SSU skall indoktrinera skolelever

Medlem
Skrivet av EliasN:

...Om någon lämnar tron så händer ingenting. Det är ju klart att man blir ledsen och bedrövad för personens skull, men det betyder verkligen inte att man ska bryta alla band den personen - tvärtom! Då finns det ännu mer anledning att vara med den person och försöka få honom/henne att hitta tillbaka till Gud.

Låter lite som heroinisten som försöker få sin gamla (nu drogfria) kompis att börja igen, om en person har valt att sluta tro på Gud så ska man väl kunna respektera individens val och önska h*n all lycka i världen, istället för att försöka pracka på h*n sina egna värderingar?
(Samma grundprincip, och Religion kallas ju folkets opium )

Skrivet av EliasN:

Ni bär på så mycket fördomar så det är rent läskigt. Ska man skratta eller ska man gråta? Livets Ord är ingen sekt, kristna är inte ondskefulla manipulatörer och kristna skolor handlar inte om indoktrinering utan helt vanlig undervisning. Jag antar att hur många gånger jag än säger det här kommer det aldrig att gå in i skallen på er. Antagligen kommer någon att säga samma sak om och om igen utan att bry sig om att lyssna på den som vet och har erfarenhet.

Jag respekterar ditt val som kristen, det jag däremot av principsak inte respekterar är skolor med inriktning på något särskilt, det förefaller sig väldigt elitistiskt och barn är ytterst lättpåverkade, och om man nu är en blind fanatiker (menar inte att du är en) så är det väldigt svårt att se sig själv som en, nu ska jag börja göra lite mer drogreferenser för en missbrukare vet ju sällan om att h*n är i ett beroende, "jag kan sluta när jag vill, men jag vill inte" brukar ju vara tankegångarna och har ju som sagt väldigt svårt att se situationen ur ett annat perspektiv än sitt egna.

Som sagt, jag är emot såna saker, då det är som sagt oftast med en <valfri religion eller politisk syn> som inriktning och barn är väldigt lättpåverkade, med andra ord en alldeles perfekt grogrund för <det valfria synsättets> förkämpar.

Kanske lite demoniserat och överdrivet, men det kommer alltid finnas värstingfall överallt, även inom skolväsendet.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av EliasN:

Mamma och pappa har aldrig tyckt att tron ska vara privat. Det är bara själviskt att inte vilja berätta om frälsningen, vägen till livet. När jag var liten berättade de för mig om Gud och vi läste ur Barnens Bibel och jag tyckte det var både kul och spännande. På söndagarna gick vi till kyrkan och under tiden som mamma och pappa var på själva mötet var jag i barngrupperna och vi hade jättekul. Vi lekte lekar och spelade spel och blev undervisade om Gud och Bibeln.

Detta är ganska exakt vad jag skulle kalla indoktrinering.

Citat:

Jag fick lära mig precis allt som jag fick lära mig på vilken annan skola som helst och det var verkligen ingen press på att vara kristen.

Känns inte som någon seriös skola om de tog upp skapelsetro som ett seriöst alternativ till evolutionen. (säg till om jag blandar ihop dig med någon annan nu! Kan ha varit någon annan som hade haft det i skolan)

Citat:

Kyrkan är väldigt bra. Det är väldigt mycket trevligt folk där och man behöver inte ge en enda krona i kollekt om man inte vill. Alla är schyssta och det är ingen press på någonting.

I sådana grupper blir det grupptryck, även om man inte märker det. Eftersom alla är samlade där av samma anledning blir det lätt att man dras med - utan att man tänker på det.

Citat:

Om någon lämnar tron så händer ingenting. Det är ju klart att man blir ledsen och bedrövad för personens skull, men det betyder verkligen inte att man ska bryta alla band den personen - tvärtom! Då finns det ännu mer anledning att vara med den person och försöka få honom/henne att hitta tillbaka till Gud.

Det är väl den personens ensak? Borde ni inte respektera denna personens val istället för att försöka pracka på denne vad den precis lämnat?

Citat:

Livets Ord är ingen sekt,

Jag anser att det är en sekt, och troligtvis ganska många med mig. I skolan lär de ut skapelsetro som ett seriöst alternativ till evolutionsteorin, ska man skratta eller gråta?

Citat:

kristna är inte ondskefulla manipulatörer

Det tror jag ingen har sagt heller.

Citat:

kristna skolor handlar inte om indoktrinering utan helt vanlig undervisning.

Även om det inte står på läroplanen blir det oundvikligen på det sättet. Sen, varför skulle de annars starta en kristen skola om de inte hade som uppgift att få barnen att bli kristna? Då skulle de lika gärna kunnat gå i en vanlig skola.

Citat:

Antagligen kommer någon att säga samma sak om och om igen utan att bry sig om att lyssna på den som vet och har erfarenhet.

På samma sätt som du inte lyssnar på oss andra vill säga.

Skrivet av Iceguppi:

Eftersom det finns statistiska samband mellan låg intelligens och religositet så kan man kanske se de kristna skolorna som en slags särskolor för folk med "extra behov av stöd". Är väl iofs bra att individerna själva väljer detta så att man slipper IQ testa dem och tvinga dem ifrån de vanliga klassrummen.

Jag tror du har fått det där lite fel. Men jag har hört samma sak många gånger utan att få hänvisning till källa. Ett annat påstående, som i mina öron låter troligare, är att folk med högre utbildning (inom områden som till exempel biologi) ofta är mindre religiösa än folk med lägre utbildning.

Medlem

EliasN. Du kan tycka att vi har fel och har fördomar men jag skall berätta för dig att jag varit med om det mesta du talar om. Fast i mitt fall blev det religiös söndagsskola istället.
Och här har du min lilla bibel för barn som jag också fann jätteintressant som barn.
[ia=4939]

Vi firade alla högtider, gick i kyrkan och stirrade sorgset på jesus sargade kropp på korset,
Åt den mat traditionen sagt åt oss att äta. Målade ägg till påsk m.m, konfirmerade mig.
Ingen tvingade mig heller... egentligen. Men som barn ifrågasatte jag heller inte min lilla verklighet och trodde att de flesta förutom de som skulle till helvetet levde som jag.
Sedan blev man äldre och insåg att oj, här fanns det gott om religioner och även ateister.

Indoktrinering, kulturarv, massidioti? Vad man skall kalla det vet jag inte men jag känner i.a.f. att jag blev vilseledd. Det jävligaste är att om det inte är sant så får jag inte träffa dem jag saknar, de som gått bort.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Ja, visst är det hemskt? Mina föräldrar har tvingat mig att tro på Gud! Jag vill inte göra det, men jag får ingen veckopeng om jag inte gör det!! Dessutom har jag alltid känt ett högt tryck från skolan, de var jättehemska! Jag blev tvingad att läsa flera kapitel i Bibeln i skolan istället för att lära mig om evolutionsteorin!! Dessutom fick jag flera kapitel i läxa att läsa, och då gick jag bara i ettan! Vi lärde oss att läsa genom Bibeln!
Dessutom går jag i den fruktansvärda Pingstkyrkan! Där MÅSTE vi lägga pengar i kollekten och ta nattvarden! Annars blir vi utfrysta! Dessutom blir jag tvingad att hjälpa dem med tekniken! HJÄLP MIG!

Nu försöker du överdramatisera det jag skrev men ditt inlägg är ändå ett enda långt medhåll av allt jag skrivit. Låt mig förklara.

Jag påstår att om föräldrar, skola och vänner är kristna och om man går till kyrkan istället för ungdomsgården som ung som kommer man förmodligen att växa upp och själv bli kristen. Till en början tror jag att detta beror på att man inte tänker själv, man bara gör som alla andra runt omkring en - när man senare i livet börjar fundera teologiskt (eventuellt) kommer det ju bli så mycket svårare att komma till vad som i min bok är det enda logiska beslut man kan ta - Det finns ingen gud. Högtiderna, kyrkorna, många av idealen - det finns en hel del gott i den kristna kyrkan idag, den blir bättre och bättre i takt med att dess ställning i samhället försvagas. Jag tycker, Elias, eller tror att kyrkan har en viktig funktion för många när det gäller gemenskap och "själavård" - men det är allt. När kyrkan försöker ställa sig i vägen för oss som inte tror, det är då vi får problem. Spontant tänker jag på aborter, homosexuallitet osv - Jag vet att ni tror er göra alla en tjänst, men så ser inte jag det och många med mig.

Du måste förstå att de pelare du baserar ditt liv och tillvaro på är för mig en saga, en fabel ett övervintrat förhållningssätt som mänskligheten borde växt ur - Det är ok för mig att du tror på detta så länge du inte ställer dig i vägen för oss som inte tror med enda motivationen att "du vet".

Jag och många av mina vänner har gått i söndagsskola som unga gossar, vi läste bibelhistorier för barn, ritade, pratade och bakade NEGERBOLLAR. Jag är döpt, konfimerad och har som sagt gått i "kristen skola" i 3,5 år i vuxen ålder. Jag är fortfarande medlem i svenska kyrkan.

Mina föräldrar och min släkt har dock aldrig varit kristna och jag kan inte komma på en enda gång då jag under min uppväxt varit i närheten av att tro på gud - och jag har funderat mycket på just gud, meningen med livet osv, kanske mest i samband med att min enda förälder dog i en olycka när var väldigt ung. Inget hade gjort mig gladare, inget hade gjort min familj gladare om vi hade trott att vi någon gång skulle få träffas igen men det finns inte en sekund vad jag kan minnas då någon av oss trott på detta - det är för dumt helt enkelt, om du ursäktar uttrycket. Jag skall inte säga att jag behöver bevis för att tro för dels vet jag att din religion är utformad så praktiskt att man skall tro utan bevis, det är kärnan så att säga och sedan tror jag faktiskt på saker som man inte har riktiga bevis för. Kanske mer rättvist att säga att jag tror på rimlighet, kvalificerade antaganden och sunt förnuft - detta hittar man inte i bibeln.

Min poäng är alltså att med mig själv som exempel så är jag eller har varit "utsatt" för kyrkan under hela min uppväxt från alla håll och kanter, jag är ju trots allt lite äldre än de flesta här och dessutom uppväxt i Jönköping - jag har dock aldrig varit nära att bli kristen eller troende, detsamma kan sägas för mina kompisar som inte hade troende föräldrar, ingen av oss är idag kristna. De barn som hade kristna föräldrar däremot, de är pingstvänner som aldrig förr...
Samma skola, dagis, efter-skolan-aktiviteter osv, osv - det enda som skiljer de nu troende mot oss som inte tror är att de föddes in i kristna hem.

Jag säger inte att man dör av kristna förskolor, dagis eller liknande - jag säger bara att jag är övertygad om att det minskar chanserna för att ge barnen möjlighet att bestämma själva - underskatta inte hur lätt det är att bara göra som alla andra runt omkring dig utan att ifrågasätta, det är det enklaste som finns.

Jesus skall man hänga med på fritiden om man säger så och jesus har ingen talan när vi stiftar lagar eller styr vårt land - då är jag relativt nöjd.

Skrivet av EliasN:

Eller så inte. Det är ungefär så ni tror att jag har det, eller hur? Ska jag ta den sanna versionen? Okej.

Mamma och pappa har aldrig tyckt att tron ska vara privat. Det är bara själviskt att inte vilja berätta om frälsningen, vägen till livet. När jag var liten berättade de för mig om Gud och vi läste ur Barnens Bibel och jag tyckte det var både kul och spännande. På söndagarna gick vi till kyrkan och under tiden som mamma och pappa var på själva mötet var jag i barngrupperna och vi hade jättekul. Vi lekte lekar och spelade spel och blev undervisade om Gud och Bibeln.

I skolan var det jättetrevligt. Eftersom skolan var så liten var den inte lika bråkig. Jag fick lära mig precis allt som jag fick lära mig på vilken annan skola som helst och det var verkligen ingen press på att vara kristen. Om det hade varit det hade det inte varit så många barn där som inte var kristna överhuvudtaget. Det enda riktigt kristna vi gjorde på skolan var att be morgonbön.

Kyrkan är väldigt bra. Det är väldigt mycket trevligt folk där och man behöver inte ge en enda krona i kollekt om man inte vill. Alla är schyssta och det är ingen press på någonting. Jag har valt att jobba med tekniken där också (gratis förstås) för jag tycker att det är kul.
Om någon lämnar tron så händer ingenting. Det är ju klart att man blir ledsen och bedrövad för personens skull, men det betyder verkligen inte att man ska bryta alla band den personen - tvärtom! Då finns det ännu mer anledning att vara med den person och försöka få honom/henne att hitta tillbaka till Gud.

Jag anser att du inte har valt själv. Som vuxen har du ju gjort ett ställningstagande så klart men hur objektivt är ditt val? Du resonerar som du fått lära dig att göra sedan du började prata - du har ju varit näst intill chanslös att själv resonera bort gud ur bilden.

Jag tycker att du med din berättelse ovan bekräftar precis det jag försöker säga.

Skrivet av EliasN:

Ni bär på så mycket fördomar så det är rent läskigt. Ska man skratta eller ska man gråta? Livets Ord är ingen sekt, kristna är inte ondskefulla manipulatörer och kristna skolor handlar inte om indoktrinering utan helt vanlig undervisning. Jag antar att hur många gånger jag än säger det här kommer det aldrig att gå in i skallen på er. Antagligen kommer någon att säga samma sak om och om igen utan att bry sig om att lyssna på den som vet och har erfarenhet.

Jag vet att det finns starka grupptryck inom kyrkan i alla dess samfund och församlingar - faller man utanför mallen blir man brutalt behandlad.
Du tror, Elias, att du hjälper någon som är homosexuell genom att säga att gud inte älskar honom eller att det han/hon gör eller känner är fel - hur tror du det känns för någon som är troende att höra från andra troende vars åsikter man respekterar att höra att gud inte gillar mig?

Om jag lyssnar på någon som är djup troende så låter det hjärntvättat och sjukt - uppriktigt sagt gör det mig illamående när någon konstaterar "fakta" så hårt och lyckligt utan något att backa upp sina påståenden med. Att se en intervju med Carola Häggkvist exempelvis känns som att studera en patient med psykisk störning - Jag tycker mig se i ögonen på personer som dessa att de nästan går in i trans då de pratar om hur härligt det är med jesus. Det är skrämmande för mig. Jag är glad att det är jesus de gillar dock då jag tror att denna typen av person lika gärna kan dyrka BAL i kylskåpet och samla på mjältar i syltburkar i källaren.

Skrivet av EliasN:
Skrivet av Iceguppi:

Eftersom det finns statistiska samband mellan låg intelligens och religositet så kan man...

Suck. Ännu ett trollinlägg av Iceguppi. Anmält.

Nu var det inte du som skrev att detta var "hets mot folkgrupp" men om det guppi säger är sant? Han kan ju inte anklagas om han har belägg för det han säger? Ni kan ju inte mena att obehagliga sanningar skall sopas under mattan för att inte väcka anstöt hos den grupp statistiken gäller?
Jag vet att ni inte bryr er om bevis men ändå...

Slutligen vill jag bara skjuta in att jag aldrig haft problem med svenska kyrkan, tvärtom egentligen - tyvärr måste jag kasta er över samma kant som de fundamentalister och extremister som fått mig att avsky religion med passion - en cancer behandlar man inte genom att snygga till tumören, man klipper bort den. ALLT av den.

I mitt resonemang blir svenska kyrkan sk collateral damage.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Tja, jag har bara varit med i en nationell naturkunskapstävling och har betyg från år 1 som om jag behåller samma snitt, kan i stort sett bli allt utom läkare. Men visst, jag är ju kristen, så jag måste ju vara dum per definition.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Tja, jag har bara varit med i en nationell naturkunskapstävling och har betyg från år 1 som om jag behåller samma snitt, kan i stort sett bli allt utom läkare. Men visst, jag är ju kristen, så jag måste ju vara dum per definition.

Aj, det smakar så illa när någon skall tala bra om sig själv... Det är ju jättebra om du har tävlat i naturkunskap i vi-femman, bra att du har fina betyg och att du vet vad du kan bli baserat på dina betyg (?)... men...

Betyg säger ingenting om IQ, och att statistik väger över åt ena hållet säger egentligen inget om enskilda individer heller, det borde du veta med så fina betyg.

Jag försvarar inte att troende och dumhet går hand i hand, juryn är fortfarande ute på huruvida det finns belägg för guppi's påståenden eller om det är hans egna teorier. Han har säkert lika fina betyg som dig dessutom.

Jag har själv haft riktigt bra betyg i skolan och har tom fått stipendie en gång... Respekterar du sån't? Får det dig att lyssna extra noga? ...För jag har mer "fina betyg" att skryta med.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Mr. G:

Tja, jag har bara varit med i en nationell naturkunskapstävling och har betyg från år 1 som om jag behåller samma snitt, kan i stort sett bli allt utom läkare. Men visst, jag är ju kristen, så jag måste ju vara dum per definition.

Aj, det smakar så illa när någon skall tala bra om sig själv... Det är ju jättebra om du har tävlat i naturkunskap i vi-femman, bra att du har fina betyg och att du vet vad du kan bli baserat på dina betyg (?)... men...

Betyg säger ingenting om IQ, och att statistik väger över åt ena hållet säger egentligen inget om enskilda individer heller, det borde du veta med så fina betyg.

Jag försvarar inte att troende och dumhet går hand i hand, juryn är fortfarande ute på huruvida det finns belägg för guppi's påståenden eller om det är hans egna teorier. Han har säkert lika fina betyg som dig dessutom.

Jag har själv haft riktigt bra betyg i skolan och har tom fått stipendie en gång... Respekterar du sån't? Får det dig att lyssna extra noga? ...För jag har mer "fina betyg" att skryta med.

Skillnaden är att jag aldrig hävdat dig tillhöra en grupp i samhället som är dum, det var det jag försvarade mig mot, något irriterat. Men egentligen borde jag nog bara låta bli att mata trollen.
Sedan har jag aldrig nämnt IQ, så om du vill korrigera mig där begår du ett retorisk misstag. Jag nämnde ordet "dum" inte "IQ."


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Avstängd

Jag har läst alla svar på mitt inlägg, men jag ser ingen större nytta i att besvara dem allihop var för sig, utan istället skriver jag ett generellt svar:

Även om någon uppfostras till kristen är inte den självklara utgången att personen i fråga blir kristen - se bara på Ostmjuk Hamster. Även flera av mina gamla klasskompisar (nu räknar jag självklart bara in dem med kristna föräldrar) har lämnat sin barndomstro.
Mellan barnet och den vuxna människan och tron hos dem båda finns en glipa. För en utomstående märks den kanske inte, men den glipan kallas tonåren. Det är där tron prövas och besluten man tar då leder antingen till det ena eller till det andra. Det är då man måste ta ett aktivt val om man ska tro på Gud eller inte.
Ni får väl tro och tycka vad ni vill, det rör mig inte i ryggen, men jag tog steget och valde att stanna kvar i tron. Varför? För att jag älskar Gud!
Om jag och alla andra med kristna föräldrar har blivit indoktrinerade - hur kommer det sig då att så många lämnat tron?

Jag tror att problemet här är att ni är låsta i era vanföreställningar och fördomar. Ni vill inte ta till er av jag säger. Jag berättar om hur skolan fungerar om och om igen men fortfarande får jag höra exakt samma frågor. Ni har säkert hört det förr, men eftersom jag inte har märkt någon skillnad upprepar jag det.

Medlem

Vanföreställningar är det inte. Indoktrinering är inte ett påhittat men om du upplever att du haft en fri uppväxt så kan jag inte tvinga dig att tycka annat.
Jag framför bara det som jag ser vara problematiskt med religiösa friskolor och introduktion av religion i tidig ålder.

Medlem
Skrivet av EliasN:

......... Det enda riktigt kristna vi gjorde på skolan var att be morgonbön .......

Matthew 6:5-6: "And when thou prayest, thou shalt not be as the hypocrites are: for they love to pray standing in the synagogues and in the corners of the streets, that they may be seen of men....when thou prayest, enter into thy closet and when thou has shut thy door, pray to thy Father which is in secret...."

Jesus bönevanor:

Mark 6:46: "And when he had sent them away, he departed into a mountain to pray."
Matthew 14:23: "And when he had sent the multitudes away, he went up into a mountain apart to pray: and when the evening was come, he was there alone." (KJV)
Luke 9:18: "And it came to pass, as he was alone praying, his disciples were with him..."
John 6:15: "...he departed again into a mountain himself alone."


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

jag hade ju hellre gått på en sådan kristen friskola som elias än dagens kommunala skit skola (ej inräknat det kommunala gymnasium jag gick på som var bra) , trots att jag e ateist med en hel del krista värderingar.

Avstängd

Rissan, jag skulle gärna vilja veta varför du alltid citerar Bibeln på gammal engelska? Nog kan jag läsa det, men jag föredrar att läsa på modern svenska.
Oftast när folk citerar Bibeln för att visa att den är dålig eller liknande så citerar de på gammal engelska. Varför? Antagligen för att det låter så mycket ondare och mer obskyrt och mystiskt då och antagligen för att de inte kan leta upp passagerna själva utan tar de från internet.

Hur som helst antar jag att du menar att Jesus inte gjorde som han sa när han gick upp på berget? Försök att förstå lite mer och läs i sammanhanget.
Det Jesus menade är helt enkelt att vi inte ska be för syns skull eller lägga pengar i kollekten för att andra ska lägga märke till oss, för det är hyckleri.
Jesus menade inte att vi bokstavligt ska gå in på rummet och stänga dörren efter oss jämt. Det borde du förstå, eller är du dålig på att förstå liknelser?

Edit: Rednalexia, det är bra. Du förstår vad jag pratar om. Kristna skolor handlar inte om att påkristna barnen utan om att ge barnen en bra och säker skolmiljö.

Medlem

Elias, ditt problem är att du inte ser det ur något annat perspektiv än ditt eget. Visst, du hade jättekul och fick säkert fina betyg - men du har fortfarande blivit starkt påverkad av den miljö du växte upp i. Lärarna var säkert väldigt trevliga, men fortfarande har de påverkat dig.

Nu vet jag inte vilken skola du gick på, så jag kan inte uttala mig specifikt om den. Men i alla sådana här grupper finns grupptryck, även om man inte tänker på det. Det gäller inte bara religion utan kan lika gärna gälla vilket fotbollslag man hejar på eller vilka politiska åsikter man har.

Det är ingen som har påstått att detta gäller alla kristna - det gäller sådana som växt upp i en miljö där tron har så pass stor plats - och till exempel gått i en kristen friskola.

För att avsluta; Jag får intrycket att du aldrig fått något alternativ, du har växt upp och fått lära dig att så här är det - detta är sanningen. Du har inget perspektiv, och när vi sedan kritiserar det kritiserar vi hela din världsbild, vilket gör dig irriterad. Du säger att du fått lära dig samma som elever som går på vanliga skolor och att du fått lära dig om evolutionsteorin, men det stämmer ju tydligen inte, eftersom du (om jag inte minns fel) tycker att ID är lika välgrundad. Om det är något du lärt dig i skolan bör den skolan stängas direkt, och gruppen som driver den få indraget tillstånd långt in i framtiden.

Avstängd

Om det nu var sådant grupptryck på att bli kristen - hur kommer det sig då att det gick så många icke troende där? Det går inte ihop. Du svamlar.

Du är lite lustig, du Båtsman. Ofta är det lite svårt att ta dig på allvar.

Jag har fått alternativ, men jag har valt livet före döden. Flera gånger har jag fått konfronteras med andra åsikter och tankar, idéer och argument - vissa bra, andra dåliga. Dessa argument har dock aldrig övertygat mig. Det finns många fler goda argument för varför Gud finns än varför han inte finns.

Jag tror att Gud har skapat världen. Om det gick till bokstavligt som det står i Bibeln låter jag vara osagt, men för enkelhetens skull tar jag det bokstavligt. Kanske visar det sig senare att jag hade fel - hela grejen var bildlig - men vad spelar det för roll?
Hur som helst så tror jag på Gud först och främst (av olika anledningar) och att Gud skapade världen så som det står i Bibeln passar ihop på flera sätt med hur världen ser ut idag. Visst finns det även grejer som får evolutionsteorin att passa ihop med hur världen ser ut idag, men då finns det också många gånger fler grejer som gör att den definitivt inte gör det.
Det är inte lönt att du frågar mig mer om just detta ämnet eftersom jag inte har tänkt diskutera det just nu.

I åttan fick vi som sagt göra ett stort arbete där vi tog våra kunskaper om de båda teorierna, och även en hel del nya, och jämförde dessa två mot varandra för att sedan dra en slutsats om vilken vi tyckte var mer rimlig - eller inte dra någon slutsats alls. En klasskompis trodde varken på det ena eller på det andra. "Vad tror du på då?" frågade jag honom. "Ingenting" svarade han.

Jag tror att jag lägger ner min del i den här diskussionen. Jag tror inte att vi kan komma så mycket längre i diskursen huruvida kristna friskolor bör få existera eller ej.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Om det nu var sådant grupptryck på att bli kristen - hur kommer det sig då att det gick så många icke troende där? Det går inte ihop. Du svamlar.

Eftersom alla inte faller för det - men många gör det. Och jag tror du överdriver antalet icke-kristna något.

Hade du istället gått i en hinduisk friskola och växt upp i en sådan omgivning hade du varit hindu, etc.

Citat:

Du är lite lustig, du Båtsman. Ofta är det lite svårt att ta dig på allvar.

Ett sånt sammanträffande.

Citat:

Jag har fått alternativ, men jag har valt livet före döden. Flera gånger har jag fått konfronteras med andra åsikter och tankar, idéer och argument - vissa bra, andra dåliga. Dessa argument har dock aldrig övertygat mig. Det finns många fler goda argument för varför Gud finns än varför han inte finns.

Då vill jag ha dessa argument för guds existens - för under min livstid har jag inte stött på ett enda som har varit hållbart.

Citat:

Jag tror att Gud har skapat världen. Om det gick till bokstavligt som det står i Bibeln låter jag vara osagt, men för enkelhetens skull tar jag det bokstavligt. Kanske visar det sig senare att jag hade fel - hela grejen var bildlig - men vad spelar det för roll?

Du har slösat bort ditt enda liv på sagofigurer? Fast i och för sig, när man är död existerar man inte längre så man kan inte direkt vara ledsen för vad man gjort.

Citat:

Hur som helst så tror jag på Gud först och främst (av olika anledningar) och att Gud skapade världen så som det står i Bibeln passar ihop på flera sätt med hur världen ser ut idag. Visst finns det även grejer som får evolutionsteorin att passa ihop med hur världen ser ut idag, men då finns det också många gånger fler grejer som gör att den definitivt inte gör det.

Den världsbild som beskrivs i bibeln passar in om man vill att den ska göra det, annars gör den det inte.

Evolutionsteorin har visat sig passa in i alla nya teorier som kommit fram - till exempel DNA-teknik och liknande. Att evolution sker är något man vet, det har observerats otaliga gånger.

Citat:

Det är inte lönt att du frågar mig mer om just detta ämnet eftersom jag inte har tänkt diskutera det just nu.

Men så passande, slippa lägga fram belägg för sina åsikter. Detta ser bara ut som ett trist försök att få sista ordet. Varför svara från första början om du bara tänker dra dig ur så fort någon säger emot?

Citat:

I åttan fick vi som sagt göra ett stort arbete där vi tog våra kunskaper om de båda teorierna, och även en hel del nya, och jämförde dessa två mot varandra för att sedan dra en slutsats om vilken vi tyckte var mer rimlig - eller inte dra någon slutsats alls.

Att de ens presenterade de andra idéerna som alternativ är skrämmande - en sådan skola bör inte ha licens att utbilda ungdomar. Om man tar upp det och säger "det finns folk som tror på detta" är det lugnt, men att presentera det som alternativ... Bevisen för evolutionsteorin är omfattande, ingen annan "teori" har kommit någonstans i närheten av att kunna förklara så mycket som den gjort.

Man kan göra en liten jämförelse:
En sökning på ID på en av de största vetenskapliga artikeldatabaserna (Pub-Med, som hanteras av USA:s National Library of Medicine) ger 71 träffar - varav ingen ger stöd till begreppet Intelligent design som vetenskaplig teori. Det handlar om översikter av debatten eller direkt kritiska artiklar. Andra handlar om helt andra saker, som till exempel hur forskare arbetar på att manipulera och designa proteiner i labratorier.

Som jämförelse gav en sökning på ordet "evolution" 195 693 träffar. Bland vilka det stora flertalet artiklar handlar om biologisk evolution på alla nivåer från organismer till molekyler.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Rissan, jag skulle gärna vilja veta varför du alltid citerar Bibeln på gammal engelska? Nog kan jag läsa det, men jag föredrar att läsa på modern svenska.
Oftast när folk citerar Bibeln för att visa att den är dålig eller liknande så citerar de på gammal engelska. Varför? Antagligen för att det låter så mycket ondare och mer obskyrt och mystiskt då och antagligen för att de inte kan leta upp passagerna själva utan tar de från internet.

Hur som helst antar jag att du menar att Jesus inte ..................

Dom är på engelska av den enkla anledningen att det är enklare att hitta bibelcitat på engelska en på svenska, tycker jag iaf. (på nätet dvs, har ingen bibel hemma såvitt jag vet)

Gammal engelska? Har visserligen inte läst någon engelsk bibel men jag antar att det är så språket ser ut i den. (King James versionen)

Nej alla dom där citaten var en respons på att du sa "Det enda riktigt kristna vi gjorde på skolan var att be morgonbön". Enligt dom bibelcitaten så bad Jesus ensam för länken mellan människa och gud var en privat sådan, och han ansåg att alla borde be ensamma, för annars handlar det mer om "att synas" snarare en att vara "ett" med gud.

And when thou prayest, thou shalt not be as the hypocrites are: for they love to pray standing in the synagogues and in the corners of the streets, that they may be seen of men...

^^ (kanske ska tillägga att i bibeln är det där ett citat ifrån Jesus himself)


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Om jag och alla andra med kristna föräldrar har blivit indoktrinerade - hur kommer det sig då att så många lämnat tron?

Alla är vi olika Elias och alla hanterar sina problem på olika sätt, en del klarar av att själva ta tag i sina problem, andra överlåter det på högre makter. Du kan inte avfärda det som sägs om att man blir påverkad av sina föräldrar pga att ni inte har ett hundraprocentigt utfall. Det finns tack och lov personer med förmågan att bestämma själva. Som hamstern då exempelvis. Om han nu uppfostrats att bli troende men beslutar sig för en annan väg så borde det ju innebära ett tyngre val för honom än för exempelvis mig som har växt upp i ett "förnuftigt" hem.

Skrivet av EliasN:

Jag tror att problemet här är att ni är låsta i era vanföreställningar och fördomar. Ni vill inte ta till er av jag säger. Jag berättar om hur skolan fungerar om och om igen men fortfarande får jag höra exakt samma frågor. Ni har säkert hört det förr, men eftersom jag inte har märkt någon skillnad upprepar jag det.

Hur klarar du livet i övrigt om du går runt och tror att det du säger, skriver och tycker är facit - du gör precis samma sak som de du klagar på själv. Vet du verkligen inte om det? Eller låtsas du inte om det?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Vila i frid

Fastnat i samma träsk igen. Vill ni fortsätta diskussionen rekommenderar jag att ni tar den i bloggarna istället.

Låst.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

123
Skriv svar