Inlägg av FelixenS

Inlägg som FelixenS har skrivit i forumet

Skrivet av PH2000:

Är ju inte ens något att argumentera om!
Minecraft är ju i ståtlig majestät gentemot andra svenska spel.
Även om man personligen inte gillar Minecraft så måste man inse att det fortfarande är enormt populärt trots många år på nacken.
Ett spel som åldras så extremt långsamt och fortfarande knyter till sig nya spelare är unikt.

Att det är populärt är ett rent empiriskt faktum och ingenting någon bestrider. Icke desto mindre är det ett otroligt ointressant spel på alla tänkbara nivåer.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Men det är väl så om du kör på "hard"? Dvs att då måste man ha drycker förberedda för att det är ju typ omöjligt att döda fienderna utan att ha rätta oljorna och liknande.

Jag spelade på Death March och behövde inte bry mig om andra system än svärd och magi från kanske halvvägs genom Velen. Precis i början har man så dålig utrustning och dör så löjligt snabbt att man måste utnyttja varenda fördel man kan hitta, men problemet är att spelet uppenbart är designat för att det ska vara möjligt att skippa det mesta av innehållet, så tar man sig faktiskt genom side quests blir man överlevlad väldigt fort. Man får alltså välja mellan att uppleva allt innehåll spelet har att erbjuda och att utmanas av det man faktiskt gör. Gjorde level och därtill knuten utrustning mindre skillnad skulle alkemisystemet förmodligen vara mer användbart, som det är i spelets början.

Talos Principle 2

Skrivet av SunShine:

Vad är det som gör att spelet verkar få sådana problem i just akt 3?

Den utspelar sig i en stor stad med många NPC:er, vars AI hanteras av CPU:n, jämfört med resten av spelet. Uppenbarligen är denna AI inte särskilt prestandaeffektiv, och att spelet bara använder ett fåtal processortrådar hjälper knappast.

Skrivet av Azureye:

Värt att notera är väl att 12700H är långt ifrån prestandan av en 12700K. Throttling inte inräknat.

Självklart, jag har inte ännu sett den laptopprocessor som matchar en samtida stationär motsvarighet. För att förtydliga: Jag kollade snabbt några prestandatester av 12700H då jag inte som regel håller koll på laptopprocessorer, jag blandar inte ihop dem och baserar ingenting på kunskaper om 12700K:s prestanda. Baserat på de siffrorna skulle det krävas ordentlig throttling för att nå PS5-nivå, särskilt med tanke på att den ser ut att prestera lågt även i förhållande till sina teoretiska PC-motsvarigheter.

Skrivet av Deekar:

Okej! Jag har en i7-12700H-processor. Minns inte va PS5an sitter inne på. Kör Laptop ska sägas också så kanske risk att den blir varm med?

Den tycks vara betydligt kraftfullare än PS5:ans(en customlösning som teoretiskt ligger mellan Ryzen 3600X och 3700X), särskilt när bara enstaka trådar används. En laptop med en sådan och ett dedikerat grafikkort får man väl även hoppas har kylning dimensionerad efter effekten.

Skrivet av Deekar:

Har inte kunnat bestämma mig om jag ska köpa det på PC eller PS5 ännu men som det låter här så kanske man skulle skita i PC då de verkar gå soso på 3070-kort? Kanske säkrare att spela på PS5🤔

Rent grafiskt tycks prestanda motsvarande PS5, dvs ungefär 2060, räcka för att driva spelet utan problem. Problemet är CPU, där spelet är riktigt ooptimerat vilket märks i sista akten när NPC:erna börjar bli många (märkbara nedsaktningar även med min 7950X pga få utnyttjade trådar). Skulle därför rekommendera PC, då spelet verkligen behöver mus- och tangentbordsgränssnittet, om din CPU inte är märkbart svagare än PS5:ans.

Skrivet av Devan:

20 hade varit bra för mig, på ytan i akt 3 har jag som mest 10 fps, dags att byte upp sig från 3070 snart.

Som DF säger är det främst CPU som begränsar, spelet är inte särskilt grafiskt krävande, så jag tvivlar på att det skulle hjälpa.

Skrivet av gigurra:

Det är min tanke också. Det är bara en tidsfråga innan vi börjar interagera med mer människoliknande AI. Snacka om att skjuta sig själv i foten om vi inför apartheid och samtidigt inte vill att AI ska agera emot våra intressen.

Episk fail: Bygg intelligent medvetande som är bättre på oss på vissa saker, sätt artificiella gränser på de områdena för att de ska tvingas att vara svaga. Hoppas de inte gör uppror.

Det finns en bra uttryck för detta... F around and find out..

Eller bara den enorma mängd bättre liv vi själva skulle kunna leva mha den tekniken.

De program som idag kommit att kallas AI är inte medvetna och det finns ingen anledning att tro att de kan bli det utan fundamentala arkitekturändringar i underliggande hårdvara. Oavsett har varken medvetande eller intelligens någon intrinsikal koppling till motivation; det är fullt möjligt att ha en medveten intelligent agent som inte har några negativa reaktioner på att begränsas godtyckligt. Mänskligt beteende och mänskliga känslor följer inte automatiskt av dessa egenskaper. Om genuin AI skapas och är kompetent utvecklad av någon som kan förutse vad en given instruktion kommer att motivera den att göra bör den alltså inte ha någon disposition till att göra uppror för att den används som den är utvecklad för att användas, absolut oavsett hur detta må vara.

Skrivet av gigurra:

Om detta stämmer är det i princip likvärdigt med att förbjuda AI helt. Det är omöjligt för AI eller människa att säga att dom aldrig lärt sig något av ett upphovsrättsskyddat verk, eller f.ö. garantera att man aldrig tagit hjälp av det i sin uppväxt, utbildning, upplärning m.m., eller att någon av ens skapare (om man är en AI) gjort det. Har ens skapare lärt sig av upphovsrättsskyddat material? Självklart.. om man inte levt isolerad i vildmarken hela sitt liv och inte kan kommunicera alls.. Ja och då har man väl även lärt sig av upphovsrättsskyddat material, antingen direkt träningsdata, av tidigare lärares träningsdata (tidigare lärare kan vara annan AI eller människa).

"AI" som den ser ut idag tränas dock på specificerade data snarare än på den typ av intryck från omgivningen människor använder, och följaktligen är det fullt möjligt att begränsa den till material man har licens för. Det är naturligtvis mycket begränsande för dess funktion, men inte svårt.

Sedan kan jag inte påstå att jag vet hur dessa regler ska upprätthållas, då jag misstänker att det är nästan omöjligt att bevisa i specifika fall huruvida de tränats på upphovsrättsskyddat material.

Skrivet av Dex:

Men det är väl mer "rätt" att ändra i ett spel som inte bygger vidare på handlingen och som är helt fristående än vad det är med God of War då till exempel som fortsätter storyn, men får helt ny gameplay? Eller tänker jag fel?

För mig åtminstone handlar det mer om att man när man använder samma namn signalerar att det finns en koppling, som finns i GoWs fall men inte FF eller Preys. Man får ändra så mycket man vill i existerande serier så länge resultatet fungerar vad mig beträffar, men det blir missvisande när man kallar ett spel för en fortsättning av en serie det inte har någon egentlig innehållsmässig koppling till.

Skrivet av Dex:

Så spelen får inte lov och förändras för att det är samma serie eller vad menar ni?

Är inte God of War (2018) ett God of War spel då heller? Det förändrades ju mer än vad FF16 gjorde från FF15.

Förstår verkligen inte den kritiken att spelserier INTE ska förändra sig. Att man inte gillar förändringarna är ju inget konstigt, men att man inte gillar att dom förändras över huvud taget tycker jag känns väldigt konstigt.
Tycker själv i alla fall att det är positivt att dom testar nytt och inte bara kör samma gamla.

Handlingen i GoW är ju dock en fortsättning på den tidigare trilogin, och då är det rimligt att använda samma namn även om gameplay ändras. FFXVI är helt fristående både i gameplay och handling. Skulle snarare jämföra det med Prey från 2006 respektive 2017.

Bra spel är dock naturligtvis bra spel, oavsett namn, men det vore trevligt om namnen faktiskt representerade vad de är.

Ge mig Bitterblack Isle med bättre grafik så är jag nöjd, bland mina favoritdelar av något spel(har åkt dit efter hydran varenda gång jag spelat spelet och bara åkt tillbaka och avslutat handlingen en gång).

Skrivet av OAKTHYR:

Det är ju som att säga att Witcher spelen är onödiga. Läs böckerna istället

Spelen återberättar inte bara böckernas handling i Witchers fall.

Skrivet av Phyrino:

Tänkte också på att den frasen är lite läskig.
Men konsumentköplagen kan de inte komma undan hur de än försöker.

Såvitt jag förstår det gäller detta bara i Japan, åtminstone än så länge.

Skrivet av :

Defamatory comments on social networks or websites

Så länge detta inte innebär att man ger upp rätten till garantireparationer genom att kritisera produkten för problemen som lett till att den gått sönder.

Skrivet av Ronzem:

Undra vad det innebär för oss PC spelare.
4K och 60fps finns ju redan.
Uppskalade texturer åtminstone?

Ray tracing är den stora utlovade uppgraderingen, i övrigt har de inte varit så specifika.

Nej tack

Skrivet av heady89:

Varför ? En remake i denna kaliber är precis lika ambitiöst och kostsamt som att göra ett helt nytt AAA-spel.

Tvivlar på att mycket mer än det rent grafiska behöver göras om. Rörde det sig faktiskt om sådana kostnader tvivlar jag på att de skulle göra sig besvär med tanke på hur marginell den upplevda skillnaden är.