Medlem

Tycker det förtjänade 3,5. Är ju så unikt att det förtjänar ett extra plus. Känslan i liret är ju väldigt trevlig även fast det är kort. Vore ju ett 4-5/5 om de fått till livslängden.

Medlem
Skrivet av ptr:

då frågar jag hur folk kan ha råd med en dator som klarar av det här spelet, men fortfarande sitter på minst en 3-4 år gammal skärm?

Själv sitter jag på en omkring 4 år gammal dator (okej, grafikkortet är nyare) men kan fortfarande ha riktigt höga inställningar. Jag spelade igenom spelet med en "vanlig" skärm och måste säga att jag inte störde mig det allra minsta på kanterna. Fick faktiskt gå in i spelet igen nu och kolla så att det verkligen är så som du säger.

Inte heller jag skulle kunna tänka mig att spela detta utan mus och tangentbord, men så är jag ju inte en konsollspelare heller.


signatur

Besök gärna min blogg: http:/mwindmark.blogspot.com

Lirade med både 360 kontroll och mus+tangenter

Måste säga att båda fungerade galant,


signatur

[Amd x2 6000+][4850][3gb ram][Corsair vx550w]

Medlem

Pc-versionen förtjänar högre betyg än konsolversionen.

Mirror's Edge är klockrent till PC, inte bara för kontrollerna utan för PhysX som gör spelet så mkt snyggare och verklighetstroget

Medlem

Väldigt underhållande spel men på tok för kort som har nämnts ett antal gånger.

Medlem
Skrivet av fullkornsaelg:

Pc-versionen förtjänar högre betyg än konsolversionen.

Mirror's Edge är klockrent till PC, inte bara för kontrollerna utan för PhysX som gör spelet så mkt snyggare och verklighetstroget

Jag gillar också Mirror's Edge, både till konsol och PC. Men när en betygskala är så grov som FZ's är (1-5, helt uruselt imo ) så tycker jag inte man kan öka betyget bara på kriteriet "grafik". Då får det nog till nått mer.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av Tompa:

Mr. Bravo: det finns ingen anledning att lägga tid och kraft på att testa samma sak två gånger, därför handlar denna text primärt om skillnader i pc-upplagan. Mer info om spelet hittar du i den första recensionen (länk finns i textens slut).

Jag ser då ingen direkt info om skillnaderna mellan de olika versionerna i er recension, mer än några få ytliga och självklara uttalanden.

Det största frågetecknet inför pc-releasen har ju varit kontrollerna, hur det kommer flyta ihop och funka med alla combos och framförallt 180-graders knappen. Lite mer genomgående intryck om hur detta gör sig på tangentbord och mus, samt hur hur det står sig mot konsoll-versionerna, vore inte helt fel!

Att säga att det inte är någon skillnad grafik-mässigt känns ju också ganska dumt. PhysX-stödet slänger in en hel del nya läckra objekt och effekter vilket alltid är ett plus i kanten för pc-användare. Mycket värt att nämna är ju även att PhysX delvis även kan användas utan Nvidia-kort, då det istället belastar CPU'n (Hur dåligt det sen funkar kan ju också nämnas som en ren varning), alternativt ett gammalt Ageia-kort. En grafisk fördel till som man hoppas på är så klart AA och AF, vilket har en tendens att strula i många spel (Särskillt portningar).

Ett annat stort frågetecken inför en pc-version är ju också hur spelmotorn funkar med PC'ns hårdvara och spel-känslan rent allmänt. I Mirror's Edge fall så är det otroligt bra optimerat, men lider som sagt av lite dåligt stöd för PhysX än så länge. En patch är redan släppt för att förbättra bla detta, och mer lär vara på G.
Ni säger att "spelet krashade en gång, men det beror nog på drivrutinerna" känns inte särskillt proffsigt. En snabb titt på forumen ger ofta ett svar, och ett allmänt intryck över hur det funkar för folk. Lite research utöver spelandet är väl aldrig fel?

Online-delen är också ofta väldigt annorlunda jämfört med konsoll-versionerna, vilket också borde gås igenom. I detta fallet handlar det ju bla om att man måste aktivera ett EA-konto med sin serial-nyckel (Endast ett konto per nyckel), där sen all online-info från timte-trials och dylikt lagras och delas med folk.

Men ja, nu när jag tänker efter så har ju FZ's recensioner alltid lackat mer ingående information om saker och ting. Det känns som att ni siktar på en betydligt okunnigare och oteknisk publik än den ni har. Särskillt när det gäller pc-användare.

Medlem
Skrivet av fullkornsaelg:

Pc-versionen förtjänar högre betyg än konsolversionen.

Mirror's Edge är klockrent till PC, inte bara för kontrollerna utan för PhysX som gör spelet så mkt snyggare och verklighetstroget

Ett par flaggor och lite snyggare glas gör inte mycket i mina ögon.

Medlem

Mycket bra spel men jag blir lika förvånad varje gång när det klagas på att det är för kort? För enligt mig så är dom flesta FPS spel korta. Men det kanske bara är jag som tycker detta?

Medlem

Tydligen inte många som förstår betygsskalan här på FZ.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

QRT
Medlem

Småkul spel. Snygg design/koncept. Kort och tråkig handling.

Medlem
Skrivet av ptr:

då frågar jag hur folk kan ha råd med en dator som klarar av det här spelet, men fortfarande sitter på minst en 3-4 år gammal skärm?

kanske för att widescreen suger och crt är bättre större och bäst... hade gärna haft en "tjock skärm" i widescreen dock, men det finns ju inte...

För övrigt tycker jag att mirrors edge förtjänar minst en 4 på grund av en väldigt nyskapande och annorlunda idé


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Hade själv inga problem med kontrollerna. Men spelet är ju inte bra. Det hinner t.o.m. bli enformigt trotts att det är så väldans kort. Sen tycker jag själv att storyn är oengagerande och förutsägbar.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av albertalbertsson:

Oförtjänt lågt betyg?

En av de mest innehållsfattiga recentioner jag läst, den var riktigt botten faktiskt.

"Hur har då hoppet från konsol till pc fungerat? Alldeles ypperligt måste jag säga. Att spela med mus och tangentbort går hur bra som helst (Xbox 360-kontrollen kan användas den med för de som vill). De förstnämnda ger spelet lite mer frihet då det är lättare att "sikta" när du springer omkring och hoppar mellan hustaken. När det gäller det grafiska har inga större förändringar skett."

Meningslöst.

* Konverteringen från ett konsolspel till PC gick bra.
* Mus och tbord kan anses fungera bättre än handk.
* Grafiken är mer eller mindre desamma.

Skrivet av MINO7AURO:
Skrivet av albertalbertsson:

Oförtjänt lågt betyg?

En av de mest innehållsfattiga recentioner jag läst, den var riktigt botten faktiskt.

"Hur har då hoppet från konsol till pc fungerat? Alldeles ypperligt måste jag säga. Att spela med mus och tangentbort går hur bra som helst (Xbox 360-kontrollen kan användas den med för de som vill). De förstnämnda ger spelet lite mer frihet då det är lättare att "sikta" när du springer omkring och hoppar mellan hustaken. När det gäller det grafiska har inga större förändringar skett."

Meningslöst.

* Konverteringen från ett konsolspel till PC gick bra.
* Mus och tbord kan anses fungera bättre än handk.
* Grafiken är mer eller mindre desamma.

Vad vill du få sagt?


signatur

[Amd x2 6000+][4850][3gb ram][Corsair vx550w]

ptr
Medlem
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av ptr:

då frågar jag hur folk kan ha råd med en dator som klarar av det här spelet, men fortfarande sitter på minst en 3-4 år gammal skärm?

kanske för att widescreen suger och crt är bättre större och bäst... hade gärna haft en "tjock skärm" i widescreen dock, men det finns ju inte...

För övrigt tycker jag att mirrors edge förtjänar minst en 4 på grund av en väldigt nyskapande och annorlunda idé

Bränner bilden fast på plasman också? Och är betrakningsvinkel lika med noll på plattskärmar....?

Medlem

mirrors edge är underbart. Och det låter ju som det är i princip samma på pc.. så

Inaktiv

spelade en stund, älskar det färglada osv men suger annars.


signatur

a"C"RED -

Medlem

5/5 , om det varit dubbelt så långt

Inaktiv

Det är så kort pga det ska bli episoder... vad jag har hört.

Man måste älska FZ´s kommentarfunktion, alltid så mycket gnäll och gråt att man kan bada i det. Det är så roligt att läsa!

Jag gillade Mirrors Edge, fräsch grafik och på ett bra sätt hjärndöd gameplay. Ibland är det skönt att inte behöva engagera sig för att ha kul. Där är studier, böcker och filmer så mycket mer givande. Men det kommer bli kul att verkligen sätta in sig i spel som Mafia 2 och Alan Wake, förhoppningsvis kommer de att vara djupa som brunnar.

Medlem
Skrivet av Grön:

Man måste älska FZ´s kommentarfunktion, alltid så mycket gnäll och gråt att man kan bada i det. Det är så roligt att läsa!

Kunde inte ha sagt det bättre själv.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Jag är ledsen men dom som tycker spelet är kasst är de som inte kan hantera det. Spelet blir bara roligare och roligare ju bättre man blir. Om man bara tar den enklaste vägen genom spelet så är det inte wow men när man hittar coola rutter och lyckas är det extremt tillfredsställande.

Det kunde varit lite mer varierande, haft nåt coolt multiplayerkoncept bla bla ...men som nytt IP står det sig riktigt bra.

Gillar fan EA's nya lir...Dead Space håller också hög kvalité. Nytänk är bra och ska belönas när det görs på ett bra sätt!

Inaktiv

Vore bra om man kunde ha en funktion som sortera bort alla kommentarer under 15+ och 18+, eller tom 21+ om man nu är riktigt kräsen ^^

Iaf, meningen var att gå igenom skillnaderna, länk till den fullskaliga genomgången finns, varför gnälla?

Inaktiv
Skrivet av Brain:

Jag tycker BF2 fick för mkt ros.

BF 1942 är det enda riktigt bra dom gjort.. BF 1942 är dock ett av dom bättre spelen någonsin.

Jag kan bara instämma helhjärtat. (även codename eagle)


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Redaktör
Skrivet av Kidrobot:

Hur kan två versoner av ett spel få samma betyg när det ena har mycket snyggare grafik, physx och spelbar med mus och tangentbord samt kontroll? bara undra..

sen att ni inte testar på en high end dator och utan physx patchen+ drivrutinera som är optimerade till ME är också ganska konstigt..

Recensionerna har gjorts av olika personer, där har du det enkla svaret på betygsfrågan. Vi testar sällan/aldrig med den absolut senaste datorhårdvaran. Sånt sköter hårdvaruinriktade sajter bättre än oss, vår uppgift är att berätta för gemene gamer hur spelen fungerar med någorlunda vanlig hårdvara. Visst, det skadar inte att testa med bra prylar men jag tycker inte det är ett krav att göra alla tester med den absolut senaste hårdvaran. Ytterst få spel har hårdvarukrav som potentiellt påverkar betyget.

Skrivet av Mr. Bravo:

[...] Men ja, nu när jag tänker efter så har ju FZ's recensioner alltid lackat mer ingående information om saker och ting. Det känns som att ni siktar på en betydligt okunnigare och oteknisk publik än den ni har. Särskillt när det gäller pc-användare.

Lackat och lackat... Det kan vara så enkelt att vi inte är exakt det just du vill att vi ska vara. Vi vänder oss till spelintresserade, utan att vare sig vara fördummande kortfattade eller nördigt långrandiga. Det har vi varit i många år, uppenbarligen till många läsares nöje.


signatur

Jag gillade spelet som bara den. Synd bara att det inte hade det multiplayer-läge som det en gång sa att det skulle ha.
Att en spelare var Runner och resten snutar.

Medlem

Jag tycker inte alls spelet e så förbaskat kort, tar ju iallafall flera timmar att klara det... Jämför det med t.ex Portal, det går ju att klara på under en timme om man är duktig nog!

Och det spelet (Portal) har ju ändå fått väääldigt högt betyg här å var trots att det är så kort.

Nej däremot tycker jag att detta spelet borde få lite minus på grund av en hel del jobbiga buggar (t.ex *SPOILERVARNING* när man jagar jackknife och han hoppar och klantar sig, så ska man iväg och svinga på några flaggstångar till vänster. Sedan ska man hoppa mellan 3 rör, och på nåt sätt lyckas faith hoppa buggigt varje gång hon ska till tredje röret, när jag spelar. Så får istället klättra högst upp på andra röret och hoppa direkt till plattformen.)

Bara en sån bugg förstår jag inte hur quality assurance kan ha missat, och ja jag har märkt av den både på PC och konsol...

I övrigt finns det en hel del småbuggar här och var som man kan reta sig på men annars är det ett mycket bra spel! (Har klarat det 3 gånger, på easy normal och hard).

Medlem

Bara att dömma emot 360-demon, så gjorde det sig mycket bättre till PC. Uppskattar verkligen hur de hanterat fysiken i spelet och all dess ögongodis det innebär. Riktigt kul och bra spel.
Innan den senaste Nvidia-drivrutinen så kraschade det några ggr, vilket var förargligt, men inte längre, som sagt.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

3/5!? Buuu. På tok för lågt. Mirrors Edge är helt sjukt bra. Förtjänar lätt en 4.

Körde på 1680x1050 på highest på allt och det rullade på helt ljuvligt på en modest 8800 512/ i7.

123
Skriv svar