Diskutera – Är free to play-spel på tillbakagång?

Robot
Diskutera – Är free to play-spel på tillbakagång?

Heartland nedlagt, The Finals når inte målen. Trend eller tillfällighet?

#diskutera, #free-to-play, #the-division-heartland, #the-finals


Medlem

Det är nog en tuff marknad att slå sig in på. Spelen som är från steams topplista har hängt med länge (räknar CS2 som CS:GO) och de har byggt upp en spelarnas under lång tid.

Gnällkuk

Ja, jag tror det är extremt tufft att få lönsamhet i det. Du måste ju ha ett spel som är lika bra som andra spel du betalar pengar för men sedan hitta både en lönsam betalningsmodell som folk är villiga att betala för samt lyckas hålla intresset för spelarbasen. Det är ju rätt riskabelt. Det är många timmar utveckling, sedan pr och sedan ska man försöka få avkastning på det och underhålla spelet.

I asien är det mer gångbart, här i väst tror jag det är tufft att slåss med de stora etablerade drakarna.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, jag tror det är extremt tufft att få lönsamhet i det. Du måste ju ha ett spel som är lika bra som andra spel du betalar pengar för men sedan hitta både en lönsam betalningsmodell som folk är villiga att betala för samt lyckas hålla intresset för spelarbasen. Det är ju rätt riskabelt. Det är många timmar utveckling, sedan pr och sedan ska man försöka få avkastning på det och underhålla spelet.

I asien är det mer gångbart, här i väst tror jag det är tufft att slåss med de stora etablerade drakarna.

Tricket är väl hitta barn som är lätta att locka in i spelmissbruk med loot lådor etc så har man nog en god inkomst.

Medlem

Tror inte underlaget med spelare som gillar denna typ av spel finns helt enkelt. Så fler spel konkurrerar om samma spelare.
Många spelare är dessutom av inställningen att dom är bra på ett spel och vill inte "lära" sig ett nytt nästan likadant spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av baxtex:

Tricket är väl hitta barn som är lätta att locka in i spelmissbruk med loot lådor etc så har man nog en god inkomst.

Inte direkt en köpstark målgrupp. Du vill ju få in personer som har egna pengar att spendera.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Inte direkt en köpstark målgrupp. Du vill ju få in personer som har egna pengar att spendera.

Nej kanske inte kortsiktigt men på längre sikt så..

Medlem

Betalmodellen i free2play har ju idag bakats in i fullprisspelen. Blicka tillbaks på när Apex Legends lanserades och alla var med på att skins, lootlådor och säsongspass var en rimlig och rättvis modell för free2play. Räckte ju inte för utgivare och utvecklare utan allt det där spreds snabbt till vanliga spel, finns inte längre någon anledning att erbjuda gratismodellen utan en prislapp på 900kr.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Inte direkt en köpstark målgrupp. Du vill ju få in personer som har egna pengar att spendera.

Tyvärr är det faktiskt en väldigt effektiv målgrupp för det räcker med 1-2 barn i en grupp/klass för att "pressa" andra ungars föräldrar att öppna plånboken då och då.

Dem gjorde någon undersökning angående just Fortnite och hur mycket det genomsnittligen spenderades på spelet för några år sedan och närmare 60% hade spenderat närmare $85, spelet blev inte mindre efter det och sett till hur stor andel barn så har nog ändå genomsnittet vid det här laget spenderat lååångt över dagens AAA fullprisspel.

Sedan ska man inte glömma Roblox, genererar rätt bra inkomst där på något som primärt riktar sig till barn.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Tyvärr är det faktiskt en väldigt effektiv målgrupp för det räcker med 1-2 barn i en grupp/klass för att "pressa" andra ungars föräldrar att öppna plånboken då och då.

Dem gjorde någon undersökning angående just Fortnite och hur mycket det genomsnittligen spenderades på spelet för några år sedan och närmare 60% hade spenderat närmare $85, spelet blev inte mindre efter det och sett till hur stor andel barn så har nog ändå genomsnittet vid det här laget spenderat lååångt över dagens AAA fullprisspel.

Sedan ska man inte glömma Roblox, genererar rätt bra inkomst där på något som primärt riktar sig till barn.

Samtidigt så har föräldrarna (förmodligen) sparat en massa stålar då deras barn endast spelar Fortnite.

Fortnite dygnet runt i flera år för 85$ kontra ett par trippel-a spel per år under samma period är en extremt bra affär.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Samtidigt så har föräldrarna (förmodligen) sparat en massa stålar då deras barn endast spelar Fortnite.

Fortnite dygnet runt i flera år för 85$ kontra ett par trippel-a spel per år under samma period är en extremt bra affär.

Min erfarenhet är att det är en jävla massa tjat om saker i Fortnite, Apex och Warzone så man sparar inte pengar på att ungarna sitter och spelar de där spelen. De gör ju reklam för sin förbannade store battlepass och skit hela tiden, det blir som att ta med ett mindre barn in i en leksaksaffär.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror inte underlaget med spelare som gillar denna typ av spel finns helt enkelt. Så fler spel konkurrerar om samma spelare.
Många spelare är dessutom av inställningen att dom är bra på ett spel och vill inte "lära" sig ett nytt nästan likadant spel.

Är sällan heller rimligt att grinda flera olika battlepass på samma gång.
Tar man även en pause från ett live service spel är det inte ens säkert det är samma spel när man kommer tbx. 😂

Medlem

finns bara rum för typ 3 spel i vardera genre som är f2p med grinds osv. Verkar som att i nästan alla fall så har top 3 f2p spelen i vardera genre typ 95% av alla spelare.

Och resultatet av investerad tid och FOMO leder till att dom 95% är extremt inelastiska och upplever ett aktivt ogillande av saker som inte är deras spel som dom investerat tid i.

Allt detta leder till en extremt lukrativ business model som har en massiv failure rate, men om man lyckas så har man en ko som man kan mjölka i många år, men som sagt stora majoriteten lyckas inte.

Medlem

Spelar inte f2p alls. Jag körde planet side 2, men var en väldigt kort period.

Jag delar med mig.... 😆

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Min erfarenhet är att det är en jävla massa tjat om saker i Fortnite, Apex och Warzone så man sparar inte pengar på att ungarna sitter och spelar de där spelen. De gör ju reklam för sin förbannade store battlepass och skit hela tiden, det blir som att ta med ett mindre barn in i en leksaksaffär.

Kan tänka mig att det är så i många fall. Och det är trist.

Frågan är vad som har hänt med att säga nej? Funkade när jag växte upp.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Kan tänka mig att det är så i många fall. Och det är trist.

Frågan är vad som har hänt med att säga nej? Funkade när jag växte upp.

Jag säger nej 95% av gångerna men sen i grabbens ålder handlar ju mycket om vad kompisarna har så jag får tyvärr ge efter ibland så han har några skins som polarna har

Medlem
Skrivet av Freakon:

Samtidigt så har föräldrarna (förmodligen) sparat en massa stålar då deras barn endast spelar Fortnite.

Fortnite dygnet runt i flera år för 85$ kontra ett par trippel-a spel per år under samma period är en extremt bra affär.

I några fall ja och i några fall nej, att det genomsnittligen spenderats 85$ betyder ju dock egentligen att dem flesta som spenderar har spenderat mer än så då detta genomsnitt inkluderar alla de konton som inte spenderat något alls.
Men ja även om man räknar det dubbla så är 170$ inte en jättesumma över några år i jämförelse med 2-3 AAA spel per år.
Det är ganska uppenbart att just Fortnite ändå drar in stora summor pengar, lika så alla F2P mobilspel som drar in ännu mer.

Medlem

Har alltid trott att Free to Play spel varit på framfart och fortsätter nog att tro att det kommer att växa ser ingen anledning till att det inte skulle göra det.

Medlem

Gäller att hitta sin egen nisch. Sky Children of the Light är F2P och helt annorlunda från många andra onlinespel. Även om det försämrats med mer IAP/IGPs så är det ändå ett spel som
bara finns där… plus att de givetvis träffat rätt gällande skapandet av ett beroendeframkallande spel.
Det gäller för utvecklarna att ha experter på psykologi/beteendevetare och en rejäl marknadsföringsarmé samt att man fokuserar på rätt målgrupp/rätt länder lite extra.

Själv försöker jag slå mig fri från spelandet av sådana spel och gå tillbaka till single player clear the backlog-hell!

Medlem
Skrivet av Famipan:

Gäller att hitta sin egen nisch. Sky Children of the Light är F2P och helt annorlunda från många andra onlinespel.

Men gör det någon profit?

https://steamdb.info/app/2325290/charts/

Har ju svårt att tro att spelarbasen kan betala många löner...

Medlem
Skrivet av spikes:

Men gör det någon profit?

https://steamdb.info/app/2325290/charts/

Har ju svårt att tro att spelarbasen kan betala många löner...

Lägg sen till några hundra eller rent av några miljoner på Android och ios så ska du se att det betalar en hel del löner =p

Medlem

Mina ungar och deras kompisar spelar fortnite till 99%, ingen av dom spelar COD eller andra fre to play spel. Sällan dom köper game pass också


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Nej, är spelet bra och (i F2P's fall) har vettiga mikrotransaktioner så spelar det nog mindre roll om det är F2P eller ej.

Medlem
Skrivet av norrby89:

Lägg sen till några hundra eller rent av några miljoner på Android och ios så ska du se att det betalar en hel del löner =p

Om spelet är såpass bra som det påstås så hade det ju garanterat fått en spelarbas på steam med, men det lyckades det ju inte med. Men kanske bara är för mobil massan. Tänker anta att dom tjänar mest pengar på innovativa knapp placeringar så kidsen råkar köpa saker. ;D

Medlem

Är nog önsketänkande dessvärre.

Medlem
Skrivet av spikes:

Om spelet är såpass bra som det påstås så hade det ju garanterat fått en spelarbas på steam med, men det lyckades det ju inte med. Men kanske bara är för mobil massan. Tänker anta att dom tjänar mest pengar på innovativa knapp placeringar så kidsen råkar köpa saker. ;D

Well så vitt jag vet så finns det massvis med mobil spel som lanserats på PC men det finns bara ett som blivit populärt på pc även om mobil versionen varit en hitt och det är genshin impact.

Så är nog inte allt för konstigt och förmodligen mobil versionen som håller spelet uppe.

Medlem

Tillbakagång? Sen när har dom tappat till å börja med?

Det är är precis det som är felet, dom ser spel som en "affärsmodell". Spel är konst, att sedan någon insåg att man kan tjäna grova pengar det är en annan sak. Spelen kommer och går, men de som skapades på rätt grund, de kommer alltid finnas kvar. APEX m.fl är det ingen som kommer minnas mer än en axelryckning om tjugo år.

Själv spelar jag om Dark Souls Remastered för tusende gången och älskar att jag hatar varje sekund.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Freakon:

Kan tänka mig att det är så i många fall. Och det är trist.

Frågan är vad som har hänt med att säga nej? Funkade när jag växte upp.

Nu är mina barn för små. Men jag tänker att vill de ha skins och skit får de önska sig det till jul/födelsedag eller spara veckopengen.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Inte direkt en köpstark målgrupp. Du vill ju få in personer som har egna pengar att spendera.

Nu har ju barn ofta föräldrar.. (nu är detta inget F2P) men har lagt många hundralappar på moddar till Minecraft åt min son. Och nu börjar han få upp ögonen för Roblox (som klasskamraterna spelar). Att locka in barn är nog inte helt oekonomiskt.. :/

12
Skriv svar