Tjurfäktning

Medlem
Skrivet av båtsman:

Det är visst kultur. En kultur kan innehålla djurplågeri.

Läsförståelse ftw eller?
Vem har sagt att det INTE var kultur?

Det jag säger är att även om det är kultur så är det också djurplågeri.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av båtsman:

Det är visst kultur. En kultur kan innehålla djurplågeri.

Rättfärdigar det djurplågeriet?

Medlem

tjurfäktning är en del av den spanska kulturen det kan man faktiskt inte neka.

Lika mycket som kräftskiva är en del av vår svenska kultur.

men nog om detta jag vill läsa mer om vad folks åsikter är gällande tjurfäktning och speciellt om situationen som hänt!


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av Zymac:

Läsförståelse ftw eller?
Vem har sagt att det INTE var kultur?

Det jag säger är att även om det är kultur så är det också djurplågeri.

Tolkade "VADFAN har kultur med saken att göra? INTE ETT JÄVLA DUGG!" som att du menade att det inte var kultur. Ser att det kan ha varit förhastat.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Rättfärdigar det djurplågeriet?

Nej, det tycker jag inte. Men det kan göra det lättare att förstå varför det är accepterat.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

En till tråd där Mikaelh anser sig ha tolkningsföreträde över andra människor och där alla som inte håller med till 100% blir kallade "kommunister", "vänsterpack", "PK-maffian", m.fl?

Så sant som det var sagt.

Medlem
Skrivet av Vonyx:
Skrivet av bjosarn:

En till tråd där Mikaelh anser sig ha tolkningsföreträde över andra människor och där alla som inte håller med till 100% blir kallade "kommunister", "vänsterpack", "PK-maffian", m.fl?

Så sant som det var sagt.

Faktiskt så var inget sant av det bjosarn skrev i sitt inlägg. Det var bara ytterligare ett troll-inlägg från honom skrivet för att provocera. Dock dåligt skrivet då det inte stämde alls.

Förstår inte varför varenda jävel på det här forumet ska på mig.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Vonyx:
Skrivet av bjosarn:

En till tråd där Mikaelh anser sig ha tolkningsföreträde över andra människor och där alla som inte håller med till 100% blir kallade "kommunister", "vänsterpack", "PK-maffian", m.fl?

Så sant som det var sagt.

Faktiskt så var inget sant av det bjosarn skrev i sitt inlägg.

Förstår inte varför varenda jävel på det här forumet ska på mig.

Som man frågar får man svar.
Kontroversiella åsiket får hårda mothugg.
etc etc etc.

Mina åsiket är kontroversiella. Och?
Jag står för dem och för en diskussion utifrån mitt sätt att se på dem.
Och jag vet mycket väl att jag inte är vidare omtyckt av majoriteten av användarna på FZ.
Den som leken ger får leken tåla.

I ditt fall förefaller det som att folk tänder till på ditt sätt att placera folk i olika fack.
Du var ryysligt snabb på att placera mig i vänsterfacket. (något jag finner oerhört komiskt)


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag kände igen ditt användarnamn från när jag var här och diskuterade kristendom (när jag var kristen). Så jag trodde att du hörde till Bjosarn-Greger-gänget.

Kanske hade fel...

Sen tycker jag inte att det är särskilt kontroversiellt att anse att djurplågeri är barbariskt.

Medlem

Tjuren vann. Grattis till honom:D Synd att dom tog död på honom. Han kunde fått frihet som pris

Medlem

Det undrar jag också: varför avliva tjuren när han faktiskt lyckas? Vill dom bara ha dåliga tjurar som aldrig lyckas träffa? Då är det ju inte lika "coolt"...

Medlem

Det är inte mer djurplågeri än våra slakterier där tusentals djur avlivas varje dag, efter att ha fått leva sina liv instängda i små bås.

Tjurfäkningstjurar lever som kungar i jämförelse, dom behöver stora ytor för att bygga upp starka muskler, dom är inte heller genetiskt förstörda som vissa slaktdjur.
Sen dör dom storslaget och under hyllningar.
Ställningen är alltså:

Spansk tjur +1
Svensk boskap 0.


signatur

yolo

Håller med båtsman, visst kan en kultur innehålla djurplågeri, men det berättigar inte den för det. Svenskar äter ganska ofta korv och bröd, den som tror att grisen fick en öm vallning in i döden har skygglappar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Håller med båtsman, visst kan en kultur innehålla djurplågeri, men det berättigar inte den för det. Svenskar äter ganska ofta korv och bröd, den som tror att grisen fick en öm vallning in i döden har skygglappar.

De flesta slaktdjur går inte alls en plågsam död till mötes, man är väldigt noga med att använda sig av bedövning och dylikt.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Precis. En svensk slaktpistol dödar djuret mycket snabbt.

Medlem

Tjurfäktning är givetvis onödigt men är som redan sagts väldigt bundet i kultur och tradition.

Spanien håller på med självsanering så småningom kommer det inte finnas kvar dock på grund av turism och gamla anor så dröjer det ett tag till innan det sker men det är på gång.

Trots att jag anser vara mig djurvän så kan jag inte påstå att jag blir glad när detta sker.

Varför gotta sig i en annans olycka.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Spanien håller på med självsanering så småningom kommer det inte finnas kvar dock på grund av turism och gamla anor så dröjer det ett tag till innan det sker men det är på gång.

Sen är det, i alla fall i vissa delar av landet, fortfarande väldigt populärt bland befolkningen. Om jag inte minns fel är det någon debatt nu där katalonerna vill förbjuda det och madridbor vill göra det till kulturminne. Det splittrar alltså befolkningen.

Hittade en artikel från 2007 som försöker förklara varför tjurfäktning lever kvar: http://www.dn.se/nyheter/varlden/tjurfaktningen-blomstrar-mot...

Medlem

Har för mig det är förbjudet i Barcelona om jag inte missminner mig..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tjurfäktning är INTE förbjudet i Barcelona. Det förekommer en gång i veckan under sommaren har jag för mig.

Tjurfäktning är kultur, det är sant. Men att försöka försvara det och börja jämföra med svenska slaktmetoder tycker jag inte man ska göra. En sak rättfärdigar inte en annan. Hela köttindustrin och hur vi använder djur genomsyras av djurplågeri. Hur bra en spansk tjur får leva gör absolut inte upp för det den får uppleva i arenan. Det är inte ens en jämn fight där tjuren först försvagas och görs förvirrad i 5-10 minuter.

Tjuren är djur precis som vi och jag kan slå vad om att den hellre hade stångats vidare med sina kompisar i sin hage istället för att gå ut på en arena och få applåder för att man för en ovinnbar kamp för sitt liv. Självklart är detta en diskussion om vilka djur som egentligen ska tillhöra den kategorin som har rätt att leva ett fredfullt liv utan människors påverkan. Jag är väl rätt ensam om att tycka att alla djur ha ska den rätten. Dock är jag inte vegetarian, men det är jag väldigt nära på att bli. Så än så länge får ni kalla mig en hycklare.

Människan har alltid ätit kött för sin överlevnad, men så är det inte längre förutom i de länder där folk äter vad de kan. Nu äter vi i stället över vad vi borde. Vi använder djur till i princip allt, vare sig dom vill det eller inte. Det skiter vi, vi är den intelligenta rasen där kultur är ack så viktigt.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

"Tjuren är djur precis som vi och jag kan slå vad om att den hellre hade stångast vidare med sina kompisar i sin hage istället för att gå ut på en arena och få applåder för att man för en ovinnbar kamp för sitt liv."

Och om tjuren vinner avlivas den. Ironiskt.

Medlem

Suger att vara på förlorarplats i näringskedjan.
Det förekommer att tjurar "vinner sin frihet".


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av ScarFace:

Människan har alltid ätit kött för sin överlevnad, men så är det inte längre förutom i de länder där folk äter vad de kan. Nu äter vi i stället över vad vi borde. Vi använder djur till i princip allt, vare sig dom vill det eller inte. Det skiter vi, vi är den intelligenta rasen där kultur är ack så viktigt.

Som människa så måste man dock äta något som varit vid liv för att överleva, vare sig det är en sallad eller en biff.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Har inte sagt något annat. Menar du på att växter ska jämställas med djur?


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Barbarer.

nordeuropa > sydeuropa


signatur

R.I.P The_maxx

Avstängd

Hah, ja, geografiskt sett ligger vi över dem. ^^

Medlem

tänkte mera på civiliserade och utvecklade.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Barbarer.

nordeuropa > sydeuropa

Skrivet av IceMan:

tänkte mera på civiliserade och utvecklade.

Fattar inte riktigt vad du menar, lust att förklara ett snäpp?


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av ScarFace:

Har inte sagt något annat. Menar du på att växter ska jämställas med djur?

Jag tycker att argumentet för att man inte ska äta kött därför att man tycker synd om djuret är meningslöst, därför att det även går att säga så om växter. Djur är för visso smartare än växter, men de djur vi har på våra middagsbord har fortfarande ett intellekt ojämförbart med människans. Det intellektuella hoppet mellan t.ex en rädisa och höna är förmodligen kortare än mellan höna och människa.

För att förtydliga; När jag läste ditt inlägg så tolkade jag det som att du ville att människan helst ska lämna alla djur ifred och låta dem leva fritt, och har det som ett argument för att eventuellt bli vegetarian. Problemet är som så att 80 % av all odlingsbar mark på jorden redan är uppodlad, och varje dag huggs regnskog ned för att ge plats åt sädesfält och sojaodlingar. Så vad man än väljer att äta så går det knappast att backa upp med moral. Att sluta äta helt är nog det enda sättet man kan "hjälpa" naturen på som människa


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av ScarFace:

Har inte sagt något annat. Menar du på att växter ska jämställas med djur?

Växter äts av djur.
Djur äts av människor.
Ibland äts människor av andra djur.

Kort sagt, Den som står överst i näringskedjan är den som "besämmer".

"it sure sucks being at the bottom of the food-chain"


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av ScarFace:

Har inte sagt något annat. Menar du på att växter ska jämställas med djur?

Jag tycker att argumentet för att man inte ska äta kött därför att man tycker synd om djuret är meningslöst, därför att det även går att säga så om växter. Djur är för visso smartare än växter, men de djur vi har på våra middagsbord har fortfarande ett intellekt ojämförbart med människans. Det intellektuella hoppet mellan t.ex en rädisa och höna är förmodligen kortare än mellan höna och människa.

För att förtydliga; När jag läste ditt inlägg så tolkade jag det som att du ville att människan helst ska lämna alla djur ifred och låta dem leva fritt, och har det som ett argument för att eventuellt bli vegetarian. Problemet är som så att 80 % av all odlingsbar mark på jorden redan är uppodlad, och varje dag huggs regnskog ned för att ge plats åt sädesfält och sojaodlingar. Så vad man än väljer att äta så går det knappast att backa upp med moral. Att sluta äta helt är nog det enda sättet man kan "hjälpa" naturen på som människa

Man kan dra gränsen hur långt som helst, visst. Men jag drar den vid växter, sen hur meningslöst det är tycker jag var och en får bestämma eftersom det är en själv som stoppar i sig mat i magen. Det är inte heller bara för att jag tycker synd om djuren. Köttindustrin bidrar med en bra bit mer utsläpp än vad motsatsen gör. Så mycket som 20 procent om jag inte minns fel. För att få slut på våran överandvänding av djur tycker jag det är bättre att gå emot helt och inte hålla på och dalta. Som jag gör för tillfället.

Sen säger du att det intellektuella hoppet mellan ... är FÖRMODLIGEN ..., du får gärna utveckla om varför du tror så och om du har något som direkt visar på det.

Att vi äter kött accepterar jag. Men inte på sättet vi gör det och i den utsträckning som det sker. Att säga emot och peka med moralkäppen tycker jag definitivt man kan göra. Återigen handlar väl det om vem som ska få leva i fred utan människans påverkan. Där sätter vi upp våra egna gränser. Jag tycker synd om djuren och ser dom som tillräckligt intelligenta för att få vara i fred. Det gör jag inte med växter.

Vi har resurserna för att förändra men inte den minsta vilja. Tjurfäktning är bara ett av många exempel. Att bli vegetarian tycker jag är ett stort steg framåt, och att det inte skulle gynna naturen håller jag inte med om. Iallafall inte som statistiken ser ut nu.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Skriv svar