Inlägg av mister_oolong

Inlägg som mister_oolong har skrivit i forumet

1

Jag älskar narcissistiska citat från en människa som hellre spenderar sin tid i gymmet och en glorifierad ismaskin än med med sina barn. De tillför så mycket, sannerligen ett nyanserat bidrag till min vardag.

"Försiktig optimism" är årtiondets mantra för spelbranschen, men kämpar för att ens vara neutral i detta fall. Älskar Dishonored-spelen för dess berättande, level design, lore och, vid den tidpunkten, återhållsamma införlivande av saker som tidsdimensioner, interaktion med objekt och alternativ för att lösa problem, men...men...men också, kanske...kanske...kort sagt är min reaktion till det här spelet en våg där vikten består av studsbollar. Skäl för tvivel, skäl för hopp, skäl för ifrågasättande av sitt eget fäste till en franchise/spelvärld/spelsätt/wabbajack. Ta en kik på era tvivel, och en ytterligare kik på de tvivel ni stänger ner lite för snabbt.

Från vad jag kan se är det här endast för Public Test Server än så länge.

"Vi förstår kidzen!"

"Tomt och livlöst" känns som ett ledmotiv för de flesta svensk-utvecklade spel. Allt fokus på gameplay, minimalt på story...med vissa undantag som exempelvis Wolfenstein.

Oj, så ovanligt, ett svenskt spel utan ordentlig story som bara handlar om att spöa bossar...

Har länge haft svårt för att genomföra de mer rollspels-inriktade titlarna och kände ofta att mekaniken hade fungerat så mycket bättre i ett originellt fantasy-universum. Anledningen har ofta kommit till att "valen" inte känts relevanta för den större bilden eftersom spelen, på det stora hela, är bundna till historiska händelser. Jag kan inte ändra Roms framtid efter Caesar, jag kan inte få demokratin att överleva i Aten efter de puniska krigen, jag kan inte hålla de brittiska öarna "hedniska". Det blir en brist på potentialitet(underbart ord för RPG-sammanhang), vilket gör hela upplägget något...tomt. Jag tror verkligen att Mirage bygger på rätt filosofi, att berätta en historia och göra det så tillfredställande som möjligt i utförandet.

Häftigt gameplay och design, men röstskådespeleriet kändes bitvis lite ansträngt, lite styltigt eller tillgjort, framförallt huvudkaraktären. Finns risk för att det är mer karikatyr än karaktär. Men kanske tidigt att avgöra.

Året är 2000. Jag har bara sett fodralet på Grim Fandango i ca 2 år, men har just upptäckt att det är samma utvecklare som till mitt älskade The Curse of Monkey Island. Jag önskar, och får det, till födelsedagen, komplett med pappfodral. De första timmarna är magiska, med viss hjälp från svenska PC Gamers guide(som kom på CD-ROM med ett av många nummer). Tyvärr förklarar inte den i övrigt utmärkta guiden hur man kommer förbi det förbaskade trädet, och jag spenderar flera timmar med en skottkärra, en spak och ett stycke centrifugerande Glottis. Till slut övervinner dock slumpen och en 12-årings envetenhet logiskt tänkande och urskiljda mönster. Jag och Glottis fräser vidare på The Bonewagon till ett dimmigt Rubacava, där Mannys beniga arsle trillar i plurret, jag tömmer alla konversationer på varenda saftig bit information och till slut övertar jag en mopp(komplett med kompass). Ett år går och kameran sveper ner till dunkande big band jazz mot en Manny i vit smoking, rökandes en cigarett på sitt etablissemang. "Magi" är det enda ordet för vad Tim Schafer och hans team har lyckats knåpa ihop. Livet är gott.

Skrivet av Eschricht:

Elder Scrolls III: Morrowind

När man gick ut ur båten för första gången och möttes av en otroligt vacker, episk och gigantisk spelvärld ackompanjerat av minst lika vacker och episk musik.

Det där golvade mig fullständigt när det begav sig. Bara tanken på det introt får mig alltid att vilja återvända till Vvanderfell. Tyvärr lider det av lite föråldrad spelmekanik men grafiskt håller det ganska väl än idag, speciellt med moddar.

Blir till att vänta på Skywind, hoppas att de nailar den känslan, komplett med ekande silt strider-ylande och ett "Aaaaah, yes..." från den obligatoriska byråkraten.

Kan tyckas att ett företag baserat i Kyoto, ökänt för överjävliga somrar, borde varit ute lite tidigare med denna infon. Å andra sidan är de välsignade med allestädes närvarande luftkonditionering och bidet på varje toalett så de kanske antog fram till nu att alla var lika civiliserade. Särskilt angående toaletterna...

Verkar tyvärr som att undersökningen bara är för Nordamerika. Kan självklart ljuga och säga att man är från Nordamerika när prompten kommer upp, men vet inte om det finns någon egentlig kontrollmekanism.

...rätta mig om jag har fel, men är inte poängen med spel som dessa att ta sig BORT från Sverige?

Haha, sjunk ner i förtvivlan, multiplayer-adel! För varje förlust ni lider växer sig singleplayer och co-op-upproret sig starkare!

Tveka så mycket du vill men...

...det här är är det bästa svaret för att särskilja sig från samvetslösa plattformar, att vara på andra sidan spektrumet. "Det kommer lätt vara de som utnyttjar"-typen av svar dominerar. Ni hoppar till den slutledningen istället för att stanna upp och reflektera. Med den sortens slutledning hjälper ni varken spelindustrins bättre sidor eller er själva. Jag skulle kalla er "barn", men till och med barn har bättre vett än så; att ge upp eller sprida den sortens självömkande hjälper lika mycket som att hoppa från fönstret och skylla på betongen för att den är där.

Det finns brister med spelet, men likväl finns det brister med recensionen. Den faller i fällan att bara säga vad som är fel eller inte fel, utan att ge detaljer eller förslag om hur vissa aspekter skulle kunna förbättras. Det är den enkla vägen ut. Jag kan själv inte förneka en viss jävighet eftersom jag har haft kul med spelet, men ser framförallt brister i kreativiteten vad gäller konversationer, frånvaron av mer lekfulla inslag samt möjligheten till djupdykning i världen. Det sistnämnda kommer fram till viss del i talang-trädets trivia(ibland är det bara att ge efter för allitterationen), men eftersom det är klass-relaterat saknas, till större delen, koppling till storyn. Det där blev lite för jävla långdraget...fan....

Det hjälper att bo här...

Så mycket åsikter...

Att vara kritisk bara för att vara kritisk och inte uppfattas som godtrogen är inte en attraktiv egenskap, eller ens vägen till din egen lycka. Detta gäller också spekulationer och antaganden. Hur mycket av det kommer från din egen småaktighet? Och varför är min öl slut? Attans bananer...

Som med alla varor är det upp till konsumenten att bestämma, och "valfrihet" är ett nyckelord. Den enda fördelen man får är att marginellt minska sin speltid pga snabbare transport. Ett helt överkomligt tillskott för de som tjänar pengar, men inte har mycket tid till övers. De som har mer tid kan utan nämnvärda problem skrapa ihop till en häst in-game.

Att sedan göra prognoser på hur allt kommer utveckla sig, ifråga om utbud i cash shop eller övergång från p2p till f2p, baserat på någon halvdan egensnickrad marknadsanalys är inte att rekommendera. Fruktansvärt onödigt att döma ut och stänga sitt sinne och sedan paketera detta ställningstagande som "expert-kommentar". Ser för övrigt fram emot spelet, men förväntar mig inte att alla gör detsamma.

1