Nya lagar 2008

Medlem
Nya lagar 2008

Jag kommer inte komma till himlen då jag klippt detta från aftonbladet. Jag vet inte hur många av dessa de hittat på själva för att göra det lite mer intressant.

Aftonbladets highlights

Höjd skatt på bensin och diesel.

Höjd skatt på cigaretter, snus och röktobak.

Höjd skatt på öl.

Höjd tv-avgift.

Sänkt skatt på vin.

Slopad förmögenhetsskatt.

Slopad fastighetsskatt.

Ny kommunal fastighetsavgift.

Andra steget i jobbskatteavdraget.

Buggning tillåts.

Skärpta regler för innehav av farliga hundar.

Abort tillåts för utländska kvinnor.

Förmån av lånedator slopas.

Ny gymnasial lärlingsutbildning.

Arbetslivserfarenhet slopas som behörighet till högskolan.
[/i]

Vilka initiativ tycker du är bra? Vilka tycker du är dåliga? Berätta gärna varför också.

Jag använder bensin, snus, öl, jag har en hyrdator och jag betalar tv-licens. Dyrt.

Jag är partisk, visst men det är löjligt att höja priset på snus som de gjort. Bensin förstår jag, cigg förstår jag, öl bryr jag mig inte så mycket om... men snus! The humanity!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Förmån av lånedator slopas.

Detta är riktigt uselt. Kommer garanterat leda till att färre köper nya datorer överhuvudtaget och att PCn som spelplattform kommer bli mindre i Sverige, här där den haft en särställning. Surt, sa räven =(

Citat:

Buggning tillåts.

Staten ska inte övervaka sina medborgare, särskilt inte tjuvlyssna på dem.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem
Citat:

Slopad fastighetsskatt.

Ny kommunal fastighetsavgift.

say what?... alltså kommer den skatten/avgiften vara kvar...

Citat:

Skärpta regler för innehav av farliga hundar.

ett steg i rätt riktning helt klart, men vem bedömer vilka som är farliga hundar och vilka som inte är det? ska vi gå efter ras så kanske vi skulle lägga avgifter på vissa människor också som är överskattade i olika sammanhang... (usch fy, det där lät ju som rasist-tänkande... fy werzion, fy, det var hundar vi snackade om...)
KÖRKORT för hundar (och ungar) borde gälla!

vad gäller lånedatorn så anser jag en dator idag så billig att vem som helst kan köpa en (en bra speldator är väl inte mer än 7.000 kr typ, och så mycket behöver inte majoriteten av befolkningen, utan kan glatt nöja sig med 3000-5000 kr, och den summan uppdelat på 2-4 år är knappt en summa)

buggning is the shit, ska samhället ens ha en chans att förhindra brottsligheterna som sker måste det tillåtas att myndigheter/polisen får möjlighet att kartlägga och snappa upp information om brottligheten också.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Höjd skatt på öl.

Sänkt skatt på vin.

Varför?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Inaktiv
Citat:

Höjd skatt på bensin och diesel.

Kan inte så något speciellt negativt med detta. Som de egoister vi är måste vi värna om den lilla bit utav världen vi har kvar. Jag själv har inte körkort, men kommer antagligen få det i Januari månad.

Citat:

Höjd skatt på cigaretter, snus och röktobak.

Både ja och nej. Som tobaksberoende vill jag ha råd med både snus och cigg. Även om det känns meningslöst att höja då de flesta som röker antaglien kommer att fortsätta med det.
De hade ju en extrem höjning för ett antal år sedan, men det gav inga direkta resultat.

Citat:

Buggning tillåts.

Helt j-vla sjukt. Var tog våra privatliv vägen? Detta är inte det enda inom övervakning på privatpersoner som kommer att ändras och läggas till. Det är ju tal om att de ska kunna få IP-adressen hur som helst nu så att de kan kolla mail och allt möjigt.

Citat:

Abort tillåts för utländska kvinnor.

Superbra.

Sen är det endel helt sjuka regler och lagar också. Men för tillfället inget att skriva om då jag vaknade för 15min sen.
EDIT: Lade till några meningar.


signatur

O'rly? Ya'rly!

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Höjd skatt på öl.

Sänkt skatt på vin.

Varför?

för att alkoholiserade outbildade män ska bidra mer till samhället och överklassens vin-pimplande brats-donnor ska få det lite billigare här i livet

(himla ironiskt då jag såg ett reportage på TV igår som handlade om hur kvinnor börjar komma ikapp män vad gäller alkoholism och expertens bästa tips var att plocka bort bag-in-box vinet)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Detta med slopandet av hyrdator tycker jag är helt ok.

Hyrdatorfenomenet har bidragit till att nästan alla har en dator hemma idag, få av dem vet varför de har den dock. De flesta har "köpt" sin hyrdator av helt andra anledningar än tanken var.

Som någon skrev, en dator är inte så dyr idag som den var när fenomenet föddes, det finns ingen anledning att ha kvar det.

Buggning har jag inga problem med. Jag personligen har inget att dölja för myndigheterna så vill de bugga mig kan jag hjälpa dem att koppla upp utrustningen. Sedan kan man orda om integritet osv men jag ser hellre att några integritetskåta proffstyckare känner sig kränkta än att grova brottslingar går fria.

Snuset igen... jag slutade för ett år sedan för det var för dyrt, jag började igen av ren leda och jisses vad priserna gått upp sedan jag slutade... och nu skall det bli ännu dyrare?

Någon som vet hur man kan göra sitt eget snus på ett bra och lagligt sätt billigare?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av kaptenpirat:
Citat:

Buggning tillåts.

Helt j-vla sjukt. Var tog våra privatliv vägen? Detta är inte det enda inom övervakning på privatpersoner som kommer att ändras och läggas till. Det är ju tal om att de ska kunna få IP-adressen hur som helst nu så att de kan kolla mail och allt möjigt.

nej, det där är något som dina vänsterradikala "källor" har kokat ihop.

det står inget i promemorian om att spåra eller bugga ip-adresser eller läsa vanligt folks mail eller snoka i ditt privatliv
så länge du håller dig undan kriminella organisationer och inte utför brott som kan ge minst ett fyraårigt fängelsestraff. dessutom krävs det ett tillstånd (som enbart gäller i en månad åt gången) för att påbörja buggning

lite info:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=655530
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=715494
(äldre länk med innehållet är om samma promemoria) http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_470597.svd


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Förmånsdatorer skippas

Bra. Hade det inte missbrukats till den grad det har gjort hade jag inte haft något emot att ha kvar den. Det suger att jobba i den offentliga sektorn ändå, men det har ju knappast handlat om basicdatorerna, vilket många här på FZ kan vittna om.

Abort för utländska kvinnor

Kluven. Det är inte ett medicinskt problem, och det kan säkert skapa massvis med problem. Bra för att det är humant.

Buggning

Bryr mig inte särskilt. De kommer inte kunna få IP hur som helst, hur mycket AB skriver det. Det kommer fortfarande krävas misstanke om grov brottslighet (Den fildelning av hollywood-filmer är inte det). När IP kommer avlyssnas kan jag skriva en guide på FZ om kryptering.

Höjning av tobak/öl

Bryr mig inte. Är en lyxprodukt. Kanske lite mer care på snus då det faktiskt inte är en samhällsbörda. Folk lär väl köpa utomlands.

Höjd TV-avgift

Betalar inte. Kommer inte betala. Dyraste kanalerna i hela världen med största sannolikhet. Tror inte på påtvingad TV. Lägg ner hela SVT och co och kör på SR och ta den minimala kostnaden det handlar om.

Slopad förmögenhetsskatt

Hjälper övre medelsvensson. De "rika" har redan skatteplanerat och betalar den ändå inte. Är principiellt emot skatt på skattade pengar som skattas om och om igen. Är fastslaget om och om igen av ekonomer att det är en värdelös skatt.

Ny kommunal fastighetsavgift/Ingen fastighetsskatt

boohoo för glesbygden. woohoo för Tätbygden. Varför ska ett boende kosta mer för att man bor i ett attraktivt område?

Skärpta regler för farliga hundar

Vet inte vad det innebär, och då är jag ändå hyggligt insatt i hundvärlden. Antagligen är det korkat utformat och inget annat än ett sätt att "lugna" pöbeln.

Höjd skatt på bensin/diesel

Tror inte det kommer påverka nämnvärt. Glesbygden kommer köra bil. Tätbygden skiter redan i att köra bil i stor utsträckning. Det är inte för att det är kul som man sitter fast på essingen. Hur många miljoner resor görs via SL varje dag?

Arbetslivserfarenhet slopas

Ja, varför inte. Om den inte är kopplat till utbildningen du söker, vad säger att du är bättre lämpad? Är för intagningsprov.

Sänkt skatt på vin

En anpassning till EU eftersom att Vin är "överskattat" (pun) i Sverige. Skiter i vilket.

Medlem
Citat:

Höjd skatt på öl.

Seriöst, vilken jävla skit asså.

Är inte insatt i politik, men varför gör dom detta?

Kommer inte detta öka inköpen av smuggelöl? löl


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem
Medlem
Skrivet av m0rfar:

shit, av nästan 12 000 röster så har 78% röstar JA på frågan om "Ska aggressiva hundraser förbjudas?".

då är ju förslaget mycket bättre (och svenska folket har brist på att tänka efter) - klart man ska straffa/förhindra dåliga hundägare att äga hundar (fast främst så gillar jag förslaget om att ingen har rätt att äga en hund innan man klarat av ett körkort, att äga hund är ingen rättighet utan ett privilegium man borde först bevisa sig värdig, för djurens och samhällets bästa).

likaväl som att vi inte bedömer människor utifrån deras raser så bör vi inte göra det med hundar, det är framförallt (brist på okej) uppväxt (a.k.a. dåliga ägare) som skapar problem.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Werzion:
Skrivet av m0rfar:

shit, av nästan 12 000 röster så har 78% röstar JA på frågan om "Ska aggressiva hundraser förbjudas?".

då är ju förslaget mycket bättre (och svenska folket har brist på att tänka efter) - klart man ska straffa/förhindra dåliga hundägare att äga hundar (fast främst så gillar jag förslaget om att ingen har rätt att äga en hund innan man klarat av ett körkort, att äga hund är ingen rättighet utan ett privilegium man borde först bevisa sig värdig, för djurens och samhällets bästa).

likaväl som att vi inte bedömer människor utifrån deras raser så bör vi inte göra det med hundar, det är framförallt (brist på okej) uppväxt (a.k.a. dåliga ägare) som skapar problem.

Dock så är olika hundar olika svåra att uppfostra därför borde det va som körkort, med olika nivåer.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

Tack för länk till hundlag. Ja jävlar. Det är roligt när de små liven ska lägga sig i. Jordbruksverket kom i sin rapport fram till att kamphundar var svårdefinierat och att det inte hade så mycket med hunden att göra. Visa mig en lista på hundraser. Och nej, allmänt tyckande är inte tillräckligt. Inte heller "alla vet att pitbull..." för då har vi schäfer, boxer, rottweiler m fl. SKK har sin lista, Djurskyddsföreningen sin definition, hundansvarsutredningen (de som hjälpt till med det här) o s v.

Olika bilar är olika svåra att köra, men i grund och botten är det exakt samma sak. Hundar är mer dynamiska, vilket egentligen bara gör att du inte har en aning vad det är du får, Audi eller Koenigsegg.

Jag är helt för cert för hunduppfostran, men eftersom det är levande varelser är det väldigt svårt att säga vad som ska gälla. Hade vi ett recept på korrekt uppfostran hade vi inte haft så många problem med ungdomar. Gå en kurs hos en klubb så lär du dig alltid något vettigt.

DN:s artikel var, i vanlig ordning, skrattretande. Det är korkat och osakligt som vanligt. Erlandsson ska väl ha cred för att vara lite vettig, men det finns redan en tillsynslag, så använd den.

Medlem
Skrivet av CastorFibers hädelse:

Höjd skatt på bensin och diesel.
Höjd skatt på cigaretter, snus och röktobak.
Höjd skatt på öl.
Höjd tv-avgift.

De höjer inte skatten på bränslena direkt för att man ska åka mindre och värna mer om miljön. De som måste åka, åker ändå och stramas bara än mer. Det finns betydligt bättre sätt att främja. Agerandet är endast för att få in fler stålar påtjuvmanér. Fy skam till den där skiten alltså. Höjda skatter ska ha en anledning. När man känner sig så pass säker på att inte ett dyft kommer gå till godo med höjningarna, så blir man väldigt negativt inställd. Speciellt när det slösas och kastas med skattemedel till höger och vänster på helt vettlösa saker.
Detta speglar ju lite en typisk politiker i mina ögon, pretentiös miljöhänsyn som bottnar i girighet. Brukar inte nikotin, avnjuter kartongvinet på lördagar och betalar inte tv-avgift. Som dessutom jag vill hävda idag inte gör själ för sin valuta och är redan för hög.

Ingen av punkterna rör mig personligen, men jag bor fortfarande i landet och har folk kring mig som detta rör mycket mer. Det jag säger är ytligt för att jag inte vill gå in på var punkt och skapa textväggar.-
Ack, bär med mig och låt mig gnälla lite.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Tycker man bör införa en skatt på att vara politiker, för varje felsteg dom gör så höjs skatten med 10%, och det ska börja på 50%, en politiker får för mycket pengar ändå, dom ska värna om folkets bästa och om dom "bara" får 50 tusen så visar det vilka osm bryr sig om pengarna eller om folkets bästa.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

angående tv avgiften om något ska den läggas på skattesedeln , blir mer rättvist då.

man pratar om att det är ca7miljarder nånting som ska finasieras då är ju frågan om man delade upp summan på alla som betalar skatt så skulle det till att börja med bli en mindre kostnad än idag per person .så jag kan inte se hur dom tycker det är omöjligt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tv-avgiften bör väl slopas och så kan dom som vill ha SVT betala, det är ju en smal sak att lösa i o m att hela Sverige har digital-TV nu. Finns INGEN anledning att ha kvar TV-avgiften annat än ett kommunistisk tänkande om att vi måste ha "oberoende" TV. Om vi nu tvunget måste ha det så föreslår jag att SVT slutar med att lägga ner en massa pengar på kommersiella program och ägnar sej endast åt nyheter och annan samhällsinformation (och då kan man sänka TV-avgiften till 1/10 eller nåt...

Sänkt fastighetskatt/höjd bensinskatt. Jahapp, heja Stockholm, buu för glesbygden. Vilken skitändring.
Jag ser fram emot när svenska folket sparkar ut borgarna ur Rosenbad 2010...


signatur

yolo

Inaktiv

det är synd att fler inte kollar på svt hellre än reklamkanalerna.. I'll leave it at that
jackass-generationen ser inte lovande ut..

sjukt att man måste betala även fast man knappt kollar på tv _alls_ dock


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

det är synd att fler inte kollar på svt hellre än reklamkanalerna.. I'll leave it at that
jackass-generationen ser inte lovande ut..

Haha, jag håller med.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av Werzion:
Skrivet av kaptenpirat:
Citat:

Buggning tillåts.

Helt j-vla sjukt. Var tog våra privatliv vägen? Detta är inte det enda inom övervakning på privatpersoner som kommer att ändras och läggas till. Det är ju tal om att de ska kunna få IP-adressen hur som helst nu så att de kan kolla mail och allt möjigt.

nej, det där är något som dina vänsterradikala "källor" har kokat ihop.

det står inget i promemorian om att spåra eller bugga ip-adresser eller läsa vanligt folks mail eller snoka i ditt privatliv
så länge du håller dig undan kriminella organisationer och inte utför brott som kan ge minst ett fyraårigt fängelsestraff. dessutom krävs det ett tillstånd (som enbart gäller i en månad åt gången) för att påbörja buggning

lite info:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=655530
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=715494
(äldre länk med innehållet är om samma promemoria) http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_470597.svd

Om du kallar .SE (aftonbladets gratistidning) för "vänsterradikal" så visst. Jag läste det i en artikel igår och de ville kunna spåra IP-adresser för att stoppa kopering och spridning över internet.
¨


signatur

O'rly? Ya'rly!

Medlem
Skrivet av kaptenpirat:

Om du kallar .SE (aftonbladets gratistidning) för "vänsterradikal" så visst. Jag läste det i en artikel igår och de ville kunna spåra IP-adresser för att stoppa kopering och spridning över internet.
¨

nja, kanske inte "vänsterradikal"...
...men kan du verkligen kalla något från aftonbladet för "källa" ?

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Tv-avgiften bör väl slopas och så kan dom som vill ha SVT betala, det är ju en smal sak att lösa i o m att hela Sverige har digital-TV nu. Finns INGEN anledning att ha kvar TV-avgiften annat än ett kommunistisk tänkande om att vi måste ha "oberoende" TV. Om vi nu tvunget måste ha det så föreslår jag att SVT slutar med att lägga ner en massa pengar på kommersiella program och ägnar sej endast åt nyheter och annan samhällsinformation (och då kan man sänka TV-avgiften till 1/10 eller nåt...

Sänkt fastighetskatt/höjd bensinskatt. Jahapp, heja Stockholm, buu för glesbygden. Vilken skitändring.
Jag ser fram emot när svenska folket sparkar ut borgarna ur Rosenbad 2010...

Inte tillräckligt påläst för att säga att avgiften ska slopas helt,men håller iaf delvis med Döbringer .

Att hade svt bantat ner sina program till enbart poltiska debatter , nyheter så hade man kunnat få ner kostnaden .

Varför ska jag finansiera nöjesprogram etc det har ju inget med deras agenda att hålla svt, sr och ur fri från politiskt, religöst inflytande.

Sen det roliga är ju att det är stalig kontroll över pengarna därmed är det färgat av vinstintresse och politisk agenda .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av prikk:

det är synd att fler inte kollar på svt hellre än reklamkanalerna.. I'll leave it at that
jackass-generationen ser inte lovande ut..

sjukt att man måste betala även fast man knappt kollar på tv _alls_ dock

Enligt Mediamätningar gör folk det. SVT har de mest sedda programmen vecka ut och vecka in, år ut och år in, så du ska inte misströsta än.

Inaktiv
Skrivet av Karmalicious:

Höjd TV-avgift

Betalar inte. Kommer inte betala. Dyraste kanalerna i hela världen med största sannolikhet. Tror inte på påtvingad TV. Lägg ner hela SVT och co och kör på SR och ta den minimala kostnaden det handlar om.

Lägga ner svt är du inte riktigt klok? Hur skulle vi klaras oss utan film som varken kommer från usa eller sverige om inte 2:an sänder ut det? 1:an och 2:an är i princip de enda kanalerna man behöver (undantag 5:an och kanal +)Lägg ner SR istället det är väl ändå ingen som lyssnar på den


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av prikk:

det är synd att fler inte kollar på svt hellre än reklamkanalerna.. I'll leave it at that
jackass-generationen ser inte lovande ut..

sjukt att man måste betala även fast man knappt kollar på tv _alls_ dock

Håller väl förvisso med, men min "valfrihetsinstinkt"
säger mej ändå att SVTv-avgiften är ond. Det är ju f ö knappast bara dålig TV som skapat dagens 30-åriga "barn" som springer omkring och fjantar sej som om dom vore tonåringar ännu...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Lägga ner svt är du inte riktigt klok? Hur skulle vi klaras oss utan film som varken kommer från usa eller sverige om inte 2:an sänder ut det? 1:an och 2:an är i princip de enda kanalerna man behöver (undantag 5:an och kanal +)Lägg ner SR istället det är väl ändå ingen som lyssnar på den

*Gäsp*

...hoppas att det blir coolt att gilla USA 2008 så jag slipper läsa mer anti-usa-dravel.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

På vilket sätt är det "anti-usa-dravel" att vilja kunna konsumera kultur från andra länder än USA och Sverige?

Medlem
Skrivet av KazikluBey:

På vilket sätt är det "anti-usa-dravel" att vilja kunna konsumera kultur från andra länder än USA och Sverige?

Det är det inte. I retrospekt var det att ta i kanske men jag hade precis läst andra inlägg av herren jag citerade - där hade kommentaren passat bättre.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

De ska även lägga mindre snus i dosorna + höja skatten då på tobaksområdet. Fast bara i lösdosorna.

Skriv svar