Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Någon som har något bra tips från steamrean till decken?

Sugen på the last campfire.. och hur bra fungerar fallout 4 på decken?

Fallout fungerar skitbra. Kan köra det på max typ, inte speciellt krävande spel. Om inte annat kan du streama det via xcloud om du har möjlighet. Det har jag gjort utan problem.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Hur är det med kompatibilitet på Steam Deck? är det något storspel som inte funkar alls/funkar dåligt?

Hur är det med Mods till spel? Flyter de bara på eller? En del mods har ju custom content som inkluderar script extenders (dll filer) och lite djupare prylar.

Hur är det med garantin om du köper 2:a hands, typ Tradera? Det är ju inte direkt som om du går in i en butik med kvitto och visar upp det.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Hur är det med kompatibilitet på Steam Deck? är det något storspel som inte funkar alls/funkar dåligt?

Hur är det med Mods till spel? Flyter de bara på eller? En del mods har ju custom content som inkluderar script extenders (dll filer) och lite djupare prylar.

Hur är det med garantin om du köper 2:a hands, typ Tradera? Det är ju inte direkt som om du går in i en butik med kvitto och visar upp det.

Allt fungerar som jag kört.
Några spel har jag fått mixtra med olika proton version för att få fungera optimalt. Vad som är böst är dock oftast bara en googling bort.
Mods har jag bara använt till farming simulator 22 och det har funkat bra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Är det nån annan som spelar Zelda Totk på Steam deck?
För någrra dagar sen så uppdaterades Yuzu (som det gör då och då) och efter det har jag inte kunnat spela Zelda alls.
Spelet startar och så men håller bara en stund sen låser sig spelet/emulatorn och steam decken startar om.
Även fast Yuzu fått 1 eller 2 uppdateringar efter så verkar inte zelda fungera särskillt bra.
Provade att rensa shader cache via Decky men det hjälpte inger, gjorde bara att det tog 10min att starta spelet 😅

Jag har inte spelat på ett tag, kan testa i eftermiddag efter jobb om jag får samma problem. Generellt rekommenderar dom alltid att ta bort cache för spelen när man uppdaterat emulatorn för att få bäst prestanda.

Medlem
Skrivet av piddau:

Jag har inte spelat på ett tag, kan testa i eftermiddag efter jobb om jag får samma problem. Generellt rekommenderar dom alltid att ta bort cache för spelen när man uppdaterat emulatorn för att få bäst prestanda.

Är det nått annat sätt att rensa cache för spelen eller ärndet med decky du tänker?
Tänkte om det finns nånstans i själva yuzu att rensa cashe


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Är det nått annat sätt att rensa cache för spelen eller ärndet med decky du tänker?
Tänkte om det finns nånstans i själva yuzu att rensa cashe

Om du öppnar Yuzu i desktop läget sen högerklickar du på det spel du vill ta bort cache från och väljer Delete Vulkan Pipeline data och sen Delete OpenGL pipeline data.

Kanske gör samma dock om du nu säger det tar 10 minuter att öppna.

Medlem
Skrivet av piddau:

Om du öppnar Yuzu i desktop läget sen högerklickar du på det spel du vill ta bort cache från och väljer Delete Vulkan Pipeline data och sen Delete OpenGL pipeline data.

Kanske gör samma dock om du nu säger det tar 10 minuter att öppna.

Tack
Ja jag hittade och testade.
Verkade inte vara samma som decky för det gick snabbt att öppna och spelet verkar fungera galant igen 😊👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Någon som har något bra tips från steamrean till decken?

Sugen på the last campfire.. och hur bra fungerar fallout 4 på decken?

själv spelar jag dredge -20% just nu,,
Snowrunner är -45%, oxå mycket speltid för pengarna.
Cult of the Lamb, Hogwarts kan jag oxå rekomendera

Medlem
Skrivet av Gummii:

själv spelar jag dredge -20% just nu,,
Snowrunner är -45%, oxå mycket speltid för pengarna.
Cult of the Lamb, Hogwarts kan jag oxå rekomendera

Dredge har jag sneglat lite på, är lite osäker om det är för mig dock.
Snowrunner hade jag missat att det var på rean.. hur lång tar en ”spelrunda” att köra?

Hogwarts har jag på playstation men inte startat än.. funderar på remote play till decken.. men det blir i höst då det känns som ett perfekt höst/vinterspel?

Tack för tips🙂

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Dredge har jag sneglat lite på, är lite osäker om det är för mig dock.
Snowrunner hade jag missat att det var på rean.. hur lång tar en ”spelrunda” att köra?

Hogwarts har jag på playstation men inte startat än.. funderar på remote play till decken.. men det blir i höst då det känns som ett perfekt höst/vinterspel?

Tack för tips🙂

Snowrunner har jag kört 350 timmar är inte ens klar med alla kartor som ingick i originalet plus season 1 som jag köpt när det släpptes 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Snowrunner har jag kört 350 timmar är inte ens klar med alla kartor som ingick i originalet plus season 1 som jag köpt när det släpptes 😅

Schysst! Men var lite otydlig kanske.. menade mer hur långt ett uppdrag är? Är lite dåligt insatt. Mest sett lite gameplay på youtube.. är det ett bra ”slöhäng i soffan innan sängen spel?”

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Schysst! Men var lite otydlig kanske.. menade mer hur långt ett uppdrag är? Är lite dåligt insatt. Mest sett lite gameplay på youtube.. är det ett bra ”slöhäng i soffan innan sängen spel?”

Ett uppdrag kan ta allt mellan 1 timme till 10 timmar rent tekniskt sett. Allt beror på vad för lastbil du har, vad för grejer du ska frakta samt terrängen.

Tålamod är något väldigt viktigt i Snowrunner. Så när det flyter på är det extremt avkopplande. Fastnar du, tappar dina saker så kan det ju såklart vara jävligt jobbigt😂

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Schysst! Men var lite otydlig kanske.. menade mer hur långt ett uppdrag är? Är lite dåligt insatt. Mest sett lite gameplay på youtube.. är det ett bra ”slöhäng i soffan innan sängen spel?”

Man har huvuduppdrag som man får direkt på kartan och man har sidouppdrag man plockar upp på olika platser på kartan.
Som ovan skrev är det varierande tid men det funkar inte så att mam gör ett uppdrag åt gången. Man kan ha samtliga uppdrag aktiverade och göra dom lite hur som helst.
Själv plockar jag upp alla uppdrag innan jag börjar utföra dom, på så sätt kan man effektivisera en hel del


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man har huvuduppdrag som man får direkt på kartan och man har sidouppdrag man plockar upp på olika platser på kartan.
Som ovan skrev är det varierande tid men det funkar inte så att mam gör ett uppdrag åt gången. Man kan ha samtliga uppdrag aktiverade och göra dom lite hur som helst.
Själv plockar jag upp alla uppdrag innan jag börjar utföra dom, på så sätt kan man effektivisera en hel del

Kör du 100% på varje region?

Säsong 10 kommer 18 juli också, ser bra ut. Med lite nya grejer.

Medlem

Vill bara slänga ut ett random tips gällande PS Remote Play på Decken (speciellt nu när Sony kommer med sin Project Q som egentligen gör exakt samma sak).
Applikationen man använder heter Chiaki och laddas enkelt ner genom Discover-appen. Man kopplar sitt PS-konto till och efter att ha aktiverat remote play i sin konsol är det bara att tuta och köra.

Funkar galant med PS5 där jag för tillfället spelar lite FFXVI på decken i sängen eller soffan på kvällarna. Ett tips är att köra konsolen med nätverkskabel och inte via Wi-Fi, testade helt trådlöst först och där var en del video och audio glitches, men det löste sig fint när jag kopplade in den med kabel istället.

Big recommend!

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Vill bara slänga ut ett random tips gällande PS Remote Play på Decken (speciellt nu när Sony kommer med sin Project Q som egentligen gör exakt samma sak).
Applikationen man använder heter Chiaki och laddas enkelt ner genom Discover-appen. Man kopplar sitt PS-konto till och efter att ha aktiverat remote play i sin konsol är det bara att tuta och köra.

Funkar galant med PS5 där jag för tillfället spelar lite FFXVI på decken i sängen eller soffan på kvällarna. Ett tips är att köra konsolen med nätverkskabel och inte via Wi-Fi, testade helt trådlöst först och där var en del video och audio glitches, men det löste sig fint när jag kopplade in den med kabel istället.

Big recommend!

Exakt så kör jag också, fungerar klockrent för mig. Bråkade lite innan jag hittade att man kunde slå av Wi-Fi-sparläge. Kört mycket Rdr2 via remotplay/chiaki

Medlem

Har efter nästan ett års frekvent brukande fått två problem. För det första börjar decken prestera 10% av normal prestanda när jag kör krävande spel och batteriet närmar sig de lägre spannen. Batteriet har då ca 10-20%.
För det andra har L1 knappen slutar fungera. Den känns lite lös när man trycker på den och den registrerar inget.

Som tur är har jag garanti en månad till och har läst att Valve är generösa med nyttjande av garantin.

Någon som behövt skicka in sin deck till Valve? Tog det lång tid?

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Kör du 100% på varje region?

Säsong 10 kommer 18 juli också, ser bra ut. Med lite nya grejer.

Jo jag försöker göra alla uppdrag.
"Race uppdragen" har jag inte brytt mig om så mycket dock.

Jag vet inte vad för säsong jag äger.
Jag köpte spelet med season pass när det släpptes. Allt som ingick där (grundspelet + season 1?) är jag inte ens klar med och jag har kört ca 350 timmar. Har speöet lite som ett ströspel det var mest i början jag verkligen körde riktigt intensivt
Är alla seasons nya regioner?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo jag försöker göra alla uppdrag.
"Race uppdragen" har jag inte brytt mig om så mycket dock.

Jag vet inte vad för säsong jag äger.
Jag köpte spelet med season pass när det släpptes. Allt som ingick där (grundspelet + season 1?) är jag inte ens klar med och jag har kört ca 350 timmar. Har speöet lite som ett ströspel det var mest i början jag verkligen körde riktigt intensivt
Är alla seasons nya regioner?

Yes förstår.

Ja förmodligen Year 1 äger du. Alltså säsong 1-4.

Jag har kört typ 200 timmar, men kör mest main uppdragen för att bygga upp regionen.

Ja en säsong är en ny region. Nya säsong 10 är tex i British Columbia, vilket är något helt nytt. Verkar cool. Jag är dock på säsong 8 the glades vilket är kina tror jag.

Men vissa säsonger är ju i samma land som andra men andra delar av landet så att säga.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Yes förstår.

Ja förmodligen Year 1 äger du. Alltså säsong 1-4.

Jag har kört typ 200 timmar, men kör mest main uppdragen för att bygga upp regionen.

Ja en säsong är en ny region. Nya säsong 10 är tex i British Columbia, vilket är något helt nytt. Verkar cool. Jag är dock på säsong 8 the glades vilket är kina tror jag.

Men vissa säsonger är ju i samma land som andra men andra delar av landet så att säga.

Ok, när jag är klar kanske man köper mer
Har inte ens provat custom banor speciellt mycket. Custom fordon undviker jag för det känns som fusk och förstör lite tjusningen. Iaf var det så det kändes i Mudrunner.
Fordon som utan problem tar sig genom lera, bara hålla ner gasen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av thotim:

Har efter nästan ett års frekvent brukande fått två problem. För det första börjar decken prestera 10% av normal prestanda när jag kör krävande spel och batteriet närmar sig de lägre spannen. Batteriet har då ca 10-20%.
För det andra har L1 knappen slutar fungera. Den känns lite lös när man trycker på den och den registrerar inget.

Som tur är har jag garanti en månad till och har läst att Valve är generösa med nyttjande av garantin.

Någon som behövt skicka in sin deck till Valve? Tog det lång tid?

i denna tråden loggade jag mitt returskick av R1 knappen som slutade fungera,,
men nu blev mitt extremfall där halva steamdecken slutade fungera efter returen från reperationen från tysklad, vilket slutade med att jag fick skicka min SD till Valves & fick en helt ny..

Suverän support,, men mitt ärende tog lite tid,, speciellt då det skulle skickas till Valve med Tull & allt..
#4309878

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Snowrunner hade jag missat att det var på rean.. hur lång tar en ”spelrunda” att köra?
Tack för tips🙂

Det är upp till dig, som molotov skrev, finns inget start & slut utan det bara flyter på med olika uppdrag man gör när man bäst behagar-
Själv har jag mycket "oväntad" väntetid på jobb,, kan vara allt från 5min till nån timme,, då är SD bra då man bara fortsätter där man stängde av den,
spelet går bara i paus,, lika så när man byter buss/tåg & dyligt.

Medlem
Skrivet av Gummii:

i denna tråden loggade jag mitt returskick av R1 knappen som slutade fungera,,
men nu blev mitt extremfall där halva steamdecken slutade fungera efter returen från reperationen från tysklad, vilket slutade med att jag fick skicka min SD till Valves & fick en helt ny..

Suverän support,, men mitt ärende tog lite tid,, speciellt då det skulle skickas till Valve med Tull & allt..
#4309878

Ah okej, tack för svar! 👍

Medlem
Skrivet av robbis:

Fallout fungerar skitbra. Kan köra det på max typ, inte speciellt krävande spel. Om inte annat kan du streama det via xcloud om du har möjlighet. Det har jag gjort utan problem.

På tal om xcloud.. jag får det inte att fungera på decken. Har följt guide från youtube men när jag ska testa så startar det inte. Kommer upp en vit skärm och står nått i stil med att Edge inte kan starta sidan (kommer inte ihåg exakt vad)

Nån som vet vad jag gör för fel eller har ett smidigt sätt att få igån xcloud på Steamdecken?

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

På tal om xcloud.. jag får det inte att fungera på decken. Har följt guide från youtube men när jag ska testa så startar det inte. Kommer upp en vit skärm och står nått i stil med att Edge inte kan starta sidan (kommer inte ihåg exakt vad)

Nån som vet vad jag gör för fel eller har ett smidigt sätt att få igån xcloud på Steamdecken?

Jag följde Microsofts egna guide och har aldrig stött på patrull. Har du fått alla parametrar rätt?

https://support.microsoft.com/en-gb/topic/xbox-cloud-gaming-i...


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag följde Microsofts egna guide och har aldrig stött på patrull. Har du fått alla parametrar rätt?

https://support.microsoft.com/en-gb/topic/xbox-cloud-gaming-i...

Den följde jag också, fungerar felfritt fortfarande.

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag följde Microsofts egna guide och har aldrig stött på patrull. Har du fått alla parametrar rätt?

https://support.microsoft.com/en-gb/topic/xbox-cloud-gaming-i...

Tack för länk! Fick det att fungera.. men hur bra fungerar de för dig/er?
Väldigt svajigt på Wi-Fi 250/250 och grynigt. Inte testat dockat via ethernet än.

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Tack för länk! Fick det att fungera.. men hur bra fungerar de för dig/er?
Väldigt svajigt på Wi-Fi 250/250 och grynigt. Inte testat dockat via ethernet än.

För mig funkar det utan problem. Men spel som forza 5 kan ha lite problem ibland har jag märkt för att det är så snabbt spel. Spelat ut en hel del spel via xcloud utan minsta bekymmer. Sitter oxå på 250/250 men har en super ny gaming router från Asus så kanske hjälper till oxå?


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

För mig funkarbdet utan problem. Men spel som forza 5 kan ha lite problem ibland har jag märkt för att det är så snabbt spel. Spelat ut en helndel spel via xcloud utan minsta bekymmer. Sitter oxå på 250/250 men har en super ny gaming router från Asus så kanske hjälper till oxå?

Testade bara snabbt förut.. får testa mer framöver.. kanske får testa lite olika inställningar när tid finns🙂

Medlem
Skrivet av bjornfobi:

Tack för länk! Fick det att fungera.. men hur bra fungerar de för dig/er?
Väldigt svajigt på Wi-Fi 250/250 och grynigt. Inte testat dockat via ethernet än.

Det fungerar bra nog att spela dom flesta spel.

Just med streaming är det väldans viktigt att du har en vettig router, den man brukar få från internetleverantörerna brukar sällan hålla måttet för att få bra streaming, speciellt trådlöst.

Brukar fungera bra för mig men jag har investerat i en lite dyrare router också. Hade liknande problem som du beskriver innan jag bytte upp mig.

Skriv svar