Olofsson utvecklar resonemang: "Spel är ett skäl till våld"

Medlem
Skrivet av sereman:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av sereman:

Breivik, han spelade call of duty flera dagar i rad för att kunna döda så många ungdomar som möjligt, och det lyckades han med.

Om du någonsin avfyrat ett riktigt vapen eller gjort lumpen skulle du snabbt se att det finns INGET du kan lära dig i CoD som kommer göra dig till en bättre skytt eller mördare.

Lika absurt som om någon skulle bli bättre bonde av att spela farmville.

Är du dum på riktigt eller? Arma 3, som USA´s arme använder, är gjort för att se hur snabba reaktioner nya soldater har innan man släpper de till skjutebanan med riktiga vapen. Man lär nog en hel del när man spelar krigspel. Och det här som hände nu, kan man lära från GTA V, Saints Row, man kan sparka ihjäl folk presis hur som helst. Men som sagt, för oss flesta är det bara spel, och vi vill inte lära något när vi spelar det. Skillnad varför spel är värre än till ex. musik / film, är att i spel du gör själv allt.

Du har fel angående hur USA använder ArmA 3.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Jag blir 24 iår, när jag va liten spelade ja spel som Unreal, blood och Duke nukem 3d, inte så jag har gått och mördat folk eller varit i slagsmål för det, (vilket jag aldrig varit)

så ser inte varför de måste förknippas men detta.

Medlem

Den här brukar dyka upp när det ämnet tas upp...


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Säger bara håll i hatten när nästa större E-sportstunering drar igång.. där så är alla suporters gamers! Folk kommer att duka under i drivor, blodet forsa efter gatorna och bårhusen fyllas till bredden!

Medlem

Jaja, vi alla vet att han är fel ute.
Men den här hetsen börjar likna det näthatet som alla skribenter här på fz kissar i byxan över när det kommer till t.ex Anita Sarkeesian. Det räcker nu.

Medlem

Jag tänker rent spontant på alla brutala filmer som finns där ute som även är 15+ åldersgräns på. Dom spelar då ingen roll utan det är tv-spel? Nu orkar inte jag googla fram allting men jag tror inte jag är helt ute o cyklar när jag tänker på att det fanns studier på just om tv-spel gör en person våldsam?

Känns som det finns andra influenser, typ grupptryck, adrenalin från om det blev hetsigt mellan dom eller sådant. Jag blir lite smått förbannad när en person som säger något som "Jag tittar inte på tv-spel och så, men jag kan ju en del om det." och bara kastar ut anklagelser... Han är ju go i huvudet...

shit asså... han borde lära sig lite mer om våld föds via tv spel då borde fan hela jävla världen vara galna då-.-

Inaktiv
Skrivet av Tompa8989:

Jaja, vi alla vet att han är fel ute.
Men den här hetsen börjar likna det näthatet som alla skribenter här på fz kissar i byxan över när det kommer till t.ex Anita Sarkeesian. Det räcker nu.

Skit samma de är alla så förtjänta av det. Speciellt sarkeesian.

Medlem

Det är ju då bra att ni "intellektuellt intresserade" människor som inte vill hålla med kan komma med VÄL UTTÄNKTA och KONSTRUKTIV kritik.

Medlem

Om man inte kan skilja på fiktion och verklighet är man väl psykiskt sjuk, vare sig man spelar spel eller inte...

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Jag tittar inte på fotboll och så, men jag kan ju en del om det. För jag har ju som soffpotatis lärt mig vad det är för någonting. Jag tycker det är ganska kusligt att vuxna människor går på matcher och slår ihjäl varandra och lär sig hur man sparkar i huvudet och hur man beter sig för att praktisera våld. Jag tror inte att det är särskilt bra

Skrivet av Pjotor:

Jag lyssnar inte på insnöade gubbskrällen och så, men jag kan ju en del om dem. För jag har ju som gamer lärt mig vad de är för någonting. Jag tycker det är ganska kusligt att gamla människor ges utrymme att häva ur sig dynga utan att ha någon aning om verkligheten. Jag tror inte det är särskilt bra.

När det drar ihop sig till Nobelpris i ironi ligger ni bra till bägge två - kunde inte sagt det bättre själv.
Börjar närma mig andra halvan av 40+ så snart vet jag om det bara är åldern som gör en sådär dammig i skallen eller om han haft otur på andra sätt också....

Medlem
Skrivet av markus.bjorklin:

shit asså... han borde lära sig lite mer om våld föds via tv spel då borde fan hela jävla världen vara galna då-.-

Haru kollat hur världen utanför Sundbyberg där vi bor ser ut egentligen?
Undrar vad lille Vlad Putin lirar - måste vara Postal 50-13 nånting....

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Tompa8989:

Jaja, vi alla vet att han är fel ute.
Men den här hetsen börjar likna det näthatet som alla skribenter här på fz kissar i byxan över när det kommer till t.ex Anita Sarkeesian. Det räcker nu.

Skit samma de är alla så förtjänta av det. Speciellt sarkeesian.

Absolut men det är dubbelmoralen i att flänna över att Anita ''känsloargument'' Sarkeesian för argument emot sig samtidigt som man är lika goda kålsupare själva när det gäller saker man själva inte håller med.

Medlem

Ni som påstår att man lämnas helt opåverkad av spel- och film-våld får ju gärna förklara?

Det är väl självklart att detta påverkar.

Medlem

Hallå, nördar tittar inte på sport!
Kan ingen tala om det för den mannen?!?

Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:
Skrivet av marcus8958:

Jag tittar inte på fotboll och så, men jag kan ju en del om det. För jag har ju som soffpotatis lärt mig vad det är för någonting. Jag tycker det är ganska kusligt att vuxna människor går på matcher och slår ihjäl varandra och lär sig hur man sparkar i huvudet och hur man beter sig för att praktisera våld. Jag tror inte att det är särskilt bra

Skrivet av Pjotor:

Jag lyssnar inte på insnöade gubbskrällen och så, men jag kan ju en del om dem. För jag har ju som gamer lärt mig vad de är för någonting. Jag tycker det är ganska kusligt att gamla människor ges utrymme att häva ur sig dynga utan att ha någon aning om verkligheten. Jag tror inte det är särskilt bra.

När det drar ihop sig till Nobelpris i ironi ligger ni bra till bägge två - kunde inte sagt det bättre själv.
Börjar närma mig andra halvan av 40+ så snart vet jag om det bara är åldern som gör en sådär dammig i skallen eller om han haft otur på andra sätt också....

Bara ett sätt att ta reda på - jag hör av mig om sådär femton-tjugo år, så får du agera kontrollgrupp i en vetenskaplig studie om sambanden hos ålder och spelskräck.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Våldet har minskat de sista 20 åren.
Så läs annat än sportsidorna gubbskrälle.
Det är fel på supporterkulturen inte spelkulturen.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av Segas:

Jag har aldrig varit på, låt säga, Dreamhack...men är det samma enorma polispådrag där också när det spelas matcher mellan olika lag och nationer?

Jag menar, om unga som gamla nu spelar tv-spel så borde ju roten till allt ont komma från Dreamhack, världens största träff för just dessa makabra våldsspel.

Herregud, jag kommer aldrig att våga mig dit...

Ja, det är säkrast att hålla sig undan därifrån. Det är nog ett par-tre massmord på Dreamhack varje år, fast antagligen inga överlevare som kan berätta om det.

Bäst jag frågar gubben Olofsson, han måste ha bra statistik på det hela eftersom han verkar vara så insatt.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Ni som påstår att man lämnas helt opåverkad av spel- och film-våld får ju gärna förklara?

Det är väl självklart att detta påverkar.

Jag har precis läst igenom alla kommentarer.. vem har påstått det?


signatur

BKMN - Triple A Minus

Medlem
Skrivet av Exxo:

Ni som påstår att man lämnas helt opåverkad av spel- och film-våld får ju gärna förklara?

Det är väl självklart att detta påverkar.

Allt du upplever påverkar dig.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det skulle vara en fruktansvärd värld där vi inte kunde göra någonting för att det kunde göra vissa våldsbenägna individer sugna på att puckla på andra. Drar man det till en sådan spets är det ju lika bra att förbjuda folk från att springa, eftersom man kan orsaka olyckor eller falla och slå ihjäl sig, för att inte tala om att man kan uppmuntra andra till att springa.

Ish
Medlem

"Min amatörmässiga uppfattning"


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Fanns ett stycke som måste citeras:

Citat:

– Jag tittar inte på tv-spel och så, men jag kan ju en del om det. För jag har ju som journalist lärt mig vad det är för någonting. Jag tycker det är ganska kusligt att unga människor sitter och spelar tv-spel där man slår ihjäl varandra och man lär sig hur man sparkar i huvudet och hur man beter sig för att praktisera våld. Jag tror inte att det är särskilt bra.

Han är:

1. Sportjournalist
2. Spelar inte tv-spel
3. Expert på tv-spel?!?

Vilka spel idag går man omkring, slår ner folk och sticker sönder dom? Finns väl bara 1 spel jag kan komma på på rak arm, och det är väl GTA-serien. Och visst har media använt GTA som en slagpåse i många fall där det förekommit våld. Men dessa media personer som skyller på tv/datorspelen, är precis samma typer som skyllde på att Rock and Roll skulle fördärva ungdomarna på 50/60-talet. Nu är det plötsligt inne att skylla allt på datorspelen.

Inte så att personen som dödade en annan människa i Helsingborg, kanske var lite "fucked in the head" om man säger så? Måste ju lixom ligga lite problem bakom pannbenet på folk som är extremt aggressiva och/eller våldsamma. Men det är klart, det är lättare att skylla på datorspelen, än att faktiskt ta itu med den mentala hälsan på folk som gör dessa illdåd.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Jag har spelat en hel del Super Smash Bros som Kirby, så jag vet hur man slåss iallafall.

Medlem

Hmm, är det i datorspel eller i sport där man kan ingå ett kontrakt med en annan människa för att lagligt få misshandla den personen?

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Exxo:

Ni som påstår att man lämnas helt opåverkad av spel- och film-våld får ju gärna förklara?

Det är väl självklart att detta påverkar.

Allt du upplever påverkar dig.

Exakt, frågan är ju om det gör dig våldsam. Vilket är absurt påstående att det skulle göra, det är inga gamers som toppar listan över kriminella våldsverkare i samhället i stort eller supportklubbar.

Medlem
Skrivet av sereman:
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av sereman:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av sereman:

Breivik, han spelade call of duty flera dagar i rad för att kunna döda så många ungdomar som möjligt, och det lyckades han med.

Om du någonsin avfyrat ett riktigt vapen eller gjort lumpen skulle du snabbt se att det finns INGET du kan lära dig i CoD som kommer göra dig till en bättre skytt eller mördare.

Lika absurt som om någon skulle bli bättre bonde av att spela farmville.

Är du dum på riktigt eller? Arma 3, som USA´s arme använder, är gjort för att se hur snabba reaktioner nya soldater har innan man släpper de till skjutebanan med riktiga vapen. Man lär nog en hel del när man spelar krigspel. Och det här som hände nu, kan man lära från GTA V, Saints Row, man kan sparka ihjäl folk presis hur som helst. Men som sagt, för oss flesta är det bara spel, och vi vill inte lära något när vi spelar det. Skillnad varför spel är värre än till ex. musik / film, är att i spel du gör själv allt.

Är du dum på riktigt eller? jämförde du nyss Arma's skjutande och vapenfysik med Cod's?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/breivik-spelade-sju-timmar-o...

– Vi vet att han har varit enormt uppslukad av att spela och vi vet att många av de begrepp som han använder sig av är hämtade från spelvärlden. Och vi vet också att han har förklarat hur han gick som på autopilot, som i ett spel, när han utförde massakern på Utøya, säger försvararen Geir Lippestad till tidningen.

Case closed.

Antar att du har noll koll på vad en försvarare är eller vad denne har för jobb. Det är ingen expert på ämnet i alla fall.

Inaktiv

Man blir mörkrädd. Mörkrädd och väldigt trött på att få något man älskar och brinner för att bli anklagat om och om igen. Undrar hur farbror hade reagerat om man lagt all skuld på fotbollen? Men det kan man ju inte, det är ju den egna individen som agerar inte sporten, eller spel, vi är alla ansvariga för våra egna handlingar i slutändan.

Medlem

Jag har inga problem med tanken att spel kan påverka folk. Men det kan även filmer och böcker.

Om man låter sig påverkas så till den grad att man ger sig på andra så är det inte längre väsentligt att prata om spel eller film etc. Då är problemet ett helt annat och praktiskt taget vad som helst skulle kunna få personen i fråga att brista och löpa amok.

Att däremot påstå att spel kan få en vanligt funtad människa att bli våldsam är bara trams och en jävligt enkel utväg för någon som inte orkar tänka.


signatur
Medlem

Halv kriminella, halvt drogade, halvt idrottsointresserade hulliganer sitter inte hemma och spelar spel, för att stjäla, knarka, sälja & köpa droger, antasta & angripa folk är ett heltidsarbete, Och inte har De lärt sig någonting från spel, heller...

Lärde du dig inte det när du spelade GTA? lol ^^

Nä men seriöst, denna skiten igen.. Gammla människor som inte har någon egen erfarenhet får sitta och ha fria fantasier, då kan det gå hur som helst.. Våldsamma människor utan hämningar kommer vara våldsamma oavsett fritids sysselsättning.. till och med en svampplockande gammal rektor kan ha ihjäl sin kärring och stycka kroppen (som hände här där jag bor för ca 2 år sedan) Vad blev han inspirerad av? Korsord? Böcker? böcker är farliga, förbjud dem!


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Skriv svar