Inlägg av viochidun

Inlägg som viochidun har skrivit i forumet

Jag vet inte om Vagrant Story går under jrpg men jag gillade det spelet skarpt.

Har samtliga Trine spelen men jag har inte slutfört något av dem. Tröttnar tyvärr efter ett tag, men de är sagolikt vackra.

Nintendo Game & Watch: Parachute, 1981 eller 1982.
Början på 1986 fick jag NES och tennis 🎾

Jag förstår precis och det är som nämnts en fråga om genre. Men om jag håller mig till FPS, så spel som jag bl.a. har lagt ner mycket tid på är Call of Duty 2, Quake Wars och Team Fortress 2 där samtliga saknar ett progressions system. Spelidén, känslan och utmaningen att sikta snabbt och precist har för mig varit så tilltalande att jag inte har behövt något (Jag personligen hade klarat mig bra utan hattar och annat i mitt tycke trams i TF2)
Sen har jag även lagt ner mycket tid på Battlefield 2, 2142 och 3, och där har det funnits en nypa progression. Vad jag minns så var det mer att jag låste upp något utan att jag haft siktet inställt på det. Så jag vill tro att progressionen i dessa spel inte hade någon påverkan på antalet timmar som jag lade ner. (Förutom "Noob-tuben" i BF2142, innan nerf, som var fin att ha när man försvarade inuti i Titanen )
Samma sak gäller Call of Duty 4 som också hade ett progressions system som jag inte tror påverkade antalet timmar som jag lade ner på det spelet.
Sen, om jag minns rätt, efter att jag hade spelat Call of Duty: Black Ops 2 ett tag så var enda anledningen att jag loggade in och lirade att låsa upp skins till olika vapen. Där höll progressionen och den kosmetiska belöningen mig kvar ett litet tag.

Jag har en fundering. Kan det här med progression och diverse belöningar inom FPS ha med "konsollerna" att göra?
Jag har lagt ner flest timmar på PC-spel där jag använt mus och tangentbord, som t.ex. de jag nämnt ovan, och då har det i mångt och mycket handlat om sikte och precision. Vilket är den avgörande faktorn i många FPS (Givetvis är taktik och position oerhört viktigt) De senaste åren har jag enbart lirat på konsoll, med handkontroll, och där har man aim-assist och siktar inte i längdmått (mus) utan i tid (spak) vilket är en helt annan grej och därmed, i alla fall för mig, så försvinner den största utmaningen, vilket är att sikta snabbt och precist. Kan det vara så att med avsaknad av den utmaningen, det nöjet, så måste utvecklarna fylla det tomrummet och då gör de det med progression och belöningar?

För mig är det avgörande, vid användande av sittmöbel, att kunna ta en tupplur utan att det påverkar mitt spelande. Jag tänker inte hoppa ur en strid i BF eller spela klart den när jag känner mig sömnig. Därför använder jag mig av produkter från MSI, vilka jag kan lita på sköter spakarna när jag tar igen mig i deras sköna stolar. Dessutom hamnar man alltid överst på boarden 😎

Spel som är gjorda for t.ex. Xbox är anpassade för handkontroll och har därmed t.ex. aim assist. Hur fungerar det på Steam Deck där jag förmodar att man köper spel via Steam, spel som kan vara gjorda exklusivt för PC och därmed saknar aim assist?
Jag är helt väck när jag försöker lira FPS-spel med handkontroll utan aim assist ☺️

Skrivet av Nemo:

5/10

Efter sex frågor hade jag bara ett rätt och det såg ut att bli min sämsta quiz på länge, men sedan gjorde jag storstilad comeback och satte sista fyra på raken så det kändes som en liten seger.

Exakt samma här 🤗

Är lvl 21, Technomancer, och jag gillar spelet hittills. Det har inte den bästa grafiken eller skönaste kontrollen, Xbox Series X, men det har en charm som tilltalar mig. Om man gillar spel som Remnant och The Division så finns det en chans att man gillar Outriders. Jag hoppas att spelat klarar sig bra och att expansioner blir av

Lirar på Xbox Series X och tycker att Outriders är helt okej. Jag har spelat mycket Destiny -och The Division 1 och 2, samt en del Anthem. Utseendemässigt och känslan i kontrollen är tyvärr sämre i Outriders än framförallt Destiny och Anthem. I Outriders, likt The Division, så känns kontrollen klumpig och jag har ingen direkt kontakt med karaktären, känns lite fördröjd. Dock är kontrollen i The Division snäppet bättre. Utseendemässigt så ser Outriders ut att ha ett gäng år på nacken. Men det är inget som stör efter en stunds lirande.
Uppdragen i demot är väldigt linjära och inte speciellt svåra. Bosstriderna kan vara lite knepiga tills man förstår deras mekanik, då blir även de lätta.
Trotts mediokert utseende och halvtaskig styrning så har spelet en viss charm och det är roligt att testa de fyra klasserna. Utvecklarna verkar ha en sund inställning och som det känns nu så blir det ett köp.
Handlingen vet jag inte något om då jag trycker bort filmklippen. Sparar handlingen till fullversionen.

Outriders 🙏🏻

Om Outriders är vad jag hoppas på så blir 2021 mycket bättre 🙏🏻

God Jul 🎁🙏🏻❤️

Tack så jättemycket ❤️ Jag är superglad 🤗

Skrivet av Baronova:

Tack så mycket ❤️

Aldrig haft problem med Xbox, ta i trä, men PS4 däremot flertalet gånger. Framförallt att spaken som styr kameran/siktet är långsam åt höger eller vänster.