Vilket var ditt första spel minne?

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av nolimitsoya.:

nämen, en skärmdump hittade man också!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/2f/Gorillas_screen...

1991...

hehe det där kommer jag ihåg, nån kompis hade det. var det till c64?

ahh körde vi på en dator vi hadde i klassrummet, 1994-5-6?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

lemmings på pc, runt 94 skulle ja tro:)

Medlem

Förmodligen runt skutet på 80talet. Då jag satt och körde på dundermaskinen ZX Spectrum.....en av de tidigaste spelminnena var av ett spel som hette Down to Earth (det var i princip Dig Dug)....men himla underhållande

Annars, vad gäller minne av bra spel och tider, måste vara de många soliga timmarna man satt med Amiga 500:an, i pojkrummet i början av 90talet, spelandes Civilization eller Settlers, med händerna om en serieblaska eller bok, samtidigt, fötterna på fönsterbläcket, och en värld utspelandes på ens då 28tums tv.....japp hade ej monitor.,...hade tv.

Det var tider det!


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Inaktiv

När jag va liten och bodde i sthlm fanns det en liten tjock kille i mitt kvarter som fick allt han pekade på. Självklart fick han NES först av alla och där trängdes man runt hans Ice-climber.
Jag får spela då! Kom igen! Schyrra...

det absolut första spelminnet var när vi fick ett tv-spel där man hade rymdskepp i wireframe formade som trekanter. kommer fan inte ihåg vad systemet hette, men jag va grym på det iaf.

första multiplayerminnet var när jag gick i 9an o vi gibbade Doom2 i obsklassen

Medlem

När jag spelade Grand Theft Auto hos min kusin år 1997 på ett Playstation.


signatur

Bengebolle

Medlem

Måste varit när man klarade YR Allied-kampanjen, sista uppdraget var så himla svårt.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

MFC
Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av nolimitsoya.:

nämen, en skärmdump hittade man också!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/2f/Gorillas_screen...

1991...

hehe det där kommer jag ihåg, nån kompis hade det. var det till c64?

ahh körde vi på en dator vi hadde i klassrummet, 1994-5-6?

LOL, det följde med i DOS 6.22 och kördes i QBasic haha.. kommer ihåg det så väl. Möjligt bilden är från anna plattform men wtf, ser EXAKT ut som dos-versionen

http://www.somethingawful.com/d/news/diary-qbasic-gorilla.php


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av denbästaantisocial:

det absolut första spelminnet var när vi fick ett tv-spel där man hade rymdskepp i wireframe formade som trekanter. kommer fan inte ihåg vad systemet hette, men jag va grym på det iaf.

första multiplayerminnet var när jag gick i 9an o vi gibbade Doom2 i obsklassen

Asteroids menar du?

Medlem

Diamond hunt, uppvikbart treskärmsspel.. (ooooh).
http://www.miniarcade.com/vtech/diamond.htm

Skrivet av Detrol:
Skrivet av denbästaantisocial:

det absolut första spelminnet var när vi fick ett tv-spel där man hade rymdskepp i wireframe formade som trekanter. kommer fan inte ihåg vad systemet hette, men jag va grym på det iaf.

första multiplayerminnet var när jag gick i 9an o vi gibbade Doom2 i obsklassen

Asteroids menar du?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/13/Asteroi1.png

vettefan om det var Asteroids - har för mig det var simplare än så. men jag var bara några år gammal så detaljerna kan vara lite luddiga

Medlem

Första minnet jag har som jag är helt säker på är SMB till nes. Spelade spel före det också men minns inte vilka det var eller på vilken maskin det va.
Att jag minns just SMB är nog mest för att morsan fick en skrattattack som varade i typ 30 min för hon tyckte mario var så ful när han simmade


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Asteroids som jag skickade bild på är ju ifrån 1979

Inaktiv
Skrivet av MFC:
Skrivet av IceMan:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av nolimitsoya.:

nämen, en skärmdump hittade man också!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/2f/Gorillas_screen...

1991...

hehe det där kommer jag ihåg, nån kompis hade det. var det till c64?

ahh körde vi på en dator vi hadde i klassrummet, 1994-5-6?

LOL, det följde med i DOS 6.22 och kördes i QBasic haha.. kommer ihåg det så väl. Möjligt bilden är från anna plattform men wtf, ser EXAKT ut som dos-versionen

ah det stämmer, kommer ihåg nu. Själv försökte man sig på "hello world"-programmering
Började leka med basic redan till atarin, läste nån tidning där man kunde göra sitt eget hangman, skrev av koden men det funkade ändå inte :/
Hello world var nog min nivå helt enkelt.

Det fanns ett spel som hette scorched earth som gick ut på samma sak som Gorillas. En klasskompis hade det och tyckte det var så jäkla skoj så man var ju tvungen att skaffa en pc så fort som möjligt.. fast det tog nog nåt år innan vi hade ett.

Medlem
Skrivet av bogobot:

ah det stämmer, kommer ihåg nu. Själv försökte man sig på "hello world"-programmering
Började leka med basic redan till atarin, läste nån tidning där man kunde göra sitt eget hangman, skrev av koden men det funkade ändå inte :/
Hello world var nog min nivå helt enkelt.

Det fanns ett spel som hette scorched earth som gick ut på samma sak som Gorillas. En klasskompis hade det och tyckte det var så jäkla skoj så man var ju tvungen att skaffa en pc så fort som möjligt.. fast det tog nog nåt år innan vi hade ett.

ops, svarade hos brossan med hans egen inloggning, men det kunde lika gärna ha varit han som skriver, eftersom han tog hem vår första pc


signatur

thank you, come again

Medlem

Första minnet är Chip... väldigt underhållande spel fortfarande. har ännu inte klarat ut det tho -.-


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Chip's Challenge menar du? Finns det någonstans att få tag på de i dagsläget gratis?

Jag såg en mordärnare version, men det förstör ju nostalgin i det hela. Så det vore klassikern isf

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av bogobot:

ah det stämmer, kommer ihåg nu. Själv försökte man sig på "hello world"-programmering
Började leka med basic redan till atarin, läste nån tidning där man kunde göra sitt eget hangman, skrev av koden men det funkade ändå inte :/
Hello world var nog min nivå helt enkelt.

Det fanns ett spel som hette scorched earth som gick ut på samma sak som Gorillas. En klasskompis hade det och tyckte det var så jäkla skoj så man var ju tvungen att skaffa en pc så fort som möjligt.. fast det tog nog nåt år innan vi hade ett.

ops, svarade hos brossan med hans egen inloggning, men det kunde lika gärna ha varit han som skriver, eftersom han tog hem vår första pc

Ahh scorched earth, där har vi mitt första multiplayerminne. Jag blev konstant storspöad av min äldre bror, detta fortsatte sedan i ungefär 10 år till innan han tröttnade på spel och jag blev bättre än han


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Ja, Scorched Earth är bland de första minnena, tillsammans med Mario, Loom, och något tetris i 3D som följde med min första dator.

Btw, första spelet som jag köpte för egna pengar var Joe and Mac: Caveman Ninja.

Medlem

Det första spelet jag minns är 'Bubble Bobble', har för mig att det var på Commodore 64 jag spelade det på, grymt kul. Det är ingen som råkar veta om det går att få tag på det gratis till datorn?

Första datorspelet var antingen 'Sam & Max - Hit the road' eller 'Day of the tentacle', det var iaf dom jag kommer ihåg att jag spelade först på den första datorn vi fick i familjen. 'Day of the tentacle' speciellt var så extremt bra spel :). Frågar även här om nån vet om det går att få tag på dessa spel gratis någonstans? Alternativt om nån vet hur man får dom att fungera på Windows XP, har kvar skivorna någonstans. Eller det kanske bara räcker att installera som vanligt?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Det första spelet jag minns är 'Bubble Bobble', har för mig att det var på Commodore 64 jag spelade det på, grymt kul. Det är ingen som råkar veta om det går att få tag på det gratis till datorn?

Jo på det här stället och helt lagligt dessutom:)

www.c64.com Sen behöver du en emulator. Googla på ccs64 så får du en där också


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:
Skrivet av Rissan:

Det första spelet jag minns är 'Bubble Bobble', har för mig att det var på Commodore 64 jag spelade det på, grymt kul. Det är ingen som råkar veta om det går att få tag på det gratis till datorn?

Jo på det här stället och helt lagligt dessutom:)

www.c64.com Sen behöver du en emulator. Googla på ccs64 så får du en där också

Tackar tackar, ska ta och ladda ner det när jag kommer hem


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Hahah mitt första var nog lejonkungen tror jag


signatur
Medlem

Har också ett litet svagt minne av att alla mina kompisar lr ja... deras föräldrar hade Little Big Adventure på deras datorer!!! Ett riktigt klassigt spel tycker jag! Var i tyskland på semester och hittade på nån fattig marknad LBA för 6£ (Typ 60 kr) till Playstation 1!


signatur

Även om jag skriver runt på forumet så klassas jag som en aktiv gamer :)

Medlem

Jag fick PS1 som julklapp och sen des har jag alltid gillat spel..
Kommer i håg när jag satt och spela framför TV'n spelade typ
Lara Croft Tom Radier Orginalet och ett Snowboard spel som jag inte kommer i håg namnet på.


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Medlem

kan det ha varit "Snowboarders"? det var sjukt kul


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

säger som jag sa i "ditt första spel" tråden:

"New Zeeland Story" på amiga 500.
Gul kyckling med pilbåge, bomber och laser, kan det bli bättre!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Min första spel minne var nog när jag spelade Doom 2 eller 1 (kommer inte ihog) mot min mappa på Lan xD


signatur

Remember remember the fifth of November

Medlem

Super Mario Bros 3 till Nes. Kommer inte ihåg hur gammal jag var när vi fick ett Nes hemma men ända sedan första dagen jag spelade så har jag varit fast i spelvärlden... och tur är väll det

Att Super Mario Bros 3 är mitt första spel minne bidrar nog en hel del till att jag tycker det är ett av dom bästa spelen någonsin också... förmodligen samma orsak till att jag älskar Nes spel överhuvudtaget så mycket.
Man måste bara älska nostalgi

Skriv svar