Swen Vincke kontrar Ubisoft: Prenumerationstjänster kan leda till sämre spel

Medlem
Skrivet av kebbe:

”Gamepass-kvalitet” har ju redan blivit spelvärldens motsvarighet till ”direkt till DVD” så han har ju helt klart rätt.

Har du några exempel på spel som hade varit bättre om de inte släpptes på gamepass?

Visst finns det mycket skit där som känns som billig utfyllnad. Men den typen av spel fanns ju även före gamepass och fyllde butikerna på pc ps och Xbox.

Eller du kanske menar att man säger ”gamepass kvalitet” som man sa ”b spel” förr och inte att alla spel där blir skit?

Medlem

Det är bra att tyngre namn än mitt säger det som egentligen är helt uppenbart, så ett "duh!" blir det från min sida ihop med tummen upp.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Självklart gör det. Titta bara på Xbox-spelen och kvalitén. Allt är generiskt själlöst slop och det märks att inställningen är "det behöver inte vara bättre än så här då alla bara betalar 100-150 kr".

Oroa dig inte, den månadskostnaden är snart inte mer än ett vackert minne.

Medlem

Det ligger nära till hands att hålla med honom, och en viss del av mig gör det utan tvekan, men jag tror också det handlar mycket om vilken typ av spel man utvecklar.

Alla olika affärsmodeller har olika styrkor och svagheter och kommer gynna eller missgynna olika former av spel.

Att köpa ett spel till en engångskostnad gör det rätt enkelt att räkna på. Hur många spel säljer du till vilket pris och jämför det med vad det kostade. Lämpar sig väldigt väl till genomarbetade spel som blir "tidlösa". Nintendo brukar brukar vara bra på det här. Bauldurs Gate 3 ligger också definitivt här.

Med en prenumerationstjänst däremot så får du räkna antalet prenumeranter och månadskostnad mot dina löpande kostnader. Utvecklingskostnaderna ska löpande finansieras av prenumerationer, och för att inte spelare ska tröttna och säga upp sina prenumerationer måste du ständigt fylla på med nytt innehåll som gör att de har något att spela. Det är sannolikt därför vi ser att flera prenumerationstjänster sakta släpper nya och gamla spel pö om pö. Det handlar inte om någon utvecklingstid, det handlar om att du ska spela spel 1 den här månaden, spel 2 nästa månad och inte båda nu, så du kan säga upp ditt abonnemang till nästa månad. Det här lämpar sig såklart väldigt dåligt för spel som BG3 där spelet utvecklats under många år, hade enormt många spelare vid release som lade 80-90 timmar på spelet, och sedan var "klara". Det finns inget som gör att de prenumererar på spelet/tjänsten under utvecklingen, och ganska lite som gör att de prenumererar på spelet efter att de klarat det. Prenumerationstjänsterna blir ganska beroende av att det finns ett tight release schema på gott och ont.

Ska du sälja spelen så vill du gärna släppa dem runt viktiga köpsäsonger, framför allt lagom till julhandeln. Det kan dock göra att vissa bra spel konkurreras ut av andra bättre spel. Det finns flera exempel på spel som egentligen är rätt bra men som floppat lite då de släpptes samtidigt som typ Red Dead Redemption 2, eller Tears of the Kingdom.

Där kan det nästan vara bra för ett spel att vara prenumerationsspel och släppas på ett schema. En nackdel med det är ju att spel inte har råd med förseningar. Tjänsten måste släppa ett spel i mars för att bibehålla prenumerationerna, och så har du blivit slottad till Mars då släpper du i Mars, oavsett. Men det kan också fungera åt andra hållet såklart. Du behöver inte slarva fram spelet för att få det klart till julhandeln, din slott är i mars så du får lite extra tid till att polera.

Kan iof bli frustrerande för många fans som vill att spelet ska släppas så fort det är klart.

En risk med det är å andra sidan att eftersom spelen inte konkurrerar med varandra längre, utan snarare kompletterar varandra, så kommer det över tid bli mer och mer ekonomiskt attraktivt att sänka nivån.

Sen finns det ju spel som t ex FIFA/EAFC som blir "inaktuella" väldigt snabbt. Du vill ha senaste laguppställning, spela med senaste tröjorna etc. Spelet behöver uppdateras rätt regelbundet för att vara relevant. Det är ju ett spel som lämpar sig betydligt bättre för en prenumerationstjänst. (Tyvärr är vi spelare för dumma här och köper ett nytt jävla spel varje år ändå, så där lär ju inte EA ändra sig än på ett tag.)

Sen finns det ju mindre spel, som inte ska förringas, som antagligen mår väldigt bra i en prenumerationsmiljö. Ta spel som Celeste eller Iconoclast, som i sammanhanget kostat nästan inget alls att utveckla, som når ut till en mycket större publik via prenumerationstjänster, och som kan fylla på i luckorna mellan AAA releases. Just Iconoclast och ett av mina favoritspel någonsin, Hollow Knight, är två spel jag antagligen aldrig hade vågat köpa om de inte kom via Playstation + men som jag i efterhand definitivt tycker hade varit värda att köpa.

Så jag tänker att det finns inte ett tydligt rätt eller fel, olika typer av spel och innehåll lämpar sig olika bra


signatur

Heja Blåvitt

12
Skriv svar