Det råder en skriande brist på spelutvecklingskompetens i landet. Det har bland annat Dataspelsbranschens Per Strömbäck konstaterat.

För att ge tillväxten en skjuts släppte Microsoft för knappt ett år sedan sitt XNA Game Studio, ett utvecklingsvertyg som är avsett att förenkla och entusiasmera världens ungdomar att utveckla spel till Xbox 360 och/eller pc.

Snart kommer version 2.0 av utvecklingsvertyget, och Microsoft genomför just nu en turné där de möter studenter på KTH och Dreamhackbesökare för att tala sig varma om möjligheterna som nästan-gratis-verktyget ger (det är gratis på pc och kostar 99 dollar per år på Xbox 360).

Vad man kan åstadkomma med XNA? Till exempel årets Swedish Game Award-vinnare i kategorin "Bästa XNA-spel", #Gravitron Ultra. Spelet skapades av KTH-studenterna Steve Olofsson, Christoffer Ekeroth och Niklas Frisk - och ska snart släppas på Live Arcade.