EA förklarar "10-dollars-projektet"

Medlem
Skrivet av Neoxus299:

EA's strategi suger, Själv skulle jag inte köpa PC spel som har CD nyckel.
Varför tjäna så himla mycket pengar när ni redan har så mycket?

Varför tjäna pengar?? Jo det är företag som gör spel och det går ut på att man skall göra avans då man är ett företag.
tror du och många andra skulle behöva en kurs i lite företagsekonomi m.m.
Med din kommentaren om cd-nyckel förstår man varför dem satsar mer på konsoll än PC.

Medlem

What? Ni som är positiva till detta, ni uttrycker det som att ni "får" några extra möjligheter i och med detta, "ges möjlighet att" få lite extra dlc osv - det som egentligen händer är ju att de TAR BORT och LÅSER NED vissa saker som annars normalt skulle varit fria. Hur lyckas ni vända det till att det är något positivt? Ni måste vara otroligt liberala i ert sätt att tänka.

Och jag instämmer i övrigas kritik - en bit mjukvara är en ägodel precis som en bil eller andra fysiska objekt; att kunna sälja den vidare utan tillverkarens inblandning är min förbannade rättighet.

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Visst, men att serva bilen kan jag göra på Nisses Verkstad runt hörnet och jag behöver inte köra originaldelar heller så i många fall blir det inte många kronor till tillverkaren ändå.

/ LordDaimos

Helt rätt, men även där finns inte allt som priatdelar, bara de mest vanliga sakerna. Så även om du inte går till Saab i Lomma, utan till Nisses, så kommer han i många fall att vara tvungen att beställa Saab-delar. Så låt oss säga att det är 50/50 på spenderade pengar hos Nisses (och 100% på märkesverkstad som många använder för de vill känna sig säkra). Då är det forfarande mer pengar än inga alls.


signatur
Medlem
Skrivet av eldloppa:

Och jag instämmer i övrigas kritik - en bit mjukvara är en ägodel precis som en bil eller andra fysiska objekt; att kunna sälja den vidare utan tillverkarens inblandning är min förbannade rättighet.

Det är ju ingen som sagt att du inte ska kunna sälja dina beg spel, det har aldrig varit frågan om det. Bara att de gör något extra för att motivera till nyspelsköp.

Tanken är inte att de ska kapa innehållet, utan hitta på nytt som inte stör spelet. Ungefär som TV-shops "du får också med det här...". Sedan kanske det är någon som gör det för det är en snabb lösning, men det är isf bara korkat av dem då det kommer att genomskådas.


signatur
Medlem

Tycker den här metoden är relativt harmlös, betydligt bättre än att de knyter hela spelet till ett konto i alla fall.

Annars tycker jag det vore bättre om utvecklarna gjorde spelet såpass bra att ingen ens får för sig att sälja dem

Medlem
Skrivet av 7an:

Bekämpa piratkopiering?

Eller hur, dem kommer ju jävligt långt med det, framförallt när dem har folk i eget läger som läcker alla spel.

Bra jobbat, inte.

Och deras sk 10 dollar strategi är en skämt.

vem fan går och köper ett spel för nästan 1000 kr i sk samlarutgåva, ta bara nu senast AvP, en simpel nyckelring och metall box, 899kr.

Eh kyss mig där solen inte skiner.

Folk hade synpunkter på att nintendo kasseterna var så dyra eller NEO GEO, men fan dem höll iaf.

Inte som en värdelös dvd eller bluray vilka räcker att repa lite så är dem obrukbara.

Och nu har man till och med skivförsäkringar på olika spelföretag utifall att skivorna skulle gå sönder under en viss tidsram.

Nej ta tillbaka cartridgen och tryck i 32 -64 gb och gör spel som dem var tänkta.

Det bli inte i närheten så mkt kopierade spel, dem kan ta bra betalt och slutkonsumenten får förhoppningsvis det hon eller han vill ha.

Alla glada

Uppenbarligen säljer det tillräckligt mycket för att dem ska göra special editions, varför bryr du dig så mycket om det?

Gillar man något väldigt mycket är chansen ganska stor att man gå och köper directors , collectors versioner m.m bara för "att".

Värdelösa skivor, är du ett skämt eller?
Har fortfarande kvar BF1942 , MohAA , AVP1 spel som är ca 10 år gamla , original på skiva och funkar hur bra som helst. Seriöst om du inte är tillräckligt mogen för att hantera dem på ett korrekt sätt så får du väl skylla dig själv.

Jeez sen kostar ett spel inte mer än 400-500kr om det är erat livs investering så visst , men kanske borde folk ta ett chill pill ibland..

Sist men inte minst kanske du borde lägga ner snacket med vad som är bäst för industrin.. jag tror dem har bättre koll på vad som hjälper mot piratkopiering än dig... annars kanske det är dags att du joinar och tjänar storkovan doe på att ge "smarta" ideer?

Medlem
Skrivet av Pirazy:

Så vad händer om man nån gång vill installera om spelet?

Är denna kod en engångsgrej så borde det ju vara kört då.

Grattis EA.

Det binds till ditt konto tänk steam.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Inaktiv

Det finns X mycket pengar som folk köper spel för. Just nu hamnar mycket stor del av den kakan hos GameStop istället för hos utvecklarna på grund av begagnatförsäljningen (som är mycket större i staterna än här) - varför är så många här så korkade att de inte förstår att det är dåligt?

Medlem

Ifall det sänker kostnaden på nya spel så visst; jag köper mest begangnat just nu eftersom prisskillanden är för stor. Dock skall jag som konsument inte få det sämre och kan man t ex ladda ner spelet efter att skivan slutat fungera så är det ju bättre än nu. Jag köper ju begagnat för att det finns och är billigare men det skulle kännas bättre att betala till tillverkarna.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Tycker det är ett bra system. Det man får tänka med när det gäller begagnade spel är att om du köper ett begagnat spel från gamestop så får inte tillverkaren några pengar whatsoever (Har jag fel så rätta mig gärna) vilket jag tycker är fel. Klart att rätt folk ska få betalt.

Jag håller faktiskt inte alls med.
Har man som kund köpt en produkt, spel i detta fall så har tillverkaren fått de pengarna redan.

Sedan äger kunden produkten och har självklart all rätt i världen att sälja den vidare till 3:e part.

Detta har faktiskt inte tillverkarna alls med att göra i min mening, tycker det är totalt vidrigt att införa en taktik som gör så att produkter blir begränsade om de säljs vidare.

Samma taktik skulle kunna användas av bilbranchen med. Där kan vi snacka om en branch som "förlorar" massvis med pengar på att kunder köper begagnat och ej nytt.

Tänk om de skulle införa något system som stryper prestandan till 80% om bilen byter ägare, då skulle ju flera köpa nya bilar istället! Jättesmart!

I det skenet ser man faktiskt hur befängt resonemanget är.

Spelföretagen är snabba på att säga att de "förlorar" pengar. Varje nedladdat spel är förlorade pengar, och nu är även varje spel som säljs begagnat förlorade pengar.

Man har givetvis inte en tanke på att folk byter bort sina gamla spel, lägger pengar emellan och köper nya spel som de inte skulle haft råd med och därmed inte köpt alls annars.

För mindre bemedlade personer och ungdomar är detta en jättebra lösning.

Sedan vet jag inte hur pass stor begagnat marknaden är, finns ju skitaffärer som gamestop och game som lever på den, men det känns som om de allra flesta köper nya spel.

Medlem
Skrivet av zicyo:

Ifall det sänker kostnaden på nya spel så visst

Folk glömmer att spelpriserna har inte ökat nämnvärt de senate 20 åren. Det är nog en av få nöjen som faktiskt minskat i pris i förhållande till inflationer och annat.

Ett SNES spel -94 kostade ungefär vad ett PS3 spel kostar idag. Commodore 64-spel kostade ungefär vad PC-spel kostar idag, och så vidare.

Samtidigt så har utvecklingskostnaderna gått upp något enormt. Det som faktiskt gör att spelbranchen som helhet faktiskt fortfarande tjänar pengar är att datorpspel har blivit mer mainstream; det är inte bara "datornördar" som spelar datorspel längre.

Medlem

Perfekt. Gamestop håvar in feting-cash på deras second hand ocker utan att spelskaparna får ett smack.

Andrahandsmarknaden på tradera, ebay osv är skitsamma. Något lägre andrahandspris. Eller inget lägre pris alls om man skiter i att aktivera koden.

Medlem

Minskar andrahand marknaden kommer också förstahand marknaden minska. Jag antar att när man är rik och har 15 års utbildning och driver ett multibillion företag fattar man inte såna grejer.

Fuck you EA.

Sparar pengarna och flyger på semester istället.
Kommer enkelt bara köpa och spela mindre spel om dom tappar 60% värde sekunden man betalar.

Medlem

Jag gillar detta därför att man nu möjligtvis får se kedjor som GameStop försvinna, hatar verkligen hela idén bakom deras system, köper begagnade spel för en bråkdel och säljer sedan vidare för 90% av fullpris (har till och med sett begagnade spel som var dyrare än nya på t.ex. Webhallen) vilket är jävligt ruttet.

Dock är det lite tråkigt om man inte kan sälja spelen via blocket eller forum.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv
Skrivet av TysN:

Dock är det lite tråkigt om man inte kan sälja spelen via blocket eller forum.

det här hindrar ingen från att sälja spelen i andra hand, det enda som händer är att när man köper spelet nytt får man med sig bonusmaterial till spelet, som flera tidigar har sagt så får man fördel av att köpa spelet nytt, men det fungerar inte sämre eller inte alls bara för att man köper det begagnat. Bra jobbat EA belöna istället för att bestraffa

Medlem

Har inget emot begagnat handeln men att företag som ex. gamestop och game köper in spelen tokbilligt och säljer det 50kr under nypriset är inget jag gillar alls. Däremot att köpa beg. spel av andra privatpersoner är något som jag inte har något problem med.
Men denna taktik med att ta bort material och erbjuda som DLC är något jag ogillar. I de flesta fallen så kan man tanka ner deras 10 dollars material illegalt utan några större problem.

KoP
Medlem
Skrivet av Gunner:
Skrivet av LordDaimos:

Visst, men att serva bilen kan jag göra på Nisses Verkstad runt hörnet och jag behöver inte köra originaldelar heller så i många fall blir det inte många kronor till tillverkaren ändå.

/ LordDaimos

Helt rätt, men även där finns inte allt som priatdelar, bara de mest vanliga sakerna. Så även om du inte går till Saab i Lomma, utan till Nisses, så kommer han i många fall att vara tvungen att beställa Saab-delar. Så låt oss säga att det är 50/50 på spenderade pengar hos Nisses (och 100% på märkesverkstad som många använder för de vill känna sig säkra). Då är det forfarande mer pengar än inga alls.

Dessutom var Nisses versktad inte Saab auktoriserad. Och ops.. motorn rasade visst efter Nisses service. Nu vart det jobbigt.. och dyrt.

Medlem

Måste säga att även jag själv avskyr affärer som gamestop och game och deras verksamhet.
Köper in begagnade spel för någon hundring och sedan säljer de dem för 50-100 kr lägre än nypriset.

Går nästan alltid att hitta samma spel NYTT på webhallen och andra affärer, till samma eller lägre pris.

Detta har ju dock ingenting med själva konceptet att göra.

Jag vill kunna köpa ett ex av någon gammal klassiker om 5-10 år begagnat på nätet eller i affär och få ett komplett spel.
Vem vet hur det funkar med online upplåsningar och sådant i framtiden? Det lär ju inte vara för evigt.

Tycker det är lite sjukt att man anser sig har rätten att kontrollera en produkt som man redan har sålt och fått full betalning för.

Gillar inte alls DLC taktiken heller, det började ju som någonting bra med lite extra grejer man kan betala några kronor för.
Nu så köper man ett spel och vet med sig att man kommer få köpa 10-20% av spelet som DLC.

Har ingenting med pengar att göra direkt, bara att det är oehört störande.

Jag själv är 28 och har det bra ställt och kan köpa de spel jag vill.
Köpte bland annat Mass Effect 2 nu när det kom, och tycker det är riktigt irriterande att man måste hålla på och registera sig, ladda ner DLC etc på releasedagen.

Köper jag ett spel och betalar för det förväntar jag mig att få en smidig upplevelse direkt ur paketet.

Om sedan spelöretagen vill bekämpa pirater, begagnathandeln eller vad det nu må vara, så borde det ju inte gå ut över oss betalande kunder.
Det är spelföretagets problem, inte vårat.

Medlem

Men vad då second hand-ocker? Du väljer väl själv om du har lust att gå till dem eller sälja privat? Marknadsekonomin är enkel - tycker du att det är ocker, tycker du att de ger dig för lite betalt, låt bli att gå till dem. På samma sätt som man kan välja att inte köpa sådana här nästan framtidscripplade produkter för att man vet att man kommer få ut ett sämre andrahandspris för dem (= sämre affär än om inte detta dumma system någonsin införts).

Medlem

Till konsol lär det fungera bra men till PC så spelar det ingen roll då deras spel är så dåligt skyddade speciellt då det gäller DLC paket.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Folk glömmer att tankar och idéer också är en del utav marknadsekonomin.

Vilket diskuteras här... så there you go.

Medlem

Om dom nu ska göra såna system så kan dom åtminstånde se till att koderna fungerar, har både ME2 o DAO och har bara haft problem med dom **** koderna.

Medlem

Istället för denna "strategi" kan dem väl börja göra klart sina spel. Fifa10 (Buggat) NHL10 (buggat) Armyoftwo (buggat) osv. Sen få ut patcher sina patcher tidigt istället för en månad eller två efter att spelet släppts.

Listan är otroligt lång, sen kan dem väl börja vara lite mer aktiva på sina egna forum och svara på problem vi gamers har med deras spel.

Så fy skam på EA, efter egen åsikt h***r jag dem rent ut sagt. Okej, det är lite dubbelmoral över det hela nu när jag ska införskaffa mig Battlefield:BC2 men jag litar på DICE!


signatur

Pfc Allen - So how do I look?
Shepherd - Like one of the bad guys.

Medlem

Usch nej! Detta är inte bara själviskt utan också ett sätt att öka piratkopieringen! Visserligen kanske de vill öka den? Det är ju redan bevisat att den främjer företagen.

Medlem
Skrivet av Davisx3m:

Usch nej! Detta är inte bara själviskt utan också ett sätt att öka piratkopieringen! Visserligen kanske de vill öka den? Det är ju redan bevisat att den främjer företagen.

Bevisat enligt vem då? Piratpartiet?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Pirazy:

Så vad händer om man nån gång vill installera om spelet?

Är denna kod en engångsgrej så borde det ju vara kört då.

Grattis EA.

Är du verligen så dum? Det är en kod du använder på din ANVÄNDARE som används för att logga in i spelet. Loggar du in på samma användare så är det helt okej, glömmer du inloggings uppgifter och inte kan resetA det för du kanske är för inkompetent så är det det ditt problem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot

Men igentligen ändras ju ingenting, bonusmaterialen läggs oftast på en användare, säljer en person spelet så ber man bara om lösen osv för användaren så du får bonus materialet.

Går han inte med på det för han vill ha kvar det för framtida spel så ja, hoppa bara vidare.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Men igentligen ändras ju ingenting, bonusmaterialen läggs oftast på en användare, säljer en person spelet så ber man bara om lösen osv för användaren så du får bonus materialet.

Går han inte med på det för han vill ha kvar det för framtida spel så ja, hoppa bara vidare.

Hur menar du? Ska jag ge honom min spelprofil?

Medlem

Blir riktigt nice sen när man måste logga in på 5-6 olika program för att ha tillgång till sina spel x)

Medlem

Så jävla fittigt.
Corporate bullshit, det här är inte okej överhuvudtaget. Fan likadant med first-day-DLC och sån skit, pissigt jävla snålt.

Skriv svar