Inlägg av bopp

Inlägg som bopp har skrivit i forumet

Trean var bättre än jag hade befarat innan jag spelade det. Det var ungefär som de första två i spelstilen. Tänket bakom att byta karaktär var bara en variation på att uppgradera en och samma karaktär eller som i RDR 2 välja rätt vapen från hästen när du ska jaga; istället valde du en karaktär med de egenskaper du behövde för tillfället. Ett experiment, inte optimalt och lite omständigt, men det funkade ok för mig. Då upplever jag att det snarare är annat som gör det svårt att fortsätta serien rätt av.

De började i ett mörkt och dystert Chicago, fortsatte i en färgglad nutida social mediamiljö i San Francisco till en fiktiv maskeradliknande dystopisk nära framtid i London. Men då spelen hade återkommande karaktärer i både tvåan och Legion inklusive deras dlc, var det uppenbarligen samma spelvärld som delade en historia berättad i kronologisk ordning. Vad skulle nästa spel handla om, i vilken tid? Ubisoft sabbade det själva genom att göra det svårt för sig att fortsätta berättelsen rakt av med de här karaktärerna. Både Far Cry och AC har hoppat lite hursomhelst med sina berättelser, de skulle gjort något liknande med Watch Dogs, och inte bundit dem så hårt till varandra.

Jag ser själv gärna fler spel på temat och med samma spelupplägg, om de kommer på hur de ska gå vidare.

Blir nog det sista på Hellblade: Senuas Sacrifice som jag startade upp i veckan, kanske utforska lite nya solsystem för XP i Starfield, har maxat ut Zoology och Botany. Tänkte också kolla stereoskopiska 3d-läget i Deus Ex: Mankind Divided på 3d-tvn, körde fram t o m Prag, och det har legat i backloggen sedan dess, påmindes av att MD är Epics gratisspel den här veckan. Testa gärna i 3d om du har möjlighet själv.

Skrivet av Mulisha_:

Control blev aldrig av när det kom ut, men så som jag förstått det så hänger det ihop.

Jupp, dlc:et AWE hänger ihop med de första och det nya Alan Wake (även om det är en viss efterhandskonstruktion), så skaffa både Foundation och AWE, om du inte redan har Control Ultimate Edition.

Tycker första var bäst handlingsmässigt, också roligt att hoppa över broarna. Det saknades i 2:an, gillade den med iofs, fast den var mer strömlinjeformad och enklare, men det blev lite konstigt med sympatiska snälla karaktärer och våld. Legion var bättre än vad jag hade fått intryck av utifrån, och iom att en del karaktärer återvände blev det lite nostalgi också, fast hade hellre sett nutid än framtid. Plus dock för snygga reflektioner med raytracing.

Avslutar det sista på Borderlands 2, bl a fanns Fight for Sanctuary kvar i backloggen sedan förra årtiondet, Nu påminde filmtrailern mig. Borderlands är som godis: färgglatt, gott och lockande ett tag, men inte mycket näring och man blir sockerstinn snabbt.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Det var ett jättekonstigt spel där de försökte gå grimdark med Lara. Hon är ju jagad för mord och sen du träffar ju någon annan manlig karaktär som du spelar halva spelet....och allt slutar i en cliff hanger så vi får aldrig reda på om Lara mördade den där personen eller inte.

Kontrollerna var hemska och spelet var inte i närheten av färdigt.

Jo, vi får nog reda vem som dödade von Croy i spelet, men att det inte var färdigt är helt sant. Jag kände det som att Eidos hela tiden var de som hetsade Core Design att släppa ett nytt Tomb Raider varje år för pengarnas skull, vilket ledde till sämre och sämre spel, till bottennappet Chronicles. CD ville ha mer tid för att göra AoD klart, men de hade redan dragit över tiden enligt Eidos, och det släpptes i det ofärdiga skicket precis i slutet av juni, så pengarna kom in på det räkenskapsår för Eidos som slutade då. Det var väl det ultimatum CD fick, att släppa det senast inom räkenskapsåret. Det kom någon patch, men det kändes som att varken CD eller Eidos ville ta ansvar för spelets skick, så inget mer hände. Core Design lades ner, och Crystal Dynamics tog över serien.

I första nivån är halva nivån borta, vilket går att se om man "klipper sig" genom dörren i början. Där finns färdiga sekvenser som bl a beskriver hur Lara kan krypa, vilket inte förklaras annars. Det finns alltså två alternativa vägar att ta, men jag förstod dock aldrig logiken i att dela upp just "tutorialnivån" i två, som sedan ledde fram till samma slutpunkt, eftersom du missar den delen du inte väljer. Det finns även rester av någon sorts valutasystem i menyerna, men CD var tvungna att kapa både här och där för att åtminstone pussla ihop ett dugligt spel som kunde släppas.

Spelet blev aldrig testat ordentligt, kontrollerna var fruktansvärda, kameran inte anpassad. Det finns en sekvens där man ska klättra i taket, fast tyvärr ser man inte vart man ska, kameran visar inte den vinkeln, och när mekaniken är att du bara kan klättra en viss tid innan du tappar taget, blev det fullkomligt värdelöst ur synpunkt att leda spelaren rätt. I Louvren hade vissa av vakterna samma buggar man kunde uppleva i AC Unity senare, där vissa texturer är borta och man ser genom dem, Däremot var det ett av de grafiskt mest avancerade DX9-spelen för sin tid, det fanns fullt med inställningar, och det var standard att testa grafikkorten med AoD.

Tanken var, om jag minns rätt, att fortsätta historien om Nephalim i en trilogi där handlingen i princip var färdigskriven, men eftersom det lades ner fick vi bara en dliffhanger som ett slut. Det skulle vara kul om spelet faktiskt fick en remake/remaster och man bemödade sig om att avsluta historien.

En enkel sökning ger att FZ inte rapporterade om 7700 XT 12 GB eller 7800 XT 16 GB som kom i höstas, så i sammanhanget kan jag meddela att de finns,,, samt att även AMD under måndagen meddelade att de släpper ett 7600 XT med 16 GB för 329 USD, även det i januari. Även Intel har ju släppt grafikkort i Arc-serien, vars rapportering även de lyser med sin frånvaro på FZ.

Det är väldigt Nvidiafokus på FZ i jämförelse, säkert oavsiktligt beroende på "Out of mind, out of sight". Finns det t ex testdatorer på FZ med grafikkort från andra än Nvidia? Blir gärna motbevisad. Länk till Sweclockers artikel om 7600 XT.

Vi kan nog vänta oss mycket raytracing i spelet, iom att GTA V fick raytracing på skuggor och reflektioner till PS5 och XBSX, en uppgradering över pc-versionen. Lägger sig dessutom Nvidia i koden blir det väl path tracing galore på pc. Ingen kommer att kunna spela det utan ett RTX 6090 och 10800X3D med DLSS 5 frame simulation. Eller vad som blir aktuellt 2027.

Har spelat ganska mycket, efter ett tag blev det besvärande med alla loading screens, vilka jag förstår är en del av spelets design, det måste vara så. Du kan helt enkelt inte bara rida från en planet till en annan. Det lär gå utan fast travel, men hur kul? Samt en effekt av designen att planetytan är en del, rymden en annan. Men samtidigt, i New Atlantis, kan du inte gå från landningsplattan till övriga staden, du måste ta ett tåg som du hänvisas till hela tiden. Här kunde designen varit bättre, för du kan ju faktiskt ta dig runt till fots annars. det gör att New Atlantis känns onödigt segmenterad.

Fast irritationen över loading screens kom jag över efter ett tag. Det var temporärt och dök upp efter ett antal timmar, men försvann igen, nu tänker jag inte på det. Bristen på kartor över städerna var också besvärande i början, även om kartorna i t ex Fallout 3 inte heller var ideala med alla tunnelbanor. Olika problem med användbarheten av kartorna är något som är återkommande i flera Bethesdaspel,

Jag imponeras däremot av dialogerna. Starfield känns som ett av deras mer genomtänkta spel dialogmässigt, har kanske också deras mest realistiska samtal, vilket möjligtvis gör att de känns tråkigare för de som upplever det så. Jag är som sagt mer imponerad.

Finns såklart många irritationsmoment, som att alla system inte förklaras, eller ens fungerar som det är tänkt. Fel som kanske fixas efter ett par patchar, men som helhet är jag nöjd med vad de åstadkommit. Jag störs inte heller av en massa tomma planeter - vad förväntar sig folk som klagar på det? Det känns dock som att spelet kan byggas ut och bli åtskilligt bättre, men då kanske vi inte sett spelets release på flera år ännu. Det är en kompromiss mellan "rymdsimulator" och spel, men en duglig sådan. Förhoppningsvis förbättras spelvärlden efterhand av Bethesda.

Skrivet av gorbatjov:

Men släpp Flight Sim på Playstation nån gång då! 🙃

Inte säker på om du är ironisk eller inte men ändå, wohoo! 😃

Faktisk inte ironisk, uppväxt med dånet från Draken, Viggen och Gripen i staden inklämd mellan Saab och Malmen. ✈️

Wohoo, Linköping!

Skrivet av screamcast:

Blir ju intressant att se om de får till prestandan på Series S, kan ju säkerligen fungera till en början men lite skeptisk blir man ju med tanke på hur rejält kass prestandan är på PS5 mot slutet.

Patch 4 förra veckan lade till FSR 2.2 i Baldurs Gate. Bara sådär tre månader efter release, två månader senare än vad som utlovats, med det bör innebära bättre bildkvalitet till samma prestanda, eller samma bildkvalitet till bättre prestanda på både PS och XB.

Inom parentes är det lite märkligt att patch 4 med FSR 2.2 inte uppmärksammats på FZ, när det samma dag 2/11 uppmärksammas att Starfield kommer att få DLSS (den här veckan). Starfield hade temporala FSR 2 från start vilket funkade på alla kort (AMD/Intel/Nvidia), medan Baldurs Gate bara hade mycket sämre spatiala FSR 1 för icke-Nvidiakort. Starfield kommer alltså att få DLSS snabbare än Baldurs Gate efter sin release, trots den överdrivna skitstormen kring Starfield.

Jag kanske inte är så förvånad egentligen över prioriteringarna och vad som uppmärksammas, i FZ:s fall tror jag det beror på att ingen på redaktionen har AMD/Intel, utan spelar på Nvidia på sina datorer, därför blir det ett visst tunnelseende. Men även konsolerna och t ex Steam Deck kan dra nytta av den nya patchen och FSR 2.2 i Baldurs Gate.

Nu finns 23.10.2 att hämta. Typ samma som 23.10.1 fast med någon mer fix för CoD och utan Anti-Lag+.

Trist att AMD tog ner drivrutinerna, alla bryr sig inte om CS2, och prestandan var avsevärt bättre för de som spelar AC Mirage: AMD Adrenalin 23.10.1 Drivers | The BEST Drivers so far!

Det hade räckt med en varning. En reflektion är att jag undrar om även användare av Soundblaster hade blivit bannade på den tiden Creative reroutade dll-filer när Windows Vista kom om det alltid tolkas som fusk att göra det? I Vista stöddes inte EAX längre, och alla äldre spel med EAX nedgraderades till stereo från att ha haft surroundljud, som 5.1-ljudet i Far Cry 2. Deras Creative Alchemy reroutade dll-anropen till OpenALså att originalljudet kunde återställas. Det borde alltså inte vara "förbjudet" att rerouta dll-filer när det används för att förbättra spelupplevelsen, känns som ett väldigt trubbigt anticheat-verktyg.

För de många som i likhet med mig inte upplever problem med varken AMD eller deras drivrutiner går det att ladda ner 23.10.1 från Guru3D för den som vill.

Lite som vin. Var på Systembolaget för många år sedan och såg att en massa människor slet efter en viss flaska. Köpte en flaska på vinst och förlust innan den tog slut, När jag kom hem såg jag att det var ett nylanserat vin som hade fått hyllningar och 10/10 av vinskribenten i lokaltidningen, tror också han var ordförande i Munskänkarna. Så en viss tyngd, alltså.

Vinet hade en behaglig smak av mögelangripen källare ungefär, inte särskilt gott, definitivt inget 10/10-vin för mig. Det gällde även fler viner som fick bra betyg av samma recensent, inte njutbara. Det var Inget tekniskt fel på vinerna, vi delade bara inte samma smakprofil. Efter det insåg jag att det var bättre att undvika de viner han gav höga betyg, och gå efter omdömena från någon annan recensent som mer delade mina värderingar.

En självmedveten kritiker känner förhoppnings till sin egen "smakprofil", och bör - om möjligt - förmedla det i recensionen.

Spelet borde i likhet med Far Cry 6 kunnat få "raytracing light" för PS5/XSX/PC. Det hade gett det "nextgen-flair", speciellt som det är sponsrat av Intel som inte har oäven raytracing på Arc A750. Med tanke på DF;s fixering vid raytracing hade det säkert hjälpt till att få pr-mässig uppmärksamhet från deras sida.

Jag var själv inte så intresserad av Mirage och dess återgång till klassisk stil, även om jag såklart tänker spela det, men som uppföljare till Valhalla känns det betydligt mer intressant. Finns det förresten ingen färdig benchmark inbyggd för pc? Det har alla de tre senaste spelen haft. Även där en pr-miss isf.

Jag tycker raytracing på många sätt är framtiden, men jag är lite negativ till all hype,,, Det är inte bara att säga path tracing, och så löser det allt. Bl a just de där spegelblanka ytorna, det känns mer som (iaf förr) när butikerna ville sälja laptops med glossiga skärmar - det blir inte realistiskt. Mer som att gå in i en godisbutik och titta - alla färgerna på godiset är för att attrahera ögonen och locka. Det är så vi fungerar psykologiskt. Såklart för att sälja in RTX.

Path tracing blir inte heller bättre än modellen man skickar in strålarna i, och kanske är det så med Cyberpunk att texturerna inte är särskilt detaljerade? Det är en teori iaf, iom att Nvidia velat använda CP som marknadsföringsspel där då även raytracingen måste fungera på enbart 8 GB-kort, dvs bättre på raytracing, dåligt med minne, vilket inte ger utrymme för alltför detaljerad information på texturerna, och då blir reflektionerna enklare och mer spegelblanka. Som det ju oftast inte är i verkligheten. Daniel Owen visade i The Medium att på den högsta nivån av raytracing i det spelet, var reflektionerna mer diffusa i trä t ex, inte spegelblanka.

En annan sak som Digital Foundry pekade på var förenklat i CP var reflektioner/refraktioner i glas, som bryts på ett mer fysikaliskt riktigt sätt i raytracingen i Chernobylite. Det gör också att det inte ser lika realistiskt ut.

Sen påpekar också många att det blir väldigt mörkt ibland med path tracing. Och det blir det ju. Du låter bara ljuskällorna i bilden påverka ljuset - och ur en artistisk synpunkt är det inte alltid optimalt att ha det "realistiska ljuset" som path tracing ger. Många gånger lättar fotografer upp ljuset i miljöerna med t ex reflekterande skärmar för att få den bild de vill ha, och är inte spelet gjort med ljuskällor som tar hänsyn till det - som man kan göra vid manuell ljussättning - blir det för mörkt. Eller för ljust. Man sparar visserligen tid på att inte placera ut ljuskällor överallt, och det skulle också kännas onaturligt om det var synliga lampor överallt, men det här är ett problem som spelutvecklarna måste lösa. Den mest realistiska ljussättningen är kanske inte alltid det bästa ur spelets synpunkt. Du måste lätta upp vissa scener. Därför kan manuellt ljussatta scener se bättre ut ibland.

Jag tycker ändå teknik som path tracing är framtiden, men just i CP är det mer ögongodis för att sälja in för RTX.serien och speciellt för 4090 eftersom det i princip är det enda kortet som det är möjligt på, med hjälp av uppskalning och frame generation. Än att det ska vara 100% realistiskt och anpassat till spelets behov. Så länge man vet det och har det perspektivet är det ju ok. Hoppas på fler spel med path tracing, ska bli intressant hur det blir med Alan Wake 2.

Har spelet fått FSR 2.2 än? Det enda som nämns är "The minimum and recommended specs for Mac users have also been updated: we recommend an M1 Pro processor and FSR enabled to run the game at high or ultra settings on a Retina display."

Tidigare sades det att FSR 2 skulle komma runt den 6/9, och på FSR 2-sidan står FSR 2.2 som "Upcoming". Vill gärna ställa avsaknaden av FSR 2 i spelet mot uppmärksammandet om att Starfield inte hade DLSS vid släppet. Det här borde väcka samma indignation och generera rubriker på samma sätt, i själva verket mer, därför att FSR 2 fungerade för alla kort vid släppet av Starfield, medan DLSS i BG3 enbart fungerar för Nvidias RTX-kort, och lämnade AMD och Intel men även äldre GTX-ägare hänvisade till mycket sämre spatiala FSR 1.

Mycket, mycket sämre stöd än i Starfield sett ur det perspektivet, och nu har det alltså gått 53 dagar sedan Baldur´s Gate 3 släpptes, dvs snart två månader. Så var är FSR 2.2?

Alldeles gratis är väl också de nya systemkraven:
https://www.fz.se/nyhet/294264-cyberpunk-2077s-systemkrav-oka...

Skrivet av Gen:

Man undrar ju varför de inte kör på FSR 3 direkt, FSR 2 är inte speciellt bra.

Skrivet av Ronzem:

Jag tänker mig att det här bli ganska likt Horizon Zero Dawn/Forbidden West. Men i Avatarland.
Får se om spelet blir bra. Massive är duktiga tycker jag. Spelet ser snyggt ut i alla fall.

Spelet kommer att få FSR 3, de är med på listan över de första spelen:

FSR 3 är ju precis som DLSS 3 en nyare uppskalningsdel och en helt ny frame generationdel. Själv är jag inte speciellt intresserad av uppskalningen, eftersom varken DLSS eller FSR ser bra ut i 1080p enligt mig, men AMD lägger nu iaf till det som Nvidia redan haft och kallar DLAA, dvs nu får AMD paritet i funktionaliteten. Deras ”Native AA-mode” samt ”Frame Generation” kan jag faktiskt tänka mig att använda i 1080p. Största användningsområdet för FSR 3 får väl sägas vara på konsolerna, som kör uppskalning till 4K, speciellt nu när krävande UE5-spel kommer, och det kommer en plug-in till den spelmotorn.

Enligt Digital Foundrys John Linnemann är Avatar som Far Cry i en fantasyvärld. Han sade det lite ironiskt såklart, men jag är intresserad ändå.