Nästan 3 månaders "sommarlov" på universitetsnivå, bra eller anus?!

Medlem

^- Tror han pratar om vanliga "arbetare", 7 till 16 ;P alla är inte akademiker hehe

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^- Tror han pratar om vanliga "arbetare", 7 till 16 ;P alla är inte akademiker hehe

Mjo, men "vanliga" arbetare har inte en snittlön på 38k... Jag unnar verkligen folk att ha bra löner, men är man brevbärare kanske man får vara nöjd med att snitta under 20 medan man som jurist alltså har en brutto på ungefär det dubbla. Sedan ser Sveriges skattesystem till att den största skillnaden försvinner, men man har dock ändå gott och väl ganska mycket mer kvar i månaden.

Medlem

vad äre för drömmlöner folk har?
jag hadde 17k innnan höjingen till lite över 18k.
38k i snitt? låter extremt konstigt i mina öron. vad är man då? Kung?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

vad äre för drömmlöner folk har?
jag hadde 17k innnan höjingen till lite över 18k.
38k i snitt? låter extremt konstigt i mina öron. vad är man då? Kung?

Det är snittlönen för jurister i Sverige. Vad du inte tänker på att med de lönerna betalar du en helt annan skattesats än vad du gör. Plus att man betalar statlig skatt. Något man inte gör på din lön. Till detta kommer att man utbildat sig i över 4 år, och det är inte en ingångslön direkt. Den ligger på 21k tror jag det var. Man får ju komma ihåg att det finns folk som tjänar mycket mindre och de som tjänar mycket mer.

Tror snittsvensken tjänar lite över 20k. Man får ju tänka på att okvalificerat arbete inte är sådär superhett när det gäller löner. Men även personer som bara är internutbildade på sådana ställen kan börja tjäna lite mer pengar. Vad som är mer skrämmande är vad t ex sjukvårdspersonal tjänar efter många års utbildning. Huga!

Medlem

aa det jag ogillar starkt, folk som jobbar med människor, sjuhus, hemtjänst osv.. har välldigt låg lön om man gämför med Pappers-nissar, vilket är extremt oretvist!
Människor borde vara mera värda än papper och siffror

får hoppas att det kommer bli bättre i framtiden!
(imo så är det konstigt att inte S gjorde nått under alla dessa år "arbetarklass parti MY ASS)


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av Karmalicious:

Ja, verkligen. För prestationsångest finns inte alls i arbetslivet... Och de sketna jobb som ni "tvingas" ta för att kunna betala hyra är vad somliga kallar sitt vanliga jobb.

haha, tror du seriöst att "sommarjobb" är ekvivalenta med heltidsjobb så har du aldrig haft ett.
man får alltid bottenbottenskrapet utan säkerhet, och även om de fastanställda gör liknande uppgifter får de jävligt mkt mer betalt. (och jag ser väl inget fel i det direkt.. men det gör inte situationen bättre för oss som måste ta skiten)

Citat:

Lite svårt att sympatisera med folk som väljer att få plugga så gott som gratis, får 2 000 något i månaden för att göra det och sedan gnäller för att man under ett par år får jobba med något som inte är välbetalt eller man är intresserad av.

få plugga så gott som gratis.. uhm.. förutom mitt lån på ~150.000 menar du? ahh ok.

har du nånsin pluggat på högskola? det låter som du tror att allt man läser och gör är jätteroligt och pörskans intressant och lätt som en plätt.
du går och oroar dig för diverse saker dygnet runt, och har _alltid_ dåligt samvete för det ena eller det andra som student.
sen tycker jag det är överdrivet med folk som har relativt låg hyra och bara har 10 spänn kvar vid slutet av månaden (och tar lån).. men det är inte en jävla ez-ride.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

De flesta studenter skulle nog behöva prova på att jobba 3- eller 5-skift ett tag. Slår vad om att studentlivet skulle kännas som en enda lång semester efteråt. Tentaångest? Pfft.

Nej, själv pallar jag inte med knegarjobb (juristjobb och dylikt och deras löner inräknade) med dålig lön. Visst, det är "säkra" pengar men inget man blir rik på.

Schtek ftw 8)

Medlem

Man blir ju ledsen när man läser denna tråden. Tur att man har ett eget kapital på några slantar.

Medlem
Skrivet av jingai:

De flesta studenter skulle nog behöva prova på att jobba 3- eller 5-skift ett tag. Slår vad om att studentlivet skulle kännas som en enda lång semester efteråt. Tentaångest? Pfft.

de flesta jag pluggar med hade ett vanligt kneg innan de började på universitetet. själv jobbade jag tre år innan jag började plugga, så det är knappast som att vi är några naiva små kycklingar som inte vet hur det ser ut i den stora världen.

poängen med denna tråd var inte att gnälla över hur jobbigt vi studenter har det, utan att ifrågasätta varför vi ska ha 3 månaders ledighet (utöver alla jul-, påsk- och vad-det-nu-är-lov). framför allt när det ändå bara innebär jobb för de flesta. varför dra ut på eländet, jobba ska vi ju göra resten av livet iaf.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av prikk:
Skrivet av Karmalicious:

Ja, verkligen. För prestationsångest finns inte alls i arbetslivet... Och de sketna jobb som ni "tvingas" ta för att kunna betala hyra är vad somliga kallar sitt vanliga jobb.

haha, tror du seriöst att "sommarjobb" är ekvivalenta med heltidsjobb så har du aldrig haft ett.
man får alltid bottenbottenskrapet utan säkerhet, och även om de fastanställda gör liknande uppgifter får de jävligt mkt mer betalt. (och jag ser väl inget fel i det direkt.. men det gör inte situationen bättre för oss som måste ta skiten)

Citat:

Lite svårt att sympatisera med folk som väljer att få plugga så gott som gratis, får 2 000 något i månaden för att göra det och sedan gnäller för att man under ett par år får jobba med något som inte är välbetalt eller man är intresserad av.

få plugga så gott som gratis.. uhm.. förutom mitt lån på ~150.000 menar du? ahh ok.

har du nånsin pluggat på högskola? det låter som du tror att allt man läser och gör är jätteroligt och pörskans intressant och lätt som en plätt.
du går och oroar dig för diverse saker dygnet runt, och har _alltid_ dåligt samvete för det ena eller det andra som student.
sen tycker jag det är överdrivet med folk som har relativt låg hyra och bara har 10 spänn kvar vid slutet av månaden (och tar lån).. men det är inte en jävla ez-ride.

Eftersom vi gör antaganden. Du är inte så gammal, va? Berätta vilket sommarjobb du haft. Säkerheten är inte den samma, nä, och precis som du ser jag heller inte felet med det. Själv har jag haft sommaranställningar som kassabiträde på matbutik och OKQ8, vaktmästare och diverse annat löst. Det är enligt mig typiska sommarjobb. Enligt dig också tydligen, eftersom du skriver att fast anställda har liknande uppgifter.

Vad har du betalat med de ~150k som du har i lån? låt oss se. Böcker är dyrt så det är säkert någon 10k. Sedan har vi ju kåravgift och sådant. Det är nästan 1 000 kr om året. Sedan...? De 2 000 i bidrag borde med täcka dessa kostnader. Alltså betalar du inget. Du snarare får pengar för att utbilda dig. Eller menar du att du borde få boende, mat och allt annat betalt för att du pluggar? Kanske lite fickpengar? Jag tycker också att man har alldeles för lite pengar om man bara tar lån och inte jobbar vid sidan av. Jag förstår dock inte var du vill komma med det? Är det som jag skrev ovan?

Det låter ju hemskt att du går omkring och mår psykiskt dåligt hela tiden. Det är inte alls bra, men det är ju inte synonymt med studier på högskola. Det finns massor med brevbärare jag arbetar med som mår dåligt för de känner sig misslyckade, inte kommer någonstans i livet o s v. Jag har inte sagt något om hur enkelt eller hur kul det är att plugga. Jag har sagt att det är helt självvalt. Du kan ju knappast komma och påstå att du är tvingad för din överlevnad eller dyl.

Edit: För att lätta din oro om att jag inte skulle vara insatt. Jag har läst: Ekonomi, Juridik, Statistik, Data- systemvetenskap och statsvetenskap under många år från och till.

Medlem
12
Skriv svar