Det kreativa Sverige står inte enat mot fildelning.

Inaktiv
Det kreativa Sverige står inte enat mot fildelning.

Mycket trevlig artikel i debatten som aldrig dör:

http://www.expressen.se/debatt/1.1006112/ingen-fildelarjakt-i...

Ser minst ett namn värt att notera för fz-läsare.

Ber om ursäkt om detta redan tagits upp.

Medlem

finns fortfarande piratpartiet?

Inaktiv
Medlem
Skrivet av repet:

Ser minst ett namn värt att notera för fz-läsare.

Tänker vi på samma gubbe, så är det bara en som har näästan samma namn. Det är väl det enda intressanta.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av repet:

Ser minst ett namn värt att notera för fz-läsare.

Tänker vi på samma gubbe, så är det bara en som har näästan samma namn. Det är väl det enda intressanta.

Är det så? Va synd

edit: Ja så är det. Det skiljer ju faktiskt hela 2 bokstäver.

Medlem

Sofia Svensson, systemutvecklare?

Haha, hur fan har delt ut namnen?

Jan Andersson, båtkapten - han tänker inte tolerera lagar mot fildelning.

Ok...?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

castor, han är en pirat förstår du väl

Ok, så vi har en lista full med okända "artister" som är för fildelning. När jag började använda mig av internet nån gång på 90-talet fanns det en site där man faktiskt kunde ladda ner gratis mp3:or. Sidan användes av band som ville nå ut med sin musik.
Den här typen av sidor finns säkert än, så det är ju bara att de delar ut sin musik på den typen av siter och låter andras musik vara så är det ok sen, eller?


signatur

thank you, come again

Inaktiv
Skrivet av huxflux:

castor, han är en pirat förstår du väl

Ok, så vi har en lista full med okända "artister" som är för fildelning. När jag började använda mig av internet nån gång på 90-talet fanns det en site där man faktiskt kunde ladda ner gratis mp3:or. Sidan användes av band som ville nå ut med sin musik.
Den här typen av sidor finns säkert än, så det är ju bara att de delar ut sin musik på den typen av siter och låter andras musik vara så är det ok sen, eller?

Läs gärna artikeln.

Medlem

Den där artikeln var ganska meningslös imo och 70 upphovsrättsinnehavare är i minoritet är min tolkning.

imo denna artikel säger ju ingenting om man inte läser den första artikeln som ernst hade skrivit bah.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

piratekopiering går aldri att stoppa mohahah piratkopiering e ju gratis :):)


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Medlem
Skrivet av flaseb:

piratekopiering går aldri att stoppa mohahah piratkopiering e ju gratis :):)

Eum..nej?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Läste nyss artikeln och kom som vanligt fram till att det finns 2 sidor av myntet.
Självklart tycker jag att man ska få betalt för sitt arbete men jag vill inte att det ska ske på min bekostnad i form av inskränkningar och övervakning a'la nazityskland. <------- smärre överdrift, men ni fattar nog


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Det finns två sätt som kan stoppa det, antingen så inskränker vi alla mänskliga rättigheter, vi stryper internettillgången till 56kb/s, eller så går folk bara i t.ex iTunes steg, dom verkar ha fattat hela affären med att köpa musik på internet till ett billigt pris (jag tror iallafall att det är billigt, någon som kan cementera fast att det är just det, eller att det är motsatsen?), och tydligen så ska man snart kunna hyra filmer likaså


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

ang musik.
ta bort alla bolag som sitter och gäser.

En artist lägger ut gratis musik, eller själer lite om han vill/kan via nått normalt mindre bolag.
iallafall.
musiken gratis, massor för höra hans musik.
han tjänar pengar via att spela för folk irl.

gör en bra låt, massor kommer lyssna, och massor kommer vilja se denna person live. dvs pengar.
man kan leva lyckigt med en normal summa lön i månaden, istället för dessa miljoners miljoner.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

ang musik.
ta bort alla bolag som sitter och gäser.

En artist lägger ut gratis musik, eller själer lite om han vill/kan via nått normalt mindre bolag.
iallafall.
musiken gratis, massor för höra hans musik.
han tjänar pengar via att spela för folk irl.

gör en bra låt, massor kommer lyssna, och massor kommer vilja se denna person live. dvs pengar.
man kan leva lyckigt med en normal summa lön i månaden, istället för dessa miljoners miljoner.

fast alla kommer ändå att planka så det är lika bra att ge gratiskonserter. tjäna pengar kan man göra på merchandise.

Medlem

Alla som är för piratkopiering skulle garanterat vända kappan efter vinden om det var de själva som förlora pengar.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av fanboy:

Alla som är för piratkopiering skulle garanterat vända kappan efter vinden om det var de själva som förlora pengar.

Ja, självklart - jag tror inte ens någon försöker hävda motsatsen? Det är lite som med skyddsjakt, det där med fildelning - vi behöver ett visst bestånd älgar (läs pirater) för att vår miljö skall se ut som vi vill (läs integritet) men när de blir för många måste man skjuta (läs stämma) en del av dem.

Nytt lågvattenmärke i liknelsetanken?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av fanboy:

Alla som är för piratkopiering skulle garanterat vända kappan efter vinden om det var de själva som förlora pengar.

Ja, självklart - jag tror inte ens någon försöker hävda motsatsen? Det är lite som med skyddsjakt, det där med fildelning - vi behöver ett visst bestånd älgar (läs pirater) för att vår miljö skall se ut som vi vill (läs integritet) men när de blir för många måste man skjuta (läs stämma) en del av dem.

Nytt lågvattenmärke i liknelsetanken?

Nä, men det är säkert många som sitter och tänker "De tjänar så mkt pengar ändå bla bla bla"

Och sen din liknelse... HAHA HA :>

*ska fixa signaturen*

EDIT: Den var visst för lång


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av fanboy:

Alla som är för piratkopiering skulle garanterat vända kappan efter vinden om det var de själva som förlora pengar.

Ja, självklart - jag tror inte ens någon försöker hävda motsatsen? Det är lite som med skyddsjakt, det där med fildelning - vi behöver ett visst bestånd älgar (läs pirater) för att vår miljö skall se ut som vi vill (läs integritet) men när de blir för många måste man skjuta (läs stämma) en del av dem.

Nytt lågvattenmärke i liknelsetanken?

vad är det du försöker säga, skulle älgar vara mer benägna att piratkopiera än vanliga människor, du är väl inte rasist människa? eller näe, jag hänger inte med alls...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

vad är det du försöker säga, skulle älgar vara mer benägna att piratkopiera än vanliga människor, du är väl inte rasist människa? eller näe, jag hänger inte med alls...

Jo, alltså - älgen bor ju i skogen... och piraten, han... eum - skogen är full av träd och man måste avverka en pirat, eller jag menar träd, för att inte barkborren skall... äsch, skit samma.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Tråkigt att det hela alltid reduceras till "Snorungar! Nu kommer inte George Michael tjäna några pengar!". Det är ju inte alls vad det handlar om här. Har ni alla pappor som äger skivbolag? Läs artikeln igen och reflektera lite över det viktiga istället.

Over and out.

Medlem
Skrivet av repet:

Tråkigt att det hela alltid reduceras till "Snorungar! Nu kommer inte George Michael tjäna några pengar!". Det är ju inte alls vad det handlar om här. Har ni alla pappor som äger skivbolag? Läs artikeln igen och reflektera lite över det viktiga istället.

Over and out.

Vad är det viktiga?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Vad är det viktiga?

Otippad fråga?

Här är en del av artikeln som jag tycker sammanfattar ganska bra vad det handlar om. Det var vad jag hoppades att någon skulle ha något att säga om. Två eller tre av inläggen levde upp till min förhoppning.

Skrivet av En minoritet(?):

Då valet står mellan rätten att förfoga över våra verk, eller de drakoniska lagar som krävs för att garantera den rätten, så blir valet solklart. Reducera upphovsrätten till att bara omfatta kommersiell verksamhet och legalisera ideell fildelning omedelbart.

Medlem
Skrivet av repet:
Skrivet av CastorFiber:

Vad är det viktiga?

Otippad fråga?

Varför inte skjuta ner frågorna innan du får dem om du ser dem komma?

I övrigt håller jag med.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av repet:

Det kreativa Sverige

det är allt jag behövde läsa för att stödja nerladdning av svensk producerat..

sverige och kreativt i samma mening? nja..

Medlem
Skrivet av F3D:
Skrivet av repet:

Det kreativa Sverige

det är allt jag behövde läsa för att stödja nerladdning av svensk producerat..

sverige och kreativt i samma mening? nja..

Är inte du svensk? Kreativ?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av F3D:
Skrivet av repet:

Det kreativa Sverige

det är allt jag behövde läsa för att stödja nerladdning av svensk producerat..

sverige och kreativt i samma mening? nja..

starbreeze studios, the knife, niklas zennstrom, hives, ingmar bergman, maja lundgren med flera begs to differ..?

Skrivet av lave:
Skrivet av F3D:
Skrivet av repet:

Det kreativa Sverige

det är allt jag behövde läsa för att stödja nerladdning av svensk producerat..

sverige och kreativt i samma mening? nja..

starbreeze studios, the knife, niklas zennstrom, hives, ingmar bergman, maja lundgren med flera begs to differ..?

..DiCE, Massiv & Petter.. bara vill ge bort allt!, ja det är säkert! ..det går ju bra nu!
:#


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

ni får ursäkta
men det senaste kreativa som VÄRLDEN sett från sverige, var väll typ ABBA

jag menar, ni kan inte sitta och smeka er själva mellan benen för att nått lokalt pub-band anses ha en bra låt som man kan sitta och supa sig full till

innom spelväg då..
DICE..om vi kan kalla dom svenska fortfarande?
starbreeze?...feeeeeeeeett kreativt att använda filmer/serier som grund till alla sina spel
vågade sätta 10kr på att kreativt innebärde att man skapade något själv

Medlem

se dar har du fel....

soundtrack of our lives, cardigans, dark tranquility, henning mankell, ace of base, yngwie malmsteen, the hives, roxette, europe, the knife, shout out louds...

ar alla exempel pa kreativa svenskar som ar mer eller minfre kanda utomlands (da inte sagt att JAG tycker att allt ovanstande ar bra... och hur kan du kalla Abbas musik kreativ och nyskapande?)

vad galler spel: varfor ar inte DICE svenska? all utveckling sker val fortfarande i sthlm fast det ar EA som ar deras publisher? starbreeze gjorde ett BRA spel av en filmlicens, bara en san sak far val ses som unik och darmed kreativt?

i ovrigt ar det sa spelbranchen ser ut? det enda RIKTIGT unika/kreativa som kommit de senaste aren ar val typ portal?

12
Skriv svar