Ghostrunner - Cyberpunk gjort rätt

Medlem
Ghostrunner - Cyberpunk gjort rätt

Glöm öppna världar, svåra val och pluppar på kartan. One More Level bjuder på en tät cyberpunkberättelse i en härlig genreblandning.

När hypen kring Cyberpunk 2077 var som högst under hösten 2020 var det nog många som såg Ghostrunner i diverse digitala butiker och videoplattformar. Konceptet med högoktanig cyberpunkaction i förstaperson var som hittat för att lyftas fram av algoritmerna när det söktes efter information om CD Projekts kommande spel, därför förvånade det kanske inte någon när Ghostrunner sedan drog in sin budget på en dag och fortsatte sälja så pass bra att såväl en expansion som uppföljare blev aktuella. För egen del var intresset vid release ganska svagt så snart jag läste att spelet tydligen var ytterligare ett i mängden av alla ”Prepare to die”-spel där svårighetsgraden användes som någon form av säljpitch. Ändå tog jag sent omsider tag i spelet och fick uppleva en oväntad och otrolig resa genom One More Levels cyberpunkdystopi.

Ghostrunner inleds med en filmsekvens som visar huvudkaraktären, en namnlös katanabeväpnad cyberninja kallad ”Ghostrunner”, i en förlorande strid mot spelets antagonist Mara. Mara kallas även ”Keymaster” och kontrollerar Dharma Tower, en neondränkt skyskrapa som huserar mänskligheten i postapokalypsen. Striden slutar med att huvudkaraktären kastas ut från toppen av skyskrapan och hejdlöst faller mot skrapans lägsta nivåer. När spelet tar vid har man reparerats av en rebellgrupp i Maras totalitära samhälle och vaknar upp till en röst som instruerar en att springa mot toppen av skyskrapan och göra om, göra rätt. Handlingen är relativt förutsägbar och till större delar byggd på klichéer från cyberpunkgenrens största verk men den är ändå tillräckligt för att rama in spelet på ett snyggt sätt och hålla intresset uppe hela vägen. Ibland behöver man helt enkelt inte uppfinna hjulet på nytt.

Var spelets stora behållning ligger är istället i hur man har tagit sig an genren förstapersonsaction och skapat en originell mix av pussel, speedrunning och arenashooters. Ghostrunner består av en serie kortare nivåer där spelaren ställs inför ett gäng plattformshinder blandat med flertalet fiendetyper med olika distinkta attacker. Din ghostrunner kan springa på väggar, glida längre sträckor på marken, kasta ut en änterhake för att snabbt dra sig till olika plattformar, göra snabba ”dashes” och inte minst sakta ned tiden under kortare stunder för att enkelt styra runt projektiler från vissa fiender eller sköldar som bärs av andra. Det hela är otroligt responsivt och man känner alltid att man har full kontroll, någonting som troligen hjälper för att undvika frustration. Där spel som Elden Ring eller Dark Souls bygger svårighetsgraden på att man rör sig som ett kylskåp med svarstid som cloud gaming över 56k-modem så känner man aldrig att rörelser inte gick som man ville i Ghostrunner. Allt bara sitter.

Spelets något oförtjänta rykte om hög svårighetsgrad kommer istället från striderna där såväl spelaren som fienderna alla dör på en träff, släng in tvisten att spelarens attacker främst sker i närstrid med sin katana så ser man snabbt var utmaningen ligger. Sparpunkterna är så pass frekvent förekommande att varje sektion av utmaningar framstår som mindre arenor och minsta misstag kastar dig tillbaks till början av varje arena. Läser man om det eller ser när spelet spelas framstår det som ett recept för utmanande förstapersonsaction i högt tempo men när man står inför utmaningarna så inser man snabbt att detta snarare är ett pusselspel grundat i mönsterigenkänning. Du dör inte för att det är svårt, du dör för att du inte knäckte pusslet.

Vad detta resulterar i är att spelaren konstant letar efter ett av flera vinnande mönster inför varje arena. Man hoppar på ena väggen, glider under en attack från höger, kastar sin änterhake upp i taket för att flyga över, landa bakom och döda en fiende bara för att stå öga mot öga med ett skott från nästa fiende. Tillbaks till ritbordet. Det är beroendeframkallande på ett sätt som få andra spel lyckas med och levererar därtill en oslagbar känsla av att vara en ostoppbar cyberninja när allt väl sitter på plats och man drar igenom en hel sektion utan ett enda misstag. Det kan handla om 20 dödsfall eller 210, det hela sker så snabbt att jag aldrig tänker på det som svårt eller frustrerande.

När det gäller striderna så har utvecklaren medvetet valt att begränsa distansattackerna. Man slåss i närstrid med sin katana eller litar på sina reflexer för att träffa och reflektera inkommande projektiler från fienderna samtidigt som man långsamt fyller på en mätare för specialattacker; Dessa är olika former av mer kraftfulla taktiska attacker som man sällan behöver men som kan användas för att variera striderna lite. ”Blink” kan markera flera fiender i linje och döda alla i ett svep. ”Tempest” fungerar som en dödlig ”force push” och kan döda flera fiender på en gång med bredare täckning men kort räckvidd. ”Surge” skickar ut ett katana-svep som täcker bredare och längre än Tempest men som bara dödar vad klingan nuddar. Slutligen finns ”Overlord” där man kan under kortare perioder kan hacka fiender och få dessa på sin egen sida. Alla specialattacker har olika cooldowns men generellt kommer man bara använda dem en gång i varje strid om man inte uppgraderar förmågorna för att kunna använda dem mer frekvent.

När man lärt känna sin Ghostrunner och hur striderna fungerar introduceras man till ett lättare uppgraderingssystem för att anpassa hur man vill spela spelet. Systemet består av ett kretskort med såväl tomma som blockerade rutor där man placerar ut olika förbättringar av sina förmågor utformade som Tetrisblock. Kraftiga förmågor som exempelvis snabbare uppladdning av sin specialmätare tar större plats än mindre förmågor som att kunna göra en extra dash mitt i ett hopp. Vill man sedan fokusera på sina specialförmågor får man därför göra avkall på andra bekvämligheter så som att kunna reflektera skott eller ha större rörlighet. På det hela tycker jag systemet fungerar väldigt bra och är smart utformat för att inte låta spelaren ha alla de bästa förmågorna på en gång.

Det enda egentliga problemet när det kommer till spelets specialförmågor är att dessa främst introduceras genom lugnare nivåer där spelaren kastas in i vad som beskrivs som ”cybervoid”, någonting som närmast kan beskrivas som virtuella drömmiljöer där man löser mer klassiska pussel samtidigt som man matas med narrativ från en av spelets huvudkaraktärer. Dessa nivåer är otroligt snygga men känns väldigt malplacerade i spelet. De fungerar inte så mycket som någon balans mot spelets snabba actionsekvenser utan känns snarare som stoppklossar man mest vill blåsa igenom för att komma tillbaks till vad som egentligen är roligt. Lyckligtvis är nivåerna ganska väl utspridda och tillräckligt korta för att vara över innan man blir irriterad men det känns alltid som att de inte hade behövts inkluderas till att börja med.

I slutändan var Ghostrunner en fantastisk upplevelse. Spelets cyberpunkmiljöer ser fantastiska ut och gör ett hästjobb med att måla fram en historia av hur livet i tornet ser ut; Från samhällets svagaste klasser nere i tornets industriella bottenskikt till de smutsiga stadsnivåerna med sina genreklassiska neonskyltar och 80-talsfuturism, till de mer oväntade toppskikten av skrapan. Allt kommer sedan till liv med ett minst lika starkt soundtrack som uppmuntrar till så högt tempo som möjligt.

Ghostrunner är ett originellt koncept som blandar fritt bland flera genrer och lyckas ta det bästa från sina inspirationskällor och skapa någonting fantastiskt. Det står som ett lysande exempel på hur fokuserade, linjära spelupplevelser kan bjuda in spelaren till en noggrant regisserad berättelse på ett sätt som öppna spelvärldar helt enkelt inte klarar av och när eftertexterna rullar önskar man bara att det fanns fler nivåer, fler utmaningar och fler pussel att ta sig an. Omspelningsvärdet är lågt när man väl hittat lösningarna och spelets drygt 7 timmar flyger förbi fort men det är en otrolig resa.

Ghostrunner
5
Mästerligt
+
Fantastiskt responsiv kontroll
+
Nytänkande koncept
+
Tät och fokuserad berättelse
-
Tråkiga cybervoid-nivåer
-
Kort med lågt omspelningsvärde
Det här betyder betygen på FZ
  • Plattformar:PC (testformat), Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch, Amazon Luna

  • Release:2020-10-27

FM-guru
F.d. Sisyr

Gillar det också, även om jag kanske inte skulle gå riktigt lika långt. Oerhört tillfredsställande spel. När det inte frustrerar skiten ur en för att man är för dålig, dvs... Ser väldigt mycket fram emot tvåan!

Det är för övrigt 70% rea på spelet på Steam för närvarande, om någon känner sig sugen efter denna recension.

Redaktör

Snygg debut, @Kebbe! Kul att läsa - du har både stort spelkunnande och är skicklig med orden, så känns helt rätt. Jag lägger ut den på framsidan under dagen. Tack!


signatur
Medlem

Fantastiskt välskriven recension. Välformulerat.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Stark 4/5 från mig. Jag gillar verkligen spel som inte lägger in en massa utfyllnad utan istället levererar en mer begränsad upplevelse som är polerad till så nära perfektion det går. Dock är det, precis som du beskriver, ett spel jag aldrig haft suget att återvända till men jag ser verkligen fram emot uppföljaren.

Medlem

Är inte 5 högsta betyg? Hur kan det då finnas minus?

För mig är 5/5 eller 10/10 perfekt, då ska man inte ha något att klaga på.

Redaktör
Skrivet av Hartassen:

Är inte 5 högsta betyg? Hur kan det då finnas minus?

För mig är 5/5 eller 10/10 perfekt, då ska man inte ha något att klaga på.

Nu är ju detta Kebbes recension, inte min, men rent allmänt gäller att plus/minus är för att lyfta fram saker som sticker ut. De kan vara mer eller mindre viktiga, så de måste inte påverka betyget. Och betyg/plus/minus är summeringar av recensentens åsikter, inte matematik.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nu är ju detta Kebbes recension, inte min, men rent allmänt gäller att plus/minus är för att lyfta fram saker som sticker ut. De kan vara mer eller mindre viktiga, så de måste inte påverka betyget. Och betyg/plus/minus är summeringar av recensentens åsikter, inte matematik.

Min poäng är väl att i ett perfekt spel ska det inte finnas minus, det är därför betyget är det högsta. Jag klagar inte på hans recension jag nämner bara den dissonans jag finner i att ge ett spel perfekt betyg men samtidigt uttrycka;

Tråkiga cybervoid-nivåer

Kort med lågt omspelningsvärde

Då anser jag att 4 eller 4.5 är ett mer rättvist betyg.

Testpilot

Trevlig recension har spelet på önskelistan.

Medlem
Skrivet av Hartassen:

Min poäng är väl att i ett perfekt spel ska det inte finnas minus, det är därför betyget är det högsta. Jag klagar inte på hans recension jag nämner bara den dissonans jag finner i att ge ett spel perfekt betyg men samtidigt uttrycka;

Tråkiga cybervoid-nivåer

Kort med lågt omspelningsvärde

Då anser jag att 4 eller 4.5 är ett mer rättvist betyg.

Det finns inga perfekta spel. Om högsta betyget 5/5 på skalan betydde "Absolut felfritt" skulle betyget vara meningslöst eftersom det aldrig någonsin skulle delas ut.

5/5 enligt betygsystemet betyder "Mästerligt! En odödlig klassiker som kommer hålla i åratal efter att betyget satts."

On topic:
Mycket fin och välskriven recension.

Redaktör
Skrivet av Hartassen:

Min poäng är väl att i ett perfekt spel ska det inte finnas minus, det är därför betyget är det högsta. Jag klagar inte på hans recension jag nämner bara den dissonans jag finner i att ge ett spel perfekt betyg men samtidigt uttrycka;

Tråkiga cybervoid-nivåer

Kort med lågt omspelningsvärde

Då anser jag att 4 eller 4.5 är ett mer rättvist betyg.

Förstår vad du menar. Men jag håller inte med dig, för precis som Bennii säger så finns inga flefria, eller perfekta, spel. Har man perfektion som krav för toppbetyg så blir den övre delen av alla betygsskalor meningslös.

Sen är det helt naturligt att inte alla håller med om det betyg en person sätter. Precis som du nu med Kebbes femma.


signatur
Medlem

Att jämföra det med Cyberpunk 2077 är en hädelse.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Mycket bra recension, tack för den.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Hartassen:

Min poäng är väl att i ett perfekt spel ska det inte finnas minus, det är därför betyget är det högsta. Jag klagar inte på hans recension jag nämner bara den dissonans jag finner i att ge ett spel perfekt betyg men samtidigt uttrycka;

Tråkiga cybervoid-nivåer

Kort med lågt omspelningsvärde

Då anser jag att 4 eller 4.5 är ett mer rättvist betyg.

5 betyder inte perfekt, det betyder mästerligt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

5 betyder inte perfekt, det betyder mästerligt.

Det får du tycka. Håller dock inte med om den saken, 5a är perfektion.

Medlem
Skrivet av Therant:

Det får du tycka. Håller dock inte med om den saken, 5a är perfektion.

Det förstår jag att du tycker, men det finns ju en skala här på FZ så det är inte min åsikt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Har också spelet på önskelistan på steam. Gillar jag ettan kanske jag går vidare med tvåan, men har ju redan mycket att spela. Kanske köper och testar, tar en refund om det inte gillas.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Therant:

Det får du tycka. Håller dock inte med om den saken, 5a är perfektion.

Jag ser mer en 5a som "över 90%", inte 100%. Det är ju liksom femtedelar typ med avrundning +-10 procentenheter runt sin femtedel, så nånting i stil med:
0 = 0% +- 10 = 0-10% (negativt går ju inte)
1 = 20% +- 10 = 10-30%
2 = 40% +- 10 = 30-50%
3 = 60% +-10 = 50-70%
4 = 80% +- 10 = 70-90%
5 = 100% +- 10 = 90-100% (över 100 går ju inte)

OT: Tack för en bra recension! Den fick mig att vilja testa spelet 👌

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Förstår vad du menar. Men jag håller inte med dig, för precis som Bennii säger så finns inga flefria, eller perfekta, spel. Har man perfektion som krav för toppbetyg så blir den övre delen av alla betygsskalor meningslös.

Sen är det helt naturligt att inte alla håller med om det betyg en person sätter. Precis som du nu med Kebbes femma.

Personligen finns det en del spel jag anser vara perfekta, jag har inget o klaga på. t.ex. TLOU part 1. Sen har jag andra spel som är 8/10 som red dead redemption 2, lite väl grindigt med collectibles med inga hints om var de är, storyn var lite väl utdragen och repetitiv "samla pengar o flytta vidare när man gjort för mycket skada, repeat 3-4 ggr om) men i övrigt ett bra spel. Days gone 7/10, storyn är lite konstig ibland och har lågvattenmärke som när man ska in i gruvan med skizzo och man lyfter en planka upp för att skapa en öppning när man redan lätt hade kunnat krypa in under, och i andra ögonblick är storyn superbra, många vapen som är riktigt dåliga och har ingen funktion i spelet, remote bombs som inte fungerar som de ska och beter sig som proximity bombs osv.

FZ får såklart använda vilken skala de vill för betyg osv men jag håller inte med om att om 5/5 skulle betyda perfektion så skulle inga spel få det betyget, det är såklart subjektivt om man anser att ett spel har brister eller ej 5/5 för mig personligen är några av de bästa spel som någonsin skapats och då kan de inte vara repetitiva och ha tråkiga banor.

Lite som när folk säger att de ger 110% jag förstår poängen men varför urvattna konceptet?

Medlem
Skrivet av Hartassen:

Personligen finns det en del spel jag anser vara perfekta, jag har inget o klaga på. t.ex. TLOU part 1.

Lite som när folk säger att de ger 110% jag förstår poängen men varför urvattna konceptet?

Är det inte lite att urvattna konceptet att tillskriva ett TV-spel ett adjektiv som perfekt? Felfri. Fulländad. Ofelbar. Utan brist. I min värld finns det många fenomenalt bra spel, men inget som är perfekt i bemärkelsen att det inte finns någon liten förändring man skulle kunna göra för att upplevelsen skulle vara aaaaaaningen bättre.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det förstår jag att du tycker, men det finns ju en skala här på FZ så det är inte min åsikt.

Hur ligger din åsikt då?

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag ser mer en 5a som "över 90%", inte 100%. Det är ju liksom femtedelar typ med avrundning +-10 procentenheter runt sin femtedel, så nånting i stil med:
0 = 0% +- 10 = 0-10% (negativt går ju inte)
1 = 20% +- 10 = 10-30%
2 = 40% +- 10 = 30-50%
3 = 60% +-10 = 50-70%
4 = 80% +- 10 = 70-90%
5 = 100% +- 10 = 90-100% (över 100 går ju inte)

Intressant tanke helt klart.
Jag personligen avskyr 5p skalan, man borde ha minst en 10p skala för att göra det mer rättvist. Att uppnå en 10a ska vara snudd på omöjligt, samma sak med en 1a. Allt där i mellan skulle typ allt hamna.

brrap brrap pew pew

@Kebbe mycket bra recension, tack för trevlig läsning!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av Therant:

Hur ligger din åsikt då?

Den är att perfektion inte finns. Något kan vara fantastiskt, mästerligt, enastående, osv, och därmed få full pott. Men att något skulle vara perfekt kan jag inte riktigt se. Allt går alltid att förbättra tänker jag.

Sen ligger mycket i tillfälle och timing. Under rätt förutsättningar så kan något upplevas som fantastiskt men vid ett annat tillfälle eller känslotillstånd som mediokert.

För mig spelar inte alltid tekniken roll heller. Exempelvis BOTW som är i skräpiga 30 fps med låg upplösning är något av det bästa jag har spelat (5/5) samtidigt som andra spel som flyter som smör i 60 fps / 4k är tråkiga/dåliga (2/5).

Hur definierar du perfektion?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

går ju inte jämföra detta spelet med ett rpg eller?
det är alldeles för snabbt för mig dock.

Medlem

Testade det och vilket skräp. Cyberpunk 2077 är 1000 gånger roligare.

Medlem
Skrivet av Therant:

Intressant tanke helt klart.
Jag personligen avskyr 5p skalan, man borde ha minst en 10p skala för att göra det mer rättvist. Att uppnå en 10a ska vara snudd på omöjligt, samma sak med en 1a. Allt där i mellan skulle typ allt hamna.

Jag tycker tvärtom, sänt till en 3gradig skala.
Typ 1 = "Dålig", 2 = "OK", 3 ="Bra".

Ett betyg behöver inte vara mer än så för en hel upplevelse går inte konkretisera ner till en siffra.

En 1a betyder ingen bör spela det.
En 2a att fans av genren borde gilla det.
En 3a att det är värt för alla att prova.

Resten av nyanserna får man ha i texten.

Skillnad mellan 8,9 och 10 blir hårklyveri och kommer variera på om recensenten har en bra eller dålig dag.
Ännu värre med 100-skalor; skillnad mellan 89, 92 och 94 är totalt meningslöst.

Redaktör
Skrivet av Kalliban:

Jag ser mer en 5a som "över 90%", inte 100%. Det är ju liksom femtedelar typ med avrundning +-10 procentenheter runt sin femtedel, så nånting i stil med:
0 = 0% +- 10 = 0-10% (negativt går ju inte)
1 = 20% +- 10 = 10-30%
2 = 40% +- 10 = 30-50%
3 = 60% +-10 = 50-70%
4 = 80% +- 10 = 70-90%
5 = 100% +- 10 = 90-100% (över 100 går ju inte)

OT: Tack för en bra recension! Den fick mig att vilja testa spelet 👌

Det blir godtyckligt när olika betygssteg är olika mycket värda. Jag ser helst att 1-5-skalan översätts till 1 = 1-20 %, 2 = 21-40 % osv. Men så funkar det inte nu, hos både Metacritic och de som kör 100-skala är "mitten" (dvs. våra 3:or, ett okej eller bra spel) typ vid 70-75. Det gör att de nedre två tredjedelarna av skalan knappt fyller nån funktion. Om ett spel får 55 eller 62 i betyg spelar liksom ingen roll om det inte jämförs med nåt annat spel. Den matematiska mitten borde också representera spel som är mittemellan högsta och lägsta betyg, mästerverk och skit.

Tycker jag.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det blir godtyckligt när olika betygssteg är olika mycket värda. Jag ser helst att 1-5-skalan översätts till 1 = 1-20 %, 2 = 21-40 % osv. Men så funkar det inte nu, hos både Metacritic och de som kör 100-skala är "mitten" (dvs. våra 3:or, ett okej eller bra spel) typ vid 70-75. Det gör att de nedre två tredjedelarna av skalan knappt fyller nån funktion. Om ett spel får 55 eller 62 i betyg spelar liksom ingen roll om det inte jämförs med nåt annat spel. Den matematiska mitten borde också representera spel som är mittemellan högsta och lägsta betyg, mästerverk och skit.

Tycker jag.

1 = 1-20% funkar ju bara om 0 inte används, annars blir det lite skumt att 0 bara kan vara en exakt procentpoäng (0%) och sen 20 procentpoäng var för resten av skalan. Och då blir ju en femma allt mellan 81-100% vilket också blir lite skevt då typ alla bra spel kommer få femmor... Jag står kvar vid min jämna uppdelning med lika avrundningar, det känns mer rimligt och att en femma motsvarar 90%+ känns också rimligt då beskrivningen här på fz är "mästerverk". Sen håller jag med om det där med betygsinflationen, det är ju samma som med filmer, mitten av skalan (50%) borde ju vara "OK, varken bra eller dåligt".

edit: dvs egentligen blir det ju enligt min skala:
0 = 0%
1 = 20%
2 = 40%
3 = 60%
4 = 80%
5 = 100%

och sedan avrundar man mot närmsta. Dvs 91% avrundas till en femma men 89% avrundas till en fyra osv.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Den är att perfektion inte finns. Något kan vara fantastiskt, mästerligt, enastående, osv, och därmed få full pott. Men att något skulle vara perfekt kan jag inte riktigt se. Allt går alltid att förbättra tänker jag.

Sen ligger mycket i tillfälle och timing. Under rätt förutsättningar så kan något upplevas som fantastiskt men vid ett annat tillfälle eller känslotillstånd som mediokert.

För mig spelar inte alltid tekniken roll heller. Exempelvis BOTW som är i skräpiga 30 fps med låg upplösning är något av det bästa jag har spelat (5/5) samtidigt som andra spel som flyter som smör i 60 fps / 4k är tråkiga/dåliga (2/5).

Hur definierar du perfektion?

Intressant! kan hålla med om mycket.

Perfektion är något man ska sträva efter, men ska som sagt nästan aldrig kunna uppnås, därav gillar jag den 10gradiga skalan bättre än en 5gradig då man kan få mer att spela med, i de olika graderna. Jag kan inte sätta en 10a på något spel personligen, just här och nu ur minnet, men jag kan sätta många 9or då många spel har nästan nått upp till perfektion (för sin tid ska sägas).

Med detta sagt så är inte mina tankar ett facit på något sätt, betyg spelar egentligen mindre roll för mig då allt handlar om tycke och smak. Alla får tycka som de vill. Blir mer irriterad när folk häver ut sig att deras åsikt är den sanna, och blir otrevliga pga det. Men det är en annan sak.

12
Skriv svar