Gaikai kan bli räddningen för pc-spelen

Medlem
Citat:

Haha vad är det för smartskaft här på FZ som bara vill betala så lite som 50 kr etc, 500 är ju billigt då man kan spela hundra tusentals spel, tänk lite.

Och hur många av dem hinner man faktiskt spela menar du? Bara för att man har tillgång till en massa spel betyder det inte att man faktiskt kan spela alla.

Också, jag tycker det är helt idiotiskt att anse att man behöver internet för att spela, vilket har nämnts här.

Jag var utan internet i många år för en tid sedan, och jag hade jätteroligt i mitt spelande. Även idag skulle jag mycket väl kunna tänka mig att vara utan internet utan att det skulle påverka mitt spelande på något sätt.

Alla har något att hämta i singleplayer, varesig det är stora, öppna rpger, stämningsfulla fps-spel, eller stora episka kampanjer i rts-spel.

Detta är dock en åsikt fråm en som personligen avskyr de flesta multiplayerspel. Detta är förstås en personlig åsikt, men jag tycker att multiplayspelande tar ifrån stämningen i nästan alla spel.

Men som sagt bara en personlig åsikt.

Inaktiv
Skrivet av Vitriolos:

Haha vad är det för smartskaft här på FZ som bara vill betala så lite som 50 kr etc, 500 är ju billigt då man kan spela hundra tusentals spel, tänk lite.

Ja visst bra argument, men man hinner ju inte spela hundratusentals spel i månaden. jag köper definitivt inte ett helt nytt spel varje månad.
Dom enda som skulle vilja betala 500 kr i månaden för obegränsat antal spel skulle vara IT caféer.
där har du en affärsidé.
För 500 spänn månaden per dator kan dina kunder betala och spela precis vad dom vill.
Fasen man kanske inte skulle ha delat med sig av idén.


signatur

Im right 97% of the time, who cares about the other 4%?
Fisk Jesus

Medlem

Va roligt om internet lägger av, då kan man inte spela spelen. NEJ det kommer aldrig fungera, och jag tänker inte betala en extra kostnad bara för att få spela ett online spel som redan har en egen kostnad. Onlive och Gaikai kommer aldrig fungera. De behöver mer än tre nasa datorer för att få det att fungera för alla miljoner personer människor som spelar. Det är för orealistiskt för att kunna fungera. Och man behöver ju det snabbaste internet för att slippa lagget. Då allt ligger på nätet. nej det är bra som det är nu, om spelutvecklarna slutade pumpa ut spel och gör spel med kvalitet och kvantitet, spel med hög utvecklad story och annat då kommer nog marknaden gå upp. Och de ska också sluta satsa på grafiken för grafiken utgör inte spelet. Bra röstskådisar och bra story, visserligen snygga spel går bra grafik men inte übergrafik. Jag skulle inte ha något emot ifall vi tar det mäst krävande spelet Crysis såg ut som Valkyria Chronicles på PS3. Nej till onlive och Gaikai och ja till kvalitet och kvantitet och mer kännsloskapande spel.


signatur

Watashi no namea wa The Mappen desu.

Medlem
Skrivet av RobbazSweC:

Streama live 1920x1080.

Detta kommer minst vara 5 år bort och i längden inte fungera. Konsoler är betydligt bättre.

Vadå i längden inte fungera?
Att alla ska behöva köpa datorer hela tiden och spel och film ska behöva vara materia kommer ALDRIG fungera i längden.

Gaikai och onlive är bra för miljön alltså bättre i längden!

Medlem

Jag har en bra speldator så en Gaikai kommer väl inte vara jätte nödvändigt för mig. Men skaffar man en liten skrutten laptop så kommer Gaikai vara otroligt bra att lägga nävarna på.
Älskar att man aldrig behöver installera eller patcha spel


signatur

Game long and prosper

Medlem

Alla som föredrar skivor osv istället för streamad media eller digital köpt media kommer om 5-10 år blicka tillbaks och säga "äh, det var så 2000-tal."

Framtiden kommer handla om att streama saker, allt ifrån spel till filmer. Kika bara på hur Spotify slagit igenom, och hur mycket det har dödat piraterna som laddar ner musik.
Tekniken finns, eller kommer finnas väldigt snart för allt det här, och jag är helt övertygad om att det kommer ersätta all fysisk media så småningom.

Medlem
Skrivet av xplojt:
Skrivet av Mortalis:

Eller så går man bara över till konsoll och slipper samtliga bekymmer? Köp du ditt tangentbord o mus för o spela dina fps om du nu tycker de känns naturligt.

förutom att en dator är så mycket bättre och kraftfullare än vad en konsoll aldrig kommer att bli. datorerna kommer alltid att kunna överklassa en konsoll

Konsolerna kommer alltid att överklassa PC:n när det gäller SPEL... och enbart SPEL. Iallafall tills konsolerna blir mer lika PC:n.

Kraften i PC:n är till INGEN som helst nytta ifall man inte får bort alla andra problem först.

Medlem
Medlem
Skrivet av Salmonella:
Skrivet av Kerrai:

Skulle aldrig betala för något som jag inte kan hålla i ..

Kan vara bland det dummaste jag hört. Klart man betalar för en tjänst eller en upplevelse. Samma sak som att betala för en resa eller hyra en lägenhet, man köper inget man kan ta på. Man köper upplevelsen och möjligheten till ett boende, inte boendet i sig.
På samma sätt köper man här upplevelsen att spela en massa spel, utan att faktiskt äga dem.

När det gäller spel och programvara i allmänhet så köper man aldrig mjukvaran, bara rätten för att få använda den.

Men det känns mycket bättre ändå att ha en CD/DVD-skiva.

Skulle den digitala distibutionen fungera bätte än vad den gör så skulle jag nog säkert ändra ståndpunkt... men tills det händer så kommer jag fortsätta förkasta STEAM och dylika tjänster.

Inaktiv

Ett av dom största problemen med att datorer är hårdvaran.
Själv har man ett grafikkort på 512mb.
Problemet e bara att man inte har DX10.
och för vanligt folk blir det rejält dyrt om man ska ständigt behöva uppdatera sin hårdvara säg vart 3 år.


signatur

Im right 97% of the time, who cares about the other 4%?
Fisk Jesus

Medlem
Skrivet av Randor244:

Alla har något att hämta i singleplayer, varesig det är stora, öppna rpger, stämningsfulla fps-spel, eller stora episka kampanjer i rts-spel.

Detta är dock en åsikt fråm en som personligen avskyr de flesta multiplayerspel. Detta är förstås en personlig åsikt, men jag tycker att multiplayspelande tar ifrån stämningen i nästan alla spel.

Men som sagt bara en personlig åsikt.

Du är inte helt ensam med den åsikten.


signatur
Medlem

Kanske fungerar bra för casualspel och casualspelare, men jag tvivlar på att det kommer duga för mer inbitna spelare.
Själv anser jag att det nästan är roligare att få datorn att köra spelen problemfritt än att spela spelen i sig (Finns en hel del undantag dock)
Sen samlar jag på spel också, så att sluta köpa spel i box är inget alternativ.

Medlem
Citat:

Själv anser jag att det nästan är roligare att få datorn att köra spelen problemfritt än att spela spelen i sig

Heh, kan hålla med dig där faktiskt

Inaktiv
Skrivet av Randor244:
Citat:

Själv anser jag att det nästan är roligare att få datorn att köra spelen problemfritt än att spela spelen i sig

Heh, kan hålla med dig där faktiskt

Så sant, lite med PC är ju att bygga och göra datorn lite personlig. Samt att tweaka ur så många FPS som möjligt och sen moda spelen.

Men det är ju lite tråkigt när man väl sitter på gammal hårdvara och spelen knappt är spelbara.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Speciellt roligt är det med spel som Crysis, som alltid kan se bättre ut helt oavsett vilken dator man har - ingen persondator idag kan krama ur allt ur Crysis

Medlem

uhm... och hur hade dom tänkt att man ska få ut bästa grafiken om man har ett skitsunkigt grafikkort i sin egen dator. kommer ju fortfarande behöva ha fejt hårdvara för att det ska funka tekniskt sett.

Inaktiv

Gissat att dom har ett gäng me servrar som sköter det problemet.
Servern kör stjälva spelet, och skickar över typ bara videon eller nåt sånt.
Verkar ganska krångligt.
Men förmodligen e det servrar som sköter det hela.


signatur

Im right 97% of the time, who cares about the other 4%?
Fisk Jesus

Medlem

Det här verkar ju helt otroligt coolt. Det enda som går att klaga på är ju att det inte är i fullskärm, men det skulle jag kunna leva med. Jag tror på riktigt att det kommer att lanseras något sådant här inom ett år. Och jag skulle helt klart kunna betala en ganska hög månadskostnad för att använda det, förutsatt att alla spel är gratis efter att avgiften är betald, vilket jag antar att det kommer att vara.

Skrivet av Jokkocze:

Kanske fungerar bra för casualspel och casualspelare, men jag tvivlar på att det kommer duga för mer inbitna spelare.
Själv anser jag att det nästan är roligare att få datorn att köra spelen problemfritt än att spela spelen i sig (Finns en hel del undantag dock)
Sen samlar jag på spel också, så att sluta köpa spel i box är inget alternativ.

Jag tror att det skulle fungera även för "mer inbitna spelare", varför skulle det inte det?

Om man, som du, samlar på spel så är detta antagligen inte något bra. Men om man bara köper de spel som verkar bra och spelar dem utan att samla på något sätt så verkar det ju vara ett jättebra sätt att prova nya spel. Istället för demon så får man det riktiga spelet.

-

Om det är så att servrar tar hand om själva spelet och bara skickar över filmen (som jag tror att han pratade om i början av videon, men jag är inte helt säker) så är det ju ännu bättre. Man behöver ju fortfarande en hyfsat bra dator till det, men antagligen inte lika bra som annars. Man behöver ju också ganska snabbt bredband, men det är ju inte så dyrt nuförtiden så det kommer säkert att fungera.

Inaktiv

Ah visst, fast hoppas bara att dom inte får problem med just internet delen.
En server som ligger nere kan potentiellt ha förödande konsekvenser för många människor.


signatur

Im right 97% of the time, who cares about the other 4%?
Fisk Jesus

Medlem

Ok, så deras tanke är att man istället ska spendera pengar på internetuppkopplingen, köpa en riktigt kass dator men snabbare internet?
Jo, det fungerar väl bra... i teorin.
I praktiken finns det många som faktiskt använder datorn till annat än att spela spel - spelandet kan vara bara en del av vad man använder datorn till - för många som håller på med 3d-modellering, videoredigering eller liknande blir detta helt ohållbart.

Inaktiv

Jupp.
Det e skitbra för folk som spelar ofta och mycket, men folk som spelar lite då och då ha inte lika stor användning för det.
Knappt nån användning facktiskt.
Om man spelar 1 gång i veckan, finns det ingen andledning att betala säg 150 spänn i månaden för bara 4 spelsessioner i månaden.


signatur

Im right 97% of the time, who cares about the other 4%?
Fisk Jesus

Medlem

Samma problem här som med Onlive. Ska du konstant strömma spel så kräver det rejält med bandbredd. OnLive sa att de behöver runt 5mbps/spelare, 100 spelare ska alltså ha runt 500mbps, det är en halv gigabit - på 100 prenumeranter.

Utöver bandbredd så måste det fortfarande finnas hårdvara som gör beräkningarna och renderar bilden, den är inte heller gratis. Min slutsats är således att en sån tjänst skulle kosta så mycket per månad att det skulle löna sig att köpa en vettig dator istället.

Som grädde på moset har vi fördröjningar, både hos hostdatorn och på linan trafiken ska gå över.

Nej, jag tror inte på den här typen av tjänster över huvud taget.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Inaktiv

Jag tror att det kan gå, om man gör det rätt.
Serverna står för hårdvaran och lite av internetuppkopplingen.
Visst behöver du bredband, men det kommer nog att ha gått ner i pris tills gaikai o liknande kommer.


signatur

Im right 97% of the time, who cares about the other 4%?
Fisk Jesus

Medlem
Skrivet av Freddie Kreuger:

Jag tror att det kan gå, om man gör det rätt.
Serverna står för hårdvaran och lite av internetuppkopplingen.
Visst behöver du bredband, men det kommer nog att ha gått ner i pris tills gaikai o liknande kommer.

Bandbredd är dyrt och det kommer fortsätta vara dyrt. Ska det till billigare bredband krävs det att ny fiber dras, och någon ska ha betalt för det med.

Servern står för hårdvaran, visst, men man ska komma ihåg hur mycket som krävs för att spela spel som Crysis: hårdvara som går lös på 8000kr per spelare. Ska det vara 1 dator per prenumerant blir det 800.000kr för 100 spelare. Dessa datorer ska ha en fysisk plats, där har du en kostnad för hyra också.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Inaktiv

Ja men ändå. Jag är inte en expert, men jag tror att dom har någon lösning.
En lösning som vi vanliga dödliga inte kan förstå.
Nåt lika kompliserat som kvantfysik.


signatur

Im right 97% of the time, who cares about the other 4%?
Fisk Jesus

Medlem

Jag tror inte att det är så avancerat.. Men alltså, behöver man en dator per prenumerant? Jag kan inget om sånt så jag vet inte, men det verkar ju dumt. Men om det är så, så förstår jag inte heller hur det ska kunna fungera.

Inaktiv

Vi har nog fått det om bakfoten. Man kommer inte ha en dator per prenumenant, det blir ju 2 per kund.
Dom har väl något ondskefull overmind monster som projiserar spelet i våra huvuden med tankekraft.
Dom är säkert ägda av Umbrella corporation eller nåt.
Det kanske är en tidig version av the Matrix.


signatur

Im right 97% of the time, who cares about the other 4%?
Fisk Jesus

Medlem

Kul när tekniken går framåt, annars hade man suttit där med kassettband! Lite småroligt att så många är negativa till detta (själva tekniken). Lite som när virtualisering av servrar var i startgropen. "- Näää det kommer allllllldrig att fungera. En server = en applikation, MINST".

Svårt det där med nya saker, själv hyr jag film i videobutiken för där finns det godis...


signatur

E6600 @ 3ghz | 4GB 800MHz DDR2 | P5N-E SLI | 2 x MSI GeForce GTX 260 896MB "Twin Frozr OC" (SLI) | Corsair 850W | Gigabyte Aurora Case

Medlem

Det här kan vi tacka alla snorungar som tankat spel på piratebay/dc istället för att tjata på mamma / knega ihop slantarna och köpa spelen. Dumjävlar.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Inaktiv
Skrivet av gryzor:

Det här kan vi tacka alla snorungar som tankat spel på piratebay/dc istället för att tjata på mamma / knega ihop slantarna och köpa spelen. Dumjävlar.

Exakt. Folk som tankar ner spel är onda.
Om man "undanröjde" dom skulle vi inte ah det här problemet.

Jag är dock ganska optimistisk till Gaikai.
Det finns 2 scenarion.
Antingen blir det bra, eller anus.


signatur

Im right 97% of the time, who cares about the other 4%?
Fisk Jesus

Skriv svar