Är du smart eller dum?

Medlem

Kul att en tråd om huruvida man är smart eller dum har kommit att handla om vetenskap vs. religion


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Vetenskap vs. religion slutar alltid likadant med smutskastning.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Avstängd
Skrivet av w4rhog:

Kul att en tråd om huruvida man är smart eller dum har kommit att handla om vetenskap vs. religion

Hehe, säg någon tråd som inte gjort det. Jag är lite (läs: otroligt) less jag med.

Medlem

www.skepticsannotatedbible.com

Där har vi så det räcker för att knäcka många kristna som inte vet ett skit om boken dem så blint följer.
Och nu ska ingen smartass komma med att "Vi kristna läser bara gamla testamentet för att kunna tolka det nya testamentet", det är skitsnack. Jag har varit aktiv i både den protestantiska kyrkan(nu under tonåren) och jehovas vittnen(när jag var mindre) och jag vet vad folk tror på, dem tror på hela köret...

By the way, Gud mördade så mycket folk i G.T, han borde testat lite lugnande :(!

(Trycker inte ner på de religiösa, tycker bara att dem är så irrationella, och förlåt för att jag pushar på religionssnacket )

Medlem

ganska självklart att en tråd som är döpt till "Är du smart eller dum?" kan uppfattas som "bygger du din tillvara på vetenskap (smart) eller på religion (dumt)?" ta uttalandet med en nypa salt plis!

däremot tror jag ni förstått min synpunkt

JAG ÄR SMART
/thread


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag skulle så hjärna säja ja var smart, men med tanke på hur jag stavade detta inlägg så går jag efter mina instinkter och säger dum-


signatur

Det här är en signatur

Inaktiv

Jag klassas förmodligen som heldum, dock är jag mer en "klok/vis" person.
Svårt att förklara.
//Tsubasa

Medlem

Nej inte alls Mitsukai! Jag vet och känner alla klassar mig som en komplett idiot. men själv tycker jag att jag är den smartase på Jorden.


signatur

Det här är en signatur

Avstängd

Famest: Jag tittade lite tvärt på sidan du länkade till och kollade på Absurdities. Det kan alltid vara kul att se vad vissa människor anser vara absurda delar i Bibeln.

Nr 1: Gud skapade ljuset innan han skapade något ljusproducerande föremål.

Jag blir inte ett dugg förvånad. Det känns lite fel att sidans skapare försöker bedöma något de inte har någon aning om. Det känns ungefär som när är en tondöv människa försöker bedöma en vacker konsert.

Om ni vill veta vad jag säger om detta påstående så får ni tänka lite (ja, lite): varifrån kommer ljuset i Himlen? Gud. Varifrån kom det första ljuset ifrån när Gud skapade det?

Edit: Ska fortsätta läsa på sidan förresten. Jag känner mig i behov av ett gott skratt just nu.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Text

Och du klagar på att det blir religiösa diskussioner?

Avstängd

Ja, det gör jag. Det är dock inte bara andras fel, utan även mitt eget. Problemet är det att jag har svårt att strunta i vad folk säger.

Hur som helst, för att återgå till ämnet för tråden:

Ikväll ringde pappa på min mobil. Han är i Sandviken och arbetar (långt hemifrån). Han hade just gjort IQ-testet på Expressens hemsida och tyckte att jag skulle göra det, men jag uttryckte min skepticism, eftersom resultaten alltid tycks vara så höga på såna test.
Han insisterade och jag sa att jag skulle göra det, men jag ville veta vad han hade fått. Det vore mycket intressant, för pappa är inget geni (men har ingen dumskalle heller, utan typ medelmåttig). Han ville inte säga det förrän jag har gjort det och sagt vad jag hade fått.

Jag gjorde testet för bara några minuter sedan och jag fick 126. 22 av 24 rätt. Jag undrar om jag verkligen är så smart. Visst, jag är lättlärd och jag gillar matematik och fysik, men jag har aldrig varit överdrivet bra på schack, kluringar och sånt, även om jag gillar det.

Medlem

Fick över 126, 23 av 24 rätt men jag betvivlar verkligen resultatet, jag anser mig knappast särskilt smart, jag vill hoppas att jag är någolunda 'vis' men med största sannolikhet så är jag bara en i den grå massan som kallas människosläktet.

Som jag sagt innan, jag vill tro att jag är smart, men jag har självinsikt nog för att inse att jag nog inte är särskilt smart


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Verkade vara ett standardtest med typiska uppgifter att lösa.

Fick 107 när tiden tog slut och 119 efter att jag backat och svarat på resterade frågor. Intressant att veta att bara några extra minuter ger en 12 extra IQ poäng.

Medlem

Dom där testerna lurar folk till att tro att dom har hög IQ. 10 minuter och 26 figurer men det går ju göra testet hur många gånger som helst. Vad är det då som inte säger att man kan memorisera rätt svar för att fixa maxresultat?

Gör ett sånt test under kontrollerade former t.ex. på Mensa får du 36 uppgifter på en timme. Men du har ingen möjlighet att göra om testet förrän efter 6 månader och max 3 gånger på din livstid. Det ger en mer korrekt bild av vår IQ.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:

Dom där testerna lurar folk till att tro att dom har hög IQ.

Man lurar bara sig själv om man gör om testet tills allt blir rätt. Andra genomskådar dig efter ett tag.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Ariath:

Dom där testerna lurar folk till att tro att dom har hög IQ.

Man lurar bara sig själv om man gör om testet tills allt blir rätt. Andra genomskådar dig efter ett tag.

Stämmer bra det. Men hög IQ har ju varit en modefluga att ha ett tag nu. Alla web-baserade tester ger jag inte mycket för.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Har inte märkt av det där själv men "hög IQ som modefluga" låter så galet. Epic Fail på den haha.

Medlem

Epic Fail;) Inte då. Alla tester på nätet som ploppat upp nu på senare tid. Reklamlänkar som säger "Testa din IQ" I tidningar blir det mer och mer också. Det var det jag menade med modefluga. Ge tips på ett bättre ord är du snäll.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Nä alltså med "epic fail" menar jag att om man tror att man kan skaffa sig hög IQ genom att följa en modefluga som kör med enkla IQ tester så är man ganska dum.

Medlem

Då har vi rett ut det och är överens.:D Jag trodde det var inlägget som var "Epic Fail".

Allt gott.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Avstängd
Skrivet av Ariath:

Dom där testerna lurar folk till att tro att dom har hög IQ. 10 minuter och 26 figurer men det går ju göra testet hur många gånger som helst. Vad är det då som inte säger att man kan memorisera rätt svar för att fixa maxresultat?

Gör ett sånt test under kontrollerade former t.ex. på Mensa får du 36 uppgifter på en timme. Men du har ingen möjlighet att göra om testet förrän efter 6 månader och max 3 gånger på din livstid. Det ger en mer korrekt bild av vår IQ.

Om du gör det flera gånger är du ju bara dum i huvudet. Det ger absolut ingenting. Det är bara för ens egen skull man för såna där. Varför inte bara hitta på resultatet istället? Ingen kan ju kolla.

Jag funderar på att göra det under kontrollerade former. Hade varit kul att se vad man fick då.

Medlem

Jag gillar att man hade kunnat döpa om frågan till "Är du självgod eller inte?" med ja eller nej som svar och omröstningen hade fortfarande stämt bra

Men jag säger också att jag hade fått vara med i den smarta ligan. Jag känner mig ofta mycket mer intelligent än de jag umgås med. (som kan anses normalbegåvade)

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag funderar på att göra det under kontrollerade former. Hade varit kul att se vad man fick då.

Gör det. Jag gjorde det 2004. Resultatet är dock hemligstämplat:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Avstängd

Kollade på deras hemsida och tydligen kan man göra det i Skellefteå. Det som är lite drygt bara är att det kostar 300 kronor att göra testet - en lite saftig summa för en ego-boost.

Medlem

Det som passar bra att ta upp när vi nu pratar om hur bra man själv är är ju självaste jantelagen.
Jag tycker det är lustigt att vi i Sverige inte får tycka att man själv är bäst, men om man växlar upp och tänker kollektivt är det helt okej. Med handen på hjärtat, finns det nånting som Sverige och vi som bor här inte är bäst på?

Och som svar på den ursprungliga frågan vet jag att jag tillhör de 5% som är smartast, det har jag själv räknat ut, och om räknat rätt är jag för smart för att ha fel, alltså har jag rätt?

Medlem

Hur räknade du ut det om man får fråga?


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Har inte gjort testet ännu.Spelar nog ingen roll om jag gör det,kommer att anses som dum även om jag fått alla rätt8)

Medlem

Haha! Jag är iaf smart!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Har alltid haft lätt med det mesta så lite över det normala antar jag, och jag tackar mitt fotografiskaminne som har hjälp mig mycket på glosförhör och sådant i skolan.


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Medlem

Har fått kommentar(er) för att vara "analytisk" av lärare och vänner så jag antar att jag tillhör skaran av "smart", men jag vill inte utnämna mig själv som en - flera stämplar ändå mig som det periodvis inför andra så det får räcka


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Skriv svar