ang veckans fråga

Medlem
ang veckans fråga

Jag behövde inte fundera länge för att kryssa i och därmed erkänna att jag "sjukanmält mig" på grund av en riktigt eftertraktad release,

varför ljuga för mig själv och er andra?

Men vad beror det egentligen på att det tydligen sker så ofta?

är det bara för att det är enklast?

Eller är man rädd att be om ledigt för en så simpel sak? och i och med det ha sjukit i både chefens ögon och de flesta vuxna arbetskambraternas ögon lika så.

Men hade ledighetsansökan varit gällande rally, hockey eller till och med något så tråkigt som shopping, så hade det kanske inte alls varit en lika genant fråga?

Är det inte snart på tiden att man ska slippa skämmas för sin hobby? för intresset för spel och annat inom electroniken gör ju inget annat än ökar.

jag kanske talar för mig själv ( men det tror jag inte) för enligt statestiken i veckans fråga så är jag tydligen inte ensam om att ha varit hemma i alla fall någon gång fast man kunnat arbeta, och då på grund av något spel..

Dela gärna med er av era åsikter och funderingar i denna fråga..

MVH glathen!

Medlem

får kanske tillägga det att jag startade tråden för att jag tyckte frågan endå är ganska viktig,, vill gärna höra vad ni har att säga antingen för eller emot "skolket" och vad det kan bero på att det är så vanligt?

Först idag insåg jag att mina tankar inte var överens med texten jag först skrev.. var nog för trött igår , Så jag fick redigera om den och ber om ursäkt för det,,

Ha det bäst!

Medlem

hmm, jag fick ledigt ifrån skolan för att kunna vara på DH, de lyfte lite på ögonbrynen men inte mycket mer.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

har aldrig tagit ledigt för att spela och kommer nog aldrig göra det heller för jag är inte så beroende

jag kan inte förstå hur man kan vara så pass beroende att man inte kan vänta till efter jobbet/skolan eller till helgen

självklart har man hobbies men har man arbetsmoral så kan man nog hålla sej i 8 timmar annars borde man sluta jobba eller skaffa hjälp

Medlem

sjukanmäla sig för att göra vad som helst är jävligt fel.

sjuk trött på folk som tror det är "okej". jag å företaget vill inte betala för att den personen ska få ha roligt... NEJ.
jobba å var glad! ha din hobby när du kommer hem.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av galth:

varför ljuga för mig själv och er andra?
men är det igentligen något att skämmas för?
har man egentligen något val om att inte "Ljuga" för att få vara ledig och hålla på med en av sina käraste av hobby,

Du har skrivit på ett anställningsavtal där du lovar att jobba ett visst antal timmar. Och sen bryter du avtalet för en hobby? Ja, du har något att skämmas för.

Medlem
Skrivet av VacaGorda:
Skrivet av galth:

varför ljuga för mig själv och er andra?
men är det igentligen något att skämmas för?
har man egentligen något val om att inte "Ljuga" för att få vara ledig och hålla på med en av sina käraste av hobby,

Du har skrivit på ett anställningsavtal där du lovar att jobba ett visst antal timmar. Och sen bryter du avtalet för en hobby? Ja, du har något att skämmas för.

Halva Sverige är sjukt under VM i fotboll, hockey, under OS, när Anja Persson är på G, när det är innebandy, handboll m.m. och ingen bryr sig om någon tar ledigt. Så jag tycker inte det är så farligt att någon tar ledigt någon enstaka gång för att spela.
Själv har jag dock inte gjort det och tror heller inte att det kommer att ske.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Halva Sverige är sjukt under VM i fotboll, hockey, under OS, när Anja Persson är på G, när det är innebandy, handboll m.m. och ingen bryr sig om någon tar ledigt. Så jag tycker inte det är så farligt att någon tar ledigt någon enstaka gång för att spela.
Själv har jag dock inte gjort det och tror heller inte att det kommer att ske.

Förutom att "halva sverige" är en grov överdrift så ser jag inte riktigt hur det gör saken bättre. Och om verkligen ingen brydde sig så skulle det väl inte vara något problem att få ta ut semester den dagen istället för att mygla sig till en sjukdag?

Jag tycker inte heller att det är någon dödssynd, men jag kan inte se hur man kan rättfärdiga det. Kanske hade det där med karensdagar inte varit så hett om folk inte fuskade så mycket...

Inaktiv

Sjukanmälning betyder just SJUKanmälning! Sen kan du väl gärna använda semesterdagar till spelande om du så önskar. Men (!), gäller det grundskolan så kan man väl inte klandra barnen för att dom säger sig vara sjuka bara för dom vill ha en dag hemma vid sin dator/konsol? Det är ju trots allt de vuxna som lär barnen vad som är rätt och fel. (Iallafall i viss mån).
Men har man ett arbete så är det helt oförsvarbart att ta ut sjukdagar bara för att man känner för det.
Sånt här kommer aldrig att kunna stoppas dock, med tanke på att man kan ta ut sin sjukdag om man vaknar med lätt huvudvärk. Och om huvudvärken skulle förhindra dig att utföra ditt arbete korrekt så är det ju en giltig sjukdag. Och den enda som vet om det är en giltig sjukdag är ju du själv. Men om folk skulle vilja vara lite mer ärliga i dessa situationer, som faktiskt är väldigt allvarliga, så hade nog problemet med fusk till höger och vänster varit betydligt mindre. Tror jag iallafall.

Inaktiv

Jag ställer mig lite frågande till det du säger galth. Vad du gör på din ledighet tror jag nog faktiskt att chefen skiter i... utan att det mer handlar om hur du själv ser på din hobby än nått annat....


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem
Skrivet av MaLiBu:

har aldrig tagit ledigt för att spela och kommer nog aldrig göra det heller för jag är inte så beroende

jag kan inte förstå hur man kan vara så pass beroende att man inte kan vänta till efter jobbet/skolan eller till helgen

självklart har man hobbies men har man arbetsmoral så kan man nog hålla sej i 8 timmar annars borde man sluta jobba eller skaffa hjälp

Vet inte om man ska blanda in beroende i frågan alla gånger, inte speciellt ofta jag spelar,, och gången "slolken" skedde så var det antagligen trötthet inblandat,,

att jag sedan nämner att det har med att "dölja" sin hobby, och lättare än att ta semester var mer min tolkning av att faktiskt så många kryssade i samma som jag själv,,

jag nämde inte att det var moraliskt rätt men har endå en liten förståelse till att det endå sker..

Medlem
Skrivet av IceMan:

sjukanmäla sig för att göra vad som helst är jävligt fel.

sjuk trött på folk som tror det är "okej". jag å företaget vill inte betala för att den personen ska få ha roligt... NEJ.
jobba å var glad! ha din hobby när du kommer hem.

Ja det är givetvis fel att vara hemma "obetalt" en dag för någon annan orsak än just sjukdom,, men orsaken till att det sker till just spel och dylikt kan bero på att det är svårt att ta och få ledigt pga en sådan sak...

som jag även nämt tidigare så tycker jag mig själv ha begått just ett sådant felsteg, och om det berodde till 100% ett spel kan jag inte minnas.. men som sagt så tror jag att många gör just så pga att det kanske är genant..

hoppas inte jag iriterar någon .. men eftersom det var så pass många som erkänt hade det varit intressant att veta hur dom tänker,,

Medlem
Skrivet av VacaGorda:
Skrivet av galth:

varför ljuga för mig själv och er andra?
men är det igentligen något att skämmas för?
har man egentligen något val om att inte "Ljuga" för att få vara ledig och hålla på med en av sina käraste av hobby,

Du har skrivit på ett anställningsavtal där du lovar att jobba ett visst antal timmar. Och sen bryter du avtalet för en hobby? Ja, du har något att skämmas för.

Och det är jag säker på att många just gör..

Att jag talar i förstapersons perspektiv betyder inte att det är min åsikt utan snarare frågor om förklaringen till att det sker i så stor utsträckning..

Medlem
Skrivet av Netstroyer:

Jag ställer mig lite frågande till det du säger galth. Vad du gör på din ledighet tror jag nog faktiskt att chefen skiter i... utan att det mer handlar om hur du själv ser på din hobby än nått annat....

Ja det ligger det definitivt något i,,
att jag startade tråden var inte för att försvara mig själv utan för att försöka reda ut hur alla egentligen tänker och om det finns någon försvar i denna fråga..

jag formulerade inledningen kasst är jag rädd.. men jag tycker att det är en ganska intressant fråga..

Inaktiv

Finns inte en chans att jag skulle sjukanmäla mig för att vara hemma och spela, man förlorar pengar på det och det är ju det man har fritiden till. Man är ju inte tolv längre så.

Har däremot varit hemma sjuk från skolan och spelat DAoC för många år sen.


signatur

PSNid: Hjod
XBLID: Hjod

1
Skriv svar