Världens Humorkväll - Bli världsförälder!

Inaktiv
Medlem

Jag tycker Dosman sammmanfattade det bra. Men nu när barnen är här och är i den situationen dom är i tycker jag man ska hjälpa till så gott man kan.

Det går inte alltid att undvika att några starka simmare tar sig igenom trots preventivmedel

Pengarna man ger till unicef gick 2005 till:
38 % till barns tidiga utveckling
19 % till vaccinationer
22 % till flickors utbildning
10 % till skydd mot våld och exploatering
8 % till hiv/aids
3 % till övrigt

Så pengarna går till utbildning.

Är lite fundersam dock till varför det står "till flickors utbilning", pojkarna då?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Det förklarade dem på Humorkvällen tyckte jag. Kvinnor ses oftast som lägre stående än män, och att få en flicka är mer en börda. Så många familjer ger inte flickor en utbildning, dem ska ju ändå giftas bort. Om dem utbildar flickor, så föder dem mindre och mer planerade barn eftersom dem kommer ut i arbetsmarknaden och inte ses som gratis arbetskraft. Dessutom ger dem den traditionen vidare till sina barn etc.

Självklart får pojkar utbildning med, men dem får ofta redan en av sina föräldrar, det är flickorna det krisar sig för uppenbarligen.


signatur

Videomupp

Inaktiv
Medlem

Mjo men ändå. Låter lite konstigt när det bara står flickor även om en det mesta går till dom.

Finns ju många föräldralösa pojkar t.ex. Om ni sett Hello Africa så vet ni det.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv
Medlem

Rätt så intressant!

Medlem
Skrivet av Rissan:

Mjo men ändå. Låter lite konstigt när det bara står flickor även om en det mesta går till dom.

Finns ju många föräldralösa pojkar t.ex. Om ni sett Hello Africa så vet ni det.

Låten med Dr Alban? :S


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Nej nej

Serien som går på femman med Roomservice killarna.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

karma: tack för utvecklingen av vad du menade, nu förstår jag bättre.. vi delar dock inte uppfattningen att inte alla förtjänar en chans, jag ser det som en mänsklig rättighet

ang i allmänhet att skaffa barn osv, på de flesta fattiga ställen är det en försäkring för att bli försörjd.. barnen kan slita å jobba dom också, för att få in pengar till familjen, och hela ekonomiska system hänger på att släktingar hjälper varandra på många ställen
det känns som lite halvignorant stämning här när ni snackar om folk som om dom tänker som vi, att barn kommer till av misstag genom oskyddat sex och whatnot.. situationen är ju verkligen inte sådan _alls_
men självklart vore det ju toppen om folk utbildades.. det är väl ganska jävla uppenbart

"Vad exakt går pengarna till? Mat, vatten, utbildning? "
knark, död och pest, vafan tror du
vad det än går till är det bättre än att det inte går till nåt, skillnaden för dig är två pizzor i månaden liksom
vem är skenhelig egentligen..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

12
Skriv svar