Inlägg av Hapl0

Inlägg som Hapl0 har skrivit i forumet

Jag gissar på att rekordmånga tittade på första avsnittet för att se den förväntade (och infriade) tågkraschen i slowmotion.
Precis som rekordmånga kommer att se första avsnittet av Amazons Woke rings of power, inte för att de tror att det är bra, utan för att man vill se hur dumt och hur mycket man kommer att massakrera Tolkiens historia.

Precis som många tittade på STD och Picard i början för att sedan tappa majoriteten av tittarna.

Skulle gissa på att minst hälften inte kommer att se avsnitt 2 och till slutet av säsongen kommer man som mest ha 10-20% av de ursprungliga tittarna kvar.

Let´s Go Brandon!

Det enda som fattas är att det får stöd för VR/PSVR, så är det ett givet köp....

Verkar perfekt för VR.

Saints Row - Stunning and brave....

Jag har ingenting emot retro, men...
...det är 2021.

Skapa gärna retro gameplay fast med dagens grafik och teknik.

Jag hade över 2000 spel på C64.
Jag hade "Pong" på konsoll innan dess, på 70-talet

Det är inte så att jag är emot alla dessa fantastiska spelupplevelser, tvärtom.
Jag är emot att man försöker kopiera dem, med den tidens teknik och grafik.
Anledningen till att spelen såg ut som de gjorde då, är helt enkelt för att det inte fanns möjlighet att göra dem grafiskt och tekniskt bättre.

Det jag undrar är, varför kan inte spelutvecklare använda dessa mängder av fantastiska retro-gameplay idéer och återskapa dessa spel med dagens teknik och grafik.

Skrivet av anon_118566:

Och jag tror inte att du förstår affärsidéer byggda kring prenumerationer.

Återigen vill jag poängtera att enligt utalandet skulle det genereras intäkter på ca 60 miljarder usd per år. Fundera en stund på den siffran.

Läs igen.

"It's very hard to launch a $120m game on a subscription service charging $9.99 a month. You pencil it out, you're going to have to have 500 million subscribers before you start to recoup your investment."

Vad han säger är att för ett 120m USD spel, kommer man att BEHÖVA 500 miljoner prenumeranter, innan man kan börja tjäna igen sin investering.
Gamepass hade i Januari i år 18 miljoner
Vilket var vad min förenklade uträkning handlade om.

Samtidigt:
"Layden menar också att det är svårt att få ihop 500 miljoner prenumeranter då det "bara" finns 250 miljoner konsoler på marknaden. Han säger att det är problem som fortsätter vara olöst."

Skrivet av Winzi:

Fast nu är det långt ifrån alla spel på Game Pass som är AAA, det är ofantligt många indie-spel och AA spel där som utgör majoriteten av titlarna. Där är också många som i vanliga fall kostar under $9.99.

Sedan ska vi inte glömma att utöver konsolanvändare så måsta man ta in PC och Mobil användarna i antalet prenumeranter.
Spel roterar också ut ur Gamepass katalogen, och undertiden som du har Gamepass så har du ofta rabatter på spel och många väljer att köpa spel via dessa.

Det är inte så att alla prenumeranter bara sitter och betalar månadsavgiften och sedan är det bra. Precis som Epic och Steam reor så passar man på att locka in folk i sitt system med rear o.s.v.
Tror inte att Microsoft sitter och endast ser till Gamepass och sedan om denna tjänst går jämt ut eller inte, de tar alla andra aspekter av vad tjänsten tillför i sin helhet. (Likt hur stora elektronikkedjor ibland säljer spel till så lågt som 30% av ett standardpris för att få folk till butiken.)

Tjänsten kommer självklart öka i pris med tiden precis som allt annat, men för $20 skulle det fortfarande vara mer än dubbelt värt för mig per månad i antal spel jag spelat. Det får folk också att testa fler spel än vad de vanligen skulle prova p.g.a. kostanden.

Naturligtvis inte.
Detta var en en förenklad uträkning för att synliggöra hur mycket varje spel eventuellt kan tjäna på Gamepass/månad. Jag har dessutom räknat med den hypotetiska fantasisiffran 500 miljoner användare och gamepass aktuella (januari 21) prenumerantbas, som endast är 18 miljoner.

Märk väl att jag är fullt medveten om att spelen roteras in och ut.
Jag förväntar mig knappast heller att något spel kommer att befinna sig på gamepass i 42 år...
De flesta spel har endast några få månader på sig att tjäna in utvecklingskostnaderna och gå med vinst, innan de är passé.

Det är möjligt att det finns en eventuell möjlighet till lönsamhet i verksamheten.
MS kan ju naturligtvis ha mängder av billiga indiespel i sin katalog, men då kommer man knappast att ha eller få 500 miljoner prenumeranter.
De kan höja priset, vilket samtidigt kommer att ge dem färre prenumeranter.
De kan ha ett antal AAA spel, som de subventionerar (går med förlust på) för att locka prenumeranter.
osv.

Oavsett vilket, så är det MS val i hur man gör.

Skrivet av anon_118566:

Att ta in 376 spel i uträkningen gör den irrelevant. Majoriteten av dessa spel är redan bekostade. Jag tror knappast Microsoft tänker ha 376 spel under utveckling samtidigt. Tror man det har man nog för höga förväntningar på game pass.

Eh, va?

Jag tror inte du förstår hur ekonomi och spelutveckling (eller någon annan bransch) fungerar.
Inget är bekostat, man har tagit in pengar (investeringar) för att utveckla ett spel för att sedan kunna sälja det och få igen pengarna med vinst, så att man skall kunna betala tillbaka investerarna, för enkelhetens skull kan du jämföra det med ett lån med x% ränta.
Att bara få tillbaka exempelvis 120 miljoner USD, är ett stort misslyckande och är mer eller mindre, en förlust.
Helst bör man gå med kanske minst 10-20% vinst, för att det skall vara lönsamt.

Detta innebär att ett AAA spel som kostat 120 miljoner USD att utveckla, måste sälja för minst 144 miljoner USD netto.

Skrivet av anon_118566:

Ingen som funderat på hur värdelös han är på matte? 500 miljoner prenumeranter gånger 10 usd är 5 MILJARDER USD. I månaden! Jag förstår varför han är före detta playstation topp. Det måste vara felciterat.

Jag tror inte det är han som är dålig på matte, eller inte förstår hur saker hänger ihop.

500.000.000 prenumeranter
9.99 USD
= 4.995.000.000 USD.

Delat på antal spel : 376 st.
4.995.000.000/376
= 13.284.574 USD/Spel per månad

Och då har vi inte ens börjat räkna in skatt, drift, support, server, personalkostnader etc, vilket i bästa fall hamnar på 50%.
Så om Gamepass hade 500 miljoner prenumeranter a 9.99 USD utslaget på varje spel, så hamnar man på ca 6.500,000 USD per spel, i bästa fall. Vilket för ett AAA spel som kostar 120 miljoner att utveckla, ger en eventuell break even efter ca 19 månader.

Men gamepass hade endast 18.000.000 prenumeranter i januari, vilket istället innebär.
18.000.000*9.99/376*0,5= 239.122 USD/månad och spel.

Så för ett AAA spel som kostar 120 miljoner USD att utveckla så skulle det ta ungefär 500 månader att break even.

För den som är intresserad av hur länge 500 månader är, så är det 41,67 år...
Så jag skulle vilja se den spelinvesterarare som är intresserad av att eventuellt få igen sina investerade pengar om 42 år...

Skrivet av Najkan:

Dom verkar tro att deathloop ska bli årets grej men är någon ens lite sugen på det?

Nej!

Kathleen Kennedy får sparken!
Kathleen Kennedy får sparken!
Kathleen Kennedy får sparken!
Kathleen Kennedy får sparken!
Kathleen Kennedy får sparken!

Allt annat är ointressant.

Skrivet av Athretil:

Fast internlagringen fungerar hur bra som helst, inte så att hela konsollen är skräp för att man inte kan trycka in 8Tb till.. måste man ha 65 spel installerade samtidigt? Kanske räcker 5-6

Var har jag skrivit att konsollen är skräp?
Om jag tyckte den var skräp skulle jag väl inte vilja köpa den när den finns tillgänglig, när det finns next-gen spel och att alla funktioner fungerar?!

Det jag skrev är att det faktiskt både saknas anledningar (next-gen spel, psvr2) och funktioner etc., till att köpa den just nu.

Faktum är att det på sätt och vis är är bra att tillgängligheten är så pass dålig, så att det hinner komma ut lite riktiga nya spel och att alla saker fungerar, när PS5 väl finns tillgänglig.

Likväl, hur mycket man än vill låtsas om motsatsen, om utlovade funktioner ej fungerar, så är det en ofärdig produkt.

Skrivet av gorbatjov:

Förboka i tid ;-* <3.

Tycker inget känns framstressat eller ofärdigt öht. Klockren konsol på alla sätt och vis.

Om inte alla funktioner fungerar så som utlovat eller inte fungerar alls, så är det en ofärdig produkt.

Efter att ha suktat efter en PS5, så har habegäret svalnat och sansat sig.

Jag har inga problem med att vänta på en ny konsoll längre, av flera enkla anledningar.

  • Inga spel. (PS4 spel går utmärkt att spela med en...PS4)

  • Inga riktiga, wow, next-gen titlar, än eller som kommer komma i närtid

  • Ingen fungerande spelbar uttökad lagringsplats.

  • Ingen PSVR2

  • Ingen tillgång till konsoll.

Jag förstår varför de lanserade den 2020.
Men det känns onekligen som att man lanserat en ofärdig produkt som människor har betalat multum för att vara först med att beta-testa.

Ser dock fram emot att skaffa en, i slutet av 2021 eller 2022, när det faktiskt finns spel och konsollens alla funktioner faktiskt fungerar.

"– Vuxenvärlden har väldigt lite insyn i vad som händer i gamingvärlden samtidigt som allt fler barn och unga vittnar om övergrepp och mobbning. Detta ser vi inte bara i Sverige, utan det här är ett globalt problem. Nu får vi möjlighet att hjälpa de barn som far illa på ett nytänkande och effektivt sätt, säger Helena Thybell, generalsekreterare på Rädda Barnen."

Något säger mig att dessa personer har noll koll om vad de pratar om och noll kunskap om hur det fungerar.
(Det är rätt många vuxna som har varit gamers i decennier och har stenkoll. Det är inte 1980 längre.)
Som vanligt när dessa hittar på och ska skapa "projekt" och "rätta" till saker, med "kunskap" och "information" som de har fått via klickbait-media och twittermobben kommer det naturligtvis slängas bort en massa pengar på saker som inte fungerar, bli direkt kontraproduktivt och direkt gå åt h-e.

The road to hell is paved with good intentions.
What could possibly go wrong?!

Istället lär kidsen att sluta vara snöflingor och att inte ta åt sig, alternativt, att stänga av funktionerna tills de lär sig hantera det.
Internet är inte på riktigt, på riktigt.

Sooo, Stunning and brave...

Gustav Fridolin skulle fixa skolan på 100 dagar...
Lockdowns skulle bara vara i högst 100 dagar...

Det finns mängder med saker som skulle ordnas på 100 dagar,
Det gemensamma med dem alla är att de aldrig infriades och samtliga uttalades av personer som har noll koll.

Äntligen???

Skrivet av FuzioN:

Ps1 versionen du menar pc? för det vart där det kom först

Tomb Raider kom först till Sega för att därefter komma till PC och PS1.

(Tomb Raider is a 1996 action-adventure video game developed by Core Design and published by Eidos Interactive. It was first released on the Sega Saturn, followed shortly by versions for MS-DOS and the PlayStation.)

Skulle dock tro att det sålde bäst på PS1

(Tomb Raider topped the British charts a record three times, and contributed substantially to the success of the PlayStation. In the previous year, Eidos Interactive had recorded a nearly $2.6 million pre-tax loss. The success of the game turned this loss into a $14.5 million profit in a year. As one of the top-selling games of the PlayStation console, it was one of the first to be released on PlayStation's 'Platinum' series, and its success made Tomb Raider II the most anticipated game of 1997)

Hur som helst så skulle jag utan att tveka, köpa både 1:an och 2:an om de kom ut i remastrade versioner idag.
Eller ett Indy spel om det följde samma mall...

(Vilket är lite ironiskt då Tomb Raider hade Indiana Jones som förebild,)

Fate of Atlantis var grymt.

Vill man ha lite mer "Action" så är första Tomb Raider en fantastisk förebild.
(Alltså inte det nya "Rambo" skräpet/prequels, utan PS1 versionen)

Första Tomb Raider hade mycket mystik, historia och historik, stämning, mytomspunna platser och legender, mängder av pussel att lösa och hemliga gångar/hemligheter att hitta.

Låt mig ta de viktiga ingredienserna igen.
Mycket mystik, historia och historik, stämning, mytomspunna platser och legender, mängder av pussel att lösa och hemliga gångar/hemligheter att hitta.