Mail från Take-Two

Inaktiv
Mail från Take-Two

Halloj

Jag fick nyss mail från min skola angående att de har fått klagomål från Take-Two Interactive Software att jag hade brytit mot upphovsrättslagen.

Anledningen till det var tydligen för att jag hade torrent filen: BioShock_2-Razor1911.torrent Igång på skoland nätverk.
Jag satt med min laptop och hade ingen aning om att min torrent klient var uppe. Jag är inte riktigt vann med det nya interfacet som Win 7 har och såg inte att den låg som backgrundsaktivitet.

Anyway, Det står att det har fått klagomål från Take-Two och skolan ska vidta lämpliga åtgärder om klagomålet är berrätigat.

Borde jag vara rädd?:\

Medlem

Jäkla pirat!

Medlem

Du lär märka vad som händer.

Medlem

Dum får lida.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Som man säger: Så kan de gå, när inte haspen är på... eller nått sånt...


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Hmm, bättre att du anmäler dig själv...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Har aldrig pysslat med nedladdning så jag vet inte riktigt hur en torrent fungerar. Laddade du ner eller fanns bara filen på datorn? Kort och gott hur fungerade allt?

MFC
Medlem

Tycker att ett brev där man ber om ursäkt och lovar avinstallera torrentprogrammet borde räcka... fast det vet vi ju att det inte gör i många fall.

I de flesta fall vill de klä av folk, böja dom framåt och köra upp en fet järnstång i röva tills man vaknar, skuldsatt till öronen och går omkring med koppel tills man är 80


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

hur fan får skolan reda påt då?


signatur

Kinectimals - Träna och lek med 20 virtuella kattdjur.

MFC
Medlem
Skrivet av linkan18:

hur fan får skolan reda påt då?

IP-spårning samt loggning. Sedan snigelpost gissar jag.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Hur vet de att det verkligen var spelet som torrentfilen länkade till och inte något helt lagligt som de har givit samma namn som spelet?
(chansen för detta är förvisso helt obefintlig)
Hur gör de i detta fallet med bevisföringen?


signatur

Allah är stor men jag har större

MFC
Medlem
Skrivet av Pliskin (Amöban):

Hur vet de att det verkligen var spelet som torrentfilen länkade till och inte något helt lagligt som de har givit samma namn som spelet?
(chansen för detta är förvisso helt obefintlig)
Hur gör de i detta fallet med bevisföringen?

Det är nog en Pontén-lösning, dvs screenshot.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Det är väl bara säga att som det är. Skolan kan nog inte göra något mot dig, du får nog en varning eller att du inte får använda din dator. Take-Two däremot lär nog inte vara like snäll


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Alltså det är ju hemskt, men man får ju tänka till lite...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag ger mig fan på att din skola har en policy angående fildelning.
Det är din egen skydlighet att hålla dig uppdaterad med gällande regler och föreskrifter.
Det är också din skyldighet att ha koll på vad som finns och är i bruk på din dator.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Med tanke på att jag ladda ner 2GB av 7.35 Gb och att jag ladda upp 21 MB, och det var nog mindre på skolans nätverk, så kan de nog inte vara för hårda.

@bjosarn: Jo man får tänka efter, men i detta fall så tänkte jag inte på just det.

@Nestor: Alla skolor har väl en policy för det. Och jag vet att jag har en skyldighet. Misstag är misstag

MFC
Medlem
Skrivet av -Gvrkan-:

Med tanke på att jag ladda ner 2GB av 7.35 Gb och att jag ladda upp 21 MB, och det var nog mindre på skolans nätverk, så kan de nog inte vara för hårda.

Kvantitet är inte något industrin tar hänsyn till.

Fast jag hoppar det löser sig ändå.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Hmm... En helt vanlig elev som laddar ner. Inte i stor skala utan bara lite vid sidan för eget bruk. Säger bara statuerande exempel. Tyvärr så kommer dom nog inte vara snälla. Eftersom dom nog redan har någon trojan på din dator som samlar information på dig så bör du nog bara erkänna och hoppas på att du slipper skadestånd och annat jobbigt.

Medlem
Skrivet av visan:

Hmm... En helt vanlig elev som laddar ner. Inte i stor skala utan bara lite vid sidan för eget bruk. Säger bara statuerande exempel. Tyvärr så kommer dom nog inte vara snälla. Eftersom dom nog redan har någon trojan på din dator som samlar information på dig så bör du nog bara erkänna och hoppas på att du slipper skadestånd och annat jobbigt.

eller nä förresten


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Att jag inte tänkte på det. Formatera om. Då har dom inga bevis:D Screenshoots kan vara manipulerade.

Håll oss uppdaterade.

Medlem
Skrivet av visan:

Att jag inte tänkte på det. Formatera om. Då har dom inga bevis:D Screenshoots kan vara manipulerade.

Håll oss uppdaterade.

Om dom skickat en skriftlig varning så kan man ju på goda grunder anta att det redan finns viss bevisning.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

De har ju redan tagit de bevis de har fattar du väl? Att du nu tar bort grejer spelar ju inte någon som helst roll.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Möjligen skulle det sätta dig hårdare i skiten om du försöker förstöra bevis.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag tar tillbaka förslaget. Men vad har dom sagt mer än att skolan har fått ett mail från take-two?

Medlem

Om jag har fattat det rätt har du alltså medgivit att du har materialet på din hårddisk? Får de nys om den här tråden blir det nog inte svårt...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

De har ju redan tagit de bevis de har fattar du väl? Att du nu tar bort grejer spelar ju inte någon som helst roll.

men vad har dem för rätt att rota i hans dator utan juridisk tillåtelse ?

låt oss säga att skolan/företaget checkat igenom hans dator för extrahera information via digitalt sätt.. trojan, eller anmält bara rotat igenom hans privata dator när han varit inkopplad i deras nätverk.

Det jag försöker påpeka här.. är det ens lagligt?

Ifall det ej är det, och det visar sig skolan/företaget har fått ut bevis på detta sätt så kanske du kan kontra med detta

Aja lycka till!jag är inte direkt för illegal nerladdning även om det sker då och då från min egen sida, men jag hoppas för din skull att du slipper undan med en varning utan ekonomiska förluster.

Håll oss uppdaterade!

Medlem

är väl bara plocka bort det och be om ursäkt till skolan eller nått , sen är det klart


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Homiecide:
De har rätt att "rota i hans dator" om de anser att de har med utredningen att göra. Jag tror inte att företag skickar ut slumpvisa brev där de påpekar att de har bevisning om att lagen har brutits.
Vad man ser i den här tråden är någon som har medgett att han har delat ut en olaglig fil/olagliga filer, dessutom genom en skolas nätverk. Vilket i ren juridisk mening är ett solklart övertramp av lagen.

Självklart finns det problem i bevisningen kring torrent-filer, men om man ser till vad de (juristerna) har att röra sig med så känns det tämligen "lugnt"... (Utifrån de kunskaper jag har i ämnet, vilka är ringa.)


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

För att komma åt en skolas nätverk så krävs det ju ofta ett personligt användarkonto, jag har en känsla av att de har rätt bra koll på vilken trafik som går igenom det.
Dock rätt förvånande att Take Two var så snabba med att hugga ifrån vid ett förhållandevis ringa brott, trodde snarare att de siktade in sig mer på "stordelarna".
Och om han inte har hunnit få ned hela spelet, hur ska de då veta att det verkligen är spelet som laddades ned?


signatur

Allah är stor men jag har större

12
Skriv svar