Inlägg av meat4u

Inlägg som meat4u har skrivit i forumet

Köpte Zelda till mitt Wii U men har fortfarande inte klarat ut det pga den horribla prestandan.

När jag har tid vill jag gärna spela igenom det igen men på en PC med stabila 60fps

Vill gärna spela helldivers 2 men har lyckats spela 4 solo kartor sedan spelet släpptes så orkar inte fråga sambon för en fri kväll som slutar med att man väntar framför en svart skärm.

Någon som vet iaf det funkar bättre nu?

Håller mig till darktide så länge.

Skrivet av Piigge:

Kör med en del moddar och en av dom har valet att rensa området när du lämnar det. tror man kan rensa olika saker retroaktivt också, "Cleaner" tror jag modden heter.

Ser nu att dom lagt in den funktionen i spelet by default också.

Intressant, tackar för infon, mycket uppskattat

Skrivet av Mirage:

Låter märkligt, båda pathfinder har funkat perfa för mig. Har du kollat reddit/deras egna support? Kanske finns någon fix för det

Verkar vara ett problem med ens saves. Om man inte plockar upp alla saker osv - men verkligen olidligt när man dödar en fiende och måste vänta 6 sekunder innan animationen spelas.
Kanske ska ta att testa att installera om nu när jag äntligen är klar med BG3

Riktigt sugen men kunde aldrig spela klart pathfinder. Framåt mitten av kampanjen började spelet lagga vid varje död av en fiende. Helt ospelbart tillslut

Rainworld har ett par riktiga pärlor

Amos Roddy har gjort en massa bra musik till bland annat kingdom spelen.

Gillade också disco elysium OST

Med oled skärm blir det köp direkt

Skrivet av ClockWise:

Spelet i fråga måste ha installerats minst 200 000 gånger (och det är varje installation EFTER dessa 200 000 som man betalar 0.2 usd för), OCH man måste ha revenue på minst 200 000 USD på årsbasis. Man kan öka trösklarna genom att betala för en Unity Pro licens, till 1 000 000 installs, och 1 000 000 revenue, och då betalar man dessutom mindre och mindre ju mer installs man har. Högsta man betalar är 0.15 dollar (första 100 000 installs efter den första initiala miljonen), och sedan som lägst 0.02 dollar per install. Samma trösklar gäller även för nästa nivå av Unity (Enterprise), men ännu lägre fees per install då.

Sedan finns Unity Industry också, och då slipper man alla former av fees helt och hållet. Tror priserna för Unity subs ligger kvar också, och i så fall är det:

Unity Pro: ca 1900 euro per seat/year
Unity Enterprise: Måste kontakta för pris?
Unity Industry: 4500 euro per seat/year

Samtliga Unity subscriptions for utökat stöd och funktionalitet. Man får även mer rabatter om man använder deras gaming services, om jag inte minns fel.

CodeMonkey gjorde en uträkning med Battlebits som exempel. Idag betalar Battlebits 6000 usd till Unity. Med nya modellen betalar de 80 000 usd. Spelet har sålt för 35 000 000 usd.

Personligen ser jag inget problem med höjningen i sig, den är faktiskt rätt befogad med tanke på att Unreal tar 1 700 000 USD rakt av från Battlebit i exemplet ovan, bolaget gör dessutom 1 miljard USD i förlust på årsbasis. Det jag däremot inte förstår är hur man kan välja en så kass metric som installs, och inte bara tar en revenue cut som ett normalt företag?

Höjningen är fine och rimlig - hur de enforcerar den och presenterade den samt hanteringen i shitstormen efter, not so much.

Skriver från minnet här, så rätta mig gärna om jag har fel på någon punkt.

Jag håller med dig här, också uppskattat att du sprider riktig information och inte bara följer pöbel högaffel retoriken.
Med största anledningen är detta tilltag ett sätt att få mer inkomst från mobilspel. Har för mig att jag läste att 40% av alla spel som görs med Unity är för mobilmarknaden, medans 90% av deras inkomster kommer därifrån.
Deras VD är övertygad att mobilspel är den stora kassakon (enklast att tjäna pengar via volym).

Det här är ett sätt att få små indie studier som har stor framgång att betala det dyraste abonnemanget per seat. Få betalat per nerladdning (enkelt på mobil) samt i slutändan, försöka flytta kunder in på en Unity specifik platform där dom kan kontrollera reklam, distribution osv.

Från ett företag som bara försöker tjäna pengar är det helt logiskt. Men hur dom har gjort det är helt galet. Kund relationen har fått sig en rejäl smocka.
Sen har Unity i min erfarenhet alltid haft skit kund support och är rent generellt ostabilt för stora PC projekt.

Jag tror dom helt försöker att placera sig för 2d och mobilspel.

Skrivet av Weeks_death:

Förståligt. Men tycker samtidigt att det är tråkigt om alla stora spel skall få "UE-feel". Fin motor men omväxling förnöjer.

Nästa steg är lägga ner GOG och satsa på EGS?

Förhoppningsvis kan denna dumma idé gå i graven en vacker dag.

Bara för att företag väljer att köra en liknande artstyle eller att dom använder PBR shaders betyder det inte att UE har ett visst "utseende".

Precis lika lite som att du kan se huruvida det är ett Unity spel eller en annan grafikmotor.

Skrivet av Gertzy:

Fast du kan ju inte jämföra PSP som var populär under typ en femårsperiod och sålde typ 80M enheter med de miljarder smartphones som cirkulerar runtom i världen. Och de som köper ny mobil istället för att byta batteri byter ju ofta in den hos Apple, Webhallen (och liknande inbytesprogram) eller säljer på Facebook Market snarare än "kasserar" den. Men batteri som bara ligger och skräpar efter byte kommer i väldigt få fall tas med till återvinningsstation utan slängas nånstans där gemen man tycker det passar att slänga skit för stunden. Så tror detta kommer bli bakslag för naturen mer än vinst för den. Men yay, vi kommer spara en femhundring var tionde år för vi slipper lämna in mobilen för byte av batteri!

Vem fan slänger ett batteri i vanlig soptunna? Det är väl knappast lagstiftningen som är fel utan folk är oinformerade / lata.
Mina senaste 3 mobiler har alla bytts ut pga att batteriet började dö eller dog och ett byte kostade 150€+

Kanske beror på att jag köper generationen efter som gör att batterier inte finns tillgängliga. Min senaste telefon är en samsung 10 som jag köpte för 2 år sedan. Förhoppningsvis håller den minst 4 år till med ett nytt glass och batteribyte.

Skrivet av quadratis:

efter runt 100 timmar i D4, utan att ha spelat igenom hela storyn och bara nått lvl53 så känns det lite som att jag nog snart är färdig. kul spel, men det får räcka så.

"The more I get into the psychology of ARPG enthusiasts the more I realise this is not the type of person I want to be."

någon på reddit beskrev typ exakt hur jag känner inför den här typen av spel när man börjar läsa om hur andra spelar.

folk sitter och gör avancerade uträkningar och tabeller över allt möjligt, minmax builds, xp grind, loot osv osv. och det börjar kännas lite som ett sånt där cookie clicker-spel, där spelet i stort sett spelar sig själv till slut, och det enda som betyder något är hur effektiv man kan göra gameplayloopen.

jag kommer antagligen spela klart storyn, men end game och seasons osv. vetefan om jag vill ge mig på.

Känner lite likadant men det positiva är att jag fortfarande vill testa att spela necromancer, barbarian och rouge up till 50 isch.

Tycker redan att jag fått valuta för pengarna, i nuläget runt 0.7€ /h och det lär bli mer spelande efter semestern.

Skrivet av Burrelito:

När jag såg att Sindarin + Lore Compendium var DLC som man måste köpa separat så blev jag genuint paff. The greed knows no bounds.

Skrivet av SWEBarb:

Mycket ursäkter från spelutvecklare i branschen, ändå släpps spel efter spel med helt sjuka prestandaproblem och annat.. så jäkla pinsamt.. finns ingen heder kvar bland utvecklare tydligen :/

Skrivet av Weeks_death:

Ursäkten godtages!

Skämt åsido, kan nog vara rätt hemskt för dem som jobbat på ett sådant här projekt och sedan måste släppa en titel som denna. Utan att veta så har det nog tagit en viss tid att utveckla spelet och de måste ha sett hur"begränsat" det är. Deadlines måste hållas ändå, till 💯%.
(Hade det blivit bättre med mer tid? vem vet?!)

(Vem bär ansvaret? vem vet?!)

Skrivet av Anton Q:

Nej, absolut.

Men det känns som viljan eller ambitionen att släppa något vettigt har saknats från start.
Då räcker det inte med att skicka ett meddelande.

Gör ett vettigt spel ist.

Skrivet av tuxsmasher:

Det har skett en slags normalisering där spel kan släppas ut iaf, casha in på skiten ändå.

Undrar hur det hade sett ut om en biltillverkare skulle släppa ut halvtrasiga bilar titt som tätt. Är de också ursäktade för att bilar är komplexa saker?

Skit företag ska skit få., speciallt giriga såna.

Har säkert gått till så här;
En prototyp pitchats till en publisher som går med på att betala utveckligen. Milesstones ska hållas och resultaten som ska presenteras månadsvis uteblir.

Under utvecklingens gång har man upptäckt internt att man inte riktigt har kunskapen att skapa ett komplext spel.
Kan handla om dåliga artister (optimering) dålig kod (krascher osv) eller bristande ledning (projektet byter konstant form) men i slutändan har publishern insett att dom kommer förlora pengar.

Då sätter dom (publishern) fullpris, lägger till DLC, avbryter utvecklingen och försöker krama varenda krona ur varumärket och spelet eftersom både kommer vara förknippat med skit.

Det här har utvecklaren absolut noll kontroll över.

Jag jobbade på ett liknande projekt och ingen i teamet mådde bra på slutet och många av mina gamla kollegor tycker inte om att prata om den tiden idag.

Spelet sålde tydligen över förväntan på slutet men ägaren / anställda såg inte en krona.

Skrivet av whoo:

Tänkte säga detsamma! Minns inte ens när senaste 1:an var?

Tråkigt att se, jag säger som alltid: har speltillverkarna noll självinsikt? Folk som suttit och utvecklat detta kan ju omöjligen varit nöjda?

Absolut ingen kul känsla att släppa ett spel i sådant skick men när utgivaren säger att det inte blir mer pengar är det vad som händer.
Många saker kan leda till sånt här, vanligen kan den största skulden hittas högre upp i rang.

Sen sätter utgivaren ett högt pris eftersom dom vet att produkten kommer sälja dåligt så fort ryktet börjar sprida.

Skrivet av alias:

Ja så klart alla är medvetna om det,vilka tror du hade sista ordet om det skulle släppas i detta skicket? Vilka har hypat detta? Jo: Naugthy Dog. Dessutom så är det ganska oklart om vilka som är huvudansvariga, vissa säger att ND skött det mesta med hjälp av Iron Galaxy. Klart är i alla fall att de jobbat tillsammans. Då borde det väl ändå vara de som äger titelns ansvar att släppa något som är spelbart?

Ok, då har du tur. Inte många som det fungerar så bra för. En av de konstiga sakerna med denna portning, finns ett fåtal som säger sig få en bra upplevelse men de allra flesta suger det för. Absolut hänger det inte på GPU i detta spel, den uttnyttjas ju knappt alls. Ligger runt 30% i bästa fall.. Ett av dess problem. Sjukt dåligt .
Returnal flyter på hur bra som helst även för mig.
Grattis till ditt 4090! Även om det kanske inte hjälper i detta spel så är det en fantastisk GPU.

Har avvaktat köp då jag såg reaktionerna och problemen men från jag förstått så är spelet extremt CPU och VRAM bundet.

Skrivet av anon_119148:

Helt klart, sen tänker folk så jävla kortsiktigt. Jag kan förstå att hon är emot det av egna intressen men många som klankar på AI för att de tar jobb. Var väl ingen skillnad mot när lyftkranen kom så behövde man inte lika många som slet ihjäl sig, alternativt så frigör man tid och arbete till andra uppgifter vilket AI också lär göra.

Pch den som tänker långsiktigt försökte så snabbt som möjligt få ett certificat för att köra kran.

Istället för att gnälla på att saker ändrad försök bli bäst på det nya istället.

Skrivet av Fezk:

Nej, jag menar inte var eller att du kan köper saker, jag vet att indiestudior/mindre studior köper assets från olika marknader. Jag menar att saker har kopierats rakt av och lags ut på Epics marknad.

Sen vet jag inte hur det ligger till gällande dessa animationer/assets. Som du säger, fanns dom att köpa innan Elden Ring kom ut och FromSoftware själva köpte dom från Epics marknad som sedan användes i Elden Ring? Jag tvivlar på det hehe, men säger inget till 100%.

Vet att det låg uppe ett animationspack förut på Epic där ett flertal användare påpekade att många animationer var från Mixamo.

Men paketet hade 500+ animationer så det måste vara oerhört svårt att kontrollera allt.

Skrivet av Kyraal:

Som konstnär erkänner jag att det känns lite förolämpande att se folk kalla sig själva för konstnärer när de skriver några rader i Midjourney, när jag själv har tillbringat årtionden för att ”perfekta” mitt hantverk.

Det jobbigaste är bristen på någon som helst empati som man ofta ser i kommentarer där folk är närmast glada att vi snart kommer vara irrelevanta. En klen tröst är ju att de förmodligen inte kommer skratta lika högt när deras jobb till slut kommer ersättas med maskiner och AI.

Jag använder själv MJ och ChatGPT flitigt som inspiration, verktyg, och leksaker, men det som jag ”producerar” där är inte något som jag kan känna någon som helst stolthet över, för det är inte något jag har skapat. Förstår dock att andra kanske upplever det annorlunda, men för mig känns det som att vara stolt över hur bra man är i CS när man använder aimbot.

Ville precis påpeka att det definitivt inte är något man bör känna stolthet över eftersom man inte lagt ner något nämnvärt arbete på det.

Finns ett par säljare på Epic's marknadsplats som säljer porträtt helt genererade med AI. Det ett bra exempel på vad som inte är okay i min mening.

Men jag använder gärna Mid journey för inspiration och referenser till konst jag senare vill skapa. Där känner jag att jag har fått en ny källa till inspiration.

Framförallt är det häftigt att se galna kombinationer av olika favorit artister eller konstverk eller köra egna målningar med filter från andras.

Skrivet av anon_79617:

Let it burn.
80€ skräp.

Vanlig reaktion från en utgivare när dom vet att spelet inte kommer sälja bra.

Ta ut så mycket som möjligt under den lilla tiden innan alla vet hur skit produkten är.

Skrivet av Shuriko:

Ja men det är som du säger, något känns "off" med spelet.
Sen kan det ju vara att man blivit mer cynisk med åren och att man inte kastar sig över nya titlar längre

Det som känns off efter att ha sett alla trailers och game play är blandningen av tonårstjej i fantasy värld.

Bryter all sorts inlevelse när personen man ska relatera till som borde vara skrämd, osäker och lost i en ny värld skriker wohooo och yeaaa raaad medans hon dödar konstiga varelser på löpande band.

Gör så att allt bara känns extremt B.

Skrivet av Kyraal:

Ung/ny i branschen och/eller har inte en familj som för tredje lördagen i rad önskar att pappa var hemma och såg på film? Bara frågar, för det var exakt så jag var när jag var ny. Crunch var spännande, och man fick ju "gratis" mat, så mycket läskeblask man kunde pressa i sig, och man hade ju inte så mycket annat för sig som ung och singel. Det blev tröttsamt väldigt fort.

Precis min tanke, hade inte heller några problem första gångerna, kanske en månad här och där. Sen får man en flickvän som börjar klaga på att man aldrig är hemma och när man väl är så är man för trött för att göra något.
Plötsligt är crunch den nya normen.

Kommer ihåg samtalet jag hade med en kvinna på min högskola som satt och grät öppet utanför klassrummet. Efter 1 1/2 år av 90h veckor var hon så knäckt och utbränd att hon inte ville mer. Kunde inte sova, kunde inte tänka, mådde skit.

Jag klarade mig bättre men jag var äldre och är lite av en arbetsnarkoman, 20 av 160 gick ut, resten hoppade av eller tog ett 4e år.

Man måste vara hyfsat ung och naiv om man tror att ett sånt tempo inte påverkar en negativt i längden. Handlar bara om tid och ens persoliga gräns.