Windows 7 billigare än Vista

Robot
Medlem
Windows 7 billigare än Vista

Undrar varför vista ens kom ut. Xp säljer bättre, fungerar bättre, spelas bättre, gillas bättre och har typ använts i 8 år.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

En trevlig nyhet efter att ha matats med ett par nyheter av detta slag senaste månaderna: http://www.idg.se/2.1085/1.231306/windows-7-kommer-att-bli-dy...

*Edit*
Fast när man kollar närmare i artikeln så visar det sig att det bara är Home Premium-versionen som verkar bli lite billigare..

/ LordDaimos

Inaktiv

Hipshot, Anledningen till att XP säljer bättre är ju för att det är billigare och lämpligt för företag. Vista har gått om XP i spelbranschen nu och om man nu vill ha bättre prestanda i spel kan man ju stänga av Aero.

Medlem

Win7... jaha, det lär ju ta ett par år innan de fixat drivrutiner och buggar så det blir riktigt bra. (precis som det gjorde för XP och Vista)


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Deamon:

Hipshot, Anledningen till att XP säljer bättre är ju för att det är billigare och lämpligt för företag. Vista har gått om XP i spelbranschen nu och om man nu vill ha bättre prestanda i spel kan man ju stänga av Aero.

Aero stängs av automatiskt när du startar ett spel.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av Deamon:

Hipshot, Anledningen till att XP säljer bättre är ju för att det är billigare och lämpligt för företag. Vista har gått om XP i spelbranschen nu och om man nu vill ha bättre prestanda i spel kan man ju stänga av Aero.

Anledningen till att XP säljer bättre är för att Vista är värdelöst.

Medlem

Det är bara pinsamt att läsa alla kommentarer om att windows 7 och vista suger, undrar om ni ens prövat, eller om ni prövade beta av något slag. Sluta vara bakåtsträvare, windows 7 är så grymt mycket bättre än XP, går aldrig tillbaka.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Det är bara pinsamt att läsa alla kommentarer om att windows 7 och vista suger, undrar om ni ens prövat, eller om ni prövade beta av något slag. Sluta vara bakåtsträvare, windows 7 är så grymt mycket bättre än XP, går aldrig tillbaka.

Ingen har sagt någonting illa om windows 7.

Medlem

Håller med KlosterKatten. Jag kör win7 rc1 nu och kan inte bli nöjdare. Enda anledningen till att jag har xp kvar på min andra hårddisk är att punkbuster inte fungerar riktigt så jag byter o/s när jag ska spela online.


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av RawSnake:

Håller med KlosterKatten. Jag kör win7 rc1 nu och kan inte bli nöjdare. Enda anledningen till att jag har xp kvar på min andra hårddisk är att punkbuster inte fungerar riktigt så jag byter o/s när jag ska spela online.

Har du testat köra ditt PB spel som admin? Altså högerklicka exe filen sen 'run as admin'. Funkade för mig i ett spel iaf.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Win7... jaha, det lär ju ta ett par år innan de fixat drivrutiner och buggar så det blir riktigt bra. (precis som det gjorde för XP och Vista)

Inte riktigt. Då Windows 7 följer samma drivrutinsmodell som Vista så ska drivrutinerna kunna fungera rakt av. Sen kommer det alltid att finnas buggar och säkerhetshål i Windows men dom arbetar dom bort allt eftersom precis som de fortfarande gör med XP. Tror Windows 7 kan bli riktigt bra faktiskt.

Medlem

jag hatar begränsningar därför kommer jag inte skaffa vista

man får inte göra en massa saker i vista som går att göra i xp
te:x ändra i systemfiler mm


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Windows 7 bygger på Vistas tekniska grund så majoriteten av drivrutinerna kommer att fungera direkt - därmed behöver ni inte "vänta några år" på att tillverkarna ska få ordning på det.

Samma sak gällde för övrigt XP som byggde på Windows 2000 där det mesta som fungerade under 2000 även fungerade under XP utan problem - inklusive de flesta drivrutiner.

Självklart finns det undantag - men att tro att Windows 7 är något "nytt" jämfört med Vista är nog rätt dumt. Windows 7 är Vista med ett nytt användargränssnitt och en massa polering.

De stora tekniska framstegen som Microsoft gjort i Windows 7 gjordes redan i Vista. En övergång från Vista till Windows 7 kommer inte kännas särskilt märkvärdig.

Varför folk hatar Vista förstår jag inte - men det är väl mest entusiaster och gamers som gör det. På företagssidan ger det så mycket managementvinster över XP så det är väl självklart att gå över till Vista där? Förutsatt att verksamheten var i behov av enklare och mer streamlinead it-drift förstås - samt hade hårdvara som orkade med det, eller möjlighet att förnya den. Inte alla företag har det behovet, eller har budgeterat för det och så vidare... det har inget med att Vista på något sätt skulle vara kasst att göra imho.

Vilka systemfiler i Vista får du inte peta på som du får peta på i XP menar du? Massa FUD som ger Vista dålig cred som man stör sig på... lösningen verkar uppenbarligen vara att ge Vista ett nytt namn (Windows 7) och vips så gillar alla det... fiiint

Medlem

Jag kör med beta-verision av Windows 7

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Jag kör med beta-verision av Windows 7

Vista?

Medlem

Tror det är till stor del på grund av okunnighet som Vista fick en trög start. Folk upprepar "det suger" utan att egentligen veta någonting. De har hört av någon annan att det är så, och då är det så.

Kör själv Vista och vill gärna testa Win7.

Körde själv XP i många år och jag måste säga att personligen hade jag mer strul med XP än jag haft med Vista. Men som sagt, inget illa om XP, det är efter alla år av patchande ett stabilt paket.

Det där med att inte få göra vissa saker i Vista... Vill man slå av säkerhetsinställningar så går det bra. Det där med Aero som tar kraft... aero är inte igång när man kör spel. Dessutom kan man slå av Aero. Det där med att Vista suger... tja, vad skall man svara på något sådant? Nej!

Vad gäller spel så har jag bara ett gammalt spel som inte fungerar med Vista, men det fungerade inte till XP heller. Enda anledningen till att jag har kvar min win98 burk. Har för övrigt en XP burk också, men den används aldrig för Vista rullar på galant.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Deamon:

Hipshot, Anledningen till att XP säljer bättre är ju för att det är billigare och lämpligt för företag. Vista har gått om XP i spelbranschen nu och om man nu vill ha bättre prestanda i spel kan man ju stänga av Aero.

Eller inte. Jag har både Vista och XP installerat (Dualboot), och alla jämförelser jag har gjort mellan spel prestandamässigt har visat att XP presterar mycket bättre. Den enda anledningen till varför jag skulle spela något i Vista är just för Dx10 (Vilket bara ett fåtal spel stödjer, skönt nog) och/eller om man verkligen skulle behöva lite extra RAM (Vilket dock är ytterst sällan).

Dessutom är Vista också som sagt fullt av skräp och löjliga restriktioner. Det är ett operativsystem designat för idioter!

Windows 7 har jag inte provat på än, men det talas väldigt positivt om det, och mycket av det man stör sig på i Vista är borttaget. Jag hoppas verkligen att detta blir ett värdigt uppbyte denna gången.

Medlem
Skrivet av StrongBad:
Skrivet av Deamon:

Hipshot, Anledningen till att XP säljer bättre är ju för att det är billigare och lämpligt för företag. Vista har gått om XP i spelbranschen nu och om man nu vill ha bättre prestanda i spel kan man ju stänga av Aero.

Aero stängs av automatiskt när du startar ett spel.

Blanda inte ihop DWM och AERO. AERO är enbart namnet på ett TEMA.

DWM = Desktop Window Manager

Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:
Skrivet av Deamon:

Hipshot, Anledningen till att XP säljer bättre är ju för att det är billigare och lämpligt för företag. Vista har gått om XP i spelbranschen nu och om man nu vill ha bättre prestanda i spel kan man ju stänga av Aero.

Eller inte. Jag har både Vista och XP installerat (Dualboot), och alla jämförelser jag har gjort mellan spel prestandamässigt har visat att XP presterar mycket bättre. Den enda anledningen till varför jag skulle spela något i Vista är just för Dx10 (Vilket bara ett fåtal spel stödjer, skönt nog) och/eller om man verkligen skulle behöva lite extra RAM (Vilket dock är ytterst sällan).

Dessutom är Vista också som sagt fullt av skräp och löjliga restriktioner. Det är ett operativsystem designat för idioter!

Windows 7 har jag inte provat på än, men det talas väldigt positivt om det, och mycket av det man stör sig på i Vista är borttaget. Jag hoppas verkligen att detta blir ett värdigt uppbyte denna gången.

Förstår inte vad alla hade för problem med Vista egentligen. Har inte märkt någon större skillnad i spelprestanda mellan XP och Vista, möjligtvis att XP vinner med några procent men är ej märkbart.

Finner det ironiskt att Windows 7 blir så hyllat eftersom första tanken när jag installerade det var att det var Vista med lite mer lullull.

Jag finner det trevligt med att sitta med ett bra gränssnitt och kunna använda ett bra 64-bitars operativsystem.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Undrar varför vista ens kom ut. Xp säljer bättre, fungerar bättre, spelas bättre, gillas bättre och har typ använts i 8 år.

98,9% skitsnack. Nämn något som fungerar sämre i Vista, finns betydligt mer som fungerar bättre än sämre.


signatur
Medlem

Bara jag som aldrig haft problem med mitt Vista (64-bit)?


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem
Skrivet av Magroth:

Bara jag som aldrig haft problem med mitt Vista (64-bit)?

Nej, det har funkat problemfritt sedan dag ett på alla mina maskiner.

Det är antagligen lite tufft att basha Vista, precis som det gjordes när XP kom.

Medlem
Skrivet av Massy:
Skrivet av Hipshot:

Undrar varför vista ens kom ut. Xp säljer bättre, fungerar bättre, spelas bättre, gillas bättre och har typ använts i 8 år.

98,9% skitsnack. Nämn något som fungerar sämre i Vista, finns betydligt mer som fungerar bättre än sämre.

1. Tiden det tog att starta och stänga ner operativsystemet.

2. Alla oprovocerade bluescreens.

Sedan jag bytte till Windows 7 har datorn inte haft en enda bluescreen (kört det i över 6 månader nu) samt att det startar snabbare än något operativsystem jag tidigare kört.

Medlem
Skrivet av Mahlberg:
Skrivet av Mr. Bravo:
Skrivet av Deamon:

Hipshot, Anledningen till att XP säljer bättre är ju för att det är billigare och lämpligt för företag. Vista har gått om XP i spelbranschen nu och om man nu vill ha bättre prestanda i spel kan man ju stänga av Aero.

Eller inte. Jag har både Vista och XP installerat (Dualboot), och alla jämförelser jag har gjort mellan spel prestandamässigt har visat att XP presterar mycket bättre. Den enda anledningen till varför jag skulle spela något i Vista är just för Dx10 (Vilket bara ett fåtal spel stödjer, skönt nog) och/eller om man verkligen skulle behöva lite extra RAM (Vilket dock är ytterst sällan).

Dessutom är Vista också som sagt fullt av skräp och löjliga restriktioner. Det är ett operativsystem designat för idioter!

Windows 7 har jag inte provat på än, men det talas väldigt positivt om det, och mycket av det man stör sig på i Vista är borttaget. Jag hoppas verkligen att detta blir ett värdigt uppbyte denna gången.

Förstår inte vad alla hade för problem med Vista egentligen. Har inte märkt någon större skillnad i spelprestanda mellan XP och Vista, möjligtvis att XP vinner med några procent men är ej märkbart.

Finner det ironiskt att Windows 7 blir så hyllat eftersom första tanken när jag installerade det var att det var Vista med lite mer lullull.

Jag finner det trevligt med att sitta med ett bra gränssnitt och kunna använda ett bra 64-bitars operativsystem.

Högre systemkrav torde ju ge sämre prestanda till spel jämfört med XP om man kollar i gränslandet.
Du provade väl förstås båda operativsystemen på samma rigg?

Segare än XP är en nackdel för mig.

Windows 7 är Vista med mer lullull, mindre bajs än Vista och snabbare än XP, vad är för konstigt med hyllning av det?


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

Jag undrar om man kan omformatera datorn från XP till W7, om jag har köpt hela W7 paketet och inte en uppgradering. Går det? Tacksam för svar :):|


signatur

while(I.alive()){cout << I.says("Tjenare");}

Medlem
Skrivet av Massy:
Skrivet av Hipshot:

Undrar varför vista ens kom ut. Xp säljer bättre, fungerar bättre, spelas bättre, gillas bättre och har typ använts i 8 år.

98,9% skitsnack. Nämn något som fungerar sämre i Vista, finns betydligt mer som fungerar bättre än sämre.

Filöverföringar går fortfarande långsammare i Vista än i XP.

Men det är väl typ allt också.
(Kör Vista)

Medlem

win7 ska ju bli allt vad vista skulle ha blivit.

Medlem

En annan ska iaf ALDRIG mer köpa ett operativsystem från microsoft...
Köpte vista för 3000:- Har i stort sett aldrig funkat med min dator.
Grafikkort slutar svara ramminnet cpar massor. Sedan jag bytte tillbaka till xp har det funkat felfritt!

Satt med support i två månader utan att kunna lösa problemet...(dock trevlig och bra support)

Nae aldrig mer kasta pengarna i sjön på det viset!

Tycker alla som köpte Vista borde få windows 7 gratis med tanke på att vista inte var klart för fem öre...

Medlem

Måste säga att jag är mycket nöjd med windows 7. Haft vista på min hemma burk samt laptopen i ett par år nu och det har varit okay men inte mer. Haft en del crasher med blue screens och sånt och prestandan har verkligen varit risigare än xp speciellt på laptopen.

Slängt in windows 7 på båda nu och det känns grymt mycket bättre, smidigare stabiliare och bättre prestanda.

Känns som att detta är vad vista borde varit.

123
Skriv svar