Fallout firar just nu 25 år, på både det ena (current-gen-uppgradering av Fallout 4) och andra (Fallout 3 just nu Epic-gratis) sättet. Det är förstås även en tid för anekdoter om svunna tider. I en kort video avhandlas skälet till varför Vita huset inte var mer än en krater i Fallout 3.

Istvan Pely, lead artist, berättar om varför de gjorde som de gjorde: de hann inte.

While working on DC, we realized that we had not done the White House yet, and we didn't really have room on the schedule to do the White House. We'd done a lot of the other landmarks and ruins of them scattered throughout the city, but that was kind of a major one. We were kind of running out of time. What do we do?

Och det de gjorde var att spränga Vita huset i bitar och lämna en stor krater efter sig. Bethesda resonerade att byggnaden förmodligen ändå skulle ryka tidigt i en kärnvapenkatastrof. Så fick det bli. Todd Howard berättar också om när de stoppades av vakter vid fotograferande i studiesyfte:

They're like, "What are you doing?" "Well, I'm picturing this being blown up by a nuke." And they're like, "You need to get out of here."