer.
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
Både höga och låga betyg, vilket väl är spelets arv. Lite samma sak med köparna: vissa älskar, andra säger "meh". Men ändå konstigt att ingen uppföljare är på gång, för över 7 miljoner för ett helt nytt varumärke är verkligen inte fy skam.
En del man måste väga in är väl till vilket snittpris dessa sju miljoner sålts. Jag tyckte mig se att Anthem sålt fem miljoner häromdagen men det nådde ju "bottenpriser" ganska fort.
Dock så finns det troligen ett kundunderlag för en uppföljare om sju miljoner spelat det och de flesta verkar ju faktiskt uppskatta det,.
Nu valde dock studion själva att jobba på något annat men det är kanske inte omöjligt att man går tillbaka till Days Gone sedan beroende på vad nuvarande projekt är och hur det presterar.
Nu är det ju inte pågrund av Sony det inte kommer Days Gone 2 utan det är Bend Studios själva som inte vill göra en uppföljare.
Så Sony fick inte ens en pitch ifrån Bend om Days Gone 2 utan allt skedde internt hos Bend.
Vissa ville göra en uppföljare medans andra inte.
Skulle gärna se en uppföljare och vem vet kanske kommer nångång.
Läst några rykten att de Pitchade ett coop live service Days gone med multiplayer i första hand som Sony tackade nej till. Detta var innan de köpte Bungie och började satsa mer på Live Service. Kanske deras beslut skulle se annorlunda ut idag.
Den som vet vet.
Läst några rykten att de Pitchade ett coop live service Days gone med multiplayer i första hand som Sony tackade nej till. Detta var innan de köpte Bungie och började satsa mer på Live Service. Kanske deras beslut skulle se annorlunda ut idag.
Pitchen kom aldrig till Sony utan allt har skötts hos Bend. Så Sony har inte haft något att göra alls gällande Days Gone 2.
Men ja det stämmer att dom som ville göra Days Gone 2 vill att det skulle vara mer live service spel.
Ryktades vara mest single player men med live event där folk skulle samarbeta för att slå tillbaka horde anfall.
Läst några rykten att de Pitchade ett coop live service Days gone med multiplayer i första hand som Sony tackade nej till. Detta var innan de köpte Bungie och började satsa mer på Live Service. Kanske deras beslut skulle se annorlunda ut idag.
Det behövs inga rykten när spelets "directors" själva har sagt rakt ut att de gjorde en pitch för Days Gone 2 till studioledningen men fick nej varpå de slutade på studion.
Edit: Nackdelen med att ladda en tråd och sedan göra något annat en stund och när man skrivit sitt svar har någon annan redan svarat.
Kul att se att Days Gone sålde så bra som det gjorde (jag tycker att allting över två miljoner är en bra siffra).
Spelet hade själ.
Sålde för dåligt ändå för en uppföljare, jag får inte ihop det....
Läst några rykten att de Pitchade ett coop live service Days gone med multiplayer i första hand som Sony tackade nej till. Detta var innan de köpte Bungie och började satsa mer på Live Service. Kanske deras beslut skulle se annorlunda ut idag.
Idéen som jag förstod det efter att ha kollat på den flera timmar långa live-streamen från Twisted Metall-snubben med Ross och Garvin, var att de DG2 skulle ha ett EXTRALÄGE i co-op, precis som arkadläget Challenges som jag för femtielfte gången gång på gång måste nämna är det bästa arkadläget i ett spel någonsin, trots att det saknar multiplayer – lyssna på Boris247 på YouTube.
Days gone för mig var en besvikelse. Storyn var meh. Gameplay var okej till riktigt tråkigt och motorcykeln är värdelös att köra. Då de inte hade en motor som klarade av att göra motorcykeln så som den ska kännas, utan de moddade den från en bil. Så känns bara stor och klumpig.
Blev förvånad över Returnals låga siffra (om den nu stämmer). Spelet förtjänar ett bättre öde enligt mig.
Kul att Days Gone har presterat så pass bra. Ser gärna en uppföljare.
Ja, Returnal är ett av mina absoluta favoritspel till PS5 så det är tråkigt att se så låga försäljningssiffror.
Days gone för mig var en besvikelse. Storyn var meh. Gameplay var okej till riktigt tråkigt och motorcykeln är värdelös att köra. Då de inte hade en motor som klarade av att göra motorcykeln så som den ska kännas, utan de moddade den från en bil. Så känns bara stor och klumpig.
Spelade du med analog DS4-handkontroll eller med tangentbord?
Bend sponsrades av Harley Davidson. Därför ser alla motorcyklarna ut som en HD förutom Deacons som är en så kallad "drift bike" (som är ett påhittat begrepp inspirerat av någon slags modernare typ av motorcykel), men de ska väl kännas mera tunga som HD antar jag. Självklart är det väldigt tv-speligt och vansinningt att köra HD i skogen, men antar att de fick bra pröjs och jag spelar inte tv-spel för att det ska vara exakt som i verkligheten.
Days Gone på Reddit har några motorcykelnördar. Du kan lyssna på poddavsnitet här som går på djupet på motorcykel-aspekten.
Avsnitt 12 The Drifte Bike Del 1
https://open.spotify.com/episode/4bbmcsZUk3L4CDEkVsBqdX?si=88...
Avsnitt 13 The Drifte Bike Del 2
https://open.spotify.com/episode/3pSfxhcoPCJcQ1nKqctQCa?si=96...
Spännande introtext på deras hemsida.
With 30 years of experience, Bend Studio is a Sony PlayStation first-party AAA game developer, located at the base of Oregon’s beautiful Cascade Mountains.
Dom verkar dessutom anställa just nu, en generalist och en designer.
Ja, kolla in Bend Studios YouTube där de visar lite locations och vilken fantastisk natur Oregon bjuder på.
Flera platser i spelet är inspirerade från verkligheten och Garvin älskar natur och måleri och är uppväxt där.
Ett Days Gone-fan som delade mycket content lyckades få jobb där och hamnade i sluttexterna på PC-versionen av Days Gone. Solskenshistoria.
"Första The Last of Us har sålt nära dubbelt så mycket som TLOU2. Men det är okänt om siffran gäller både PS3- och PS4-versionerna av ettan. Två premiärer för ett storspel är givetvis bättre för säljsiffrorna än en."
Här är lite mer detaljer hur dom har räknat sina siffror(+ en del andra titlar, t.o.m. Grand Turismo på PS1 från 1997 är med):
The more I practice, the luckier I get.
"Första The Last of Us har sålt nära dubbelt så mycket som TLOU2"
Kan det möjligen ha att göra med läckan där hela manuset dök upp på nätet och folk insåg att de inte ville spela någon uppföljare?
Det kan snarare ha något med sex års försäljning av två versioner - originalet samt en remaster - mot två års försäljning av en version av uppföljaren att göra.
"Första The Last of Us har sålt nära dubbelt så mycket som TLOU2. Men det är okänt om siffran gäller både PS3- och PS4-versionerna av ettan. Två premiärer för ett storspel är givetvis bättre för säljsiffrorna än en."
Här är lite mer detaljer hur dom har räknat sina siffror(+ en del andra titlar, t.o.m. Grand Turismo på PS1 från 1997 är med):
Jag menar, hade jag kunnat så skulle jag tagit bort mitt exemplar av TLOU2 från statistiken.
TLOU har jag gladeligen skaffat vid tre olika tllfällen dock. PS3, PS4 och PS5.
Det kan snarare ha något med sex års försäljning av två versioner - originalet samt en remaster - mot två års försäljning av en version av uppföljaren att göra.
Ah, så det är därför dom ska göra comeback med Last of us part 2 remaster (ps5/pc) .
Ska man gissa på Last of us Part 3 till slutet av ps5 och en remaster till PS6.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Ah, så det är därför dom ska göra comeback med Last of us part 2 remaster (ps5/pc) .
Ska man gissa på Last of us Part 3 till slutet av ps5 och en remaster till PS6.
Du tror inte det jag skrev syns i siffrorna eller?
Nu är det ju inte pågrund av Sony det inte kommer Days Gone 2 utan det är Bend Studios själva som inte vill göra en uppföljare.
Så Sony fick inte ens en pitch ifrån Bend om Days Gone 2 utan allt skedde internt hos Bend.
Vissa ville göra en uppföljare medans andra inte.
Skulle gärna se en uppföljare och vem vet kanske kommer nångång.
Källa? Av nyfikenhet. Inte misstro. Vill också läsa detaljer.