En helt ny värld...

Medlem
En helt ny värld...

Nu är det såhär att jag hade planerat och köpa en mobil...Alltså ingen vanlig ring-mobil utan en med mer intelligens..
Har _INGEN_ aning om vad det heter och vart man får tag på bästa sakerna...
Kommer till att börja med sitta som en idiot och trycka mig fram som att jag vore 70 år, även fast jag har hållit på med datorer hela livet i princip...
Iallafall, så undrar jag nu vart man kan få tag på en bra sån där mobil ganska billigt, Iphone, Ismartphone eller vad det nu heter, finns ju olika märken och OS vad jag vet.

Jag hade tänkt och använda den mest i skolan på raster, det ska ju såklart gå och ringa på den och skicka sms... Men vill ha lite mer nöjesalternativ annat än Snake EX2 på en gammal sketen Nokia
Musik och så struntar jag i, för jag har aldrig lyssnat på musik.
Alltså mest för att kunna spela på, och att kunna surfa på nätet med.
Och BTW, är det inbyggt nätverkskort i sådana saker? Eller är det sånt man måste köpa och betala i månaden med?

Personligen kör jag på Samsung Galaxy S2 och den funkar alldeles utmärkt. Googla lite recensioner på manicken och se om den passar dig, vetja.

KoP
Medlem
Skrivet av totte1015:

Och BTW, är det inbyggt nätverkskort i sådana saker? Eller är det sånt man måste köpa och betala i månaden med?

Alla nya smartphones har inbyggd wi-fi.

Medlem

Enligt mig får du mycket mycket mer mobil för pengarna om du väljer en Android lur, en Xperia S kanske? Riktigt fina specs med en absolut underbar skärm, ligger väll runt 3.5k i pris just nu. Ja alla smartphones har inbyggt Wi-Fi, kostar inte ett öre surfa genom det.

Skrivet av trasapa:

Troll?

Vadå troll? Bara för att man är väldigt okunnig om något behöver det väl inte betyda att man trollar?

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av trasapa:

Troll?

Vadå troll? Bara för att man är väldigt okunnig om något behöver det väl inte betyda att man trollar?

Självklart inte. Jag har bara genom åren som Internetkonesör utvecklat en viss skeppsism.
Att säga att man har hållit på med datorer hela livet, men ändå tror att det sitter nätverkskort i en telefon ringde bara en trollklocka för mig.

Men jag ber om ursäkt om OP är seriös. Isf kan du kolla det här testet på techradar, dom testar olika billigare smartphones mot varandra. Jag antar att OP kan engelska?
http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile...
(Några av lurarna kanske inte finns i sverige dock)

Skrivet av trasapa:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av trasapa:

Troll?

Vadå troll? Bara för att man är väldigt okunnig om något behöver det väl inte betyda att man trollar?

Självklart inte. Jag har bara genom åren som Internetkonesör utvecklat en viss skeppsism.
Att säga att man har hållit på med datorer hela livet, men ändå tror att det sitter nätverkskort i en telefon ringde bara en trollklocka för mig.

Men jag ber om ursäkt om OP är seriös. Isf kan du kolla det här testet på techradar, dom testar olika billigare smartphones mot varandra. Jag antar att OP kan engelska?
http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile...
(Några av lurarna kanske inte finns i sverige dock)

Haha, jag förstår hur du tänker. Men allting är relativt, antar jag. Kan ta mig själv som exempel när det gäller datorvana. Om "vanligt folk" frågar om jag är datorkunnig svarar jag "ja", för jag vet att jag garanterat kan hjälpa dem ifall de har problem, eftersom det oftast rör sig om någon busenkel sak. Men om någon som jag vet kan något om datorer ställer samma fråga så säger jag "nix", för jag vet att i jämförelse med riktiga dator-äss så är jag fortfarande ganska okunnig.

Så att man "hållit på med datorer hela livet" behöver egentligen inte betyda så mycket, eller åtminstone inte samma sak som kanske du eller jag skulle tänka.

Skrivet av totte1015:

Börja inte bli någon jävla besserwisser nu, antingen så ger du BARA svar på frågan, eller så kan du dra åt rena helvete.
Orkar inte med fanskap som tror att dom är bäst på allt.

...va? Har ingen aning om vem du vänder dig till faktiskt, men lägg ner personpåhoppen och den trista attityden direkt – sånt vill vi inte se här på FZ. Har anmält ditt inlägg.

Medlem

Jag menar till trasapa, ditt inlägg var inte där när jag började skriva.

Just denna meningen "Jag antar att OP kan engelska?"
Så jävla spydigt och "besserwisser" liknande svar, hatar sådant folk.
Bara för att han kan mycket om mobiler, och jag inte, så måste han börja anta att jag inte kan Engelska heller? Precis som att inte kunna mobiltelefoner/smartphone vore lika idiotförklarat som att inte kunna Engelska?

Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag menar till trasapa, ditt inlägg var inte där när jag började skriva.

Just denna meningen "Jag antar att OP kan engelska?"
Så jävla spydigt och "besserwisser" liknande svar, hatar sådant folk.
Bara för att han kan mycket om mobiler, och jag inte, så måste han börja anta att jag inte kan Engelska heller? Precis som att inte kunna mobiltelefoner/smartphone vore lika idiotförklarat som att inte kunna Engelska?

Tygla dig själv..
Det var en helt befogad fråga då sidan jag länkade till är skriven på engelska och det inte är helt självklart att alla kan läsa engelska. Men om du tar så illa vid dig för en sådan sak och känner ett behov av att rusa upp och bli otrevlig så bör du söka hjälp. Undertryckt vrede är inte bra för vare sig kropp eller själ..

Skrivet av totte1015:

Jag menar till trasapa, ditt inlägg var inte där när jag började skriva.

Just denna meningen "Jag antar att OP kan engelska?"
Så jävla spydigt och "besserwisser" liknande svar, hatar sådant folk.
Bara för att han kan mycket om mobiler, och jag inte, så måste han börja anta att jag inte kan Engelska heller? Precis som att inte kunna mobiltelefoner/smartphone vore lika idiotförklarat som att inte kunna Engelska?

Ah, tja, ska vi vara på det humöret kan jag ju tillägga att vare sig du eller trasapa tycks kunna svenska.

Engelska stavas med liten bokstav såvida det inte är första ordet i meningen, och trasapa, det heter "konnässör" och "skepsis". Se där! Jag kan också.

Nej men skämt åsido, oavsett vilket så är det inte okej att reagera så himla starkt som du gjorde. Att kalla folk fanskap och be dem dra åt helvete är något överdrivet, med tanke på att vi trots allt bara försökte hjälpa dig. Det håller du väl med om?

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Ah, tja, ska vi vara på det humöret kan jag ju tillägga att vare sig du eller trasapa tycks kunna svenska.

Engelska stavas med liten bokstav såvida det inte är första ordet i meningen, och trasapa, det heter "konnässör" och "skepsis". Se där! Jag kan också.

Nej men skämt åsido, oavsett vilket så är det inte okej att reagera så himla starkt som du gjorde. Att kalla folk fanskap och be dem dra åt helvete är något överdrivet, med tanke på att vi trots allt bara försökte hjälpa dig. Det håller du väl med om?

Ah satan i gatan för min felande autokorrekt!
(edit; jag har ingen autokorrekt men det är en bra ursäkt)

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av totte1015:

Jag menar till trasapa, ditt inlägg var inte där när jag började skriva.

Just denna meningen "Jag antar att OP kan engelska?"
Så jävla spydigt och "besserwisser" liknande svar, hatar sådant folk.
Bara för att han kan mycket om mobiler, och jag inte, så måste han börja anta att jag inte kan Engelska heller? Precis som att inte kunna mobiltelefoner/smartphone vore lika idiotförklarat som att inte kunna Engelska?

Ah, tja, ska vi vara på det humöret kan jag ju tillägga att vare sig du eller trasapa tycks kunna svenska.

Engelska stavas med liten bokstav såvida det inte är första ordet i meningen, och trasapa, det heter "konnässör" och "skepsis". Se där! Jag kan också.

Nej men skämt åsido, oavsett vilket så är det inte okej att reagera så himla starkt som du gjorde. Att kalla folk fanskap och be dem dra åt helvete är något överdrivet, med tanke på att vi trots allt bara försökte hjälpa dig. Det håller du väl med om?

Wut? Är det Svenska som alltid ska stavas med stort S då? Något är det iallafall, Strunt samma.

Njaa, jag vet inte. Just den förbaskade meningen gjorde mig lack. Man ser taskiga/dolda texter överallt på nätet, och det "lät" som att det hörde dit.
I vilket fall som helst, så har jag tittat närmare på den Galaxy'n du tipsa om, verkar vara en bra pryl.
Men nu vid närmare efterforskning så verkar just Apple, Samsung, Sony och HTC vara populära, vad är skillnaden mellan dem?

Medlem

Samsung har många bra telefoner i de flesta prisområden, både från dyraste till de billigaste. I allmänt bra telefoner.

HTC kan man väl säga samma sak om. Jag har mest erfarenhet av HTC och gillar dem skarpt just ur design synpunkt och programvara.

Sony har jag inte så mycket erfarenhet alls av och vill inte uttala mig om. Har hört både det ena och det andra, största nackdelen jag har hört om är att deras gränssnitt ska vara klurigt. Men det är bara hörsägen och bör testas själv såklart.

Apple har överprisade produkter som låser in dig i ett fack. Skaffar du en iphone så kan du endast(i de flesta fall) interagera med andra iphones tex med bluetooth och liknande. Mycket pengar för en telefon som inte kan göra hälften så mycket som konkurrenterna och som dessutom kräver att all din kringutrustning ska vara Apple för att fungera optimalt. Men så har jag även personliga invändningar mot apple så ta min kommentar med en nypa salt, vissa tycks ju vara nöjd med skräpet

I slutändan är det en fråga om smak och vad du tycker fungerar bäst. Läs många tester och försök att ta dig till en butik för att klämma och känna på olika modeller.

Medlem

Apple har snyggast gränssnitt, och det flyter på bra i deras telefoner. Samtidigt är de väldigt dyra och som ovanstående talare sa, så blir man liksom "fast" med andra iPhones. Skulle nog rekommendera Samsung, Galaxy S2 samt S3 är mycket bra telefoner, med stor skärm om det är något som intresserar.

Håller med trasapa på i stort sett allt. Personligen föredrar jag Samsung, men HTC-serierna kan du knappast gå fel med heller. Själv skulle jag inte skaffa en Iphone eftersom deras filosofi går på tvärs mot min egen, jag anser inte att stängda och barrikaderade OS är rätt väg att gå. Men bryr man sig inte om sånt är säkert Iphone bra, om än betydligt dyrare än vad den borde vara. Att ha Iphone är ju något av en statusgrej för vissa, vilket gör att Apple kan ta ut vilka priser de vill för folk kommer köpa deras produkter ändå.

Har ingen aning om Sony.

Medlem

Om du studerar och har Mecenat kort.. Kolla Tele2's rabatter där

Tog själv en Samsung Galaxy s3 med något skönt abonnemang. Telefonen är riktigt bra, jag älskar den stora skärmen och allt flyter som smör på den. Kan inte annat än att rekommendera den.

Medlem

Jag har en Samsung Galaxy sII och är mycket nöjd med den. Tycker att det är en riktigt bra telefon, betydligt bättre än iphone 4s som jag också använt mig mycket av (den är inte dålig den heller dock.)

Medlem

Samsung Galaxy S3 är den bästa på marknaden just nu och jag rekommenderar den. Men det är upp till dig hur mycket du vill lägga på en mobil.

Medlem

Hört folk som älskat Samsung Galaxy och folk som hatat den
Skulle fortfarande köra iPhone tack vare att den är så simpel fastän jag är windows fanboy

Medlem

Brace yourself, Apple fanboyes voting everything down is comming.

phi
Medlem
Skrivet av Xixor:

Brace yourself, Apple fanboyes voting everything down is comming.

Brace yourself, anti-apple fanatics voting down every iPhone vote is coming.

Medlem

Jag kör Nokia Lumia 800, den där Windows Phone 7.5-mobilen. Fantastiskt trevlig mackapär, om än med vissa begränsningar i apputbudet (KAIROSOFT!). Dock ska en ny fet uppdatering dyka upp i samband med Windows 8-släppet så man får hålla tummarna

Beroende på krav tror jag nog du blir nöjd med vilken mobil du än skaffar. Vi som människor är väldigt anpassningsbara, och du kan säkerligen göra det mesta du vill göra med Apples, Samsungs, HTC:s eller Nokias fånar.

För mig pendlade det mellan Iphone 4S och Lumian när jag köpte. Nu hade det nog pendlat mellan Lumian, eller nästa generations Windows Phone, och de bra Android-lurarna. Förra gången frågade jag nån söt tjej i Telia-butiken vilken av de två jag då ville ha som verkade snajsigast, och hon var helt för Lumian, efter ett kritisk ifrågasättandesamtal,

tl;dr: Du blir nöjd utefter dina egna satta begränsningar. Vill du ha flest appar skaffar du Iphone eller Android dock. Och det inbegriper spel. Eftersom du struntar i musik och dylikt kan jag nog inte rekommendera Nokias för dig, även om den har en väldigt bra, och gratis, gps, som du verkligen inte behöver i skolan.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

phi
Medlem

Jag har en iPhone 4S privat och en Samsung Galaxy Note via jobbet, så efter att ha använt båda telefonerna under en längre period (till skillnad från majoriteten av alla apple fanboys och anti-apple fanboys) så det här mina reflektioner:

Fördelar med iPhone 4S:
- Mindre och lättare (springer runt i kostym hela dagarna och har inte plats för en jättestor telefon som Noten)
- Högre pixeldensitet
- Mer lagringsutrymme direkt ur lådan (64gb vs 32gb)
- Ett snabbare och mer responsivt operativsystem, trots lägre specs än Noten
- Betydligt bättre App Store och generellt högre kvalitet på apparna
- Möjlighet till jailbreak (= alla argument för att inte köpa en iPhone pga att du "låser dig" till Apple försvinner. Det är för övrigt löjligt lätt att jailbreaka och återställa om man vill och prestandan försämras inte längre till följd av en jailbreak.
- Betydligt bättre "ekosystem" om du har fler Apple-produkter. Allt synkar ihop väldigt enkelt och det är aldrig något strul.
- Byggkvaliteten på telefonen känns bättre, ingen plastig känsla som på Noten (syftar på bakluckan främst)

Fördelar med Samsung Galaxy Note:
- Stor skärm (bra om man kollar på filmer eller spelar)
- Inget behov av jailbreak tack vare ett öppet operativsystem direkt ur lådan
- Filer överförs direkt via USB
- Högre specs (cpu, minne)
- Möjlighet att trycka in ett Micro SD för mer lagringsutrymme
- Snabbare Wi-Fi (laddar dock upp och tar emot data långsammare än iPhonen) och 4G/LTE
- Lång standby-tid

Bra telefoner, båda två. Det handlar egentligen mest om vad och hur du kommer att använda telefonen som avgör vilken telefon du ska köpa, oavsett om det är Apple, Samsung, HTC eller Nokia.

Personligen så kommer jag att rekommendera iPhonen, inte för att den har bäst specs eller störst skärm utan för att telefonens helhetsintryck ger en bättre känsla av kvalitet och för att operativsystemet känns betydligt mer intutivt än android, enligt mig. Är du sedan ingen tekniknörd som är intresserad av att roota telefoner, fixa och trixa i all evighet för att få det exakt så som du vill ha det med full kontroll på varenda liten detalj så kommer iOS vara det bättre operativsystemet för dig.

Men sen är ju kostnaden också alltid en stor och viktig faktor och säkert ännu större om du fortfarande studerar.

Det var mina 2 ören.

Medlem

de flesta android telefoner har ungefär samma gränssnitt, kan vara något att nämna.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Hmm...
Har tittat på lite olika telefoner nu och den som faller mig lite mer i designen är faktiskt denna:
http://cdon.se/hemelektronik/samsung_i9100_galaxy_s_ii_noble_...

Men undrar också om det är någon ide och köpa Galaxy S II, eller ska man försöka spara till en Galaxy S III som är mycket nyare?
Även om det finns någon bra affär som har den vore ju bra... Vet inte iden och köpa den via Internet är så himla bra?

Medlem

S3an har lite mer finesser i sig och skärmen är helt underbar.

http://www.youtube.com/watch?v=RqbCtkzbs5Q

Medlem

Själv har jag en mysig HTC 3D Evo. Kan inget annat än rekommendera HTC.


signatur

Have a good time!

Medlem

Nu vet jag inte riktigt vad du har för budget men här är några schysta telefoner i olika prisklasser.

1000kr-klassen = Sony Xperia Tipo.
2000kr-klassen = Sony Ericsson Xperia Ray
3000kr-klassen = Samsung Galaxy R eller Galaxy S2
4000kr-klassen = Samsung Galaxy Nexus eller HTC One X
5000kr-klassen och uppåt = Iphone 4S (Iphone 5 om du orkar vänta en månad eller två), Samsung Galaxy S3 och om du vill ha en stor telefon så ser Galaxy Note 2 riktigt intressant ut, och den tror jag ska släppas nu i september.

Medlem

Kör själv med en Xperia S tyvärr har jag fått en dålig version av denna mobil då jag fick ett av exemplaren där den hade problem med värme så att säga. När man spelar nåt på mobilen så blir den ganska varm o när den överstiger ca 40C så har du fått en gul hinna runt kanterna vilket var ganska vanligt att folk drabbades av. SÅ jag fick den dåliga versionen av Xperia S. Men i övrigt så gillar jag Xperia S snabb HD filmning 12 mega pixel kamera om du gillar att fota.

Går även att koppla in den till tven om du har HDMI så kan du spela upp HD Filmer direkt från mobilen till tven följer med en HDMI kabel som du kopplar in i mobilen o ansluter till tven.

12
Skriv svar