Vi som varit med i spelbranschen ett tag vet att CS är det största spelet någonsin, och detta utan att blinka. Frågas det efter en spelserver på IRC utan att säga till vilket spel är det med 80% säkerhet en CS-server som efterfrågas. På internetcaféer sitter det alltid någon och spelar CS och troligtvis finns det en server uppe till spelet medan andra moddar och spel är lätträknade. Men hur blev det så?

Jag begav mig ner till det lokala internetcafeét/spelhallen Galaxies.se i Västerås, där de tillsammans med GameConnect.se anordnade ett så kallat "Supergibb" över natten, från 18.00 till 10.00, 2on2. Bara idéen att bli instängd med 35-40 CS-spelande ungdomar gjorde att jag ryste till lite men nyfikenheten fick övertaget. Förresten är det nog lika bra att jag förtydligar en sak: Jag har inte spelat CS speciellt mycket, det mesta var för ett par veckor sedan då jag lirade några timmar. Jag hängde aldrig med den vågen och blev aldrig fast i det spelet bara. Detta var något som jag tänkte på på vägen ner till Galaxies.se.

En spelare med nicket Makire anser att skälet till att det slog igenom så pass mycket var att Half-Life var en bra motor att bygga modden på, tillsammans med att spelformen var nyskapande och att Valve sedan tog fram HLTV (då med CS i bakhuvudet). Visserligen fanns det då både QW och Q2 (med alla deras moddar) men ett realistiskt betonat spel fanns inte då, menar han. Ändå, påpekar han, stoppade id Software och Blizzard in massa pengar i turneringar för deras respektive Quake 3 och Warcraft, medan priser till turneringarna i CS kom från sponsorer.

Jag pratar lite med en grupp spelare som för tillfället sitter i soffan och dricker läsk och frågar dem detsamma. "Spelidéen!" säger de, nästan i kör. Samtidigt var det lika viktigt med nybörjarvänligheten i spelet samt lättillgängligheten, det är ändå en gratis-modd till HL. Jag får ett tydligt minne när jag försökte mig på att spela spelet för några veckor sen, hur "ägd" jag blev, för att använda rätt språk. De påpekar också att spelet fortfarande underhålls med uppdateringar, vilket är viktigt för spelets fortsatta utveckling.

Jag håller med dem fullt ut. Succén var given med alla de komponenter de fick, även om det är en gnutta tur att det överlevde med sponsorer istället för ett par utvecklare i ryggen för turneringar. Och nu när spelet redan är vida spelat är det ganska självklart, om än dumt, varför det fortsätter spelas. Dumt för att speltekniken utvecklas snabbt och fyra år gamla spel hindrar den utvecklingen lite smått. Självklart därför att äldre spelare drar in nya spelare, tillsammans med turneringarna. I denna turnering, som ändå kan klassas som enkel, ligger det två stycken ATI Radeon X800 Pro och väntar på vinnarlaget. Grafikkort som idag kostar runt 45 hundralappar alltså. En åskådare vid namn Jocke jämförde det hela med LunarStorm - "Alla" har det/"Alla" spelar det. Tanken har aldrig slagit mig, men det stämmer. Tror nog inte att någon inte håller med mig om att det hade varit rätt fräckt att gå hem med ett av de där grafikkorten. Varför spelas egentligen CS numera, för att det är rolig eller för kamma hem priser? Låt oss hoppas att spelarna har roligt i försöken att kamma hem priserna i alla fall.

Spelet är fyra år gammalt, det har uråldrig grafik och det är samma kartor om och om igen. När ska det ta slut? Återigen undrar jag varför folk fortfarande ägnar så hiskeligt mycket tid till just detta spel. För mig är inte grafik det viktigaste i ett spel, långt ifrån, men jag vill nog ha lite variation ändå. Fyra år är en väldig lång tid. Jag lirade Q2CTF i mina yngre dagar och skälet till att jag slutade var just att det var så jäkla tråkigt med samma fem banor hela tiden. CS har lite större bredd än så men jag funderar ändå.

Spelarna med läskburkarna tror att CS-vågen ebbar ut när CPL drar in turneringarna och när elitspelarna lägger av. Arrangören med nicket Sandman tror att det aldrig kommer att ske, inte inom en överskådlig framtid i alla fall. Personligen tror jag inte att turneringarna kommer avta så länge de lockar folk, spelare och sponsorer, och så länge det finns priser att hämta kommer spelare att slåss om dem. Hade jag haft en chans hade jag nog också ställt upp i den turnering jag nu besökte, de där grafikkorten är rätt saftiga.

Den som är insatt i Formel 1 vet att Michael Schumacher har dominerat de senaste årens tävlingar. Under helgens lopp hade någon mailat in till kommentatorerna och tyckt att Schumacher var för bra och loppen därför blivit tråkiga. Kommentatorn svarade med att Schumacher inte var för bra, utan resten som är för dåliga. Är det verkligen så att CS är det ultimata spelet som utvecklats? Borde utvecklingen av spel avstanna?

Jag vill ha förändring, det är trist att samma spel hållt i sig så pass länge och så många personer håller på att nöta med samma spel fortfarande. Counter-Strike: Source kommer inte göra saken bättre, det är samma spel med samma spelmotor i grund, men med lite mer smink på. En klar fördel som CS har är att det idag inte kräver mycket av en dator, det flyter bra på alla moderna datorer, t.o.m. smått begagnande datorer. Men fenomenet CS är för mig fortfarande ett mysterium. Förunderligt och märkligt.