Därför vill vänsterextremister att våldtäktsskämt inte ska få existera

Medlem
Skrivet av Oshita:
Skrivet av marcus8958:

Miljöpartiet och socialdemokraterna är högerpartier. Löfven sa ju tidigare att S är villiga att samarbeta med moderaterna.
Tom vänstern valde att köra högerpolitik när det röstades om fra tidigare.

Heh.

Nu tycker jag dock att det börjar bli lite väl mycket "off topic" - bloggen handlade om våldtäktsskämt och hur vänsterextremister försöker banna allt som har med våldtäkt att göra - oavsett om det skadar eller inte.

Det var ju du som kommenterade det tidigare

"Till och med heliga SVT avslöjades med en majoritet vänsteranhängare (MP var störst, sedan S och sedan V - det säger väl allt). Media väljer noga ut vad som ska få synas och vilka vinklar debatterna ska ha. Man vill ju föra fram ett visst budskap för att påverka människor i den riktning man vill, så är det ju."


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av redruM:

Sa jag något om vad som händer? Jag konstaterade vad det är som gäller för yttrandefrihet, inget mer.

Om du nu menar att du tycker att folk ska få skriva precis vad de vill vart som helst så är jag emot det ändå. Debattklimatet blir inte bara dåligt, det blir icke-existerande. Vad är det som du är så ivrig att diskutera att du inte lyckas hitta ett forum för det?

Sedan är inte alla forum allmänforum, utan inriktade på särskilda saker, som t ex spel, precis som sidan du skriver på exempelvis.

Känns som hela ditt inlägg var något sorts test för att se om det skulle bli modererat. Annars har jag nog aldrig sett någon kämpa så hårt för sin rätt att dra våldtäktsskämt.

Du har total yttrandefrihet i din privata miljö, du har det inte i publik miljö.

Och jag konstaterade hur vår "yttrandefrihet" fungerar i praktiken - dvs, den fungerar inte alls eftersom så gott som all debatt idag förs på nätet, och där är det ägarens tryckfrihet som gäller, inte användarnas yttrandefrihet.

På vilket sätt blir debattklimatet dåligt menar du? Känsliga ämnen som man inte får diskutera, ens på ett sakligt sätt är exempel:

droger (förutom alkohol där hyckleriet är totalt)
barnporr och pedofiler
antifeminism och alternativa livssyner till jämställdhet
raslära (förutom när det gäller andra djur än människor, då är raslära helt OK att prata om hur mycket som helst)

Det är några av de ämnen som brukar förbjudas på de flesta forum. Och jag menar inte att man uppmuntrar till något, utan att man för en saklig diskussion om det. Men det får man inte göra.

Fast på slutet där har du fel - yttrandefriheten gäller i en publik miljö. Men miljön på nätforum överskuggas av den privata ägarens tryckfrihet, dvs rätten att publicera precis det som ägaren vill och inget annat.

Skrivet av Bennii:

Jag väntar fortfarande på att få höra bloggarens så kallade våldtäktsskämt. Det som extremvänstern vill hindra honom från att sprida.

Vill du själv bestämma vad som får och inte får skrivas på ett forum så kan du starta ett eget. Det finns färdiga BBS-moduler som du kan använda. Det är din rätt i yttrandefrihetens namn. Och det är min rättighet i vårt land att vända dig ryggen och skaka på huvudet när jag tycker att du spelar över med dina åsikter.

Det är också lite intressant att du verkar tro att yttrandefriheten är helt utan reglering. Det är den inte. Alla länder reglerar vissa delar av yttrandefriheten i sina grundlagar. I Sverige har vi till exempel begreppet Hets mot folkgrupp att ta hänsyn till innan vi spyr ur oss alla våra tankar i yttrandefrihetens namn. Även hot och förtal faller under den kategorin. Men så länge du följer lagen och forumets regler får du dra alla våldtäktsskämt du vill.

Stämmer inte riktigt, eftersom jag då fortfarande är beroende av ett privat företags servrar, och de har också sina regler som inte synkas med den svenska lagstiftningen.

Självklart ska man följa den svenska lagen tycker jag, men alla privata aktörer på nätforum idag har massa regler ovanpå den svenska lagen.

Angående hets mot folkgrupp anser jag att det är en idiotisk lag som inskränker yttrandefriheten. Australien t ex kommer att avskaffa hets mot folkgrupp just eftersom den inskränker yttrandefriheten för mycket.

Medlem

Ser inget samband med vänsterpolitik och att inte tycka om skämt om vålddtäkter. Tror att det finns hyggliga personer även på högersidan.

För övrigt tycker jag att man får använda lite sunt förnuft. Om andra tar illa vid sig så bör man förstå att dämpa tonen, det är bara att anpassa sig. Det är som att man bör vara tyst på biblioteket och betala för sig i kassan på ica.

12
Skriv svar