Den stora tråden om Starfield

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Exakt så. Om nånting kan man väl konstatera att Starfield är en enorm succé. Höga betyg (4,25/5 i snitt), många spelare, sålt riktigt bra osv. Jag tror också vi är många som ser fram mot rätt många år med nöje när det börjar dyka upp en massa större moddar också. Jag personligen tror Starfield har mycket högre modpotential än exempelvis Skyrim, som ju fortfarande säljer och spelas än idag. Märkligt att kalla det en fail tycker jag.

Rebecca Blacks låt Friday var väl också en stor succé.
Det är ett kasst mått för att mäta om något är bra eller inte.

Hursomhelst så har Starfield i genomsnitt 7/10 om man summerar alla ställen, opencritic, metacritic, Google, imdb, Steam, User reviews.

7/10 är ett bra spel.
Starfield är bra. Men inget jag personligen skulle rekommendera då det släppts många bättre spel.

Själv spelade jag det i cirka 110h innan jag tröttnade. Det får väl anses OK. Det tog dock emot sista halvan.

Skyrim har jag spelat över 600h och på grund av mods. Jag hoppas modcommunityn blir lika bra till Starfield då det som du säger har bra potential där. Men jag är skeptisk då många redan gått tillbaka till Skyrim.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Hursomhelst så har Starfield i genomsnitt 7/10 om man summerar alla ställen, opencritic, metacritic, Google, imdb, Steam, User reviews.

Vem gör på det sättet? Första gången jag hör talas om. Finns det någon sån sida som blandar allt det eller sitter du själv med en Excel? 😁

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Rebecca Blacks låt Friday var väl också en stor succé.
Det är ett kasst mått för att mäta om något är bra eller inte.

Håller med om att hennes låt var succe. Hur ska man mäta om något är bra, om man inte ska använda betyg och försäljningssiffror menar du? Annars blir det ju mer personlig smak och där är det så klart olika.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Vem gör på det sättet? Första gången jag hör talas om. Finns det någon sån sida som blandar allt det eller sitter du själv med en Excel? 😁

Satt själv med miniräknaren

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Håller med om att hennes låt var succe. Hur ska man mäta om något är bra, om man inte ska använda betyg och försäljningssiffror menar du? Annars blir det ju mer personlig smak och där är det så klart olika.

Var lite det jag gjorde genom att summera betyg från flera olika källor.
7/10

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Var lite det jag gjorde genom att summera betyg från flera olika källor.
7/10

Då kanske jag misstolkade dig när du skrev att det var ett kasst sätt av avgöra om det är bra eller inte... 🙂

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Satt själv med miniräknaren

Har du gjort samma för andra spel och gjort någon typ av sammanställning? Verklig blandning av kreti och pleti, troll och kritiker som får komma till tals på en sån lista. Intressant för de som bryr sig om sånt. Har aldrig hört talas om något liknande som sagt 😁 Bara att kolla spelbetyg på imdb var något jag inte trodde någon gjorde.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Rebecca Blacks låt Friday var väl också en stor succé.
Det är ett kasst mått för att mäta om något är bra eller inte.

Liknelsen faller på att det faktiskt var en badass låt


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Har du gjort samma för andra spel och gjort någon typ av sammanställning? Verklig blandning av kreti och pleti, troll och kritiker som får komma till tals på en sån lista. Intressant för de som bryr sig om sånt. Har aldrig hört talas om något liknande som sagt 😁 Bara att kolla spelbetyg på imdb var något jag inte trodde någon gjorde.

Har gjort det några få gånger och endast för att posta det här på FZ som en kommentar till någon/något.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Då kanske jag misstolkade dig när du skrev att det var ett kasst sätt av avgöra om det är bra eller inte... 🙂

Jaa men bara för att något är populärt och säljer bra behöver det inte vara objektivt bra

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Har gjort det några få gånger och endast för att posta det här på FZ som en kommentar till någon/något.

Okej, spännande! Det blir ju jättesvårt att jämföra för någon annan än dig själv då. Men förstår syftet.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Okej, spännande! Det blir ju jättesvårt att jämföra för någon annan än dig själv då. Men förstår syftet.

Mitt egna betyg är nog 6/10.

Medlem

Jag tycker inte det är något svårt att fatta vad @Ronzem är ute efter.
Mitt betyg är 5/10. Skulle kanske gett det 6/10 om jag bara tagit hänsyn till storyn.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Okej, spännande! Det blir ju jättesvårt att jämföra för någon annan än dig själv då. Men förstår syftet.

Skrivet av Nizze Najs:

Jag tycker inte det är något svårt att fatta vad @Ronzem är ute efter.
Mitt betyg är 5/10. Skulle kanske gett det 6/10 om jag bara tagit hänsyn till storyn.

Beror ju också på hur man själv hanterar betygskalor. Känns som de flesta på internet röstar antingen 1/10 eller 10/10 men alla vi med någorlunda fungerande hjärna vet ju att det inte är rimligt på något vis.

Är nog extremt sällan jag ger ett spel 4/5 i betyg. Det är väl främst för att jag inte köper något som inte verkar vara så bra.
Min skala är nog så här om jag skulle försöka förklara den;

1 = Sämsta skiten som någonsin skapats. Har nog aldrig spelat ett sådant spel. Varför skulle jag?
2 = ett spel som knappt är spelbart
3 = ett DÅLIGT spel
4 = ett TRÅKIGT spel
5 = ett OK spel.
6 = ett BRA spel
7 = ett VÄLDIGT BRA spel
8 = ett UTMÄRKT SPEL, På gräns till ett MÄSTERVERK.
9 = MÄSTERVERK. Ett spel utöver det vanliga som berört mig på flera sätt än bara under den tiden jag spelar.
10 = PERFEKTION. Finns i princip inte.

Medlem
Skrivet av Nizze Najs:

Jag tycker inte det är något svårt att fatta vad @Ronzem är ute efter.
Mitt betyg är 5/10. Skulle kanske gett det 6/10 om jag bara tagit hänsyn till storyn.

Näe som sagt jag förstår syftet. Inte särskilt svårt.

Kul att det är såpass olika. Vissa tycker att det är årets spel och ger det 10/10 och vissa sågar det. Att det sen snittar 85/100 av kritiker säger väl också något.

Medlem
Skrivet av Rassa:

30 fps, meningslösa rymdresor, små områden istället för en stor värd som skyrim mm.
Snart släpps cyberpunk 2077 expansionen...
Svårt tänka mig nån orkar spela starfield då.
Spelet ser ju också så trkigt ut, e de bara ja som tycker det.

Detta skrev ja i ett inlägg för längesedan..
Inte bara mina åsikter men ja står för det ja skrev här.
Säga va man vill men starfield ska väl endå inte nämnas bland 2023 stora spelsläpp? Ja tror inte det iaf.
Eller jo som stort spelsläpp kanske... men de gör ju saken bara mer sorglig.
Ska inte skriva mer här för min poäng är egentligen att Microsoft är så distanserade från branshen att dom köper konkursbolag åbsläpper dom på sin prenumerationskit.
Förstår dom inte att bethesda å även blizzard inte är samma företag längre.

"Snart släpps cyberpunk 2077 expansionen..."

Låt mig minnas, hur var Cyberpunk 2077 när det släpptes? Det hade över 1 miljon samtidiga spelare på Steam när det släpptes. Ett par månader var det nere under 20k samtidiga spelare. Mindre än vad Starfield droppat till, och betydligt större fall. Vad sa folk och om Cyberpunk 2077 efter release? Så kommer du och drar upp det som jämförelse på något bra som folk ska spela istället. Humor.

Medlem

👌

Medlem
Skrivet av Fulci:

"Snart släpps cyberpunk 2077 expansionen..."

Låt mig minnas, hur var Cyberpunk 2077 när det släpptes? Det hade över 1 miljon samtidiga spelare på Steam när det släpptes. Ett par månader var det nere under 20k samtidiga spelare. Mindre än vad Starfield droppat till, och betydligt större fall. Vad sa folk och om Cyberpunk 2077 efter release? Så kommer du och drar upp det som jämförelse på något bra som folk ska spela istället. Humor.

Cyberpunk 2077 vid release fick väl mestadels kritik för att det inte blev det spel CDPR utlovat samt att det knappt fungerade på konsol. Sen hade det väl lite andra mindre problem som buggar, glitchar och obalans i mekanik.
Spelet gjorde dock en del grejer väldigt bra. Story, karaktärer, dialoger, musik och grafik var redan vid release top notch.
Det är också ett betydligt kortare spel. 120 timmar räcker nog för 100%. Kanske 150 timmar om man tar det väldigt lugnt.

Starfield var vid release en betydligt stabilare produkt. Men är det något som spelet gör väldigt bra?
Personlig åsikt nu; men knappt någon minnesvärd story, dialog, karaktär eller musik. Dess Jingel är OK men jag kommer inte ihåg den i huvudet nu. UNC questkedjan var nog den enda berättelsen som för mig var någorlunda minnesvärd.
Om det är något Starfield gör bra, så är det att inte ta slut. För det finns mycket utrymme att springa runt i. Vilket man kan spendera mycket tid på att göra om man så vill.

Men... nu är vi väl där igen. Antal spelare säger inget om kvalité eller om hur bra eller dålig en produkt är. Sen tycker jag nog Cyberpunk 2077 och Starfield är två ganska så olika spel. Det ena är ett storydrivet actionspel medans det andra är ett öppet sandbox spel.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Cyberpunk 2077 vid release fick väl mestadels kritik för att det inte blev det spel CDPR utlovat samt att det knappt fungerade på konsol. Sen hade det väl lite andra mindre problem som buggar, glitchar och obalans i mekanik.
Spelet gjorde dock en del grejer väldigt bra. Story, karaktärer, dialoger, musik och grafik var redan vid release top notch.
Det är också ett betydligt kortare spel. 120 timmar räcker nog för 100%. Kanske 150 timmar om man tar det väldigt lugnt.

Starfield var vid release en betydligt stabilare produkt. Men är det något som spelet gör väldigt bra?
Personlig åsikt nu; men knappt någon minnesvärd story, dialog, karaktär eller musik. Dess Jingel är OK men jag kommer inte ihåg den i huvudet nu. UNC questkedjan var nog den enda berättelsen som för mig var någorlunda minnesvärd.
Om det är något Starfield gör bra, så är det att inte ta slut. För det finns mycket utrymme att springa runt i. Vilket man kan spendera mycket tid på att göra om man så vill.

Men... nu är vi väl där igen. Antal spelare säger inget om kvalité eller om hur bra eller dålig en produkt är. Sen tycker jag nog Cyberpunk 2077 och Starfield är två ganska så olika spel. Det ena är ett storydrivet actionspel medans det andra är ett öppet sandbox spel.

Jag förstår vad du menar och var lite överdriven i svaret. Men tycker Cyberpunk 2077 är dåligt att ta upp som ett annat bättre spel att spela istället med tanke på hur mycket kritik det fick vid sin release.

Jag gillar Starfield, men tycker inte det är felfritt.

Medlem

Intressant hur lite den här tråden handlar om spelet eller folk som berättar om sina äventyr (förutom npgra undantag) och mest om spelet är en flopp eller succe.
Som med Bethesda spel ligger nog sanningen nånstans därimellan.

Spelet visade sig vara ett klassiskt bethesda spel. Dom som tycker att det är mästerverk är dom som gör det för att det idag är XBOX och så skaran som gillar allt Bethesda gör.
Dom som är missnöjda är väll dom som köpte dag 1 och gillar väll bethesda spel men såg framför sig ett rpg blandat med rymden och resor. Det var väll lite det som man fick intrycket av att det skulle vara också.
Slutresultatet blev att på rymd temat blev det väldigt "shallow" men levererar som förväntat på det övriga.

Jag kommer att spela men väntar nog 6månader till. Bethesdas spel brukar som bara bli bättre med tiden när communityt bidragit.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Intressant hur lite den här tråden handlar om spelet eller folk som berättar om sina äventyr (förutom npgra undantag) och mest om spelet är en flopp eller succe.
Som med Bethesda spel ligger nog sanningen nånstans därimellan.

Tror mest det var för att det var ett inlägg som startade en diskussion, innan dess var det ett tag sen senaste svaret.

Kan passa på att lägga in länken med lite kort info om nästa uppdatering.
https://www.threads.net/@bethesdagamestudios/post/CzHQtqPOjGv...

We've been hard at work on Starfield updates and will be putting our next one into Steam Beta next week.This update will feature Nvidia DLSS support with frame generation, display and HDR controls for supported systems, and other optimizations and improvements. You'll be able to opt-in to try it via the Steam Beta options. We’d love your feedback before it goes live for all PC and Xbox players after that.Stay tuned for the specifics soon, and thanks for playing!

Note, DLSS is for PC Nvidia users only. We’ll also have AMD FSR3 support in a future update.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Tror mest det var för att det var ett inlägg som startade en diskussion, innan dess var det ett tag sen senaste svaret.

Kan passa på att lägga in länken med lite kort info om nästa uppdatering.
https://www.threads.net/@bethesdagamestudios/post/CzHQtqPOjGv...

We've been hard at work on Starfield updates and will be putting our next one into Steam Beta next week.This update will feature Nvidia DLSS support with frame generation, display and HDR controls for supported systems, and other optimizations and improvements. You'll be able to opt-in to try it via the Steam Beta options. We’d love your feedback before it goes live for all PC and Xbox players after that.Stay tuned for the specifics soon, and thanks for playing!

Note, DLSS is for PC Nvidia users only. We’ll also have AMD FSR3 support in a future update.

Kul med en ny uppdatering, men låter väldigt pc-fokuserad.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Kul med en ny uppdatering, men låter väldigt pc-fokuserad.

FSR3 i kommande uppgradering lär vara aktuell även för xbox 🙂

Medlem

Sitter och hoppas på att de fixar defekten som gör att jag inte kommer vidare i Crimson Fleet-uppdraget "The Best There Is"

Medlem

Här sitter jag och väntar på de ska patcha spelet ordentligt så att man kan dra igång, och efter snart två månaders väntan, så inriktar de sig på PC (saker som moddar fixade direkt dessutom), och mest grafiskt...Samtidigt som mindre studior har patchat sina spel rejält, Larian hade t.ex. 2000 bugfixar kort efter släpp.

Edit: Remedy släppte precis en rätt stor patch på 200 fixar, bara några dagar efter deras släpp.

Vad sysslar Bethesda med egentligen när de är så sjukt långsamma med sina uppdateringar? Med detta tempo lär jag inte starta spelet förrän tidigast i vår...

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Här sitter jag och väntar på de ska patcha spelet ordentligt så att man kan dra igång, och efter snart två månaders väntan, så inriktar de sig på PC (saker som moddar fixade direkt dessutom), och mest grafiskt...Samtidigt som mindre studior har patchat sina spel rejält, Larian hade t.ex. 2000 bugfixar kort efter släpp.

Edit: Remedy släppte precis en rätt stor patch på 200 fixar, bara några dagar efter deras släpp.

Vad sysslar Bethesda med egentligen när de är så sjukt långsamma med sina uppdateringar? Med detta tempo lär jag inte starta spelet förrän tidigast i vår...

Skumt att räkna antalet buggfixar som något positivt, det tyder på att de hade många buggar varav många gick snabbt att lösa, dvs dålig testning innan releasen... Är det några specifika buggar du väntar på att de ska fixa i Starfield innan du drar igång, eller har du en kontroll typ "minst x fixade buggar"?

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Skumt att räkna antalet buggfixar som något positivt, det tyder på att de hade många buggar varav många gick snabbt att lösa, dvs dålig testning innan releasen... Är det några specifika buggar du väntar på att de ska fixa i Starfield innan du drar igång, eller har du en kontroll typ "minst x fixade buggar"?

Inte förrän tusen fixade buggar ska jag spela vidare! Därför föredrar jag Cyberpunk för de släppte ett trasigt spel och har fixat buggar i flera år. Vilka föredömen! 😁

Medlem
Skrivet av Kalliban:

FSR3 i kommande uppgradering lär vara aktuell även för xbox 🙂

Najs, även Hdr-förbättringar med mer lär påverka. Blir intressant att se hela loggen.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Spelet visade sig vara ett klassiskt bethesda spel

. Dom som tycker att det är mästerverk är dom som gör det för att det idag är XBOX och så skaran som gillar allt Bethesda gör.

Dom som är missnöjda är väll dom som köpte dag 1 och gillar väll bethesda spel

men såg framför sig ett rpg blandat med rymden och resor. Det var väll lite det som man fick intrycket av att det skulle vara också.
Slutresultatet blev att på rymd temat blev det väldigt "shallow" men levererar som förväntat på det övriga.

Nu är det här kanske lite väl yxiga generaliseringar, men jag vill ändå invända här. Jag tillhör nog din fetade skara där, de som köpte dag 1, gillar Bethesdaspel och nu är missnöjda. För egen del beror mitt missnöje på flera saker, men den absolut främsta anledningen till det är just att det inte är ett klassiskt Bethesdaspel.

jag har kunnat leva gott med Bethesdatitlar trots alla tekniska tillkortakommanden och buggar, genvägar och brister, föråldrad spelmekanik och så vidare, eftersom de alla i grunden tagit tillvara på värdet av inlevelsefull utforskning och styrkan i levande spelvärldar med unikt innehåll. Det är det som Bethesda har varit bäst på, varför deras titlar moddas och lever vidare över 20 år efter release. Starfield gör många saker rätt, men ingenting av det spelar någon roll överhuvudtaget när man har misslyckats med det som man är bäst på: att kittla spelarens nyfikenhet. Det finns ingenting i Starfield som lockar till utforskning eftersom det inte finns något löfte om unikt innehåll. Stenhögar, autogenererade grottor och övergivna rymdbaser är inte innehåll för mig. Det blir inte heller mer innehåll när det finns 1000 olika ställen miljöer att stötta på dem i.

Datorspel ska inte fördriva tid utan förgylla den, tycker jag. Starfield är oöverblickbart stort och tar min tid i anspråk utan att ge särskilt mycket alls tillbaka. Jag känner ingen lust att utforska i Starfield för jag får inte ut någonting som är för mig värdefullt. Det är ett så monumentalt misslyckande av en studio som trots alla sina fadäser åtminstone vetat sin allra största styrka - vilken man nu misstagit för utbytbar. Det är det där gamla med att kvalitet är inte kvanitet och tvärtom.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Skumt att räkna antalet buggfixar som något positivt, det tyder på att de hade många buggar varav många gick snabbt att lösa, dvs dålig testning innan releasen... Är det några specifika buggar du väntar på att de ska fixa i Starfield innan du drar igång, eller har du en kontroll typ "minst x fixade buggar"?

Det jag menade var att från skillnad från Bethesda så försöker de faktiskt förbättra spelen så snabbt som möjligt samt hinner fixa så mycket på så kort tid, och dessutom inte förlitar sig på att moddar ska fixa saker åt dem.

Jag vill se förbättringar i Starfield, så som bättre A.I och inte hjärndöda, inte ha npc som ser förskräckliga ut, eller ha personer som står med ryggen vänd mot dig när du talar med dem etc, skjuta bland npc utan att de reagerar, npc som argumenterar med varandra, men båda stirrar på dig istället, svävande npc etc. Om det är möjligt, inte ha massa copy-pastade platser, allt från fiender till objekt. Finns de som har rapporterat att de inte kan gå vidare i uppdrag för att vissa karaktärer fastnat i golvet/väggar, t.o.m grundläggande inställningar saknades/saknas fortfarande. Ingen ordentlig karta. Det finns ju hur mycket mer som helst på youtube och på sociala medier som visar på felen (se angry joes recension som jag delade här). Flera på Starfields reddit sub är irriterade pga bristen av uppdateringar, vissa har t.o.m slutat spela.

Anser ni som gång på gång försvarar spelet att det inte finns några problem alls, tycker ni att det är felfritt? Eller ignorerar ni problemen bara för att Bethesda tillhör MS nu och undrar om ni hade försvarat spelet lika mycket om Bethesda inte tillhörde dem? Jag tycker bara det är märkligt att samma två personer här, känner behovet av att direkt försvara spelet varje gång någon visar minsta lilla kritik? Har ni så låga krav/förväntningar på ett stort företag som Bethesda, att ni inte ens kan förvänta er förbättringar, något som är normalt? Ni avfärdar ju all kritik som ingenting och i princip skrattar bort det...som om alla andra inbillar sig dem.

Edit: Nu skrev användaren FarbrorBarbr0 ett kritiskt inlägg mot spelet. Ska ni två försvara spelet igen gentemot honom? Jisses, hade inte förvånat mig så som ni håller på 😂.

Nej, jag kommer absolut inte spela Starfield tills det har förbättrats ordentligt. Dessa problem som jag har nämnt är saker som förstör inlevelsen, och inlevelse är viktigt för mig. Jag kommer bara irritera mig på dem i längden.

Skriv svar