Diablo II Resurrected dissar stöd för ultrawide-skärmar

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Du gillar att svara negativt. Se möjligheterna och försök vara positiv istället! Det är möjligt att de hittar en lösning på det här längre fram och erbjuder ultrawidesupport. Om inte så får vi vara glada att vi kan få återuppleva ett av tidernas absolut bästa spel med modernt smink. Och om du inte tycker det så är det okej också, det är bara att du låter bli att köpa spelet och börjar hänga i någon annan tråd istället

Varför ska man svara positivt till negativa grejer? Blizzard har inte direkt gett en några anledningar till att se dem i ett positivt ljus den senaste tiden.
Jag tänker spela spelet eftersom jag aldrig har spelat D2.

Och de har ju själva nu gått ut och sagt att de dödar mods till D2R, vilket är jävligt ruttet.

Medlem

Seriöst att folk dissar det för att det inte stödjer Ultra-wide...Ultra-wide är inte långt ifrån dubbla bredden mot för vad spelet ursprungligen är utvecklat för (det fanns mest bara 4:3-skärmar då, iaf i vettiga priser för vanliga hemdatorer).
Antingen funkar spelet som det gjorde ursprungligen (med några få tillägg som gold autopickup osv), eller så får dom slänga ut all grundkod och försöka återskapa allt igen på nytt för att det ska fungera med en skärmstorlek som några få procent har (vilket då inte kommer att vara Diablo 2 som det var längre).
Jag förstår till 100% varför dom slopar det stödet och bara ger stöd för 19:9 (vilket är nog brett som det är, bara 16:9 är mycket bredare än original-formatet), själv ger jag fullkomligt fan i om en Remaster av ett så pass gammalt spel har stöd för sådan skärm och det skulle aldrig påverkar det även om jag hade en sådan skärm (för tillfället har jag "bara" en 32 tums 1440p 16:9-skärm).


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Seriöst att folk dissar det för att det inte stödjer Ultra-wide...Ultra-wide är inte långt ifrån dubbla bredden mot för vad spelet ursprungligen är utvecklat för (det fanns mest bara 4:3-skärmar då, iaf i vettiga priser för vanliga hemdatorer).
Antingen funkar spelet som det gjorde ursprungligen (med några få tillägg som gold autopickup osv), eller så får dom slänga ut all grundkod och försöka återskapa allt igen på nytt för att det ska fungera med en skärmstorlek som några få procent har (vilket då inte kommer att vara Diablo 2 som det var längre).
Jag förstår till 100% varför dom slopar det stödet och bara ger stöd för 19:9 (vilket är nog brett som det är, bara 16:9 är mycket bredare än original-formatet), själv ger jag fullkomligt fan i om en Remaster av ett så pass gammalt spel har stöd för sådan skärm och det skulle aldrig påverkar det även om jag hade en sådan skärm (för tillfället har jag "bara" en 32 tums 1440p 16:9-skärm).

Du missar ändå poängen. Folk köper en produkt i dag 2021 och då vill man gärna kunna använda den hårdvara man har till hands i dag. Vill någon spela det i 16:9 så kommer ni säkert ha roligt med det, så kör på bara, men för mig och en del andra är det en dealbreaker att spela i en liten ruta nuförtiden. D2:R vore inte första spelet jag dissar eller "refundar" p.g.a. brist på stöd för ultrawide. Att du sen kallar det oseriöst finner jag oseriöst. Det är inte svårare än att folk sätter krav på produkter innan man köper dem.

Jag hade från början hoppats på ett Diablo 2 i modern tappning med stöd för ultrawide som också löser problem och buggar som existerade i originalet (framförallt den konstanta "rubberbandingen" i multiplayer) istället för att behålla buggarna kvar eftersom man "inte vill ändra på något." Det argumentet köper inte jag utan det handlar nog snarare om att det är ett bra argument för att slippa lägga mer tid på utvecklingen. Det vore som att köpa en nyproducerad bil av en gammal modell som bromsarna inte fungerade ordentligt på, men för att det ska vara autentiskt så får de dåliga bromsarna vara kvar.

Då väljer jag hellre ett modernt ARPG som faktiskt levererar vad jag vill ha hellre än ett gammalt spel med problem som man väljer att inte lösa. Det är ett ganska bra tecken på att man heller inte kan förvänta sig speciellt mycket i patch-väg framöver, utan WYSIWYG är det som gäller.

Att de skulle behöva slänga ut all grundkod för att komma fram med en rimlig lösning köper jag inte. Det finns säkert flera sätt man hade kunnat göra tillfredsställande lösningar på, men som med allt annat med Blizzard nuförtiden så ska allt släppas till så låga kostnader som möjligt istället för att göra så bra produkter som möjligt, vilket gamla Blizzard var kända för.

Medlem
Skrivet av loerk:

Varför ska man svara positivt till negativa grejer? Blizzard har inte direkt gett en några anledningar till att se dem i ett positivt ljus den senaste tiden.
Jag tänker spela spelet eftersom jag aldrig har spelat D2.

Och de har ju själva nu gått ut och sagt att de dödar mods till D2R, vilket är jävligt ruttet.

Jag ser dem i väldigt positivt ljus, men det är för att jag fokuserar på de många bra sakerna istället för de få negativa.

eld
Medlem
Skrivet av Mortac:

Att de skulle behöva slänga ut all grundkod för att komma fram med en rimlig lösning köper jag inte. Det finns säkert flera sätt man hade kunnat göra tillfredsställande lösningar på, men som med allt annat med Blizzard nuförtiden så ska allt släppas till så låga kostnader som möjligt istället för att göra så bra produkter som möjligt, vilket gamla Blizzard var kända för.

Arbetet som krävs är inte bara att få det att fungera för ultrawide, men att det kommer påverka hur spelet fungerar i mer vanliga skärmstorlekar, i ett spel som i grunden kör hela orginalspelet under ytan.

Allt detta arbete för en grupp användare som till och med är mindre än den som äger vr-headsets, en grupp som helt utan problem fortfarande kan spela spelet på sin skärm utan någon visuell förlust.

Medlem
Skrivet av eld:

Arbetet som krävs är inte bara att få det att fungera för ultrawide, men att det kommer påverka hur spelet fungerar i mer vanliga skärmstorlekar, i ett spel som i grunden kör hela orginalspelet under ytan.

Allt detta arbete för en grupp användare som till och med är mindre än den som äger vr-headsets, en grupp som helt utan problem fortfarande kan spela spelet på sin skärm utan någon visuell förlust.

Nja, inte nödvändigtvis. Du får det att låta som om det bara skulle finnas en enda lösning och det är att programmera om hela spelet. Jag säger att med lite vilja och kreativitet går det säkerligen att lösa på ett eller annat sätt som är tillfredsställande nog.

Att kunder med ultrawides är en minoritet är jag fullt medveten om, men jag köper även mina spel därefter. De har redan gjort sitt val och därav har jag också gjort mitt genom att avboka.

eld
Medlem
Skrivet av Mortac:

Nja, inte nödvändigtvis. Du får det att låta som om det bara skulle finnas en enda lösning och det är att programmera om hela spelet. Jag säger att med lite vilja och kreativitet går det säkerligen att lösa på ett eller annat sätt som är tillfredsställande nog.

Att kunder med ultrawides är en minoritet är jag fullt medveten om, men jag köper även mina spel därefter. De har redan gjort sitt val och därav har jag också gjort mitt genom att avboka.

Fair enough!

Har ju ändå själv gjort många princip-ickeköp genom mina dagar så kan förstå det ändå.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Du missar ändå poängen. Folk köper en produkt i dag 2021 och då vill man gärna kunna använda den hårdvara man har till hands i dag.

Jag undrar hur du tittar på film eller gamla serier, jag antar att du vill använda hela skärmen oavsett hur filmen är inspelad, får då använder man ju hela "hårdvaran"

Medlem
Skrivet av Mortac:

Nja, inte nödvändigtvis. Du får det att låta som om det bara skulle finnas en enda lösning och det är att programmera om hela spelet. Jag säger att med lite vilja och kreativitet går det säkerligen att lösa på ett eller annat sätt som är tillfredsställande nog.

Att kunder med ultrawides är en minoritet är jag fullt medveten om, men jag köper även mina spel därefter. De har redan gjort sitt val och därav har jag också gjort mitt genom att avboka.

Jag gissar att andelen köpare som har ultrawide är väldigt liten. Och andelen av er som avbokar pga svarta kanter är ännu mindre. Kostnaden för att försöka fixa det hela är då troligtvis högre än att helt enkelt låta er som tycker det är en deal breaker avboka. Sen om det skulle visa sig att det blir många (eller om ultra wide blir vanligare osv) så kanske de omvärderar och släpper stöd i en patch. Det känns som en rätt rimlig sak att de snyggar till det i en patch, exempelvis med fow som många här föreslagit, eller kanske en bättre minimap man kan ha på ena kanten eller något i den stilen. Men jag tror det ligger rätt långt ner på priolistan tyvärr.

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Jag undrar hur du tittar på film eller gamla serier, jag antar att du vill använda hela skärmen oavsett hur filmen är inspelad, får då använder man ju hela "hårdvaran"

Är väl lite skillnad på att programmera fram funktioner i ett spel än att försöka ändra på gamla VHS-filmer. Dessutom hade jag inte köpt en gammal 4:3 film i dag heller, på samma sätt som jag inte vanligtvis betalar för ett spel utan stöd för ultrawide (det finns undantag).

Ultrawides blir vanligare och vanligare och jag tycker därför att spel som säljs i dag bör ha stöd för det, speciellt med tanke på att spel som dessa ofta kan spelas i lång tid framöver. Men Blizzard verkar vilja få detta släppt som en produkt som inte kräver framtida underhåll och därmed förväntar jag mig inte heller något i patch-väg annat än några enstaka buggfixar de första månaderna innan produkten anses helt färdig.

Jag var inte ens säker på om jag ville köpa spelet från början eftersom inga egentliga förbättringar görs annat än grafiska. Jag hade t.ex. gärna sett ett utvecklat endgame istället för att bara behöva springa slutet av kampanjen om och om igen, men självklart fattar jag att det var önsketänkande.

Nog om detta från min sida. Ni som ska spela D2:R kommer säkert ha roligt med det. Ville bara uttrycka mitt missnöje över det hela och besvara följdfrågor om varför jag valt att avboka spelet då det är en dealbreaker för mig (och ett par av mina vänner).

Medlem
Skrivet av Mortac:

Du missar ändå poängen. Folk köper en produkt i dag 2021 och då vill man gärna kunna använda den hårdvara man har till hands i dag. Vill någon spela det i 16:9 så kommer ni säkert ha roligt med det, så kör på bara, men för mig och en del andra är det en dealbreaker att spela i en liten ruta nuförtiden. D2:R vore inte första spelet jag dissar eller "refundar" p.g.a. brist på stöd för ultrawide. Att du sen kallar det oseriöst finner jag oseriöst. Det är inte svårare än att folk sätter krav på produkter innan man köper dem.

Jag hade från början hoppats på ett Diablo 2 i modern tappning med stöd för ultrawide som också löser problem och buggar som existerade i originalet (framförallt den konstanta "rubberbandingen" i multiplayer) istället för att behålla buggarna kvar eftersom man "inte vill ändra på något." Det argumentet köper inte jag utan det handlar nog snarare om att det är ett bra argument för att slippa lägga mer tid på utvecklingen. Det vore som att köpa en nyproducerad bil av en gammal modell som bromsarna inte fungerade ordentligt på, men för att det ska vara autentiskt så får de dåliga bromsarna vara kvar.

Då väljer jag hellre ett modernt ARPG som faktiskt levererar vad jag vill ha hellre än ett gammalt spel med problem som man väljer att inte lösa. Det är ett ganska bra tecken på att man heller inte kan förvänta sig speciellt mycket i patch-väg framöver, utan WYSIWYG är det som gäller.

Att de skulle behöva slänga ut all grundkod för att komma fram med en rimlig lösning köper jag inte. Det finns säkert flera sätt man hade kunnat göra tillfredsställande lösningar på, men som med allt annat med Blizzard nuförtiden så ska allt släppas till så låga kostnader som möjligt istället för att göra så bra produkter som möjligt, vilket gamla Blizzard var kända för.

Hade du väntat dig ett Diablo 2 i modern tappning hade det inte varit Diablo 2 Remaster/Remake iaf, då hade det krävts ett Reimagining, vilket tagit ett antal år mer att utveckla, och med tanke på att det är Blizzard vi snackar om så kanske det hade kommit ut samtidigt som Diablo 4 då.

Detta är Diablo 2, med modernt grafiklager ovanpå (mer eller mindre detsamma som gjordes med Halo: Combat Evolved), fortfarande samma gamla AI (eller icke-AI snarare), kartsystem etc under för att det ska vara så nära originalet som möjligt.
Jag kommer spela det, sambon kommer spela det, massvis med andra kommer spela det.

Om du själv kommer dissa spelet för att det inte har stöd för 21:9 skulle jag gissa att du inte heller är ute efter att spela ett gammalt spel, så som du säger, spela istället ett modernt ARPG, för Diablo 2 är då inte det, och ingen har sagt att Diablo 2 Resurrected ska vara det heller (och glad är iaf jag för det).
För ett modernt ARPG väntar jag på Diablo 4 istället.

(Sen tycker jag personligen att ett spel i perspektivet som Diablo-serien inte funkar på så bred skärm, att se så långt rakt åt sidorna men sen samtidigt se extremt lite uppåt/nedåt blir väldigt tröttsamt i längden, då passar skärmformatet mycket bättre för FPS och bil/flygsimulatorer).
Vill jag ha bredare skärm/större upplevelse, så spelar jag i VR istället...hmm, Diablo i VR...det vore något (men fasen vad trött man lär bli i armarna av allt svingande då).


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

123
Skriv svar