Rösta på ditt parti !

Medlem
Skrivet av båtsman:

Om jag inte minns fel är det endast på grund av invandringen som antalet invånare i vårt land ökar. Utan dem hade befolkningsmängden minskat, vilket verkligen inte är bra!

Varför inte uppmuntra ökat barnafödande i vårt eget land då?
Det har inte bara att göra med befolkningsmängd, beror också på ålderfördelningen.
Sen är en ständig befolkningsökning ohållbar i längden eftersom vi lever på endast den här planeten och många resurser håller på att ta slut.
Vi har i dagsläget knappt möjlighet att skicka människor till månen, detta är (återigen) ett jätteprojekt som kommer kosta enorma summor pengar och ta många år att genomföra. Kommer säkert ta flera hundra år innan vi kommer ut nämnvärd bit i rymden för att hämta ny resurser.

Medlem

Det blir inte färre människor i världen för att vi minskar invandringen...


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Greger:

^ Exakt, äntligen någon som tänker som mig
Det är lätt att se tillbaka 5 år, och kolla nu för att sen se "hmm, vi har fått mer invandrare, vårat samhälle har även gått lite sämre. Då måste det vara invandrarna som har dragit ner sverige i skiten!"

Ett land kan inte vara på toppen hela tiden, det måste gå ner ibland, det måste gå upp ibland, jag själv tycker dock inte att vi är nere i nån kurva nu förutom att det bara kan bli bättre.

Det är tack vare bl.a invandringen på 70-80 talet som sverige kan vara så rikt land som det är nu, även under 90talet har det förbättrats, för att nämna ditt exempel båtsman så har USA tjänat groteskt mycket på invandring (både legal och illegal).

Mer människor skapar mer jobb, vi får fler serviceyrken, vi blir ett gladare folk och så kan en kultur inte hållas levande på bara det infödda, vi dör utan cirkulation.

Och även som du säger, det kostar bra mycket mer att föda upp en 18åring än att ta in en 18åring från utlandet, lära han svenska under säg 3 år och sen få in han i arbete.

Arbetskraftsinvandringen som vi hade nytta av pågick under 60- och 70-talet, efter andra världskriget som Sverige stod utanför. Vi hade ett klart försprång gentemot andra länder som skulle byggas upp igen i varierande utsträckning.

USA kan ha tjänat mycket på sina mexikaner ja, men de har också groteska problem med de svarta fd. slavarna.
Jag skrev mycket om brottsstatistik i tråden om gettoområden och tänker inte dra om samma saker igen.

"Mer människor skapar mer jobb, vi får fler serviceyrken"

Som sagt, invandrarna har en betydligt lägre köpkraft och BNP per person blir lägre.
Att den totala bruttonationalprodukten ökar är inte så konstigt när folkmängden gör det.
Nu är det oftast inte så att det vips kommer en 18-åring som är fullärd och på 3 år lär sig perfekt svenska. Många invandrare som är födda här eller åtminstone bott här sen 5- till 10-årsåldern har rätt bristfällig svenska. Bland annat så att de inte lär sig ordentligt hemma, föräldrarna pratar sitt hemspråk med barnen.
Det är ofta hela familjer som kommer, anhöriginvandring är väldigt stort. Det är inte enstaka 18-åringar som plötsligt bara poppar upp och ger sig ut i arbetslivet några år efter att de kommit hit.

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Det blir inte färre människor i världen för att vi minskar invandringen...

Tja, beror på skulle jag säga. Om de kommer från ett land där det är krig eller svält t ex, då är det nog helt enkelt så att en del skulle dött om de inte fått komma in i olika västländer.

Hur som helst, behöver vi ökad befolkning till varje pris, ja då är det rimligt att anta att den ska bestå av svenskar.
Det här är Sverige och landet är till för svenskar.
Uppmuntra barnafödande istället för att se invandring som lösningen. Uppenbarligen är det inte det, om man ser till hur det ser ut i dagsläget i det här landet. Det är en j---a massa problem.

Medlem
Skrivet av NiXPhoenix:

Ojdå, du har tydligen studerat många seriösa studier. Ska man bli imponerad nu eller? Du kanske borde "studera" svenska istället för att åstadkomma lite mer varierat språk.

Dumt av mig, kanske skulle lagt till det: Inte jag som skrivit det. Men jag ska framföra att du inte tycker om personens användning av språket.

Citat:

Du kan väl själv länka till de studier som visar att invandringen de senaste tjugo åren i Sverige och övriga nordiska länder har inneburit mer fördelar än nackdelar? Att man gått plus på det ekonomiskt.

Som sagt inte jag som skrivit det, men jag kan leta lite. Men då ska du hitta sådana som säger motsatsen. Egentligen borde du ha gjort detta från början, då det är du som säger att invandringen orsakar Sveriges så kallade problem.

Citat:

Så det är nästan bara unga vuxna som invandrar?
De som befinner sig i 20-, 30-årsåldern.
Och sjukvård är vad jag vet gratis för alla, oavsett ålder.

Nej, men alla som är över 20 kostar mindre för samhället, eftersom de inte behöver hel skolgång och liknande. Om de inte kommer hit som pensionärer vill säga.

Gratis tandvård är bara till 20.

Personer som inte jobbar betalar inte skatt > barn jobbar inte och betalar därmed inte skatt > barn får gratis sjukvård. Men folk som arbetar betalar skatt och betalar därmed indirekt för sin sjukvård. Alltså är det billigare om invandrarna kommer hit när de är över 20.

Citat:

Du tror inte att invandrarna vi har också kommer bli pensionärer en dag?

Jo, men då har de jobbat, vilket är vad som ger pension.

Var du vill komma med det förstår jag inte riktigt?

Citat:

Sen undrar jag om du inkluderar afrikaner i ditt resonemang om utbildade invandrare.
Från de länder i Afrika där vi tar emot flest invandrare ligger läs- och skrivkunnigheten på runt 50% i snitt.
Somalia, det land därifrån flest kommer vad jag vet, var ett skräckexempel med följande:
Literacy:
Definition Field Listing
definition: age 15 and over can read and write
total population: 37.8%

Källor World Factbook och SCB
sen bara för att man kan läsa och skriva betyder inte det att man befinner sig på någon vidare nivå. Vad jag vet kan i princip alla vanliga elever i Sverige läsa och skriva när de börjar mellanstadiet.

Personer från Afrika som fick svenskt medborgarskap var förra året 2752 personer. Det är inte särskilt många och kostar troligtvis inte så mycket att utbilda dem. Det är inte ens säkert att alla behöver utbildas.

Citat:

Tja, invandrare tjänar mindre än svenskar, vissa (ganska många) går på bidrag. De har betydligt lägre köpkraft och även om BNP totalt sett ökar så blir BNP per invånare lägre.

De har lägre köpkraft eftersom de tjänar mindre. Då får du se om de har jobb där de tjänar bra. Har de inte det kan du jämföra dem med lägre avlönade svenskar - vilka inte heller är särskilt köpstarka.

Har du källa på att det är invandrarnas fel att BNP sjunker?

Medlem
Skrivet av NiXPhoenix:

Har inga direkta länkar nu, men kanske letar fram nåt senare. Är faktiskt inget som säger att ni invandringsvänliga inte kan leta själva heller!

Men det är klart, det vill ni inte.

Det är du som kommer med påståendet att invandrarna kostar pengar, då är det du som ska styrka det.

Citat:

Den här artikeln var på DNs debattsida för en månad sen, 40 - 300 miljarder årligen...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=758709

Det är väldigt stor felmarginal han har där. Om Sandelin är insatt i ämnet borde han kunna skriva något mer specifikt kring kostnaderna, istället för att skrämmas med att det kan vara hur mycket som helst.

"Gunnar Sandelin har fått skarp kritik från många andra journalister på grund av att de inte känner till denna mörkläggning som han hänvisar till och kan hänvisa till empiriska belägg för att det faktiskt finns en debatt kring de ämnen som skulle ha mörklagts."

Medlem

Moderaterna

Detta jobbar dom mot:

Vi skapar jobb åt fler
Alla har rätt till kunskap
Alla ska få vård i tid
Vi tolererar inte brott

...ganska bra va?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av båtsman:

http://www.quickresponse.nu/qanda_show.asp?node=4&quest=77

Där har du lite intressant läsning.

Wow vilken trovärdig källa:D

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Wow vilken trovärdig källa:D

Hör till Röda Korset, så helt dålig borde den inte vara.

Medlem
Skrivet av Benhard:
Skrivet av DarthZ:

Ja, vem FAN röstar på Svergiedemokraterna??

Folk som har tröttnat på de andra partiernas lojja attityd kanske.

Eller dom som är rasister....


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av Exeron:
Skrivet av Benhard:
Skrivet av DarthZ:

Ja, vem FAN röstar på Svergiedemokraterna??

Folk som har tröttnat på de andra partiernas lojja attityd kanske.

Eller dom som är rasister....

Andra inlägg du skrivit:

Skrivet av Exeron:

btw tror att alla som röstade på SD här gjorde det av endast oseriösa själ....

Skrivet av Exeron:

Är förvånad över hur många som röstar på Sverigedemokraterna...

Tyvärr... Verkligheten ser annorlunda ut. Folk är faktiskt väldigt trötta på den påtvingade mångkulturen. Så länge politiker inte väljer en annan riktning kommer SD att växa.

Medlem

Det här blir mitt första inlägg på det här forumet. Får väl säga att jag av någon anledning har följt "datornördsforum" med inriktning på frågor som rör den högerextrema rörelserna i Sverige.

Jag tycker det är intressant att se hur diskussioner nästan alltid styrs in på frågor som den högerextrema minoriteten belyser. I det här fallet har det kanske blivit något av en orgie i sverigedemokratiska påståenden och frågeställningar.

Invandrare belyses som "de andra" och beläggs med egenskaper som är högst främmande för mig och den verklighet jag sett. Vissa försöker göra anspråk på större samhällsanalyser och snubblar men snubblar på tröskeln. Och visst finns det ett motstånd i den reaktionära geggan. All heder till er.

Vad är mångkultur? Vi kan ta det ett steg längre och fråga oss vad kultur är? Påstår ni att det skulle finnas ett "folk" eller en grupp "svenskar" som på något sätt kan homogeniseras? De "kulturella" skillnaderna mellan en skåning och en norrlänning är påvisat större än mellan en nordtysk och en skåning t.ex. Bara det gör det oerhört svårt att tala om någon slags svenskhet.

Att sedan Sverigedemokraterna har blivit något slags protestparti för de som är missnöjda med den allmänna politiken går ju bara att konstatera - tyvärr. Går man ett steg längre och kollar igenom moderaternas partiprogram så går det dock att se att de inte har några lösningar utöver det de etablerade partierna redan talar om - bara modell värre och mer ogenomtänkt.

Det finns ju helt klart bättre alternativ för de som är missnöjda med den politiska riktningen utanför Sverigedemokraterna och extremhögern. Dessa partier står ju egentligen bara för samma gamla högerlösningar som vi sett i hundra år. Skapa samhällsproblem -> Skyll dem på en marginaliserad grupp -> Skapa fler samhällsproblem.

När jag var lika gammal som många av er här var så var datornörda de som vågade tänka nytt och hade hjärtat till vänster. Organisationer som t.ex. Piratbyrån, Piratebay, Planka osv var ju alla en del av en sådan tradition.

Jag tycker det är skrämmande att så många nu dras till extremhögern. Fast sen är det kanske så som någon sa: att det är ett underligt urval och att det kanske mest sitter förvirrade bönder på det här forumet som gnäller på någonting när de inte åker epatraktor. Vad vet jag.

Medlem
Skrivet av coopdeo:

När jag var lika gammal som många av er här var så var datornörda de som vågade tänka nytt och hade hjärtat till vänster. Organisationer som t.ex. Piratbyrån, Piratebay, Planka osv var ju alla en del av en sådan tradition.

Jag tror nog inte direkt alla datornördar hade hjärtat till vänster, låter väldigt generaliserat.

Vidare, varför är det så hemskt att vara höger? Nu talar jag inte om extremhöger, utan bara höger - som i liberalism till exempel.

Jag tycker nästan lika illa om extremvänster som jag tycker om extremhöger. I och för sig, ingenting fungerar när det är extremt.

Medlem

Nu ser jag väl inte riktigt vad Piratebay och Piratbyrån har med vänster eller höger att göra?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

själv tror jag att det finns nån väg mellan "höger" och "vänster"
folk ska ha ansvar själva, ta ansvar öve sina handlingar, ta ansvar över sina barn å sitt jobb, samtidigt som man tar hand om dom som behöver hjälp å ser till att sammhället fungerar så rättvist det går.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

De flesta ungdomar var klart vänsterinriktade för bara några år sedan. Vänsterpartiet låg på 20 procent bland ungdomar runt 2001 och Socialdemokratin var också den stark. Sverigedemokraterna var något av ett obskyrt skämt för skånska bönder som var rädda för invandrare.

Mr. G:
Rörelsen kring det som var det tidiga Piratebay kom ju från Syndikalisterna. Vänster om du frågar mig. Nu är det dock lite si och så med politiken inom PB. Tyvärr. Det kommer förmodligen slå tillbaka mot dem själva. Men Piratbyrån är ju fortfarande rätt balla.

båtsman: Höger är ju den politiska kraft som försvarar den rådande ordningen så att säga - om det så är högern inom socialdemokratin eller det nya centerpartiet med rötterna i Timbros hegemoniskapande, nyliberala träsk.

IceMan: De enda jag vet som kört på din retorik är ju den nazistiska rörelsen. Och lite miljöpartiet som av en rolig slump hade samma retorik för några år sedan. "Inte höger eller vänster - utan rakt fram." Farligt som fan. Speciellt när det hela tiden får en anknytning till någon slags främlingsfientlig kontext.

Medlem

majoriteten av ungdomar kommer ju alltid få en period där dom måste vara rebeller, ha extrema åsikter - och majoriteten dras ju till vänstern.

men sedan växer majoriteten av dom upp också, och inser att välfärd är inget man kan leva på eller bara få, utan man måste jobba och förtjäna det, som med allt annat i livet, så det är inget att oroa sig för (så länge man inte sänker åldersgränsen för röstning till dagis-nivå).


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

coopdeo:
Skulle gärna se en källa på det. http://sv.wikipedia.org/wiki/Gottfrid_Svartholm#cite_note-1, en av grundarna är uppenbarligen liberal, nyliberal t.om.
Men om vi bara diskuterar upphovsrätt så kan man ju konstatera att t.ex. Piratpartiet drivs av en föredetta Muf:are och en från Fp. Ur ett högerprespektiv är upphovsrätten en inskränkning i den marknadsekonomiska friheten och alltså fel.

Och varför är det "farligt" att inte vara på kanterna utan i mitten?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Att så många röstat på SD är ju lite skrämmande..

Medlem
Skrivet av coopdeo:

båtsman: Höger är ju den politiska kraft som försvarar den rådande ordningen så att säga - om det så är högern inom socialdemokratin eller det nya centerpartiet med rötterna i Timbros hegemoniskapande, nyliberala träsk.

Som det är idag räknas även ofta liberaler till höger.

Precis som någon annan sa, ungdomar tenderar att dra sig till mer extrema åsikter, långt ut på kanterna. Men sen växer de upp och inser att samhället ser inte ut på det viset.

Vidare är 20% långt ifrån "de flesta", de skulle inte ens få majoritet i riksdagen.

Inaktiv
Skrivet av Exeron:
Skrivet av Benhard:
Skrivet av DarthZ:

Ja, vem FAN röstar på Svergiedemokraterna??

Folk som har tröttnat på de andra partiernas lojja attityd kanske.

Eller dom som är rasister....

Haha! :D:up:

Medlem

suck.. läs innan ni hittar på saker


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

suck.. läs innan ni hittar på saker

De som röstar kanske inte är det, men många i partiet är det. De har bara försökt skaffa sig en mer rumsren profil.

Medlem

Jag förstår fortfarande inte att folk kan känna sig så viktiga att de helt enkelt kan totalt förkasta andras åsikter utan vidare djupdykning.
Sen att döma ut större grupper men bara selektiva grupper och sedan totalt klanka ner på folk som dömer ut grupper känns ju ganska dumt.

Ta rasisterna tex, hur kan det vara acceptabelt att döma ut alla rasister? Rasisterna må döma folk med sina anledningar men är deras anledningar mindre värda än eran anledning att döma ut? Hur vet ni vilken information som den andra personen byggde sin åsikt på? Snubben kanske fick lära sig eller blev manipulerad vid en mycket tidig ålder att andra raser faktiskt är av ondo, är då han korkad för att ha en negativ inställning till andra raser? Nej han är ju korkad om han inte får en negativ inställning vid viss information eller hur.

Folk sitter och hittar på saker och hävdar att det är fakta? Hur ska folk någonsin kunna få "rätt" åsikt om mycket information är felaktig? Då bygger man sin åsikt på felaktiga grunder och det är förmodligen det som händer när rasister dömer ut andra "raser" samtidigt som "politiskt korrekta" människor dömer ut rasisterna.

Medlem
Skrivet av papper:

Att så många röstat på SD är ju lite skrämmande..

det är mer skrämmande att man blir kallad rasist för det.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

med tanke på den smutsiga idelogi dom står för så förstår jag.

Men självklart är det inte så att alla inte är rasister som röstar på dom i dom flesta fall utan dom som röstar gör det enbart för att jvlas med andra ord totalt värdelösa eller dom som inte kan hantera att abdull tjänar mer pengar än honom/henne

För dom flesta vet att sverige står o faller inte med en dålig flykting politik för jag kan erkänna den kan optimeras ex snabbare ärende hantering det är kränkade attt bo i sverige 3år kanske får ett jobb barn går i skola och sen får man ta sitt pick o pack o resa tillbaka hur omänskligt som helst dock är detta inget som sd verkar vilja ta upp utan dom har helt andra grytor kokandes.

Dom ggr som sd är i tv så klarar dom inte av att presentera nån annan punkt i deras program av uppenbara skäl det finns bara på papper inget som faktiskt existerar.

ne ush pallar inte blir så sne när sd kommer på tals.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Det är sorgligt att se hur många som faller för den enkla skuldbeläggningen som Sverigedemokraterna utövar gentemot andra människor som inte är vita arier.

Över ytan finns det självklart tomma ord om att "vi är inte alls rasister utan enbart emot det mångkulturella". Det är tabu att vara rasist. Det är därför många undersökningar underskattade Sverigedemokraterna inför valet 2006. Tyvärr visar det sig att många svenskar inte på en djup nivå är emot rasism utan enbart när det passar i offentliga tillställningar.

Det handlar om ett grundläggande ställningstagande: Föds människor in med vissa egenskaper(benägenhet till kriminalitet, att stjäla, etcetera) i och med en viss hudfärg, exempelvis svart?

De flesta säger nog "nej" eftersom de är programmerade till att göra det, samhället har utformat dem. Men deras nej klingar illavisande falskt när man ser dessa siffror. Jag tycker det är en tragedi att man på 2000-talet har tankar som dessa fortfarande etsar sig fast och slår rot. Och i Sverige av alla länder, demokratins och de mänskliga rättigheternas högborg.

Medlem

Låt oss reda ut begreppen. Rasism är ett begrepp som ofta används utan att man egentligen avser dess traditionella innebörd. Rasism per definition innebär att man delar människan i olika raser och klassificerar dessa utifrån olika egenskaper. Rasismen är alltså biologisk medan SD ägnar sig åt etnocentrism och nationalism. De fruktar främmande kulturer inte främmande raser.
Jag är också lite förundrad över att de har fått fäste så snabbt med tanke på deras smutsiga arv, där hittar man riktig högerextremism. Det verkar som om folk glömmer snabbt och gärna ser snabba förändringar på komplexa problem.

Skriv svar