Days Gone sålde bara 2,3 miljoner ex färre än The Last of Us 2

Robot
Days Gone sålde bara 2,3 miljoner ex färre än The Last of Us 2

Enligt läckta säljsiffror för Sonys egna Playstation-spel.

#god-of-war, #horizon, #playstation, #spider-man, #the-last-of-us


Medlem

Spelet var ju inte så väl mött av recensenter.
Ni gav Days Gone 2/5 i betyg i er recension.

Kanske hjälpte det Sonys beslut också.

Medlem

Blev förvånad över Returnals låga siffra (om den nu stämmer). Spelet förtjänar ett bättre öde enligt mig.

Kul att Days Gone har presterat så pass bra. Ser gärna en uppföljare.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Spelar lustigt nog Days gone just nu, och jäklar vad bra det är gameplaymässigt asså. Verkligen underskattat på den punkten! Sen är karaktärerna helt avskyvärda. Hatar typ alla vilket var länge sen asså. Tur nog inte tillräckligt för att jag skulle lägga ner det för det är så roligt att romea runt!


signatur

Videomupp

Redaktör
Skrivet av Ronzem:

Spelet var ju inte så väl mött av recensenter.
Ni gav Days Gone 2/5 i betyg i er recension.

Kanske hjälpte det Sonys beslut också.

Både höga och låga betyg, vilket väl är spelets arv. Lite samma sak med köparna: vissa älskar, andra säger "meh". Men ändå konstigt att ingen uppföljare är på gång, för över 7 miljoner för ett helt nytt varumärke är verkligen inte fy skam.


signatur
Medlem

Kul att se att Days Gone sålde så bra som det gjorde (jag tycker att allting över två miljoner är en bra siffra).
Spelet hade själ.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Nu är det ju inte pågrund av Sony det inte kommer Days Gone 2 utan det är Bend Studios själva som inte vill göra en uppföljare.
Så Sony fick inte ens en pitch ifrån Bend om Days Gone 2 utan allt skedde internt hos Bend.
Vissa ville göra en uppföljare medans andra inte.

Skulle gärna se en uppföljare och vem vet kanske kommer nångång.

Medlem

Förvånansvärt bra siffror men det var en ganska kaosartad release och något som många glömmer är att spelet var ovanligt buggigt för att komma från en av Playstations förstapartsutvecklare. Gick heller inte direkt hem hos kritikerna.
Vore intressant att veta vad det kostade att utveckla, alltså hur mycket vinst det drog in.

Jag älskade spelet och tror att det kommer att få lite kultstatus i framtiden. Det hade sina brister men var absolut inte dåligt. Helt sjukt att det snart är fem år sedan det släpptes och att vi fortfarande inte vet någonting om vad Bend sysslar med.

Medlem

Spännande introtext på deras hemsida.

With 30 years of experience, Bend Studio is a Sony PlayStation first-party AAA game developer, located at the base of Oregon’s beautiful Cascade Mountains.

Dom verkar dessutom anställa just nu, en generalist och en designer.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Både höga och låga betyg, vilket väl är spelets arv. Lite samma sak med köparna: vissa älskar, andra säger "meh". Men ändå konstigt att ingen uppföljare är på gång, för över 7 miljoner för ett helt nytt varumärke är verkligen inte fy skam.

En del man måste väga in är väl till vilket snittpris dessa sju miljoner sålts. Jag tyckte mig se att Anthem sålt fem miljoner häromdagen men det nådde ju "bottenpriser" ganska fort.

Dock så finns det troligen ett kundunderlag för en uppföljare om sju miljoner spelat det och de flesta verkar ju faktiskt uppskatta det,.

Nu valde dock studion själva att jobba på något annat men det är kanske inte omöjligt att man går tillbaka till Days Gone sedan beroende på vad nuvarande projekt är och hur det presterar.

Medlem

Halvbra spel men spännande slut. Hoppas ändå på en uppföljare.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Nu är det ju inte pågrund av Sony det inte kommer Days Gone 2 utan det är Bend Studios själva som inte vill göra en uppföljare.
Så Sony fick inte ens en pitch ifrån Bend om Days Gone 2 utan allt skedde internt hos Bend.
Vissa ville göra en uppföljare medans andra inte.

Skulle gärna se en uppföljare och vem vet kanske kommer nångång.

Läst några rykten att de Pitchade ett coop live service Days gone med multiplayer i första hand som Sony tackade nej till. Detta var innan de köpte Bungie och började satsa mer på Live Service. Kanske deras beslut skulle se annorlunda ut idag.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Vilka av dessa har bundlats med konsoler? Det spelar väl ganska stor roll med.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Läst några rykten att de Pitchade ett coop live service Days gone med multiplayer i första hand som Sony tackade nej till. Detta var innan de köpte Bungie och började satsa mer på Live Service. Kanske deras beslut skulle se annorlunda ut idag.

Pitchen kom aldrig till Sony utan allt har skötts hos Bend. Så Sony har inte haft något att göra alls gällande Days Gone 2.
Men ja det stämmer att dom som ville göra Days Gone 2 vill att det skulle vara mer live service spel.

Ryktades vara mest single player men med live event där folk skulle samarbeta för att slå tillbaka horde anfall.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Läst några rykten att de Pitchade ett coop live service Days gone med multiplayer i första hand som Sony tackade nej till. Detta var innan de köpte Bungie och började satsa mer på Live Service. Kanske deras beslut skulle se annorlunda ut idag.

Det behövs inga rykten när spelets "directors" själva har sagt rakt ut att de gjorde en pitch för Days Gone 2 till studioledningen men fick nej varpå de slutade på studion.

Edit: Nackdelen med att ladda en tråd och sedan göra något annat en stund och när man skrivit sitt svar har någon annan redan svarat.

Medlem
Skrivet av MacNille:

Kul att se att Days Gone sålde så bra som det gjorde (jag tycker att allting över två miljoner är en bra siffra).
Spelet hade själ.

Sålde för dåligt ändå för en uppföljare, jag får inte ihop det....

Medlem

Justice for Jeff Ross, Garvin och hela Bend!!

Obegripligt att folk inte förstår att Days Gone och Bloodborne är bland de bästa PS4-titlarna.

Har spelat 400 timmar DG och BB vardera.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Läst några rykten att de Pitchade ett coop live service Days gone med multiplayer i första hand som Sony tackade nej till. Detta var innan de köpte Bungie och började satsa mer på Live Service. Kanske deras beslut skulle se annorlunda ut idag.

Idéen som jag förstod det efter att ha kollat på den flera timmar långa live-streamen från Twisted Metall-snubben med Ross och Garvin, var att de DG2 skulle ha ett EXTRALÄGE i co-op, precis som arkadläget Challenges som jag för femtielfte gången gång på gång måste nämna är det bästa arkadläget i ett spel någonsin, trots att det saknar multiplayer – lyssna på Boris247 på YouTube.

Medlem

Days gone för mig var en besvikelse. Storyn var meh. Gameplay var okej till riktigt tråkigt och motorcykeln är värdelös att köra. Då de inte hade en motor som klarade av att göra motorcykeln så som den ska kännas, utan de moddade den från en bil. Så känns bara stor och klumpig.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Blev förvånad över Returnals låga siffra (om den nu stämmer). Spelet förtjänar ett bättre öde enligt mig.

Kul att Days Gone har presterat så pass bra. Ser gärna en uppföljare.

Ja, Returnal är ett av mina absoluta favoritspel till PS5 så det är tråkigt att se så låga försäljningssiffror.

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Days gone för mig var en besvikelse. Storyn var meh. Gameplay var okej till riktigt tråkigt och motorcykeln är värdelös att köra. Då de inte hade en motor som klarade av att göra motorcykeln så som den ska kännas, utan de moddade den från en bil. Så känns bara stor och klumpig.

Spelade du med analog DS4-handkontroll eller med tangentbord?

Bend sponsrades av Harley Davidson. Därför ser alla motorcyklarna ut som en HD förutom Deacons som är en så kallad "drift bike" (som är ett påhittat begrepp inspirerat av någon slags modernare typ av motorcykel), men de ska väl kännas mera tunga som HD antar jag. Självklart är det väldigt tv-speligt och vansinningt att köra HD i skogen, men antar att de fick bra pröjs och jag spelar inte tv-spel för att det ska vara exakt som i verkligheten.

Days Gone på Reddit har några motorcykelnördar. Du kan lyssna på poddavsnitet här som går på djupet på motorcykel-aspekten.

Avsnitt 12 The Drifte Bike Del 1
https://open.spotify.com/episode/4bbmcsZUk3L4CDEkVsBqdX?si=88...

Avsnitt 13 The Drifte Bike Del 2
https://open.spotify.com/episode/3pSfxhcoPCJcQ1nKqctQCa?si=96...

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Spännande introtext på deras hemsida.

With 30 years of experience, Bend Studio is a Sony PlayStation first-party AAA game developer, located at the base of Oregon’s beautiful Cascade Mountains.

Dom verkar dessutom anställa just nu, en generalist och en designer.

Ja, kolla in Bend Studios YouTube där de visar lite locations och vilken fantastisk natur Oregon bjuder på.
Flera platser i spelet är inspirerade från verkligheten och Garvin älskar natur och måleri och är uppväxt där.

Ett Days Gone-fan som delade mycket content lyckades få jobb där och hamnade i sluttexterna på PC-versionen av Days Gone. Solskenshistoria.

Medlem

"Första The Last of Us har sålt nära dubbelt så mycket som TLOU2. Men det är okänt om siffran gäller både PS3- och PS4-versionerna av ettan. Två premiärer för ett storspel är givetvis bättre för säljsiffrorna än en."

Här är lite mer detaljer hur dom har räknat sina siffror(+ en del andra titlar, t.o.m. Grand Turismo på PS1 från 1997 är med):


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

"Första The Last of Us har sålt nära dubbelt så mycket som TLOU2"

Kan det möjligen ha att göra med läckan där hela manuset dök upp på nätet och folk insåg att de inte ville spela någon uppföljare?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

En så förbaskad underskattad titel, lite som nya Avatar är idag.

Medlem
Skrivet av lonian:

"Första The Last of Us har sålt nära dubbelt så mycket som TLOU2"

Kan det möjligen ha att göra med läckan där hela manuset dök upp på nätet och folk insåg att de inte ville spela någon uppföljare?

Det kan snarare ha något med sex års försäljning av två versioner - originalet samt en remaster - mot två års försäljning av en version av uppföljaren att göra.

Medlem
Skrivet av Fezk:

"Första The Last of Us har sålt nära dubbelt så mycket som TLOU2. Men det är okänt om siffran gäller både PS3- och PS4-versionerna av ettan. Två premiärer för ett storspel är givetvis bättre för säljsiffrorna än en."

Här är lite mer detaljer hur dom har räknat sina siffror(+ en del andra titlar, t.o.m. Grand Turismo på PS1 från 1997 är med):

https://i.imgur.com/pTPSbrn.png

Jag menar, hade jag kunnat så skulle jag tagit bort mitt exemplar av TLOU2 från statistiken.

TLOU har jag gladeligen skaffat vid tre olika tllfällen dock. PS3, PS4 och PS5.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det kan snarare ha något med sex års försäljning av två versioner - originalet samt en remaster - mot två års försäljning av en version av uppföljaren att göra.

Ah, så det är därför dom ska göra comeback med Last of us part 2 remaster (ps5/pc) .

Ska man gissa på Last of us Part 3 till slutet av ps5 och en remaster till PS6.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ah, så det är därför dom ska göra comeback med Last of us part 2 remaster (ps5/pc) .

Ska man gissa på Last of us Part 3 till slutet av ps5 och en remaster till PS6.

Du tror inte det jag skrev syns i siffrorna eller?

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Nu är det ju inte pågrund av Sony det inte kommer Days Gone 2 utan det är Bend Studios själva som inte vill göra en uppföljare.
Så Sony fick inte ens en pitch ifrån Bend om Days Gone 2 utan allt skedde internt hos Bend.
Vissa ville göra en uppföljare medans andra inte.

Skulle gärna se en uppföljare och vem vet kanske kommer nångång.

Källa? Av nyfikenhet. Inte misstro. Vill också läsa detaljer.

123
Skriv svar