Naughty Dog är medveten om problemen med The Last of Us på PC

Robot
Naughty Dog är medveten om problemen med The Last of Us på PC

De ber om ursäkt och jobbar hårt på att fixa dem.

#The-last-of-us-part-1, #iron-galaxy, #naughty-dog


Medlem

Medvetna, sköt upp en månad, släppte ändå.

Hur man än vänder och vrider på det, såhär behandlar man inte ett av sina mest populära IPn.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Det har väl släppts två patchar ?
Har det inte blivit nått bättre med dom två ?


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Nixxes

Att inte sätta (Nixxes) på denna portning var ju en blunder. De som verkligen är duktiga på de och kan sånt med portning till PC.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Här kommer ett 13,5h försenat aprilskämt:

-Eheheeeheeehm!!!..... Det är inget fel på den här releasen.

Skribent

Såg just datumet på twitter, att de postade om patcharna den 1:a april kanske ses lite komiskt. Men vi får hoppas det inte är ett aprilskämt från deras sida.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Maguz:

Hur man än vänder och vrider på det, såhär behandlar man inte ett av sina mest populära IPn.

Fast det kan man göra och det spelar ingen roll i detta fall, troligen kostade det inte så mycket att porta över det och man har redan tjänat in det mångdubbelt, flera ggr om. Många saker kommer säkert att fixas men hade spelet inte sålt något så hade inget fixats.

Ipt tar ingen skada, detta är ett spel till PS primärt eller hur? Och det funkar säkert utmärkt där. Steamsläppet är någon sorts sidosak som Sony har börjat ägna sig åt. Nästa spel som kommer på PC i serien lär funka bättre och då har inget spelat någon roll.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Det har väl släppts två patchar ?
Har det inte blivit nått bättre med dom två ?

Tror dom första bara var hotfixes/snabbfixar. Patch tror jag är lite större och mer genomarbetad uppdatering förhoppningsvis.

Skribent
Skrivet av Snabeltorsk:

Det har väl släppts två patchar ?
Har det inte blivit nått bättre med dom två ?

Oklart hur det påverkat spelet. Men jag gissar det är småfixar, så det är väl mer att spruta vatten på elden medan gårdsslangen i väntan på brandkåren som kommer nästa vecka.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har spelat på Ultra i över 1 timme, och inte märkt av några strörre problem…har väl tur…😎

Medlem

Spelindustrin kommer undan alldeles för lätt när de släpper näst intill trasiga spel. Visst de får hård kritik med rätta. I många fall skickar de bara ut några patchar och hoppas stormen lugnar ned sig. Ofta blir spelen aldrig fungerande till ett tillfredställande tillstånd.

Det borde finnas en lag där man sätter en gräns på vad som är trasigt och vad som är knappt spelbart på den tekniska biten. En hög standard som spelutvecklare måste förhålla sig till. Klarar de ej detta ska man som konsument lättare få tillbaka pengarna vid missnöje

Oavsett om spelet är bra eller dåligt ska man alltid kunna spela spelen utan tekniska strul.

Jag har köpt flertalet spel som på ett eller annat sätt varit i så dåligt skick att det har förstört spelupplevelsen till den grad att det inte går att fortsätta spela.

Tycker inte det är okej och dessa pengar får man aldrig tillbaka. I många fall provar man sig fram för o fixa spelet eller väntar på patcher och vips är man över 2 timmar på steam.

Spel är en product. Tycker det är sjukt att de får hålla på så här. Kvalitetstesterna ska vara lika bra som i bilindustrin och ska ha samma krav på sig som alla andra producter man köper

Moderator | Testpilot
Skrivet av JackFlack:

Har spelat på Ultra i över 1 timme, och inte märkt av några strörre problem…har väl tur…😎

Så är det. Har lite svårt att förstå folk som ärligt skriver "Folk överdriver, det fungerar ju för mig!"

Om det ändå var så för de flesta. Jag fick ju ingen covid heller så då behöver ju ingen annan passa sig, sa folk iofs också när den spred sig som mest

Samma här. Folk har så ofantligt olika datorer med hård- och mjukvara att minsta lilla grej kan bli fel. Här är det ju dock ett större problem som en stor del av spelarna upplever.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det kan ta tid och fixa om Naughty Dog bara är en person (eller hund?) som rubriken antyder.

Medlem

det är lugnt, jag kan vänta några veckor för en bättre upplevelse


signatur

//monster

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Så är det. Har lite svårt att förstå folk som ärligt skriver "Folk överdriver, det fungerar ju för mig!"

Om det ändå var så för de flesta. Jag fick ju ingen covid heller så då behöver ju ingen annan passa sig, sa folk iofs också när den spred sig som mest

Samma här. Folk har så ofantligt olika datorer med hård- och mjukvara att minsta lilla grej kan bli fel. Här är det ju dock ett större problem som en stor del av spelarna upplever.

Det är ju det som är problemet med PC, kraftfull hårdvara men en miljon olika kombinationer av komponenter. Funkar det bra på 10 datorer så funkar det inte alls på 10 andra och ändrar du så det funkar på dem så slutar det funka på 2 av de som det funkade tidigare på. XD


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det är ju det som är problemet med PC, kraftfull hårdvara men en miljon olika kombinationer av komponenter. Funkar det bra på 10 datorer så funkar det inte alls på 10 andra och ändrar du så det funkar på dem så slutar det funka på 2 av de som det funkade tidigare på. XD

Lite så. Dock så kan man ju ha en överlag bra port, och en överlag dåligt sådan - som detta. Resident Evil 4 Remake har knappt några problem alls i stort. Fungerar riktigt bra för majoriteten. Därför det ofta känns som att det handlar om crunch, eller inkompetens.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Lite så. Dock så kan man ju ha en överlag bra port, och en överlag dåligt sådan - som detta. Resident Evil 4 Remake har knappt några problem alls i stort. Fungerar riktigt bra för majoriteten. Därför det ofta känns som att det handlar om crunch, eller inkompetens.

RE-motorn verkar också väldigt anpassningsbar och skalbar över olika plattformar. Nu kan det ju förstås vara Capcom som gör ett bra jobb också, men jag tror motorn är väldigt lättarbetad när det ska portas och släppas på olika plattformar.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

The suits ville att det skulle släppas. Oavsett status. Jag hoppas att det fixas snabbt som möjligt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Johan Lorentzon:

RE-motorn verkar också väldigt anpassningsbar och skalbar över olika plattformar. Nu kan det ju förstås vara Capcom som gör ett bra jobb också, men jag tror motorn är väldigt lättarbetad när det ska portas och släppas på olika plattformar.

Precis, och det ser fortfarnade så himla snyggt ut!

Oavsett vad hoppas jag att det kommer lösa sig. Ett sådant här fantastiskt spel förtjänar en bra portning till PC.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Lite så. Dock så kan man ju ha en överlag bra port, och en överlag dåligt sådan - som detta. Resident Evil 4 Remake har knappt några problem alls i stort. Fungerar riktigt bra för majoriteten. Därför det ofta känns som att det handlar om crunch, eller inkompetens.

Det kan väl vara lite så som jag tror jag skrev för någon vecka sedan.

RE görs på en motor som är gjord för flera plattformar och spelen startar utvecklingen som multiplattformtitlar. Last of Us Part I startade sannolikt med en motor helt skapad och anpassad för PS och spelet skapades initialt enbart för PS5 och blir därav svårare att porta för att fungera på "miljoner" olika PC.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Margy:

Det kan väl vara lite så som jag tror jag skrev för någon vecka sedan.

RE görs på en motor som är gjord för flera plattformar och spelen startar utvecklingen som multiplattformtitlar. Last of Us Part I startade sannolikt med en motor helt skapad och anpassad för PS och spelet skapades initialt enbart för PS5 och blir därav svårare att porta för att fungera på "miljoner" olika PC.

Så är det. Det kommer givetvis försvåra arbetet.

Här är det nog slipsnissarna och crunch som är största problemet ändå misstänker jag.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Så är det. Det kommer givetvis försvåra arbetet.

Här är det nog slipsnissarna och crunch som är största problemet ändå misstänker jag.

Ja, jag kan även tänka mig att man kanske skjutit lite mer på det om inte TV-serien blivit en dundersuccé.

Medlem

Det är lite märkligt att dom inte kan testa spelet på 50 olika datorer innan släpp.

Skribent

Det sista spelet gjorde i går var att krascha mitt i en mellansekvens. Och vad möts jag av i dag när jag ska lira igen? Shader caching igen, precis lika långsamt som första gången. Testade att ladda sparfilen ändå, med en oändlig laddningsskärm som resultat. Tröttsamt.

Medlem
Skrivet av nils45:

Det är lite märkligt att dom inte kan testa spelet på 50 olika datorer innan släpp.

Det har dem gjort, det kan jag garantera genom killgissning. Bara genom minimum, recommended, performance och ultra listan de släppte så är det 22st olika hårdvarukombinationer. Men sedan ska det testas med och utan FSR/DLSS, nu har du fördubblat de olika kombinationerna; 44st olika datorer. Likaså med FPS räknare; vissa individer får en tredjedel av FPS om de har en FPS mätare igång, så nu blir det ytterligare en dubblering; 88st olika datorkombinationer, väl över 50st. När folk pratar om "tusentals olika PC konfigurationer" så är det ingen överdrift, där är dem siffrorna det landar på.

Ett återuppkommande problem jag ser på forumen är att spelare sitter med alldeles för gamla datorer. Specifikationer under rekommenderat krav men ändå så förväntar de sig att spela på 1440p eller 4k. PC handlar om personligt ansvar, man ska bygga datorn själv, och då gäller det att se till att man köper rätt grejer och håller det uppdaterat. 8GB VRAM är kravet för 1080p 60fps, 100GB fritt utrymme är angett för att det ska finnas extra plats för allokering av ram, även fast spelets nerladdningsstorlek är mindre.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det har dem gjort, det kan jag garantera genom killgissning. Bara genom minimum, recommended, performance och ultra listan de släppte så är det 22st olika hårdvarukombinationer. Men sedan ska det testas med och utan FSR/DLSS, nu har du fördubblat de olika kombinationerna; 44st olika datorer. Likaså med FPS räknare; vissa individer får en tredjedel av FPS om de har en FPS mätare igång, så nu blir det ytterligare en dubblering; 88st olika datorkombinationer, väl över 50st. När folk pratar om "tusentals olika PC konfigurationer" så är det ingen överdrift, där är dem siffrorna det landar på.

Ett återuppkommande problem jag ser på forumen är att spelare sitter med alldeles för gamla datorer. Specifikationer under rekommenderat krav men ändå så förväntar de sig att spela på 1440p eller 4k. PC handlar om personligt ansvar, man ska bygga datorn själv, och då gäller det att se till att man köper rätt grejer och håller det uppdaterat. 8GB VRAM är kravet för 1080p 60fps, 100GB fritt utrymme är angett för att det ska finnas extra plats för allokering av ram, även fast spelets nerladdningsstorlek är mindre.

Grejen är att på min gmla burk funkar God of War, Death Stranding, The Quarry och NBA 2K23 otroligt bra. Inte en enda krasch i någon av de 4 spelen. 1080p high på samtliga utom NBA 2K23 som är på Ultra och 60 fps låst.

TLOU Part 1 tog 1,5 h att ens starta för att sedan krascha 3 ggr inom loppet av 1 timme. Allt på automatic 1080p, medium. Finns inga ursäkter, spelet var/är inte färdigprogrammerad. Inte ens på accetabel nivå.

Iofs, jag ansåg att TV serien var katastrofalt dålig men trodde inte i min vildaste fantasi att PC porten skulle vara ännu sämre. Lo and behold...🙂

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Så är det. Har lite svårt att förstå folk som ärligt skriver "Folk överdriver, det fungerar ju för mig!"

Om det ändå var så för de flesta. Jag fick ju ingen covid heller så då behöver ju ingen annan passa sig, sa folk iofs också när den spred sig som mest

Samma här. Folk har så ofantligt olika datorer med hård- och mjukvara att minsta lilla grej kan bli fel. Här är det ju dock ett större problem som en stor del av spelarna upplever.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Det är ju det som är problemet med PC, kraftfull hårdvara men en miljon olika kombinationer av komponenter. Funkar det bra på 10 datorer så funkar det inte alls på 10 andra och ändrar du så det funkar på dem så slutar det funka på 2 av de som det funkade tidigare på. XD

Datorer det strular för är väl inte tillräckligt bra helt enkelt?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Grejen är att på min gmla burk funkar God of War, Death Stranding, The Quarry och NBA 2K23 otroligt bra. Inte en enda krasch i någon av de 4 spelen. 1080p high på samtliga utom NBA 2K23 som är på Ultra och 60 fps låst.

TLOU Part 1 tog 1,5 h att ens starta för att sedan krascha 3 ggr inom loppet av 1 timme. Allt på automatic 1080p, medium. Finns inga ursäkter, spelet var/är inte färdigprogrammerad. Inte ens på accetabelt nivå.

Iofs, jag ansåg att TV serien var katastrofalt dålig men trodde inte att det var möjligt att PC porten skulle vara ännu sämre. Lo and behold...🙂

Fast din dator är under specifikation. 4790k är en 9 år gammal 4 kärnig processor. 2060 med 6GB VRAM tar dig till ca 720p 30fps. Så i ditt fall så är det är inte Naughty Dog som har gjort fel, det är du. Du sitter med en Rally bil och förväntar dig att få delta i Formel-1. Du skulle ha läst specifikationerna först.

Du kan få bättre prestanda i en bil genom att du ändrar bränsleinsprutningen. Men du kan också få bättre prestanda om du lägger till en turbo. Det betyder inte att den ena bilen är bättre än den andra, det är två olika metoder för att nå bättre resultat. PS5 hämtar prestanda från VRAM, de nyttjar även förmågan att snabbt kunna streama data från SSD. Du personlighen ser bättre resultat i God of War eller Death Stranding bara för att de hämtar prestanda med andra metoder än Last of Us, metoder som passar din äldre dator bättre (PS4 spel). Men i framtiden kommer spel nyttja ännu mer VRAM, likt Last of Us. Naughty Dog tillhör Sonys Ice Team, de styr utvecklingen

Medlem
Skrivet av lonian:

Datorer det strular för är väl inte tillräckligt bra helt enkelt?

Tillräckligt bra? Det är många ägare av RTX 4090,senaste generationen i7-prollar och 128 GB DDR5 som har rapporterat in dessa krasher....

Bilduppdateringsfrekvensen pendlar mellan 80-120 FPS för mig i 3440x1440, vilket inte är dåligt - men det krashar var 10:e minut. 🤪


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Fast din dator är under specifikation. 4790k är en 9 år gammal 4 kärnig processor. 2060 med 6GB VRAM tar dig till ca 720p 30fps. Så i ditt fall så är det är inte Naughty Dog som har gjort fel, det är du. Du sitter med en Rally bil och förväntar dig att få delta i Formel-1. Du skulle ha läst specifikationerna först.

Du kan få bättre prestanda i en bil genom att du ändrar bränsleinsprutningen. Men du kan också få bättre prestanda om du lägger till en turbo. Det betyder inte att den ena bilen är bättre än den andra, det är två olika metoder för att nå bättre resultat. PS5 hämtar prestanda från VRAM, de nyttjar även förmågan att snabbt kunna streama data från SSD. Du personlighen ser bättre resultat i God of War eller Death Stranding bara för att de hämtar prestanda med andra metoder än Last of Us, metoder som passar din äldre dator bättre (PS4 spel). Men i framtiden kommer spel nyttja ännu mer VRAM, likt Last of Us. Naughty Dog tillhör Sonys Ice Team, de styr utvecklingen

Det stämmer men långt ifrån alla kör med 4790k. Och det strular även för de. Det kraschade för mig när jag öppnade födelsedagtackkortet vilket inte borde vara så krävande? Jag skickade in felrapport och nu funkar det. Sedan kraschade det i mellansekvens, jag felrapporterade, nu funkar det.
O så vidare...

ND är inte de enda som kör med avancerade tekniker. Långt ifrån. Kan de andra göra rätt från dag 1 kan ND också. Dessutom har de andra mycket mindre resurser än ND. Som sagt, skärpning finns inga ursäkter. Gör om, gör rätt.

PS Bästa möjliga PC:

12
Skriv svar